آموزش مکانیک خودرو برای بانوان
نوامبر 27, 2023
آموزشگاه برق گستران

امروزه در بعضی از آموزشگاه‌ های فنی و حرفه‌ ای، شرایطی فراهم شده ‌است تا بانوان بتوانند مکانیک خودرو را یاد بگیرند. به دست آوردن اطلاعات و دانش در زمینه مکانیک خودرو برای بانوان موضوع تازه‌ ای نیست اما این که خانم ها بتوانند مباحث تئوری را به صورت عملی یاد بگیرند نیاز به آموزشگاهی دارد که به کارآموزان خانم اجازه دهد آچار به دست بگیرند و به صورت عملی مباحث را بیاموزند.

معرفی آموزش مکانیک خودرو برای بانوان

آموزش مکانیک خودرو در قالب‌ های مکانیک خودرو درجه ۲ و مکانیک خودرو درجه ۱ تدریس می‌ شود. مکانیک خودرو درجه ۲ در واقع بخش مقدماتی مکانیک خودرو است. در این بخش کارآموز ابزار های مکانیک خودرو را می‌ شناسد و با اجزا و قطعات خودرو و نقش آن‌ ها آشنا می‌ شود.

 

همچنین در این دوره کارآموز نسبت به اجزای داخلی موتور و نقش آن‌ ها شناخت پیدا می‌ کند. از دیگر مباحث آموزشی در مکانیک خودرو شناخت موتور های مختلف ۲ زمانه و ۴ زمانه است و همچنین کارآموزان با اجزای تشکیل دهنده این موتورها آشنا می‌ شوند.

کارآموزان در این دوره یاد می‌ گیرند که صفحه کلاچ چیست؟ چه نقشی دارد؟ نحوه عوض کردن آن‌ چگونه است؟ پس از تدریس مطالب ذکر شده، نوبت به تدریس مباحث مربوط به عیب یابی و تعمیر موتور و گیربکس می‌ رسد. در این دوره کارآموزان زیر نظر استاد می‌ توانند به طور عملی روی موتور کار می‌ کنند و با عیب‌ ها و صدماتی که ممکن است به گیربکس و موتور وارد شود به طور عملی آشنا می‌ شوند.

در دوره مکانیک درجه ۱ ابتدا کارآموز نحوه عیب یابی و تعمیر انواع موتور و گیربکس را یاد می‌ گیرد. به علاوه کارآموز یاد می‌ گیرد که چگونه مشکلات و ایرادات موتورهای TU5 و EF7 را تشخیص داده و آن‌ها را برطرف کند.

معرفی آموزش مکانیک خودرو برای بانوان

همچنین کارآموز در این دوره با موتور های داخلی نیز آشنا می‌ شود و نحوه عیب یابی و تعمیر آن را فرا می‌ گیرد. شناخت گیربکس‌ های EF7 و گیربکس اتومات پژو ۲۰۶ و روش‌ های تشخیص ایرادات فنی و نحوه تعمیر آن‌ ها از جمله مباحثی هستند که در ابتدای دوره آموزش مکانیک خودرو درجه ۱ تدریس می‌ شوند.

به طور کلی تمام سر فصل‌ های آموزشی مکانیک خودرو به صورت تخصصی و کامل به کارآموز و به شکل عملی و در کارگاه‌ های مجهز آموزش داده می‌ شوند.

در پایان دوره آموزشی، آزمون تئوری و عملی برگزار می‌ شود و کارآموزانی که نمره قبولی در آزمون‌ ها کسب کنند مدرک فنی و حرفه‌ ای دریافت می‌ کنند. با اخذ این مدرک فرد می‌ تواند برای پروانه کسب درخواست بدهد و با راه اندازی مغازه مکانیکی یا تعمیرگاه مشغول فعالیت شود.

ویژگی آموزشگاه مناسب برای خانم ها

اگر آموزشگاهی دارای شرایط زیر باشد می‌ تواند محلی مناسب برای یاد گرفتن مکانیک خودرو توسط بانوان باشد.

  • محیط آموزشی امن
  • نزدیک بودن به حمل و نقل عمومی و داشتن پارکینگ برای خودروی شخصی
  • برخورداری از امکانات و تجهیزات آموزشی مناسب
  • داشتن شرایط و امکانات لازم برای تمرین عملی بانوان

برای این که بانوان بتوانند با خیال راحت مباحث آموزشی را یاد بگیرند باید محیط آموزشگاه، فضایی امن و قابل اطمینان باشد. توصیه می‌شود که بانوان آموزشگاه‌هایی را انتخاب کنند که امنیت و آرامش داشته باشند.

 

به همین خاطر بهتر است بانوان برای شرکت‌ در دوره‌ های آموزشی، اموزشگاه‌ های خصوصی را انتخاب نکنند و برای داشتن امنیت و آرامش بیشتر در دوره‌ های آموزشی که به‌ وسیله آموزشگا‌ های فنی و حرفه‌ ای برگزار می‌ شوند، شرکت کنند.

دسترسی راحت و آسان به حمل و نقل عمومی

قبل از ثبت نام، بانوان باید به این نکته دقت کنند که آموزشگاهی را انتخاب کنند که برای رفت و آمد مسیر ساده‌ای داشته باشد و به حمل و نقل عمومی نیز نزدیک باشد. برای مثال نزدیک بودن به ایستگاه‌های اتوبوس و مترو از ویژگی‌ های مثبت یک آموزشگاه است. یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب آموزشگاه این است که در محدوده طرح ترافیک نباشد.

ویژگی آموزشگاه مناسب برای خانم ها

مجهز بودن با امکانات آموزشی مناسب

یکی دیگر از معیار هایی که باید در انتخاب آموزشگاه مد نظر قرار بگیرد مجهز بودن به امکانات آموزشی مناسب است. این تجهیزات به شرح زیر می‌ باشند:

  • ابزارهای کافی
  • موتورهای امروزی
  • گیربکس
  • انواع جک
  • مجهز بودن به کارگاه عملی برای بانوان

فقط چند آموزشگاه محدود وجود دارند که شرایط تمرین عملی را در کارگاه‌ های اختصاصی خود برای بانوان فراهم کرده‌ اند.

در برخی از آموزشگاه‌ ها بانوان باید آموزش‌ های عملی را در مغازه‌ های مکانیکی تجربه کنند و خود آموزشگاه فاقد کارگاه‌ های عملی برای بانوان است. فقط تعداد محدودی از آموزشگاه‌ ها دارای کارگاه‌ های عملی مخصوص بانوان هستند.

خانم ها کجا مکانیکی یاد بگیرند؟

شغل مکانیک خودرو نیاز به تخصص و دانش کافی دارد و از جمله مشاغل فنی و پر درآمد است. امروزه، بانوان و خانم ها در جهت ایفای نقش مهمتر در جامعه اقدام به ورود به شغل های فنی مانند اتومکانیک و غیره کرده اند و هر روز بر تعداد مکانیکی های خانم در سطح شهرها افزوده می شود.
بانوانی که می‌خواهند در این شغل موفق باشند باید حتما به صورت عملی تمرین کنند؛ بنابراین باید دوره‌های مکانیک خودرو را در آموزشگاهی بیاموزند که حتما دارای کارگاه‌های عملی و تخصصی برای بانوان باشد.
آموزشگاه برق گستران از مراکز خوب آموزش مکانیک ماشین برای خانم ها می باشد. برای ثبت نام در دوره های آموزشی مختص خانم ها و بانوان می توانید با این آموزشگاه تماس بگیرید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *