نحوه آموزش ریست ماشین ظرفشویی
ژوئن 9, 2024
آموزشگاه برق گستران

با در نظر گرفتن کاربرد بسیار زیاد ماشین های ظرفشویی در خانه های مردم امروز، تعمیر و تنظیم این دستگاه ها اهمیت بیشتری پیدا می کند. هر یک از این ماشین ها در طولانی مدت نیاز به ریست دارند. در این زمینه باید به نوع و برند سازنده هر یک از این دستگاه ها دقت داشته و بر این اساس تنظیمات مورد نظر را در هر یک از این دستگاه ها انجام دهید.

انواع ماشین های ظرفشویی از ضروری ترین لوازم خانگی برقی هستند که باید به صورت مرتب تنظیم و تعمیر شوند. با بررسی فنی بخش های مختلف این لوازم خانگی طول عمر و دوام هر یک از آن ها نیز افزایش پیدا می کند.
لازم به ذکر است در دوره آموزش تعمیرات لوازم خانگی به صفر تا صد عیب یابی و تعمیر ماشین ظرفشویی و نکات مهم نصب آن می پردازیم.

چرا باید ماشین ظرفشویی را ریست کنیم؟

پیش از آن که به نحوه ریست کردن این دستگاه های کاربردی و مهم بپردازیم، باید به دلیل ریست کردن این تجهیزات رسیدگی کنیم. چرا ماشین های ظرفشویی نیاز به ریست کردن دارند؟ برخی از مهم ترین دلایلی که ریست کردن ظرفشویی را ضروری تر می کنند به شرح زیر هستند:

  1. در صورتی که با انتخاب برخی برنامه ها ماشین ظرفشویی عملکردی نداشته یا برنامه ها را جا به جا انجام دهد. در این شرایط باید حتماً این دستگاه را ریست کرده و تنظیمات مربوطه را مجدداً اعمال کنید.
  2. قفل شدن پنل کاربری نیز یکی از رایج ترین مشکلات در ساختار این لوازم خانگی به شمار می روند. در صورت مواجهه با این آسیب ها باید دستگاه را ریست کنید تا عملکرد دستگاه مناسب شود.
  3. گرم نشدن آب در این دستگاه ها نیز یکی از ایرادات رایج در آن ها به شمار می رود که عملکرد اصلی آن را تحت تأثیر قرار می دهد. برای پیشگیری از این آسیب ها باید دستگاه خود را ریست کنید.
  4. در صورتی که در حین کار ماشین ظرفشویی برق ساختمان برود و سیکل برقی دستگاه با مشکل مواجه شود نیز نیاز به ریست کردن ماشین خواهید داشت.
  5. بروز برخی کد های خطا در ماشین ظرفشویی نیز نیاز به ریست کردن این لوازم خانگی را افزایش می دهد.

چرا باید ماشین ظرفشویی را ریست کنیم؟

انواع روش های ریست ماشین ظرفشویی

برای ریست کردن هر یک از این ماشین های ظرفشویی روش های مختلفی وجود دارد. حال که به دلایل ریست کردن دوره ای این لوازم خانگی اشاره کردیم، بد نیست که با انواع روش هایی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند نیز آشنا شوید.

برخی از روش های استاندارد و اصولی ریست کردن ماشین ظرفشویی به شرح زیر هستند:

ریست کردن بدون دکمه ریست

در همه مدل ها و دسته بندی های ماشین ظرفشویی دکمه واحدی به نام ریست وجود ندارد، در چنین دستگاه هایی فرایند ریست کردن کمی متفاوت تر خواهد بود. در این زمینه ابتدا باید جریان برق دستگاه را قطع کنید، سپس آن را مجدداً به برق متصل کنید.

در این مرحله ترکیبی از دکمه های ماشین ظرفشویی را فشار داده و منتظر ریست شدن دستگاه بمانید. به این ترتیب ماشین ظرفشویی شما مجدداً راه اندازی خواهد شد و خطاهای ایجاد شده در سیستم آن نیز از بین می روند.

ریست ماشین ظرفشویی با قطع جریان برق

در بسیاری از انواع برندهای دستگاه های ماشین ظرفشویی ریست کردن تنها با قطع کردن جریان برق انجام می شود. این روش یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین شیوه های ریست کردن ماشین ظرفشویی به شمار می رود.

شما می توانید از این راهکار ساده در انواع ماشین های برند بوش، سامسونگ و… استفاده کنید. در این زمینه ابتدا باید دکمه پاور دستگاه را بزنید، سپس دو شاخه برق را از پریز برق بکشید تا جریان برق در دستگاه قطع شود.

سپس باید 1 الی 15 دقیقه صبر کنید، عدد این بازه زمانی برای راه اندازی مجدد دستگاه الزامی است. سپس کابل برق ماشین ظرفشویی را مجددا به برق متصل کرده و به مدت 1 دقیقه منتظر می مانیم.

پس از این بازه زمانی کلید پاور را در دستگاه فشار می دهیم تا ماشین راه اندازی شود. در این مرحله دستگاه شما ریست شده است، برای تست دستگاه ابتدا یک برنامه آزمایشی را پیاده سازی کرده و سپس ظروف خود را در آن بچینید.

ریست ماشین ظرفشویی با دکمه های پنل کاربری

در برخی از ماشین های ظرفشویی ریست کردن دستگاه تنها با خاموش کردن و از برق کشیدن آن انجام نمی شود. در این شرایط باید از دکمه ریست در دستگاه استفاده شود، اما اگر این دکمه را در سیستم ماشین ظرفشویی خود پیدا نکردید باید فرایند ریست را با استفاده از دکمه های مختلف پنل کاربری انجام دهید.

در این زمینه می توانید به منوی راهنما و دفترچه های همراه این ماشین ها مراجعه کنید. همچنین می توانید از دکمه های heated dry و standard wash استفاده کنید که در برخی از برند های شاخص این لوازم خانگی برای ریست کردن مورد استفاده قرار می گیرند.

در برخی موارد لازم است که سه مرتبه این دکمه ها را پشت سر هم بزنید تا عملیات مورد نظر انجام شود. در برخی از ماشین های ظرفشویی به جای این دکمه ها از دکمه normal یا normal wash بر روی پنل کاربری استفاده می کنند.

ریست ماشین ظرفشویی با دکمه های پنل کاربری

فشردن سه دکمه متوالی در ماشین ظرفشویی

در یکی دیگر از روش های ریست کردن ماشین ظرفشویی شما می توانید سه دکمه متوالی را در پنل کاربری دستگاه مورد نظر خود فشار دهید. شما می توانید از میان این دکمه ها سه مورد را انتخاب کرده و سه عدد را به صورت همزمان فشار دهید.

heavy wash ،normal wash ،sensor wash ،dry heat ،high temp wash ،air dry ،energy saver dry

پس از فشار دادن این سه دکمه چراغ های ال ای دی ماشین ظرفشویی شما روشن می شوند و سپس باید دکمه کنسل را بزنید یا درب دستگاه را ببندید.

به این ترتیب فرایند ریست دستگاه تکمیل خواهد شد، انجام این مراحل سیکل عیب یابی دستگاه را نیز دنبال می کند.

ریست کردن با دکمه پاور

یکی دیگر از روش هایی که برای ریست کردن برخی از برندهای ماشین ظرفشویی مورد استفاده قرار می گیرد، ریست کردن با استفاده از دکمه پاور است. این دکمه نیز برای راه اندازی مجدد این لوازم خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. ابتدا دکمه پاور را می زنیم و سپس دکمه شروع یا توقف عملیات شست و شو را در پنل کاربری پیدا کرده و لمس می کنیم.

در ادامه باید دکمه کنسل را بفشارید و به دنبال آن دکمه تخلیه را لمس می کنیم، به این ترتیب راه اندازی مجدد دستگاه در سریع ترین زمان ممکن انجام می گیرد.

پس از فشار دادن این دکمه ها آب موجود در دستگاه تخلیه می شود و نشانه های آن را در صفحه نمایشگر نیز مشاهده خواهید کرد.

ریست کردن با دکمه پاور

جمع بندی

در این صفحه در رابطه با روش های مختلف ریست ماشین ظرفشویی مطالبی را بررسی کردیم. هر یک از این روش ها در برخی از برندهای ماشین های ظرفشویی کارایی دارند.

به همین خاطر برای ریست کردن دستگاه خود پیش از هر چیز باید به نوع و برند سازنده آن دقت داشته باشید. همچنین در برخی از دفترچه های راهنمای ماشین ظرفشویی نیز اطلاعاتی در خصوص ریست کردن دستگاه درج شده است که با مطالعه آن ها نیز این فرایند به سهولت انجام خواهد شد.

هر یک از انواع دسته بندی های ماشین ظرفشویی با استفاده از این راهکارهای ساده عیب یابی شده و خطاهای موجود در دستگاه از بین می روند.

اگر علاقمند به ثبت نام آموزش تعمیرات ماشین ظرفشویی با مدرک فنی حرفه ای در آموزشگاه برق گستران هستید با ما تماس بگیرید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *