mashin-zarfshuyi
ژانویه 22, 2024
آموزشگاه برق گستران

یکی از راه‌ های صرفه‌ جویی در مصرف آب، وقت و یا انرژی، استفاده نمودن از ماشین ظرفشویی برای شستشوی ظروف است. با توجه به ماشینی شدن زندگی‌ ها، وجود این نوع از وسایل در منزل، کار ما را بسیار آسان کرده است.

ماشین‌ های ظرفشویی به دلیل هوشمند بودن، نیاز به نگهداری داشته و در این میان، نحوه‌ کار کردن با آن‌ها بسیار حائز اهمیت است. ماشین‌ های ظرفشویی برنامه‌ های مختلفی برای شستشو دارند که بسته به نیاز خود می‌ توانیم هر کدام از آن‌ ها را فعال نماییم. در این مقاله، سعی داریم تا شما را با نحوه کار با ماشین ظرفشویی آشنا نموده و نکات مربوط به استفاده از آن را به شما عزیزان شرح دهیم.
همچنین در صورت علاقه به تعمیرات و عیب یابی این دستگاه می توانید در دوره آموزش تعمیر ماشین ظرفشویی برق گستران ثبت نام کنید.

آموزش طریقه‌ استفاده و کار با ماشین ظرفشویی

ممکن است این گونه فکر کنید که برای شستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی، تنها کافیست که ظروف را درون آن قرار داده، شوینده‌ مورد نظر را اضافه کرده و در آخر، با انتخاب یک برنامه، عملیات شستشو را آغاز کنید. اما در حقیقت پیچیده‌ تر از آن است.

برای شستن ظروف در این دستگاه، لازم است نکات بسیاری را رعایت کرده تا، ضمن شستشوی خوب ظرف‌ها، عملکرد دستگاه خود را نیز بهتر نمایید، مراحل کار با ماشین ظرفشویی به شرح زیر است.

  • پاک کردن مواد غذایی باقیمانده از سطح ظروف
  • قرار دادن ظروف، متناسب با حجم ماشین ظرفشویی
  • چیدن درست ظروف
  • استفاده کردن از مواد شوینده‌ مناسب
  • زمان‌ بندی صحیح
  • استفاده کردن از برنامه‌ مناسب شستشو
  • تمیز کردن دستگاه

آموزش طریقه‌ استفاده و کار با ماشین ظرفشویی

در ادامه‌ مطلب به بررسی تمامی این موارد، می‌ پردازیم.

پاک کردن مواد غذایی باقیمانده از سطح ظروف

اولین نکته در استفاده از ماشین شستشوی ظروف این است که همواره اگر مقداری از غذا در ظروف باقی مانده است و یا چیزی به ظروف چسبیده با یک دستمال آن را تمیز نموده و سپس داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید. اگر مواد غذایی در ظروف شما سوخته است، آن را از ظرف جدا کرده و سپس درون ماشین قرار دهید.

نکته‌ مهمی که باعث می‌ شود قبل از چیدن ظروف داخل دستگاه، اقدام به تمیز کردن آن از هرگونه مواد غذایی کنیم این است که تکه‌ های غذا در فیلتر و یا پمپ درون دستگاه گیر کرده و سبب بوی بد درون دستگاه و نیز اختلال در عملکرد آن می‌ شود.

قرار دادن ظروف متناسب با حجم ماشین ظرفشویی

نکته‌ مهم دیگر در رابطه با کار با ماشین ظرفشویی، چیدن ظروف متناسب با حجم دستگاه می‌ باشد. ماشین‌ های ظرفشویی زمانی عملکرد بهتری دارند که از تمامی حجم دستگاه برای شستشو استفاده شود. زمانی که از این وسیله برای شستن ظرف‌ ها کمک می‌ گیرید، حجمی از آب و انرژی مصرف می‌ گردد. از این رو قبل از استفاده از آن، مطمئن شوید که ظرف کافی برای شستشو وجود دارد. نکته‌ مهم در این قسمت این است که، قراردادن ظروف کم برای شستشو، کمکی به تمیزی بهتر آن نمی‌ کند؛ به علاوه چیدن بیش از حد ظروف و خارج از توان دستگاه نیز، اشتباه است.

چیدن درست ظروف

چیدن درست و مناسب ظروف درون دستگاه به شستشوی مناسب آن کمک می‌ کند. ظرف‌ ها را در سبد پایینی دستگاه طوری قرار دهید که، ظروف بلندتر در انتها و اطراف بوده و ظروف کوچکتر مانند سس‌ خوری، در مرکز سبد قرار گیرند؛ تا آب گرم به همه‌ قسمت‌ ها نفوذ کند.

قسمت‌ های بالایی برای شستن لیوان‌ ها تعبیه شده است، حتما لیوان‌ ها را با فاصله قرار داده تا در حین شستشو، بر اثر تکان خوردن نشکسته و تمامی قسمت‌ ها تمیز شوند.

