علت یخ و برفک زدن کولر گازی
نوامبر 23, 2023
آموزشگاه برق گستران

یخ و برفک زدن کولر گازی یکی از رایج‌ ترین مشکلات دارندگان این دستگاه است که در اثر عوامل متعددی رخ می‌ دهد. تشخیص علت بروز این عارضه با بررسی کارکرد قسمت‌ های مختلف دستگاه و عیب یابی کولر گازی امکان پذیر است. عوامل زیادی مانند یکسره کار کردن کمپرسور، خرابی سنسور های داخلی، کثیف و خراب شدن فن داخلی دستگاه از جمله این عوامل هستند.

روشن کردن کولر گازی در فصول سرد سال یکی از رایج‌ ترین علت‌ های برفک‌ زدن لوله‌ های کولر گازی است که معمولا در مناطق شرجی دیده می‌ شود. برای برطرف کردن این مشکل باید علت بروز آن را پیدا کنید تا در صورت لزوم قطعه‌ ای تعمیر یا تعویض شود. اگر شما هم به دنبال علت یخ و برفک زدن کولر گازی خود هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

تشخیص علت یخ و برفک زدن کولر گازی

 

برفک زدن کولر گازی در فصل تابستان و زمستان از مشکلاتی است که کاربران دستگاه‌ ها با آن مواجه هستند. عیب یابی یخ زدن لوله‌ های کولر گازی با توجه به عوامل متعددی انجام می‌ شود که مهم‌ ترین آن نحوه نگهداری از دستگاه است. تعیین دلیل این مشکل به مهارت و تجربه کافی در زمینه تعمیر کولر گازی نیاز دارد.

هنگامی که در فصول گرم سال با کارکرد کولرگازی بر روی لوله ساکشن برفک وجود دارد عوامل زیادی می‌ توانند به عنوان علت این مشکل در نظر گرفته شوند‌. کولر گازی در لوله اواپراتور گاز مبرد را منبسط می‌ کند تا گاز فریون خنک شود، در مرحله بعد فن با چرخش خود هوا را به سمت لوله و بعد محیط داخلی پرتاب می‌ کند.

در این شرایط اگر اختلالی در فرایند انتقال سرمای اواپراتور به محیط داخلی رخ دهد لوله‌ ها یخ می‌ زنند. شکستگی در بلوور فن یا خرابی موتور فن از رایج‌ ترین علائم در عیب یابی این مشکل هستند.

هنگامی لوله‌ های اواپراتور بیش از حد طبیعی سرد می‌ شوند احتمال برفک زدن بالا می‌ رود، بنابراین برای تعیین دقیق علت برفک زدن کولر گازی باید از تکنسین‌ های تعمیر کولرگازی کمک بگیرید.

تشخیص علت یخ و برفک زدن کولر گازی

چند علت یخ و برفک زدن کولر گازی

کولر گازی مجموعه پیچیده‌ ای از بخش‌ های مختلف است که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از طرفی برفک زدن کولر گازی می‌ تواند در اثر عوامل متعددی رخ دهد. بنابراین پس از عیب یابی دستگاه به عوامل تاثیر گذار زیادی می‌ رسیم، در ادامه برخی از مهم‌ ترین دلایل یخ و برفک زدن کولر گازی را بررسی می‌ کنیم.

  • کاهش سطح گاز مبرد

گاز مبرد به عنوان سوخت خنک سازی کولر گازی استفاده می‌ شود که کاهش سطح آن یکی از دلایل یخ زدن اواپراتور است. نشتی از اتصالات و محل پرچ‌ ها حتی در فصول سرد سال نیز رخ می‌ دهد که کارکرد دستگاه در خنک کردن محیط را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. در برخی موارد کمبود شدید این گاز باعث می شود لوله رفت و برگشت هر ۲ برفک ‌ببندند که در اولین فرصت باید نسبت به شارژ دستگاه اقدام کنید.

  • انسداد در لوله‌ ها

در انواع کولر های گازی احتمال گرفتگی لوله‌ های دستگاه مانند لوله مویی و شیر برقی وجود دارد. انسداد لوله‌ ها در اثر عوامل مختلفی مانند رسوب گرفتگی رخ می‌ دهد که جریان ورود و خروج هوا را با مشکل مواجه می‌ کند. بنابراین جریان گردش گاز مبرد دستگاه کاهش می‌ یابد و احتمال ایجاد یخ زدگی و برفک گرفتن لوله‌ها را افزایش می‌ دهد.

  • خراب شدن فن

در کولر گازی یک فن برای مکش هوای گرم محیط و مجاورت دادن آن با گاز مبرد تعبیه شده است. در فصول گرم سال که کارکرد دستگاه در حد بالایی قرار دارد عواملی مانند خرابی موتور فن، کثیفی پروانه و اختلال در عملکرد بلوور فن موجب برفک زدن لوله‌ های کولر گازی می‌ شوند.

در صورتی که مشکل از سوختگی سیم پیچ یا موتور باشد باید از تکنسین‌ های حرفه‌ ای در این زمینه کمک بگیرید.

چند علت یخ و برفک زدن کولر گازی

  • کار کردن همیشگی کمپرسور

موتور کولرگازی در برخی مواقع به دلایل مختلفی مانند، خرابی برد الکترونیکی و نیم سوز شدن، به صورت یکسره کار می‌ کند. در این شرایط هنگامی که اتوماتیک کردن دستگاه لازم است، کولرگازی قادر به این کار نخواهد بود. کارکرد بیش از حد کمپرسور موجب تولید سرمایش بالا می‌ شود که یکی از مهم‌ ترین دلایل برفک زدن لوله‌های کولر گازی است.

  • خراب شدن سنسورهای داخلی

معیوب شدن سنسور های هوشمند داخلی مشکلات زیادی مانند یکسره کار کردن موتور را به همراه دارد.

در این شرایط باید از یک تعمیرکار ماهر در زمینه‌ تعمیر کولرگازی کمک بگیرید تا سنسور های دچار اختلال تشخیص داده شوند. در برخی موارد با استفاده از تعمیر می‌ توان مجدد از سنسور استفاده کرد. اما تعویض سنسور کار منطقی‌ تری است تا دوباره به مشکل مشابه بر نخورید.

  • روشن بودن بیش از حد کولرگازی

در صورتی که کولر گازی یا اسپلیت را در مدت‌ های طولانی روشن نگه دارید احتمال برفک زدن دستگاه افزایش می‌ یابد. کولر گازی در حالت طبیعی باید اتوماتیک کند و در صورت افزایش دما دوباره شروع به کار می‌ کند. روشن کردن کولر گازی برای مدت زیاد و یکسره کار کردن مشکلات متعددی را برای دستگاه به وجود می‌ آورد.

  • روشن کردن کولر گازی در فصول سرد

این مورد معمولا در مناطق گرم و مرطوب شرجی رخ می‌ دهد که افراد برای کاهش رطوبت محیط داخلی اقدام به روشن کردن دستگاه می‌ کنند. کولر گازی از هوای گرم داخلی برای گرم کردن کویل‌ ها استفاده می‌ کند. بنابر‌این دمای پایین محیط هر دو داخلی و خارجی احتمال برفک زدن لوله‌ های کولر گازی را افزایش می‌ دهد.

  • کثیفی کویل اواپراتور

باله‌ های موجود در سیم پیچ توسط عوامل متعددی مانند گرد و غبار، لجن و مو کثیف می‌ شوند. این شرایط کویل ها را عایق می‌ کنند و جلوی انتقال هوای گرم به گاز مبرد را می‌ گیرند.

گاز خنک کننده در تمام مدت سیم پیچ را خنک می‌ کند؛ بنابراین تجمع رطوبت بر روی کویل‌ ها موجب برفک زدن کولر گازی می‌شود. در این شرایط باید دستگاه را خاموش کنید تا برفک‌ ها ذوب شوند. سپس کویل‌ ها را تمیز کنید تا دوباره کولرگازی به صورت عادی شروع به کار کند.

برطرف‌ کردن مشکل برفک زدن کولر گازی

رعایت موارد پیشگیری کننده بهترین راه برای دوری از برفک زدن کولر گازی است؛ اما در صورتی که به این مشکل برخوردید باید مراحل معینی را برای برطرف کردن آن طی کنید. اولین‌ اقدام در تعمیر دستگاه عیب یابی و تشخیص دقیق مشکل است. زیرا هر یک از دلایل برفک زدن کولر گازی راه حل خود را دارد. برای عیب یابی و تعمیر کولر گازی بهتر است از تکنسین‌ های حرفه‌ ای در این زمینه کمک بگیرید.

با توجه به علت یخ زدگی کولر گازی استفاده از راه‌ حل‌ های متفاوت پیشنهاد می‌ شود، در اولین اقدام باید گاز مبرد دستگاه را چک و در صورت لزوم شارژ کنید.

همچنین در صورت کثیف شدن اجزای داخلی باید با استفاده از مواد شوینده مخصوص تمیز شوند. نگهداری و استفاده درست از کولر گازی در مراحل اولیه برفک زدن کولر گازی می‌ تواند مشکل شما را برطرف کند.

زیرا این مشکل به صورت تدریجی رخ می‌ دهد و با استراحت دادن به دستگاه و روشن نکردن یکسره آن می‌ توانید برفک زدن لوله‌ های کولرگازی را حل کنید. بنابراین هر چه سریع‌ تر نسبت به حل کردن برفک‌ کولر گازی اقدام کنید‌ تا از بروز مشکلات جدی‌ تر جلوگیری شود.

برطرف‌ کردن مشکل برفک زدن کولر گازی

دلایل یخ زدن کولر گازی پنجره ای در شب

  • کمبود گاز: شایع ترین علت، عدم وجود گاز کافی برای خنک کردن کویل ها است.
  • تنظیم نامناسب دما: دمای بسیار پایین کولر در شب های خنک باعث یخ زدگی می شود.
  • انسداد جریان هوا: فیلترها، پره ها یا دریچه های هوای مسدود شده، جریان هوا را محدود می کنند.
  • رطوبت بالا: در مناطق مرطوب، احتمال یخ زدگی کولر بیشتر است.
  • مشکلات فن یا موتور: نقص فنی در فن یا موتور می تواند جریان هوا را مختل کند.

سخن پایانی

برفک زدن کولر گازی به دلیل اختلال عملکرد قسمت سرمایش دستگاه یعنی کویل و اواپراتور رخ می‌ دهد. بررسی و عیب یابی مشکل از مهم‌ ترین مراحل برطرف کردن آن است که باید توسط افراد متخصص و با تجربه در این زمینه انجام شود.

برفک زدن کولر گازی در اثر عوامل متعددی مانند کار کرد زیاد کمپرسور، معیوب شدن سنسورها، کاهش گاز مبرد و روشن کردن دستگاه در فصول سرد سال رخ می‌دهد، برای حل مشکل باید عامل ایجاد کننده را رفع کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *