نحوه هواگیری شوفاژ
ژانویه 9, 2024
آموزشگاه برق گستران

هواگیری شوفاژ یکی از مهم‌ ترین بخش‌ های نگهداری از سیستم گرمایش است که به صورت دوره‌ ای و منظم باید انجام شود. علائمی‌ مانند صدای زیاد لوله‌ها، سرد شدن شوفاژ و افزایش کارکرد پکیج نشان دهنده هوا گرفتن شوفاژها هستند.

در صورت مشاهده این علائم باید طبق مراحل مشخصی هواگیری شوفاژ را انجام دهید تا مشکل رفع شود. پیچ هواگیری در انواع مدل‌ های شوفاژ با شکل‌ های متفاوتی وجود دارد که خارج کردن هوای موجود در سیستم را انجام می‌ دهد.

بی توجهی به هواگیری شوفاژ آسیب‌ های جدی مانند خوردگی تجهیزات و خرابی پکیج‌ را به دنبال دارد. اگر شما هم به دنبال آموزش هواگیری شوفاژ هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

چه زمانی شوفاژ را هواگیری کنیم؟

رادیاتور یا شوفاژ مجموعه لوله‌ های متصل به یکدیگر هستند که آب گرم به صورت دورانی در آنها گردش می‌ کند. در حالت عادی زمانی که پکیج را روشن می‌ کنید شوفاژ به طور همزمان گرم می‌ شود. اما در صورتی که تنها قسمت پایینی رادیاتور گرم است و قسمت بالایی همچنان سرد می‌ماند باید به فکر هواگیری شوفاژ باشید.

 

در این شرایط مقداری هوا درون لوله‌ ها تجمع یافته است که مانع ورود آب گرم به آن ناحیه می‌ شود. یکی دیگر از نشانه‌های هوا گرفتن شوفاژ سرد بودن کلی آن است که در صورت وجود مشکلات دیگر نیز رخ می‌ دهد؛ بنابراین برای بررسی دقیق‌تر باید به نمایندگی اطلاع دهید.

عدم توجه به سرد شدن کلی رادیاتور در گذر زمان مشکلات جدی‌ تری را ایجاد می‌ کند؛ بنابراین در اولین فرصت نسبت به رفع مشکل سردی کل رادیاتور اقدام کنید.

چه زمانی شوفاژ را هواگیری کنیم؟

در صورتی که سیستم‌ گرمایش شما دچار هوا گرفتن شده باشد صداهای غیرعادی از نقاط مختلف منزل شنیده می‌شود. هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌ کنید به وضوح صدای خارج شدن هوا را خواهید شنید؛ همچنین در صورت ساکت بودن منزل به راحتی صدای تق تق از شوفاژها به گوش می‌رسد. عدم رسیدگی به این مشکل موجب آسیب به قطعه‌ های داخلی پکیج می‌ شود که هزینه‌ های اضافی بر روی دست شما خواهد گذاشت.

 

معرفی پیچ هواگیری و ابزار مورد نیاز

تمام مدل‌ های رادیاتور یا شوفاژ موجود در بازار دارای یک پیچ هواگیری در ساختار خود هستند که هنگام هوا گرفتن سیستم گرمایش به کار شما می‌آید.

 

زمانی که قصد هواگیری شوفاژ را دارید با استفاده از ابزار های ساده می‌ توانید خودتان هوای موجود در لوله‌ها را خارج کنید‌.

پیچ‌ های هواگیری در انواع و شکل‌ های متفاوتی وجود دارند که کار کرد همه آن شبیه به یکدیگر است.

برخی از پیچ‌ ها حالت مربعی دارند که فقط با آچار مخصوص هواگیری شوفاژ باز می‌ شوند. بنابراین باید آچار مخصوص را تهیه کنید یا به نمایندگی و تکنسین نصب پکیج اطلاع دهید.

در مدل‌ های جدید که به بازار عرضه می‌شوند یک شیار طولی بر روی پیچ تعبیه شده است که به راحتی و توسط پیچ گوشتی می‌توانید آن را باز کنید.

هنگام باز کردن پیچ هواگیری شوفاژ به پیچ گوشتی دو سو در سایز بزرگ نیاز دارید؛ زیرا استفاده از پیچ گوشتی کوچک به مرور موجب ساییدگی پیچ می‌شود. در مدل‌های قدیمی شوفاژ باید آچار با اندازه مناسب را از ابزار فروشی‌های سطح شهر تهیه کنید.

استفاده از دستکش و دستمال با قدرت جذب بالا برای جلوگیری از سوختگی با آب داغ مورد نیاز است؛ همچنین به یک ظرف برای جمع آوری آب خارج شده از شوفاژ نیاز دارید.

هواگیری شوفاژ به صورت مرحله به مرحله

 

هواگیری شوفاژ فرآیند‌ی مرحله‌ ای است که برای انجام موفقیت آمیز باید به ترتیب و دقت آن‌ ها توجه کنید. اولین اقدام برای خارج کردن هوای شوفاژ روشن کردن پکیج است.

پس از روشن کردن پکیج مدتی صبر کنید تا تمامی رادیاتورهای موجود در منزل گرم شوند؛ مقدار این زمان به مساحت منزل شما و تعداد شوفاژ های موجود در محیط بستگی دارد.

تک تک شوفاژها را از نظر یکنواختی دما و وجود صدای شرشر آب چک کنید تا رادیاتور معیوب شناسایی شود. پس از پیدا کردن شوفاژی که نیاز به هواگیری دارد پکیج را خاموش کنید تا دمای رادیاتور کاهش یابد؛ در این مرحله از دستکش برای محافظت از دست‌ها استفاده کنید.

پیچ هواگیری را پیدا کنید و یک ظرف زیر آن بگذارید تا آب را درون خود جمع کند؛ همچین می‌توانید از پارچه یا حوله برای حفظ نظافت محیط استفاده کنید.

موقعیت پیچ هواگیری معمولا در قسمت‌ بالای شوفاژ و در کنار آن قرار دارد که با توجه به نوع آن باید از ابزار مخصوص برای باز کردن پیچ استفاده شود.

پس از چرخاندن پیچ در خلاف عقربه ساعت هوا و آب داغ با فشار خارج می‌شود؛ در همین حالا صبر کنید تا فرایند تکمیل شود و صدای خروج هوا به صورت یکنواخت ادامه‌ پیدا کند.

همین فرآیند برای سایر شوفاژ های معیوب تکرار کنید، در صورتی که شوفاژ یا رادیاتور یا پکیج متصل است باید پس از هواگیری فشار موجود در سیستم به صورت مجدد تنظیم شود.

پس از افزایش فشار با استفاده از پیچ زیر پکیج سیستم را روشن کنید و گرم شدن رادیاتورها را مورد بررسی قرار دهید.

هواگیری شوفاژ به صورت مرحله به مرحله

عوارض بی توجهی به هواگیری شوفاژ

تمام مدل‌ های شوفاز و رادیاتور که در بازار موجود هستند به انجام هواگیری در طول زمان نیاز دارند؛ زیرا هوای محیط به صورت آهسته‌ وارد لوله‌ ها می‌شود و در طولانی مدت هوای زیادی درون شوفاژ تجمع می‌یابد.

بی توجهی به فرآیند هواگیری شوفاژ و پکیج موجب خسارت‌های جبران ناپذیر به مجموعه گرمایش می‌ شود که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • ایجاد سر و صدای مزاحم در لوله‌های آب گرم یکی از رایج‌ ترین مشکلات عدم هواگیری است؛ در این شرایط صداها با گذشت زمان افزایش می‌یابند.
  • توانایی پمپ کردن آب توسط پکیج‌ کاهش می‌یابد و آب به خوبی در سیستم و شوفاژها گردش نمی‌کند.
  • دمای قسمت‌ های مختلف منزل یکنواخت نمی‌ شود‌؛ زیرا برخی از شوفاژها به دلیل هوا گرفتن گرم نمی‌شوند.
  • مصرف انرژی به صورت معناداری افزایش می‌یابد؛ زیرا بازدهی سیستم کاهش میابد و برای گرم کردن محیط به کار کردن بیش‌تر سیستم‌ نیاز است.
  • اکسیژن وارد شده به دوران لوله با فلز واکنش می‌دهد و موجب خرودگی زودهنگام تجهیزات می‌شود؛ بنابراین در طولانی‌مدت هزینه‌های زیادی بر روی دست شما خواهد گذاشت.

نتیجه گیری

هواگیری پکیج فرآیند مرحله‌ای است که در صورت مشاهده سردی شوفاژ یا صدای غیرعادی از اتصالات باید انجام شود.

این فرآیند با استفاده از پیچ هواگیری موجود بر روی شوفاژ انجام می‌شود که در مدل‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد.

برای این کار ابزار خاصی احتیاج ندارید و با استفاده از پیچ گوشتی، آچار، دستمال و طرف می‌توانید به راحتی هواگیری را انجام دهید.

عدم توجه به هواگیری منظم موجب افزایش مصرف انرژی و کاهش بازدهی سیستم گرمایش می‌شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “نحوه هواگیری شوفاژ”

  1. افشین گفت:

    درود، نحوه هواگیری شوفاژ قدیمی چجوریه؟

    1. هانی گفت:

      درود بر شما. تفاوت خاصی نداره و از همین روش پیروی می کنه.