برای شستن ظروف پلاستیکی نیز آن‌ ها را از المنت‌ های گرمایی دستگاه دورتر قرار داده و در قسمت‌های بالایی بگذارید. قابلمه و تابه‌ ها را در سبد پایینی و اطراف قرار داده و قاشق، چنگال و چاقو را به شکلی که دسته‌ی آن‌ها به سمت پایین باشد، جانمایی کنید.

استفاده کردن از مواد شوینده‌ مناسب

در نحوه کار با ماشین ظرفشویی، استفاده از شوینده‌ های مناسب بسیار مهم است. استفاده کردن از شوینده‌ هایی با کیفیت پایین علاوه بر اینکه ظرف‌ ها را تمیز نکرده، عملکرد دستگاه را نیز مختل می‌کند.

طریقه‌ استفاده از این شوینده‌ ها نیز یک شرط مهم و اساسی در میزان کیفیت شستشو و عملکرد خوب دستگاه دارد. در بازار مواد شوینده‌ مختلفی برای شستشو وجود دارد اما، شما باید مواد متناسب با ماشین خود را انتخاب کنید.

این مواد به دو دسته‌ اصلی و فرعی تقسیم شده که، شوینده‌ های اصلی: قرص، ژل و پودر ها بوده و شوینده‌ های فرعی، نمک و جلا دهنده‌ها هستند.

زمان‌ بندی صحیح ماشین ظرفشویی

انتخاب کردن یک زمان‌ بندی درست، به از بین بردن چربی‌ها و تمیز کردن ظروف شما کمک شایانی می‌کند. به علاوه به یاد داشته باشید، انتخاب اشتباه آن نیز، سبب آسیب رسیدن به ظروف شما می‌ گردد. نکاتی که باید در انتخاب یک زمان‌ بندی درست به آن توجه کنید، به شرح زیر است:

زمان‌ بندی صحیح ماشین ظرفشویی

اگر تعداد ظرف‌ ها کم بوده و یا خیلی کثیف نیستند، نیازی به استفاده از برنامه‌ شستشوی پرقدرت ندارید. تنظیمات دستگاه خود را بررسی نموده و برنامه‌ مناسب را انتخاب کنید.

از تنظیماتی که مربوط به ظروفی از جمله، قابلمه و تابه هستند، در صورت وجود این ظرف‌ها استفاده کنید. اگر برای شستشوی ظروف در طول شب اقدام نموده و عجله‌ ای برای برداشتن آن‌ها ندارید، تنظیمات مربوط به خشک‌ کن را فعال نموده تا انرژی کمتری مصرف شود. اگر تنظیمات درست و نحوه کار با ماشین ظرفشویی را به خوبی بدانید، دیگر نیازی به شستشوی مجدد ظروف ندارید. چراکه شستشوی مجدد، با مصرف نمودن دوباره‌ آب و انرژی، به هیچ وجه به صرفه نیست.

استفاده کردن از برنامه‌ مناسب شستشو

انتخاب برنامه‌ های مناسب با شستشو، علاوه بر اینکه ظروف را به خوبی تمیز می‌ نماید؛ باعث کاهش مصرف آب و صرفه‌ جویی در مصرف انرژی می‌ شود. برای این‌ که با برنامه‌ های شستشوی موجود در دستگاه خود آشنا شوید، حتما دفترچه راهنمای آن را بررسی کنید؛ چرا که برند های مختلف، ممکن است برنامه‌ های مختلفی درون ماشین ظرفشویی‌های خود، تعبیه کرده باشند.

اهمیت تمیز کردن ماشین ظرفشویی

با این‌ که ماشین‌ های ظرفشویی به صورت مداوم با مواد شوینده و آب گرم سروکار دارند، اما درون آن‌ها همیشه تمیز نیست. شستشوی ظروف، به مرور زمان سبب انباشت چربی‌ها و همچنین رسوب آب در بخش‌های مختلف درونی دستگاه می‌شود.

از این رو لازم است آن را به صورت مرتب توسط جرم‌گیرهای باکیفیت و موجود در بازار، جرم گیری نمایید.

توجه داشته باشید که برای تمیز کردن درون دستگاه، کلیه ظروف را از درون آن خارج کنید.

کلام پایانی

همانطور که در این مقاله به نحوه‌ی کار با ماشین ظرفشویی اشاره نموده‌ایم، آشنایی با کارایی‌ها و برنامه‌های موجود در دستگاه، که درون دفترچه‌ی راهنمای محصول است، امری بسیار مهم و ضروری است.

شاید در نگاه اول، کار با این وسیله، آسان بنظر برسد ولی، در حقیقت نکات مهمی وجود دارد که قبل از شروع کار و استفاده از ماشین ظرفشویی، باید آن‌ها را رعایت کنید.

بدیهی است که بی‌توجهی به نکات گفته شده در این مقاله، نه تنها ظروف شما را تمیز نمی‌کند بلکه در درازمدت سبب آسیب رسیدن به دستگاه نیز می‌شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *