نحوه صحیح باز و بسته کردن گوشی موبایل
آگوست 19, 2023
آموزشگاه برق گستران

باز و بسته کردن گوشی موبایل یکی از مهم ترین فعالیت های مربوط به تعمیرات سخت افزاری موبایل است که تعمیرکار موبایل می بایست با آن آشنا بوده و به بهترین صورت انجام دهد. این کار بسیار ظریف و حساس بوده و نیازمند کسب مهارت های لازم آن می باشد. زیرا گوشی موبایل از دسته دستگاه های حساسی هست که در صورتی که بدون کسب مهارت های مربوط به آن اقدام به باز و بسته کردن کنید به قطعات آن آسیب وارد شده یا باعث شکسته شدن قاب گوشی و پارگی کابل های آن شوید.

بنابراین با توجه به اهمیت باز و بسته کردن گوشی در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات موبایل به آموزش طریقه باز کردن و بستن موبایل می پردازیم.

برای اینکه بتوانید انواع گوشی های موجود در بازار را باز و بسته نموده، باید با کلیات باز و بسته کردن گوشی آشنایی داشته باشید، سپس به راحتی می توانید هر نوع گوشی را باز و بسته کرد. آموزش باز و بسته کردن گوشی می تواند کمک کند تا بدانید ابتدا از چه قسمتی از گوشی باید شروع به باز کردن گوشی نموده و سپس از چه قسمتی شروع به بستن گوشی کرده، که مشکلی در حین کار بوجود نیاید.

آموزش باز و بسته کردن گوشی موبایل

کار تعمیرات موبایل به ‌خصوص در مورد گوشی ‌های هوشمند نسل جدید مستلزم دانش، تخصص و مهارت بالا در این زمینه است. چرا که کار تعمیر این وسیله در قسمت ‌های مختلف سخت‌ افزار و نرم ‌افزار با حساسیت بالایی همراه است که بدون داشتن دانش و تخصص کافی میسر نخواهد بود. به همین علت هر گونه اشتباهی در هنگام تعمیر و نحوه باز و بسته کردن گوشی باعث صدمه دیدن قطعات و یا شکستگی قاب گوشی خواهد شد. ما در طی این مقاله قصد داریم به این موضوع پرداخته و در حد توان به همه مطالب و ریزه ‌کاری ‌ها در این زمینه اشاره کنیم، امید که مطالب ارائه شده مفید واقع شود.

آموزش باز و بسته کردن گوشی موبایل

 

مراحل باز و بسته کردن گوشی

برای شروع باز کردن یک گوشی نیاز است تا ابتدا قاب گوشی را باز کرده، زیرا قاب بیرونی ترین قسمت از گوشی بوده، که کار پوشش سایر قطعات گوشی را بر عهده دارد. از این رو اول از هر چیزی باید اقدام به باز کردن قاب گوشی کرد. برای این منظور با توجه به نوع پیچ های گوشی می توان پیچ گوشتی با سایز مناسب را انتخاب نمود.

پس از باز کردن قاب باید شیلدهای گوشی را نیز باز کرده، وظیفه ای که این شیلد ها دارند فیکس نگه داشتن قطعات مختلف دستگاه در جای خود و همچنین عایق کردن آنها نسبت به هم جهت جلوگیری از بروز مشکلات مختلف می باشد.

سپس اقدام به باز کردن برد گوشی نموده، این مرحله از باز کردن گوشی بسیار حساس بوده، باید با دقت زیادی انجام شود. زیرا قطعات الکترونیکی بسیار ریز و حساس بر روی مادر برد وجود دارد.

در گوشی هایی که دارای دو برد می باشند، یعنی مادربرد و برد uif، پس از باز کردن مادر برد، باید برد uif گوشی را باز نمود.

بعد از این مرحله کانکتورهایی که به برد متصل بوده را مانند کانکتور باتری، کانکتور مربوط به شارژ، کانکتور مربوط به سیم کارت و کانکتور مربوط به ال سی دی را باز می کنیم.

مرحله بعدیباز کردن ال سی دی گوشی می باشد، ال سی دی را باید با احتیاط باز نموده تا آسیبی نبیند، زیرا ال سی دی بسیار حساس می باشد.

در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه ای به تعمیر موبایل بپردازید و تعمیرکاری حرفه ای شوید توصیه می کنید در دوره تعمیرات موبایل شرکت کرده و کلیه مهارت های لازم برای تعمیر انواع موبایل را کسب نمایید.

اهمیت باز و بسته کردن گوشی چیست؟

گوشی یکی از دستگاه های الکترونیکی بسیار ظریف و حساس بوده، از این رو اگر در هنگام باز و بسته کردن آن دقت کافی را به خرج نداده و یا اینکه قطعات را به طور منظم و پشت سر هم باز نبندید، ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به گوشی وارد شود.

آموزش نحوه باز كردن پشت ‌گوشی

در شرایط کلی، باز کردن گوشی ‌های هوشمند امروزی بسیار شبیه به هم است. برای درست عمل‌کردن و نحوه باز و بسته کردن گوشی می ‌توان طبق شرایط و مراحل زیر عمل نمود:

آموزش نحوه باز كردن پشت ‌گوشی

 

  • با استفاده از یک پیچ گوشی مناسب اقدام به شل کردن پیچ ‌های قاب گوشی نمایید.
  • شیلد های گوشی که کار محافظت اجزای مختلف در دستگاه تلفن را بر عهده دارند را نیز باز کنید.
  • اقدام به جدا کردن برد گوشی به کمک پیچ ‌گوشتی مناسب آن نمایید. با توجه ‌به وجود دو برد در بسیاری از گوشی ‌های هوشمند نحوه باز و بسته کردن گوشی در این مرحله با حساسیت بسیاری همراه خواهد بود.
  • باز نمودن اتصالات مربوط به برد شامل اتصال باتری، سیم‌کارت، شارژر و کانکتور ال ‌سی‌ دی
  • باز نمودن ال ‌سی ‌دی های گوشی به‌ عنوان یکی از قطعات اصلی که باید با دقت و احتیاط بالایی انجام شود.

نحوه باز كردن قاب پشت‌گوشی سامسونگ

در برخی اوقات ایجاد ترک یا شکستگی در درب پشت‌ گوشی باعث تعمیر و تعویض این قطعه در گوشی‌ های همراه می‌ شود. برای باز کردن قاب پشت‌ گوشی‌ های هوشمند سامسونگ که اغلب ساختار مشابهی دارند، طبق مراحل زیر باید عمل نمود:

  • به کمک یک سشوار حرارت ملایم را به‌ دور تا دور قاب پشت‌ گوشی منتقل کنید تا باعث نرم‌ شدن چسب قاب شود.
  • با یک ساکشن به‌ آرامی اقدام به جداسازی قاب معیوب نمایید.
  • چنانچه قاب همچنان از گوشی جدا نشده باشد، با گرم‌ کردن مجدد لبه‌ ها و ساکشن کردن اقدام به جدا سازی نمایید.
  • نحوه باز و بسته کردن گوشی در این شرایط و درصورت جدا نشدن قاب را می‌ توان به کمک پیک‌ های پلاستیکی و فرو کردن آن در شیار میان قاب و بدنه دستگاه ادامه دهید.

به این صورت و با رعایت همه نکات ایمنی به‌ راحتی اقدام به باز کردن پشت‌ گوشی سامسونگ نمایید.

وسایل مورد نیاز برای تعویض قاب گوشی

با توجه‌ به حساسیت بالا در کار تعمیرات موبایل، متخصصین در این زمینه باید از تجهیزات کار استاندارد و مناسبی در این‌ خصوص برخوردار باشند. این ابزار به دو دسته تجهیزات اصلی و کاربردی تقسیم می‌شود. این ابزار شامل موارد زیر خواهد بود:

  • دستگاه هیتر بلور

کار تعویض و تعمیر در گوشی‌ های موبایل که پایه‌ های آی سی در زیر آن قرار دارد، نیازمند دستگاه هیتر بلور خواهد بود.

  • هویه

هر نوع تعمیر و تعویض در قطعات موبایل و به‌ منظور ظرافت در کار، نیازمند استفاده از هویه خواهد داشت.

  • منبع تغذیه

از این وسیله بیشتر برای شوک دادن به باتری، شارژ مستقیم و روشن‌ کردن گوشی بدون باتری استفاده می‌شود.

  • ست پیچ‌ گوشتی‌ ها

یکی از ابزار مهم در نحوه باز و بسته کردن گوشی به ست پیچ‌ گوشتی‌ها با شماره و سایزهای مختلف بستگی دارد.

  • پایه نگهدارنده

از این ابزار برای ثابت و محکم نگه‌ داشتن گوشی، در زمان تعمیر استفاده می‌شود.

  • پنس
  • سیم قلع
  • خمیر قلع
  • روغن لحیم
  • روغن فلکس
  • سیم قلع‌کش

و… از ابزار مهم و کاربردی در تعمیرات موبایل هستند که با به‌ کارگیری مناسب از آنها در نحوه باز کردن گوشی سامسونگ و سایر انواع گوشی بسیار مفید و مؤثر عمل خواهید نمود. برای تعویض قاب گوشی، متخصصین در این زمینه به ابزاری همچون پیچ‌ گوشتی، پیک، ساکشن کاپ، هیتر، پنس و اسپاتول نیاز خواهند داشت.

چگونه باتری گوشی‌های پلمپ را باز کنیم

 

چگونه باتری گوشی‌های پلمپ را باز کنیم

کار تعویض باتری در نسل قدیم گوشی‌ های همراه با کمترین چالش و با حرکت‌ دادن قسمت قاب پشت‌ گوشی به‌ راحتی انجام می‌ شد. اما با پیشرفت‌ های گسترده در نسل‌ های جدید گوشی همراه، همه کارهای مربوط به تعمیرات در آن نیز دچار چالش‌ های خاص خود شده است. به‌ طوری‌ که از نحوه باز و بسته کردن گوشی تا باز کردن پلمپ باتری‌ های گوشی همه‌ و همه مستلزم تخصص و دانش خاصی خواهد بود. برای این منظور نیازمند ابزار و وسایل زیر خواهید بود:

  • هیتر، سشوار و یا هرگونه وسیله‌ ای که تولید گرمای ملایم ایجاد نماید.
  • قاب کش
  • سپراتور موبایل
  • قاب بازکن طلقی یا اسپاتول پلاستیکی
  • پنس
  • پیچ‌ گوشتی

با در دست‌ داشتن وسایل ذکر شده می‌توانید با اطلاع از نحوه باز و بسته کردن گوشی طبق مراحل زیر اقدام به باز کردن باتری‌ های پلمپ شده گوشی نمایید:

  • قبل از تعویض باتری باید به حجم شارژ باتری توجه داشته باشید. چرا که در موقع تعویض، باید شارژ باتری بین صفر تا ۲۵ درصد باشد. به همین علت قبل از هرگونه اقدامی برای جلوگیری از بروز مشکلات از روبه‌ اتمام بودن شارژ باتری اطمینان حاصل کنید.
  • قبل از هرگونه اقدامی گوشی را خاموش کنید.
  • سیم‌ کارت را از گوشی خارج نمایید
  • ازآنجایی‌ که قاب پشت‌ گوشی به‌ وسیله لاستیک و یا چسب محکم شده، به کمک هیتر یا سشوار دورتادور آن را با حرارت ملایم گرم نموده تا قاب پشت‌ گوشی شل شود. یکی از اصول مهم در نحوه باز و بسته کردن گوشی در این شرایط گرم‌ کردن گوشی در مدت زیاد است. چرا که امکان آسیب به بدنه گوشی وجود دارد.
  • با استفاده از قاب کشی یا ساکشن کاپ اقدام به جداسازی قاب پشت‌گوشی نمایید.
  • چنانچه همه قسمت‌های قاب از گوشی جدا نشده بود، به کمک اسپاتول و قراردادن آن در قسمت‌های جدا شده گوشی و حرکت‌ دادن دورتادور آن در لبه‌ های گوشی، اقدام به جداسازی نمایید.
  • در صورت وجود پیچ در بخش پشت‌ گوشی، بعد از جدایی قاب به کمک پیچ‌ گوشتی اقدام به باز نمودن قطعات فوق نمایید.

در انتهای کار تعویض باتری پلمپ با کمک روش‌های اصولی و نحوه باز کردن گوشی، دوباره قاب گوشی را با لاستیک یا چسب به حالت اولیه بازگردانید.

وسایل مورد نیاز برای باز و بسته کردن گوشی

مهمترین و پرکابردترین ابزار برای باز و بسته کردن انواع گوشی ، پیچ گوشتی می باشد. بنابراین پیش از آنکه شروع به باز کردن گوشی کنید انواع سایزهای پیچ گوشتی های موجود در بازار را تهیه نمایید. زیرا ممکن است هر نوع موبایل دارای پیچ های مختلفی باشند که نیاز به پیچ گوشتی های ریز و یا کمی درشت تر دارند. پیچ گوشتی می تواند هم در باز کردن و هم برای بستن گوشی ها مفید باشد، زیرا اغلب قطعات سخت افزاری موبایل توسط پیچ به هم متصل می باشند.

وسایل مورد نیاز برای باز و بسته کردن گوشی

 

آیا باز و بسته کردن انواع گوشی ها مشابه هم می باشد؟

معمولا هر مدل از گوشی که در بازار موجود بوده، به نوعی روش باز و بسته کردن آن مخصوص به خودش می باشد، به طور مقال باز کردن گوشی سامسونگ e5 با s8 متفاوت است. اما در واقع کلیات باز و بسته کردن آنها یکی بوده، از این رو کسی که بتواند یک گوشی را باز و بسته کند، مشکل خاصی برای باز و بسته کردن سایر گوشی های موجود در بازار نداشته، زیرا تفاوت های آنها جزئی می باشد.

بدین ترتیب نیاز است تا افرادی که وارد حوزه تعمیرات سخت افزار موبایل می شوند، ذهن خلاقی داشته باشند، تا بتوانند به راحتی جزئیات ریزی که در گوشی ها با هم متفاوت بوده را تشخیص دهند و مشکلی از این جهت برای آنها بوجود نیاید.

آموزش تعمیرات موبایل با برق گستران

آموزش تعمیرات موبایل یکی از دوره های آینده دار در آموزشگاه برق گستران است که به صورت تخصصی صفر تا صد عیب یابی و تعمیر انواع موبایل اندروید و آیفون را به شما آموزش می دهد. این آموزشگاه علاوه بر دوره موبایل کلاس های آموزشی متعدد دیگری را برگزار می کند. آموزش برق صنعتی، آموزش نصب کولر گازی، آموزش پی ال سی و . . . برخی از دیگر دوره های پرطرفدار و آینده داری است که در این آموزشگاه برگزار می شود.

از دست ندهید

کلام پایانی درباره باز و بست گوشی موبایل

همان‌ طور که در طول مقاله مطالعه فرمودید، افراد متخصص در زمینه تعمیرات موبایل باید از دقت بالایی برخوردار باشند. چرا که کار با تجهیزات و تعمیر قطعات و اجزای ریز گوشی‌ های همراه، مستلزم حساسیت بالا در این زمینه است. نحوه باز و بسته کردن گوشی با استفاده از ابزار و تجهیزات مختلف نیازمند مهارت تخصص و تجربه خاص خود در این زمینه است. در نسل‌ های قدیم گوشی همراه، کارهای مربوط به تعمیر و تعویض قطعات به‌ مراتب راحت‌ تر انجام می‌ شد. اما تعمیر موبایل در شرایط امروز و پیشرفت‌های بسیار در عرصه این ابزار پرطرفدار، بدون داشتن تخصص و مهارت لازم امکان‌پذیر نخواهد بود.
برای باز کردن پشت گوشی سامسونگ و یا باز کردن قاب انواع گوشی بهترین کار این است که به تعمیرکار حرفه ای رجوع نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *