جوشکاری برنج
دسامبر 30, 2023
آموزشگاه برق گستران

امروزه و با توجه به تغییراتی که در جوامع مختلف حادث شده است، بیشتر مشاغل نیز دستخوش تغییرات فراوانی شده اند؛ یکی از این پیشه ها جوشکاری فلزات رنگین همچون برنج و مس می باشد.
این شغل، دارای تنوع بسیاری است و در سال های اخیر بخش اعظمی از افراد را به خویش جذب نموده است؛ چرا که از بازار کار خوب و نیز درآمد عالی برخوردار می باشد. ضمن آن که در سرتاسر جهان نیز جزو مشاغل پرتقاضا به حساب می آید و افراد با ورود به آن می توانند شانس خویش را برای پذیرش در کشوری خاص امتحان نمایند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با جوشکاری برنج آشنا کنیم؛ کسانی که می خواهند در آینده، در این حرفه صاحب تخصص شوند، خواندن این مقاله را از دست ندهند و ما را تا انتها همراهی بفرمایند.

جوشکاری برنج

ورق برنج، جزو آلیاژ های مهم به شمار می آید که بواسطه ترکیباتی که در درون آن یافت می شود، از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار می باشد. این عامل باعث می شود که قطعه مورد نظر در برابر شرایط محیطی مختلف، در معرض سایش و فرسودگی قرار نگیرد و بتوان برای مدت زمان بیشتری آن را به کار برد.

 

جوشکاری از جمله مشاغلی می باشد که از شاخه های متعددی تشکیل شده است؛ یکی از این پیشه ها، جوشکاری برنج است که در زمره حرفه های دشوار قلمداد می شود و دارای ظرافت و حساسیت بالایی می باشد.

به واسطه آن که این ورق در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، افرادی که در این حرفه اشتغال دارند، با بازار کار خوبی روبه رو هستند و می توانند در مدت کمی، درآمدی بالا را کسب کنند.

در سال های اخیر موسسات متعددی در کشور ما دایر شده اند که قادرند آموزش های لازم را به علاقمندان ارائه دهند؛ ذکر این نکته نیز الزامی است که جوشکاری برنج به طریق متعددی انجام می پذیرد.

جوشکاری برنج

گاهی شاغلین این حرفه، جوشکاری را به روش برقی و گاهی نیز به روش گازی انجام می دهند که هر کدام ویژگی خاصی دارند و به یکسری از تجهیزاتی نیازمند می باشند.

افراد زمانی که در طی انجام عملیات جوشکاری برنج، استاندارد های لازم را در نظر نگیرند، ممکن است برخی فلزات نظیر روی، بخار شده و گاز های سمی و خطرناک را تولید نمایند.

پس این کار یک سری از دشواری ها و خطراتی را در پی دارد و اگر فرد جوانب احتیاط را رعایت نکند، چه بسا با آسیب هایی جدی روبه رو شود.

کاربرد های فلز برنج

 

فلز برنج از جمله آلیاژهایی است که درون خود از فلزاتی نظیر: مس و فلز روی فرآوری شده است و از ویژگی های بی نظیری برخوردار می باشد؛ افراد از این محصول در مصارف متعددی استفاده می نمایند.

در ادامه به بررسی روش جوشکاری برنج و سایر آلیاژهای مس، برخی از کاربرد های ورق برنج می پردازیم و در ضمن به شیوه خلاصه، توضیحاتی را پیرامون هر مورد بیان می کنیم.

1-اولین کاربرد این ورق ها در تولید مهمات و تجهیزات جنگی می باشد؛ چرا که این فلز دارای مقاومت بالایی است و در برابر شرایط آب و هوایی و بسیاری عوامل دیگر، به راحتی پوسیده نخواهد شد.

2-این آلیاژ بواسطه آن که عمدتا به رنگ طلایی یافت می شود، افراد از آن برای آراستن دکوراسیون منزل خویش و نیز ظروف مختلف استفاده می نمایند و جذابیت خاصی به آنان می بخشد.

3-تولید کنندگان، این محصول را برای تولید تجهیزات الکتریکی و نیز مکانیکی به کار می برند و اینک می توان آن را درون بسیاری از لوازم دید؛ چرا که به راحتی زنگ نمی زند و کدر نیز نخواهد شد.

4-از این آلیاژ همچنین در صنایعی مانند خودروسازی و برای تولید قطعات درونی ماشین، به شکل گسترده ای استفاده می کنند.

5-کاربرد دیگر این آلیاژ، فرآوری و ساخت برخی دستگیره های درب و نیز مغز آن ها می باشد و این محصول به دلیل آن که نمایی چشم نواز به تجهیزات میدهد، محبوبیت زیادی دارد.

کاربرد های فلز برنج

 

انواع ورق برنج

طبق تحقیقات انجام شده این آلیاژ تاریخ دیرینه ای دارد و مردم از دیرباز آن را برای ساخت وسایل مختلف، به کار می بردند.

این ورق ها خود به دسته بندی های متعددی تقسیم بندی می شدند که هر کدام ویژگی های خاصی دارند؛ این موارد عبارتند از:

نوع فنری

این نمونه در دسته ورق های سخت و مستحکم می باشد که مس در آن به وفور یافت می شود؛ از این مورد، بیشتر برای تولید تجهیزات الکتریکی نظیر: کویل استفاده می کنند.

برنج نوع فنری، همچنین به نسبت نمونه های دیگر از قیمت مقرون به صرفه ای برخوردار می باشد؛ لذا افراد به واسطه اطلاع از این امر، تجهیزات برقی را به شکل انبوه تولید می کنند.

نوع نیمه سخت

این نمونه در مقایسه با مورد پیشین دارای مس کمتری می باشد و تولید کنندگان آن را عمدتا در ضخامت های مختلفی فرآوری می نمایند.

نوع نرم

این نمونه بواسطه در برداشتن مقدار زیادی مس، از انعطاف و نیز ظرافت خاصی برخوردار می باشد و در زمره ورق های برنجی پرمصرف به حساب می آید. از این آلیاژ ها غالبا برای تولید تجهیزات خانگی مانند: سماور، قوری، کتری و … استفاده زیادی می شود و به تعبیر پزشکان سنتی برای بدن نیز مفید می باشد.
به طور کلی برای جوش فلز برنج و سایر فلزات رنگین بد نیست درباره ویژگی های مختلف این آلیاژ بیشتر بدانیم.

 

راههایی برای شناسایی ورق های برنج اصل از تقلبی

امروزه به واسطه این که فلز برنج در اغلب صنایع مورد استفاده قرار می گیرد، متاسفانه گاهی افراد برای کسب سود بیشتر، به جای آن که از نوع اصل بهره گیرند، اندکی از آلیاژ برنج تقلبی را در درون محصولات به کار می برند.

در این بین راه هایی متعددی وجود دارند که به شما در تشخیص نوع اصل از تقلبی کمک می کنند؛ مانند:

1-نخستین روش تشخیص برنج اصل، توجه به رنگ آن می باشد؛ با وجود آن که این آلیاژ دارای طیف های زیادی است اما رنگ غالب آن زرد و گاها طلایی می باشد.

2-همانگونه که پیشتر نیز گفتیم این فلز، مقاومت فراوانی در برابر اکسایش و نیز لکه دار شدن دارد؛ چنانچه مشاهده نمودید محصول برنجی در مدت زمان اندکی کدر شد، به احتمال زیاد در درون آن از نوع تقلبی استفاده شده است.

راههایی برای شناسایی ورق های برنج اصل از تقلبی

3-این فلز به نسبت قطعات دیگر دارای استحکام و نیز سختی بسیاری است و فرد برای شناسایی نوع اصل از تقلبی آن می تواند به واسطه به کارگیری اشیائی محصول برنجی را خراش دهد.

اگر این شکاف عمیق بود، اطمینان یابید که در این وسیله از ورق های برنج اصل استفاده نشده است.

4-اما راحت ترین روشی که افراد برای اطلاع از این امر می توانند انجام دهند، به کارگیری آهنربا می باشد.

بخاطر آن که در درون برنج مقادیر کمی آهن به کار رفته، اگر برنج نسبت به آهنربا کشش نشان دهد، می توان گفت که محصول مورد نظر دارای آلیاژ اصل است.

نتیجه گیری

در این مقاله بر آن بودیم تا مطالبی را پیرامون جوشکاری برنج به شما خوبان ارائه نماییم؛ پس از آن به بررسی مواردی نظیر: انواع ورق های برنجی، کاربردها و نیز روش های شناسایی نوع اصل این محصول پرداختیم.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *