هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1402 [شرایط و مدارک تعویض پلاک]
سپتامبر 7, 2023
آموزشگاه برق گستران

هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1402 تغییرات بسیاری داشته است. زمان دقیق تعویض پلاک خودرو در هنگام خرید و فروش مشخص می‌شود و باید در زمان مشخص شده به مرکز تعویض پلاک مراجعه کنید. با تعویض پلاک خودرو هویت اصلی خریدار جدید مشخص می‌شود. برای تعویض پلاک در هر شهر مراکز مختلفی در نظر گرفته شده که با توجه به مرکز نزدیک محل سکونت و زمان‌های موجود در سایت، بهترین زمان را انتخاب کرده و برای آن اقدام نمایید. اگر به تازگی خودرویی خریده اید و قصد دارید پلاک آن را تعویض کنید تا انتها این مطلب با ما همراه باشید و با شرایط جدید تعویض پلاک خودرو و هزینه تعویض پلاک در سال 1402 آشنا شوید.

اگر از علاقه مندان به مشاغل مرتبط با خودرو هستید و می خواهید در این زمینه مشغول فعالیت شوید توصیه می کنیم در دوره های آموزش مکانیک خودرو و آموزش برق خودرو آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

چرا باید تعویض پلاک کنم؟

تخلفاتی که خریدار جدید با پلاک مالک قبلی خودرو انجام دهد، با پلاک قبلی ثبت خواهد شد. همچنین نمره منفی نیز برای فروشنده در نظر گرفته می‌شود. اگر خریدار از تعویض پلاک  سر باز بزند یا آن را جدی نگیرد، فروشنده باید برای تعویض پلاک خودروی فروخته شده به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کند. اگر دستور تعویض پلاک صادر شود، خودرو توقیف شده و برای تعویض پلاک در سیستم راهور ثبت و به مراکز مربوطه معرفی خواهد شد. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی خریدار از ماشین و پلاک، فروشنده فک پلاک خودرو را قبل از تحویل خودروی فروخته شده، جدی بگیرد و همچنین از تحویل خودرو با پلاک شخصی فروشنده اکیداً خودداری کند.

 

چرا باید تعویض پلاک کنم؟

 

هزینه‌های تعویض پلاک خودرو در سال 1402

بر اساس ماده ۳۰ قانون ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰ افرادی که قصد نقل و انتقال خودرو را دارند ابتدا بایستی مالیات وسیله نقلیه را پرداخت کنند که این موضوع باعث بالا رفتن هزینه تعویض پلاک خودرو در سال 1402 شده است. بنابراین تا زمانی که این مالیات پرداخت نشود امکان دریافت نوبت دهی تعویض پلاک وجود ندارد.

برای پرداخت این مالیات می توانید وارد سامانه وزارت اقتصاد شوید و بعد از پرداخت وارد سامانه نوبت دهی شوید. البته امکان پرداخت مالیات در سامانه نوبت دهی نیز وجود دارد.

بر اساس ماده ۳۰‌ این قانون:

تولید داخل به میزان یک‌درصد (۱%) و وارداتی دودرصد (۲%) به مأخذ مذکور در تبصره (۱) ماده ‌(۲۸) این قانون برای سال تولید.
مأخذ محاسبه مالیات موضوع این ماده ‌تا شش‌سال پس از سال تولید، سالانه ده‌درصد (۱۰%) همان مأخذ کاهش می‌یابد و برای سال‌های ششم به بعد، چهل‌درصد (۴۰%) مأخذ یادشده است.
بدین ترتیب برای یک خودرو “کوئیک سری S  مدل ۱۴۰۰” این مالیات یک میلیون و  ۲۲۴ هزار تومان در نظر گرفته شده، علاوه بر این مبلغ ۱۷۰ هزار تومان برای عوارض شهرداری و  ۳۷۰ هزار تومان بابت پلاک دریافت می شود.

هزینه تعویض پلاک خودرو 1402

 

مراحل تعویض پلاک خودرو در سال 1402

خریدار و فروشنده باید با مدارک لازم و با هم به مرکز تعویض پلاکی که تعیین کرده‌اند، مراجعه کنند. در صورتی که فروشنده تمایل داشته باشد می‌تواند به خریدار جدید وکالت تعویض پلاک خودرو را داده و همچنین هزینه آن را نیز پرداخت کند. با توجه به مطالب ذکر شده و برای جلوگیری از هر گونه سوءاستفاده از خودرو و پلاک بهتر است هرگز این راه را انتخاب نکنید.

برای اقدام به تعویض پلاک خودرو که زمان آن حداقل از 2 تا 3 ساعت زمان لازم دارد باید مراحل زیر انجام شوند:

1-پرداخت مالیات و نوبت دهی تعویض پلاک از طریق سایت راهور انجام می‌شود.

2-سپس فروشنده و خریدار باید به ساختمان اداری مرکز تعویض پلاک مراجعه کنند.

3-مدارک مورد نیاز را به کارشناس تحویل دهند.

4-گواهی بازدید فنی خودرو به افسر تحویل داده شود.

5-برگه تأیید بازدید فنی از افسر دریافت شود.

6-فروشنده باید وجه تعویض پلاک را به حساب مربوطه واریز کند.

7-پلاک قدیمی به فروشنده داده شود.

8-پلاک جدید به خریدار داده و نصب شود.

 

مراحل تعویض پلاک خودرو در سال 1402

 

حتما بخوانید: علت روغن سوزی ماشین 

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو در سال 1402

خریدار و فروشنده برای زمان تعویض پلاک باید مدارکی را به همراه خود داشته باشند که تمام موارد لازم در زیر ذکر شده است:

 

مدارک مورد نیاز تعویض پلاک برای فروشنده خودرو

مدارک مورد نیاز برای فروشنده خودرو شامل اصل کارت شناسایی خودرو، اصل سند مالکیت خودرو، اصل بیمه شخص ثالث معتبر، اصل کارت معاینه فنی معتبر، اصل فیش پرداخت هزینه تعویض پلاک و صدور کارت هوشمند، اصل سند فروش خودرو، برگه عدم خلافی خودرو، اصل شناسنامه و کارت ملی فروشنده، ارائه برگه تسویه بدهی مالیاتی از دیوان دولتی، همراه داشتن خودرو فروخته شده، تأییدیه اسناد و مدارک خودرو توسط کارشناس حقوقی نماینده مرکز تعویض پلاک، بازدید و تأییدیه کاردکس توسط افسر کارشناس عالی تصادفات و امور فنی بازنشسته و مهر و امضا شده.

مدارک لازم برای خودروهای وارداتی نیز مانند خودروهای داخلی است، همچنین باید وضعیت تبصره 13 برای خودروهای وارداتی نیز بررسی شود.

حتما بخوانید: آموزش نصب شیشه دودی ماشین

مدارک مورد نیاز تعویض پلاک برای خریدار خودرو

مدارک مورد نیاز برای خریدار شامل:

1-اصل شناسنامه

2- اصل کارت ملی

3- مدارک احراز سکونت

مدارک احراز سکونت خریدار در زمان تعویض پلاک خودرو برای اثبات محل سکونت او لازم هستند که هر کدام می‌تواند سبب تکمیل و تأیید محل اقامت شخص خریدار باشد. این موارد عبارتند از:

سند مالکیت منزل و جواز کسب معتبر به نام خریدار به همراه اصل فیش آب، گاز یا برق پرداخت شده از واحد به تاریخ روز.

سند اجاره واحد مسکونی به نام خریدار با کد رهگیری و تأییدیه از سازمان املاک به همراه اصل فیش آب، گاز یا برق پرداخت شده از واحد به تاریخ روز.

نامه رسمی از اداره عشایر و امور روستایی سازمان جهاد کشاورزی.

فروش نامه منزل مسکونی مربوط به زمین‌های اوقافی، روستایی با تأیید شورای اسلامی محل.

تأییدیه معتبر مهر شده از شورای محل یا روستا مطابق محل صدور شناسنامه.

 

مدارک لازم جهت تعویض پلاک خودرو در سال 1402

 

گواهی اشتغال به تحصیل با ذکر آدرس محل سکونت با تأییدیه آموزش و پرورش منطقه.

برای کارکنان دولت و نیروهای مسلح، معرفی نامه از اداره محل خدمت با ذکر آدرس محل سکونت کارکنان و تأیید شده از طرف واحد مربوطه.

برای کارکنان کارخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌ها بر اساس شهر محل ثبت شرکت با ذکر آدرس دقیق محل فعالیت و با توجه به اساسنامه و روزنامه‌های رسمی که حداکثر 2 سال از تاریخ ثبت روزنامه نگذشته باشد.

برای کارخانه‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در شهرهای دیگر دارای شعب و دفاتر می‌باشند، بر اساس مندرجات اساسنامه و روزنامه رسمی آن‌ها با ذکر آدرس دقیق محل شعبه پس از تأیید اداره ثبت شرکت‌های شهر مدر نظر اقدام صورت گیرد.

در صورتی که هر یک از طرفین نماینده قانونی داشته باشند، باید مدارک شناسایی نماینده قانونی همراه او باشند.

حتما بخوانید:  علائم خرابی شمع خودرو

فرایند تعویض پلاک خودرو چقدر زمان می برد؟

مدت زمان تعویض پلاک با توجه به میزان شلوغی مرکزی که برای تعویض پلاک انتخاب کرده اید متفاوت خواهد بود. اگر یک مرکز خلوت را انتخاب کرده باشید و در زمان مشخص شده در محل حاضر باشید مراحل تعویض پلاک بیشتر از 2 الی 3 ساعت به طور نخواهد انجامید.

اگر پلاک قبلی شما آزاد بوده و در مرکز موجود باشد زمان تعویض پلاک سریعتر خواهد بود. در صورتی که پلاک شما آزاد اما در مرکز دیگری موجود باشد می توانید هزینه ساخت پلاک را پرداخت و بدون مراجعه به مرکز دیگری پلاک را تعویض کنید. که در این صورت پروسه تعویض پلاک طولانی تر خواهد بود.

حتما بخوانید: شرایط نوشتن قولنامه ماشین

چطور می توانم پلاک تهران بگیرم؟

برای دریافت پلاک تهران لازم است کلیه مدارکی که در ابتدا مطلب به آن اشاره شد را تهیه و به یکی از مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. مهم ترین شرط برای دریافت پلاک تهران اثبات محل سکونت است. بسیاری از افراد برای دریافت پلاک تهران اجاره نامه جعلی تهیه و آن را به مراکز ارائه می دهند. توجه داشته باشید کارت خودرو به آدرسی که محل سکونت ذکر شده ارسال خواهد شد، در این صورت اگر کارت خودرو برگشت بخورد مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد بنابراین از انجام این کار خودداری کنید.

چگونه می توانم پلاک زوج یا فرد بگیرم؟

تعیین زوج یا فرد بودن پلاک بر عهده پلیس راهور است و هنگام تعویض پلاک نمی توانید زوج یا فرد بودن آن را انتخاب کنید. تنها مواردی که هنگام تعویض پلاک می توانید انتخاب کنید؛ انتخاب قدیمی یا جدید بودن پلاک و رند بودن شماره آن است. بنابراین اگر فردی به شما قول زوج یا فرد بودن پلاک را دارد باور نکرده و به هیچ وجه از پرداخت وجه اضافی برای دریافت شماره پلاک زوج یا فرد خودداری کنید.

آیا برای تعویض پلاک خودرو گواهینامه لازم است؟

شناسنامه، کارت ملی، گواهی احراز سکونت از مهم ترین مدارک برای تعویض پلاک است. همانطور که در بالا اشاره شد گواهینامه از مدارک لازم برای تعویض پلاک خودرو نبوده و در صورت نداشتن گواهینامه رانندگی نیز می تواند پلاک به نام شما باشد.

 

فرایند تعویض پلاک خودرو چقدر زمان می برد؟

آیا برای تعویض پلاک کارت ماشین الزامی است

پیشتر به این موضوع پرداختیم، اما در جواب سوال باید بگویم که بله الزامی است. پس اگر کارت ماشین شما مفقود شده است، هر چه سریع تر و قبل از آنکه تصمیم به فروش آن بگیرید، حتما نسبت به دریافت المثنی اقدام نمایید.

تعویض پلاک خودرو صفر بدون کارت ماشین چگونه انجام می شود؟

معمولا خودروهای صفر در شرکت های تولید کننده خودرو نظیر ایران خودرو و سایپا پلاک می شوند. در صورتی که کارت ماشین شما از سوی کمپانی ارسال شده و در اداره پست باشد امکان تعویض پلاک وجود ندارد اما در صورتی که کارت خودرو ارسال نشده و در اداره راهور باشد، امکان تعویض پلاک بدون کارت ماشین نیز وجود خواهد داشت.

نوبت دهی اینترنتی تعویض پلاک خودرو به چه صورت انجام می شود؟

برای دریافت نوبت جهت تعویض پلاک ابتدا لازم است وارد سامانه https://nobatdehi.epolice.ir/ شوید استان خودرو را انتخاب و پس از وارد کردن اطلاعات شخصی و خودرو برای روز و مرکز دلخواه نوبت بگیرید. در حال حاضر در تهران 8 مرکز فعال تعویض پلاک وجود دارد. تعویض پلاک میثم، اتحاد، خاوران، چیتگر، الغدیر این مراکز هستند که می توانید برای تعویض پلاک به آنها مراجعه نمایید.

هزینه انتقال سند خودرو

اگر به دنبال خرید یا فروش خودرو هستید، یقینا هزینه انتقال سند خودرو برایتان مطرح خواهد بود. در این بین باید بدانید شرایط انتقال سند و مراحل ثبت آن به چه صورت است. این مراحل در دفترخانه رسمی ثبت صورت می پذیرد. اولین سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است که هزینه انتقال سند خودرو به عهده چه کسی است؟ قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است از مراحل انجام آن مطلع باشید تا کار را کاملا به صورت قانونی پیش ببرید، چرا که این مرحله شاید مهم ترین مرحله خرید یا فروش خودرو میباشد. برای این منظور شما سه مرحله پیش روی خود دارید: تنظیم قرارداد، تعویض پلاک و دفترخانه.

برای هر مرحله مدارکی مورد نیاز است که به شرح زیر میباشد:

مدارک مورد نیاز هنگام تنظیم قرارداد:

  • اصل کارت شناسایی و برگ سبز خودرو
  • اصل سند مالکیت خودرو
  • اصل مدرک شناسایی طرفین

مدارک مورد نیاز هنگام تعویض پلاک:

  • کارت خودرو
  • بیمه شخص ثالث
  • برگ سبز خودرو
  • سند مالکیت خودرو
  • اصل مدارک شناسایی طرفین
  • برگه عدم خلافی
  • کارت معاینه فنی تاریخ دار

هزینه انتقال سند خودرو

 

و اما مدارک مورد نیاز مرحله پایانی، یعنی انتقال سند خودرو:

  • برگ سبز جدید خودرو
  • سند بنچاق قبلی
  • تایید نقل و انتقال خودرو از مرکز تعویض پلاک
  • اصل مدارک هویتی طرفین
  • بیمه نامه شخص ثالث
  • برگ تسویه عوارض شهرداری

حال که با مدارک مورد نیاز انتقال سند خودرو آشنا شدید، باید بدانید که بخشی از هزینه انتقال سند خودرو به عهده فروشنده و بخشی نیز به عهده خریدار میباشد. هزینه هایی به عهده فروشنده میباشد عبارتند از:

  • خلافی خودرو
  • عوارض سالیانه شهرداری خودرو
  • صدور وکالتنامه

هزینه هایی به عهده خریدار میباشد عبارتند از:

  • هزینه انتقال سند خودرو در دفترخانه
  • هزینه تعویض پلاک
  • هزینه کارشناسی خودرو

شرایط جدید تعویض پلاک 1402

حقیقت امر این است که شرایط جدیدی برای تعویض پلاک خودرو در سال 1402 تعیین نشده است و طبق منوال همیشگی جریان دارد. همانطور که اشاره شد، قبل از هر چیزی باید در سامانه مربوط به نوبت دهی تعویض پلاک، اقدام به اخذ نوبت در یکی از مراکز معتبر نمایید. سپس با در دست داشتن مدارک مورد نیاز در وقت و تاریخ مقرر، نسبت به آن اقدام نمایید. لازم به ذکر است که حضور هر دو طرف، یعنی هم خریدار و هم فروشنده و همچنین حضور فیزیکی خودرو الزامی است.

مدارک مورد نیاز فروشنده:

  • سند مالکیت خودرو (برگ سبز یا برگه شناسایی خودرو)
  • کارت خودرو
  • اصل مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • بیمه نامه خودرو
  • برگه تاییدیه معاینه فنی
  • برگه تسویه خلافی خودرو

شرایط جدید تعویض پلاک 1402

مدارک مورد نیاز خریدار:

  • اصل مدارک هویتی (شناسنامه و کارت ملی)
  • سند احراز محل سکونت (سند خانه، اجاره نامه و …)
  • جدید ترین قبض آب، برق یا گاز مربوط به محل سکونت خریدار – در صورتی که محل سکونت به نام خریدار خودرو نباشد، به مدارک شناسایی فردی که محل شکونت به نام او است و همچنین مدارک تاییدکننده نسبت احتیاج است.

هزینه فک پلاک در سال ۱۴۰۲

اگر قصد خرید یا فروش خودرو دارید، حتما با تعویض پلاک مواجه خواهید شد و این که هزینه تعویض پلاک چقدر خواهد بود؟ برای تعویض پلاک خودرو ابتدا نیاز است که در سامانه نوبت دهی تعویض پلاک نوبت بگیرید. بعد از آن با در دست داشتن مدارک مورد نیاز(پیشتر به آن پرداختیم) در تاریخ و زمان مشخص شده برای تعویض پلاک حضور یابید. سوال دیگر که ممکن ذهن شما را درگیر کند این است که اصلا هزینه تعویض پلاک به عهده چه کسی است؟ خریدار یا فروشنده؟ در جوابتان باید بگویم که قانونگذار هزینه تعویض پلاک 1402 را بر عهده خریدار و فروشنده گذاشته است. این بدان معناست که قانون گذار برای هزینه تعویض پلاک، شخصی را معین نکرده است. ولی طبق عرف جامعه این هزینه بر عهده خریدار می باشد.
پیشتر در مورد هزینه های فرعی تعویض پلاک سخن گفتیم اما هزینه اصلی آن که در مراکز تعویض پلاک از شما اخذ میگردد، مبلغ ناچیزی میباشد. پس نگران هزینه تعویض پلاک نباشید و برای جلوگیری از هرگونه اقدام قانونی، در اسرع وقت نسبت به انجام آن درنگ نکنید.
اگر از علاقه مندان به مشاغل مربوط به خودرو هستید و قصد دارید یک شغل پردرآمد در این حوزه راه اندازی کنید توصیه می کنیم در دوره آموزش نقاشی خودرو، آموزش سرامیک خودرو، آموزش برق خودرو و غیره شرکت نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *