garm-shodan-yakhchal-sard-shodan-ferizer
ژانویه 13, 2024
آموزشگاه برق گستران

فریزر سرد و یخچال گرم یکی از رایج‌ ترین مشکلات همه یخچال‌ ها است و به این معنی است که قسمت فریزر سرد است؛ اما قسمت یخچال گرم است و احتمال خراب‌ شدن مواد غذایی وجود دارد.

اگر به فکر تعمیر یخچال خود نباشید، ممکن است تمام مواد غذایی یخچال فاسد شوند و نه ‌تنها ضرر مالی خواهید داشت، بلکه بدتر از آن، سلامتی شما به خطر می‌ افتد.

علل گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر و یافتن راه‌ حل آن یکی از مشکلاتی است که کاربران این دستگاه با آن مواجه هستند. به ‌همین‌ دلیل ما در این مقاله قصد داریم مشکلات رایج یخچال فریزر را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.

علت گرم بودن یخچال و سرد بودن فریزر

وقتی قسمتی از یخچال‌ فریزر خوب کار نمی‌ کند، اولین فکری که به ذهنمان می‌ رسد این است که مشکل را در یکی از قطعات پیدا کنیم. البته بعید نیست که یک قطعه مشکل داشته باشد، اما گاهی اوقات یخچال شما به دلایل ساده ممکن است جنین مشکلی داشته باشد، در ادامه مقاله دلایل گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر را ارائه می‌ دهیم.

 

  1. به هم ریختن تنظیمات ترموستات یخچال

یخچال مانند همه سیستم‌ ها مجموعه‌ ای از قطعات است که برای رسیدن به یک هدف خاص (در اینجا خنک ‌کننده) کار می‌ کند. اگر یکی از این قطعات مشکل پیدا کند، در این چرخه مشکلات جدی ایجاد می‌شود و یخچال به‌ درستی کار نمی‌ کند.

یکی از رایج‌ ترین علت گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر، به‌هم ریختن ولوم تنظیمات ترموستات دستگاه است.

علت گرم بودن یخچال و سرد بودن فریزر

یعنی ممکن است به دلایلی ولوم تنظیمات ترموستات بر اثر عوامل مختلفی دچار تغییرات شود. هر گونه تغییر در میزان ولوم می‌ تواند دمای یخچال را افزایش یا کاهش دهد. در نتیجه بهتر است صدا را بررسی کرده و در دمای مناسب یخچال را تنظیم کنید.

ناگفته نماند که یخچال دارای ترموستات با تایمر است و یخچال شما به لطف سنسور می‌ تواند دما را تنظیم کند، در واقع شما می‌ توانید دمای یخچال را از طریق نمایش‌ گر دیجیتال تنظیم کنید.

  1. یخچال پر است

گول ظاهر یخچال‌ فریزر های ساید‌ بای‌ ساید یا یخچال‌ های برند ال جی بزرگ را نخورید و آن‌ ها را پر از مواد‌ غذایی نکنید. پر کردن بیش‌ از‌ حد یخچال به آن فشار وارد می‌ کند، زمانی که کمپرسور تحت‌ فشار است، باید بیش از حد کار کند و این باعث از کار افتادن آن می‌ شود.

بنابراین یخچال به‌ خوبی خنک نمی‌ شود که می‌ تواند علت گرم‌ شدن یخچال و سرد بودن فریزر باشد. مواظب باشید باید یخچال را در حد ظرفیت آن پر کنید، زیرا خالی ماندن یخچال هم می‌تواند مشکل جدیدی ایجاد کند.

  1. نقص فن اواپراتور

وظیفه فن اواپراتور در یخچال، انتقال بخار سرد از فریزر به یخچال است، اگر فن خراب شود سرما منتقل نمی‌ شود و یخچال گرم می‌ماند؛ اما فریزر سرد می‌ شود. ابتدا مطمئن شوید که فن آزادانه می‌ چرخد، اگر این‌ طور نیست، آن را تعویض کنید، اگر هنوز فن روشن نشده ‌است، آن را با مولتی‌ متر تست کنید.

  1. نقص در گاز یخچال

اگر یخچال شما صدا های بلند تولید می‌ کند یا سخت‌ تر از حد معمول کار می‌ کند، احتمالا سطح پایین مبرد یا مشکل گاز در یخچال است. در واقع این یک اشکال مرسوم در یخچال‌ های قدیمی بوده که به خاطر تأثیر گرما بر مبرد بروز می­دهد. قسمت مبرد اصلی یخچال‌ فریزر شما از یک خنک‌ کننده جهت گردش در اطراف یک مدار بسته استفاده می‌ کند.

 

مبرد توسط کمپرسور تحت‌ فشار قرار می‌ گیرد و از طریق یک مدار بسته می‌ چرخد تا دستگاه سرد بماند؛ بدین‌ ترتیب همیشه می‌ بایست مقدار کافی مبرد در سیستم وجود داشته باشد. هنگامی که سیستم خیلی داغ یا کم شارژ باشد، مشکلاتی مانند گرمای مبرد رخ می‌ دهد.

نقص در گاز یخچال

نشتی‌ های کم موجود در سیستم مبرد ممکن است باعث گرم‌ شدن زیاد یخچال و از کار افتادن کامل کمپرسور شود. این به این دلیل است که یک نشتی کوچک در مبرد باعث می‌ شود کمپرسور با مبرد کمتری کار کند و تا موقع آف شدن یخچال گرم بماند.

لازم نیست خودتان نشتی یخچال را برطرف کنید یا خودتان مبرد را اضافه کنید زیرا می‌ توانید به دستگاه آسیب وارد کنید و آن‌ را در معرض گاز های سمی قرار دهید. برای رفع علت گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر می‌ بایست با متخصصان تعمیر یخچال تماس بگیرید.

 

  1. ضعیف شدن تهویه

قسمت پشتی یخچال باید فضای کافی برای تهویه مناسب داشته باشد، عدم گردش هوای خنک در پشت یخچال باعث گرم شدن بیش از حد کمپرسور می‌ شود. اگر یخچال شما فضای کافی برای جریان هوا از هر طرف نداشته باشد، به ‌درستی کار نخواهد کرد. بنابراین از قرار دادن موانع یا اشیا در جلو یا بالای یخچال خودداری کنید.

ممکن است خنک‌ شدن کمپرسور با مشکل مواجه شود و دمای داخل یخچال افزایش یابد، علاوه بر این، آهنرباها و تزیینات یخچال نیز می‌ توانند بر تغییرات دما تاثیر بگذارند.

این تغییرات دما به ‌مرور زمان منجر به گرم شدن بیش از حد کمپرسور و در نتیجه بروز علت گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر می‌ شود.

  1. برد الکترونیکی اصلی یخچال

برد اصلی برق همیشه یکی از مهم‌ ترین قسمت‌ های یخچال است، زیرا تمامی فرایند ها و عملکرد یخچال توسط برد الکترونیکی سازماندهی و کنترل می‌ شود. تغییر دمای یخچال و فرمان باز یا بسته ‌شدن موتور یخچال توسط برد الکترونیکی اصلی صادر می‌ شود.

در صورت معیوب ‌بودن برد الکترونیکی اصلی، برد باید تعمیر یا تعویض شود. علت گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر به دلیل تعویض برد برق علاوه بر قیمت بالا، نمی‌ توانید برد اصلی را پیدا کنید و برای شما مشکلات جدی ایجاد می‌ کند.

  1. خراب شدن لاستیک درب یخچال

لاستیک دور درب یخچال‌ فریزر شما مانع خارج‌ شدن سرما می شود. اگر لاستیک یا نوار دور درب یخچال ایراد داشته باشد باعث خارج شدن سرمای یخچال خواهد شد و موجب خراب شدن مواد درون آن خواهد شد.

خراب شدن لاستیک درب یخچال

 

سخن آخر

به ‌طور‌ کلی علت گرم شدن یخچال و سرد بودن فریزر ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد که بررسی همه چیز بر عهده شما خواهد بود. در یخچال‌ های ساید بای ‌ساید ممکن است یخچال گرم باشد؛ اما قسمت فریزر سرد بماند. زیرا یخچال‌ فریزر های ساید‌ بای ‌ساید از یک موتور نیرو می گیرند و دو موتور مجزا وجود ندارد و این مشکل بیشتر در این مدل رایج است.

دلایل این مشکل می‌ تواند متفاوت باشد، برخی از آن ها ساده و برخی از آن ها به مشکلات فنی مربوط می‌ شود. توصیه می‌ شود برای تعمیر صحیح و اصولی دستگاه به تعمیرکار مجرب و آشنا به این برند مراجعه کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *