روش تست و عیب یابی ایسیو خودرو
آگوست 6, 2023
آموزشگاه برق گستران

در دنیای تکنولوژی خودرو، اجزای متعددی وجود دارند که نقش حیاتی در عملکرد کلی یک وسیله نقلیه ایفا می کنند. یکی از این قطعات ECU یا واحد کنترل موتور است. این دستگاه الکترونیکی پیشرفته به عنوان مغز خودرو عمل می کند و بسیاری از عملکردهای مهم را کنترل می کند. با توسعه روز افزون تکنولوژی، استفاده از ایسیوها به عنوان بخش حیاتی از دستگاه‌های الکترونیکی افزایش یافته است. ایسیوها (مدارهای متکامل) ترکیبی از قطعات الکترونیکی جهت انجام وظایف خاص مورد استفاده در دستگاه‌های مختلف هستند. ایسیو ها برای تجزیه و تحلیل واحدهای مقیاس بالا دیجیتال و آنالوگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما برای اطمینان از عملکرد صحیح ایسیوها و یافتن علت هرگونه عیب و خرابی، تست و عیب یابی صحیح ایسیو ضروری است. در این مقاله، به بررسی روش‌های تست و عیب یابی ایسیو می‌پردازیم.

نحوه تست و عیب یابی انواع ایسیو خودرو

خرابی ایسیو به دو حالت است، این دو حالت شامل خرابی سخت‌افزاری و خرابی نرم‌ افزاری است.

 

نحوه تست و عیب یابی انواع ایسیو خودرو

 

تست خرابی سخت افزاری کامپیوتر ماشین

در خرابی سخت‌ افزاری ecu، ماشین می‌تواند کلا روشن نشود یا ماشین روشن شود اما آسیبی دیده باشد. مثلا بر فرض مثال ماشین شما تک کار می‌کند یا سه کار می‌کند یا ریپ می‌زند که می‌توان این خرابی از نوع خرابی سخت‌افزاری ایسیو باشد. یا ماسفت هایی که کوئل ها را روی ماشین راه اندازی می ‌کنند، آسیب دیده باشند. اگر یکی از ماسفت ها آسیب دیده باشد، آن زمان می تواند از دو کوئل ها یک کوئل سیلندر که یک در چهار یا دو در سه باشد فرقی نمی‌کند، یکی را از مدار خارج کند. در این صورت ماشین شما ریپ می‌زند و یک دود مشکی از ماشین خارج می‌شود، در همچین شرایطی کوئل شما سوخته است.

چک کردن سیم کشی ماشین با تست مولتی متر ecu

هنگامی که کوئل جدیدی را نصب کنید، کوئل جدید هم نیز می‌سوزد پس تا زمانی که سیم کشی ماشین را چک نکرده اید کوئل جدیدی را نصب نکنید. زمانی که کوئل ماشین سوخته باشد با بررسی و چک کردن سیم کشی ماشین می‌توان دید، که جریان منفی که قرار است از ایسیو برای کوئل ها برود منفی دائم است. این می‌تواند به دلیل اتصالی سیم کشی به بدنه یا قطعه ای در ایسیو سوخته باشد. آن را با یک تست دیزل با استفاده از دستگاه مولتی متر می‌توان خیلی ساده، سوکتی که به یک سری کوئل و سوکتی که به ایسیو وصل شود را تست کنید. بعد، یکی از پایه ‌ها را نگه دارید و سری دیگر مولتی متر را به سر باتری مثبت و منفی بزنید. اگر شروع به بوق زدن کرد بدین معنی است که سیم‌کشی شما اتصالی به بدنه دارد. و اما اگر دستگاه بوق نزد بدین معنی است که خود سیستم ایسیو دچار مشکل است. این مشکل می تواند مربوط به ماسفت های داخل ایسیو یا مقاومت و یا هر قطعه‌ای که دچار سوختگی شده است نیز باشد. که در همچین شرایطی اکثرا خود ماسفت آسیب دیده است.

 

چک کردن سیم کشی ماشین با تست مولتی متر ecu

 

تست ایسیو هنگام خروج دود سیاه از اگزوز

گاهی اوقات می‌توان دید که ماشین به طور یکسره دود مشکی از آن خارج می‌شود و همچنین می‌بینید که سوزن انژکتور، در حال پاشیدن است. در این حالت سوزن انژکتور یا سیم کشی ماشین می‌تواند ایراد داشته باشد. اما گاهی سوزن انژکتور و سیم‌کشی ماشین سالم است، زمانی ایسیو را چک می‌کنید می‌بینید که منفی هایی که باید به سوزن انژکتور برود منفی پلاس است. یا به اصطلاح چشمک زن، منفی دائم می‌ فرستد. در این حالت زمانی که ایسیو را چک می‌ کنید، ای سی درایوری که قرار است منفی سوزن انژکتور را بفرستد منفی دائم می‌فرستد. زمانی که با استارت زدن رله دوبل ماشین، روی مدار بالا نمی آید، منفی تحریک رله دوبل به ایسیو فرستاده نشده است. که در این حالت باید خود برد ایسیو را تست و عیب یابی کرد.

مراحل عیب یابی و تعمیر نرم افزاری ایسیو

در صورتی که ECU خودروی شما مشکل نرم افزاری پیدا کرد برای عیب یابی و تست مراحل زیر را طی نمایید:

  •  در شرایطی که ایسیو کلا روشن نشود، مثلا تغذیه برد آسیب دیده باشد، خرابی سخت‌ افزاری می باشد. ای سی رگولاتور یا مقاومت یا هر چیز دیگر از جمله خرابی های سخت افزاری ایسیو محسوب می‌شوند. که برای تعمیر آن باید برد کامپیوتر خودروی شما باز شود و تعمیر سخت‌افزاری بر روی آن انجام شود، اگر قطعه‌ای سوخته باشد آن قطعه تعویض شود.
  • در تعمیر خرابی نرم افزاری شما خواهید دید، چراغ چک ماشین پریده است و ماشین روشن نمی شود. در این حالت نرم افزار ایسیو ماشین شما آسیب دیده است. در نرم افزار ایسیو، ای سی های فلش، میکرو کنترلر یا اپیرام ذخیره می‌شوند.
  • در همچین شرایطی که چراغ چک خودرو روشن نمی‌شود، به ایسیو ماشین یک ولتاژ مورد نیاز بدهید. اگر جریانی که کشیده می‌شود بیش از حد نیاز ecu(حدود ۵/۱ تا ۲ آمپر) باشد، ایراد سخت افزاری است و قطعه سوخته را باید تعویض کنید.مراحل عیب یابی و تعمیر نرم افزاری ایسیو

 

  • اگر جریانی که کامپیوتر خودرو می کشد، خیلی ضعیف باشد، ایراد نرم افزاری است. شما می‌توانید از طریق جیتگ، کاتگ، زیف سوکت و هر کدام از این نوشته ها به ایسیو یک برنامه جدید بدهید.
  • اگر مشکل ماشین برطرف نشد ممکن است ای سی حافظه به مشکل برخورده باشد. گاهی مواقع ممکن است ای سی میکروب که حکم پردازنده را دارد ایراد داشته باشد. ای سی میکرو در برخی از برد ها، هم حکم حافظه و هم پردازش را دارد. که در صورت آسیب ای سی میکرو باید پله به پله جلو بروید تا ایراد های دقیق آن را پیدا کنید.

 

جمع بندی تست و عیب یابی ایسیو

همانطور که مشاهده کردید، در این مقاله به نحوه تست و عیب یابی ایسیو(ECU) پرداختیم و مراحل رفع و تعمیر خرابی های سخت افزاری و نرم افزاری ای سی یو را بر شمردیم. شما می توانید از تجهیزات و نرم‌افزارهای مناسبی برای تست و عیب یابی انواع خرابی کامپیوتر ماشین استفاده کنید. با اجرای تست ‌های متنوع در مراحل مختلف تولید و استفاده از ایسیو ها، می توانید در صرف هزینه های اضافی برای خرابی های آن جلوگیری کنید. در نهایت طی کردن این مراحل باعث بهبود عملکرد ایسیو، کاهش خرابی و افزایش قابلیت اطمینان آن در محیط‌ های مختلف می ‌شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “روش تست و عیب یابی ایسیو خودرو”

  1. حسین گفت:

    سلام من ماشینم پراید هستش سر صبح یا بعد چنددساعت خواب بوددماشین روشن که میکردم ریپ میزد بعد چند ثانیه بعد درست میشد برنامشو عوض کردن الان صدای موتور زیاد شده زوزه میکشه ماشین سرعتم از ۱۲۲ بیشترنمیره تعمیرکار میگه از برنامه نیست ولی تا قبل اون مشکلی نداشت