۸ علت گرم نکردن آب پکیج دیواری + راه حل های رفع
اکتبر 31, 2023
آموزشگاه برق گستران

تامین آبگرم در سریع ترین بازه زمانی، یکی از مهم ترین دلایل استفاده از پکیج های دیواری محسوب می شود. با این وجود، در برخی مواقع این فرآیند دچار مشکل می گردد. در چنین شرایطی پکیج دیواری قادر به تولید گرمای لازم و به تبع آن، گرم کردن آب مصرفی نمی باشد. گرم نکردن آب پکیج به ویژه در فصل سرد سال، مشکلات و معضلات بسیار زیادی را برای افراد به وجود می آورد. بر همین اساس، با بررسی و شناسایی علت سرد بودن آب پکیج دیواری، می توان درصدد رفع این مشکل برآمد.

همچنین در دوره آموزش تعمیرات پکیج این مشکل و دیگر مشکلات پکیج به صورت عملی بررسی و نحوه تعمیر آن آموزش داده می شود.

دلایل و علل گرم نشدن آب پکیج

 

1.افت و نوسان فشار گاز

پایین آمدن و افت فشار، یکی از مهم ترین علل گرم نکردن پکیج دیواری تلقی می گردد. پایین بودن فشار گاز مانع از رسیدن انرژی لازم به پکیج و آغاز فرآیند ایجاد حرارت می شود. این امر کاهش ارتفاع شعله و متعاقب آن، دمای کم یا گرم نشدن آب را در پی دارد. به طور معمول، این مشکل در کلانشهرها، به ویژه با شروع فصل سرما بروز پیدا می کند. در فصل زمستان، مصرف گاز با افزایش چشمگیری همراه است. همین موضوع افت و کاهش فشار آب در شهرهای پرجمعیت را به دنبال دارد.

راهکار: در ابتدا می بایست فشار گاز ورودی به منزل را مورد بررسی قرار داد. در صورت محسوس بودن افت فشار، استفاده از آبگرم در خارج از ساعت های پیک مصرف، کمک شایانی می نماید. چنانچه فشار گاز ورودی مطلوب و مناسب باشد، می بایست از باز بودن اتصالات و شیرها و دستگیره های گاز اطمینان حاصل کرد.

دلایل و علل گرم نشدن آب پکیج

2.پایین بودن فشار آب دلیل گرم شدن آب پکیج

یکی دیگر از دلایل اصلی گرم نکردن آب پکیج دیواری، به نوسان و کاهش فشار آب مربوط می شود. افت فشار آب سبب تسریع جوش آوری آب پکیج می شود. با جوش آمدن آب، پکیج خاموش شده و به تبع آن، آب مورد استفاده سرد و گرم می شود. به عبارت دیگر، با گرم شدن آب، سنسور دستگاه دستور قطع و خاموش شدن شعله را به برد ارسال کرده و برد پکیج نیز فرمان متوقف کردن عملکرد شعله را صادر می نماید.

 

کد خطا کم بودن فشار آب در پکیج بوتان با کد ارور (A04)/(E04) نشان داده می شود. 

راهکار: در صورت پایین بودن فشار آب ورودی، می توان با استفاده از یک پمپ، فشار آب را افزایش داد. همچنین، وجود نشتی در پکیج نیز می تواند بر افت فشار آب تاثیرگذار و مؤثر باشد. بهترین اقدام در جهت رفع نشتی ایجاد شده در سیستم، استفاده از خدمات تعمیرکاران و سرویس کاران حرفه ای و با تجربه می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم مقاله مهم ترین دلایل نشتی آب از پکیج دیواری را مطالعه کنید.

3.رسوب گرفتگی مبدل ثانویه

بروز رسوب در مبدل پکیج دیواری از دیگر علل گرم نشدن آب پکیج دیواری به شمار می رود. وجود رسوب در دستگاه با کاهش و افت فشار آب، ارتباط مستقیم دارد.

راهکار: برای از بین بردن رسوبات از سطح مبدل حرارتی پکیج، شستشوی این بخش با آب و اسید، از راهکارهای کاربردی و اثرگذار محسوب می شود. به منظور تخصصی بودن این فرآیند، لازم است که اسید شویی پکیج زیر نظر متخصصان متبحر انجام گیرد. ضمنا، انجام سرویس های دوره ای پکیج، بسیاری از مشکلات احتمالی دستگاه را برطرف می نماید.

4.اختلال در فلوسوئیچ آبگرم

در هنگام باز کردن آبگرم، آیتم شیر آب بر روی نمایشگر پکیج ظاهر می گردد. عدم مشاهده این نشانگر، می تواند دلیلی بر معیوب شدن فلوسوئیچ دستگاه باشد. در صورت خرابی فلومتر، هنگام باز کردن همزمان آبگرم و آب سرد، فقط آب سرد جاری می شود.

راهکار: چنانچه با کوتاه کردن سیم های فلوسوئیچ، پکیج شروع به کار کند، می بایست نسبت به تعمیر یا تعویض این قطعه تحت نظر تکنسین های حرفه ای، مبادرت ورزید.

اختلال در فلوسوئیچ آبگرم

 

5.معیوب شدن سنسور NTC

 از دیگر دلایل مهم گرم نکردن آب پکیج دیواری، خرابی سنسور NTC می باشد. این سنسور برای تشخیص دما در ساختار پکیج فعالیت دارد. بروز اختلال در سنسور دما، سبب اعلام اشتباهی دما به برد دستگاه و متعاقب آن، قطع شعله و سرد شدن آب پکیج می شود.

راهکار: برای اطمینان حاصل کردن از سلامت سنسور دما، تکنسین ها با استفاده از یک اهم متر، مقاومت دستگاه را مورد سنجش قرار می دهند. عدم تغییر دما در اثر افزایش با اهم متر یا صفر بودن مقاومت، حکایت از خرابی سنسور دمای پکیج دارد.

حتما بخوانید: چرا از پکیج بوی گاز شنیده می شود؟

6.هوا داشتن لوله ها علت دیگر گرم نکردن پکیج

 از دیگر دلایل گرم نکردن پکیج دیواری، می توان به وجود هوا در لوله های داخلی دستگاه، اشاره نمود. با انجام هواگیری پکیج می توان این مشکل را برطرف نمود.

7.معیوب شدن شیر سه طرفه

 در ساختار پکیج ها، قطعه ای با عنوان شیر سه طرفه وجود دارد. اختلال در این بخش موجب باز و بسته نشدن درست شیر و وارد نشدن آبگرم به مبدل ثانویه دستگاه می شود.

راهکار: در ابتدا باید از رسیدن برق 220 ولت به شیر سه طرفه مطمئن شد. سپس با قرار دادن پکیج در حالت زمستانه و باز کردن آبگرم، می توان از عملکرد صحیح زبانه ها اطمینان حاصل نمود. در صورت اختلال در این قسمت، می بایست شیر را باز کرده و مورد رسوب زدایی و شستشو قرار داد.

8.سوختن برد دستگاه

 خرابی و سوختن برد الکتریکی نیز ریشه در گرم نکردن آب پکیج دارد. نوسانات الکتریکی، کثیفی و نشست گردوغبار، از عامل های اصلی خرابی و معیوب شدن برد پکیج به شمار می رود. در صورت معیوب شدن برد، پکیج روشن شده اما شروع به کار نمی کند. تعمیر و تعویض برد الکتریکی پکیج های دیواری، یک فرآیند مهارتی و تخصص محور است. براین اساس، برای رفع مشکل ایجاد شده لازم است که از کارشناسان فنی و متخصص و باتجربه کمک گرفت.

در برخی مواقع، معیوب شدن سوپاپ بای پاس پکیج دیواری، می تواند دلیلی بر سرد شدن آب باشد. روان و راحت کردن پروسه گردش آب در پکیج، از وظایف سوپاپ بای پاس تلقی می گردد. خارج شدن این سوپاپ از حالت خود، گردش آب مدار گرمایش و در نهایت جریان آب سرد را به دنبال دارد.

ناگفته نماند که عدم انجام سرویس های دوره ای، اتصالی یا قطع جریان برق دستگاه، مختل شدن تنظیمات پمپ، معیوب بودن شیرهای پکیج دیواری، خرابی دودکش، نامناسب بودن لوله کشی، بروز خرابی در پتانسیومتر و رسوب گرفتگی دریچه مخصوص آب را می توان از دیگر علل متفرقه گرم نکردن آب پکیج شوفاژ دیواری برشمرد.

علت قطع شدن آب گرم در پکیج در زمستان

با پیشرفت زمانه و توسعه شهر نشینی شاهد ظهور انواع وسایل گرمایشی در منازل هستیم؛ یکی از این اقلام پکیج نام دارد. این وسیله ظاهری مانند آبگرمکن دیواری دارد اما در ساختار و عملکرد، با آن بسیار متفاوت است؛ پکیج قادر است آب مصرفی که در آن جریان دارد را به سرعت گرم کند. اما این تنها مزیت آن به حساب نمی آید بلکه در آن واحد می تواند محیط اطراف را نیز گرم و مطبوع سازد و سرمای زمستان را به امری قابل تحمل مبدل کند.

 

اما با تمامی این حرف ها، گاهی شاهد آن هستیم که آب گرمی را تولید نمی کند؛ از جمله مهمترین علت گرم نشدن آب پکیج عبارتند از: گاهی اوقات ممکن است شعله ای که در درون این پکیج ها تعبیه شده، به خوبی تشکیل نشده است و پس از آن پکیج قادر نخواهد بود آب را گرم کند. اگر شما به هر نحوی پکیج را مکرراً خاموش و روشن می کنید، این وسیله این فرصت را نخواهد داشت تا آب مورد نیاز شما را تامین کند.

علت قطع شدن آب گرم در پکیج در زمستان

علت سرد و گرم شدن آب دوش

شاید برای شما پیش آمده باشد که به هنگام حمام کردن، آب دوش به یک باره سرد و گرم شده است؛ به طور قطع شما در این گونه مواقع عصبی و آزرده خاطر می شوید. اما این امر دلایل متعددی دارد و علل گسترده ای باعث گرم نشدن آب پکیج می شوند از جمله:

  • پکیجی که موظف به تامین آب گرم می باشد، گاهی دچار رسوب گرفتگی می شود و اگر اقدام به جرم گیری آن نکنید قادر نخواهد بود کار خود را به درستی انجام دهد.
  • ممکن است آب در دسترس شما فشار چندانی نداشته باشد؛ در این صورت آب گاهی سرد و گاهی نیز گرم خواهد شد.
  • در درون این پکیج ها قطعه ای به نام فلومتر وجود دارد که در صورت خرابی، آب گرم به حمام منتقل نخواهد شد.
  • علاوه بر این سنسور حرارتی که موظف به تنظیم دمای آب موجود در پکیج است گاهی دچار نقص فنی می شود و قادر نخواهد بود آب گرمی را برای حمام کردن مهیا نماید.

 

دلیل اینکه پکیج روشن است ولی رادیاتور گرم نمیشود

در مواقعی نیز پکیج در عین حال که روشن و آماده به کار است اما رادیاتور موجود، نه تنها قادر به فراهم کردن آب گرم نیست بلکه محیط اطراف را نیز گرم نمی کند. عواملی که موجب گرم نکردن آب پکیج می شوند عبارتند از:

  • در اولین مرحله شما باید مطمئن شوید که شیرهایی که در پایین پکیج قرار دارند، روشن شده باشند.
  • گاهی این امر به واسطه خرابی توری که مسئول صافی برگشت هوا است رخ می دهد؛ در این صورت شما باید با کمک تعمیرکار، آن را تعویض کنید.
  • در فصول سرد سال گاهی پکیج ها با افت فشار گاز روبرو می شوند و در این مواقع پکیج کار خود را به درستی انجام نمی دهد.
  • مداری که در درون پکیج عهده دار انتقال گرما است، برخی اوقات دچار رسوب گرفتگی می شود.
  • گاهی هم پیش می آید که در اثر مراجعه به افرادی که مهارت چندانی ندارند، شیلنگ ها به شکلی برعکس بسته شده اند.

دلیل اینکه پکیج روشن است ولی رادیاتور گرم نمیشود

تنظیم آب گرم پکیج

برای تنظیم دمای متعادل پکیج و همچنین تامین آب گرم میتوان اطلاعاتی که در دفترچه راهنمای آن موجود است را مطالعه نمود. این دفترچه های راهنما به شما کمک خواهند کرد که با تنظیم کردن آن در مواقع لزوم، آب سرد را به گرم تبدیل کنید.

بر روی پکیج ها دکمه ای پلاستیکی به نام ولوم تعبیه شده و با حرف اختصاری R نمایش داده می شود که شما بواسطه چرخاندن این دکمه، آب مصرفی مورد نیاز را فراهم می کنید. برای آن که در هنگام دوش گرفتن، آب ناگهان سرد نشود بهتر است دمای آن را به شکل بالا تنظیم نمایید؛ دمای استاندارد در حدود 55 درجه سانتی گراد برآورد شده است.

در این مطلب به بررسی دلایل گرم نشدن آب پکیج و نحوه برطرف کردن این مشکل پرداختیم. رفع مشکلات پکیج امری تخصصی بوده و نیازمند کسب مهارت های مورد نیاز آن می باشد. در صورتی که علاقه مند به یادگیری مباحث نصب و تعمیرات پکیج هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش نصب پکیج و تعمیرات آن آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “۸ علت گرم نکردن آب پکیج دیواری + راه حل های رفع”

  1. احسان گفت:

    سلام ما توی خانه توی حمام و پارکینگ فشار آب گرم خیلی خوبه و توی ظرف شویی و مناطق دیگه فشار نداره در حد قطعی و آب گرم به صورت نقطه ای کار میکنه دلیلش چیه