ساختمان هوشمند BMS چیست؟
می 17, 2023
آموزشگاه برق گستران

هر روزه شاهد پیشرفت تکنولوژی و تغییر و تحول نحوه زندگی کردن هستیم. در این عصر فناوری اطلاعات و پیشرفت چشمگیر تکنولوژی هر روزه با اصطلاحات و کلمات جدیدی روبرو می شویم. یکی از این اصطلاحات ساختمان هوشمند یا خانه اسمارت Smart House می باشد که ممکن است مفهوم واقعی آن را ندانید.

خانه هوشمند یکی از فناوری های روز دنیا به شمار می رود که با وجود اینترنت اشیا امکان پذیر شده است و می توان از آن برای افزایش رفاه و آسایش در منزل استفاده و پیاده سازی کرد تا برخی از فرآیند به عنوان مثال سیستم روشنایی خانه به صورت اتومات خاموش و روشن شود. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران برگزار کننده دوره های فوق تخصصی آموزش ساختمان هوشمند به مزایا، کاربرد و بازار کار خانه هوشمند می پردازیم.

ساختمان هوشمند چیست؟

خانه هوشمند و هوشمند سازی ساختمان یکی از شغل های نوپا به شمار می رود که در ایران و جهان مورد استقبال خوبی قرار گرفته است و از گردش مالی بالا و رشد روز افزون کاربران برخوردار است. با بهره برداری از سیستم خانه هوشمند می توانیم علاوه بر افزایش امنیت، رفاه بیشتری برای افراد فراهم کنیم. تمام بخش های مختلف یک خانه معمولی را همچون اتاق خواب، اتاق نشیمن، سرویس بهداشتی و غیره را می توان با توجه به زیرساخت ها، بودجه و تقاضا ساکنین خانه، هوشمند سازی کرد.

حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید که منظور از ساختمان هوشمند چیست و چگونه می توان بخش های مختلف خانه را هوشمند کرد؟ به عنوان مثال فرض کنید راس ساعت 7 صبح تمامی پرده ها به صورت اتومات کنار رفته اند، چای ساز روشن شده و دوش آب گرم باز می شود. تمامی موارد ذکر شده با استفاده از سیستم bms قابل پیاده سازی می باشد که سبب افزایش رفاه و آسایش می شود.

ساختمان هوشمند چیست؟

 

به عبارتی دیگر ساختمان هوشمند خانه ای است که می توان تمامی یا بخشی از وسایل و دستگاه های آن را با استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه های مخصوص از راه دور کنترل و مدیریت کرد. دستگاه های موجود در یک خانه به یک دیگر وصل شده اند و این قابلیت را برای کاربر فراهم می کند تا فعالیت هایی همچون کنترل دوربین های امنیتی، مدیریت دما و تهویه، نور، سینمای خانگی و موارد دیگر را از دور یا نزدیک با استفاده از پنل های کنترل دیواری، مدیریت کنند.

 

هدف اصلی هوشمند سازی خانه ها چیست؟

هدف خانه هوشمند، ساده سازی و تسهیل زندگی روزمره، بهبود و صرفه جویی در مصرف انرژی، ارائه امنیت بیشتر و به طور خلاصه افزایش راحتی ساکنان می باشد. به لطف خانه هوشمند شما قادر خواهید بود تا سناریوهای مختلفی را با توجه به نیاز خود و علاقه شخصی پیاده سازی کنید. به عنوان مثال شما می توانید برای زمان خواب خود یک برنامه یا یک سناریو ویژه یا خاص تعریف کنید.

قادر هستید تا دمای اتاق را به صورت دلخواه و مد نظر خودتان معین کنید، روشنایی اتاق را به حداقل برسانید و با صدای آرام و دلنشین موسیقی یا صدای باران به خواب بروید. علاوه بر این مورد با استفاده از سیستم هوشمند BMS درب و پنجره های را بسته و قفل می شوند و خانه خود را برابر دزدی و تهدیدات امنیتی، ایمن کنید.

عملکرد خانه هوشمند چگونه است؟

اولین و مهمترین بخش هوشمند سازی ساختمان، کنترل کننده مرکزی می باشد که همان طور که از اسمش پیداست قلب سیستم ساختمان هوشمند به شمار می رود. این بخش علاوه بر مدیریت و مرتبط سازی فعالیت وسایل ها، سبب می شود تا اطلاعات دستگاه های هوشمند دیگر در بخش های مختلف ساختمان را دریافت کرده و به طور مستقیم بر روی فعالیت هر وسایل نظارت داشته باشد.

مورد بعدی که در فرایند هوشمند سازی ساختمان نقش مهمی را ایفا می کند، پروتکل های ارتباطی هستند. در این بخش جهت اینکه وسایل مختلف خانه بتوانند با یکدیگر و پنل مدیریت در ارتباط باشند از دو طریق با سیم و بی سیم صورت می گیرد که هر کدام دارای مزایا و معایب منحصر به فردی هستند.

رابط کاربری یکی دیگر از تجهیزات مورد نیاز ساختمان هوشمند می باشد که از طریق آن فرد می تواند با اجزا هوشمند شده ساختمان خود همچون سیستم روشنایی، تهویه هوا، امنیت و غیره ارتباط برقرار کند و تنظیمات مد نظر خود را اعمال کند.

عملکرد خانه هوشمند چگونه است؟

 

در نهایت در خانه های هوشمند طبیعتا سنسورهای وجود دارند که شما را از شرایط خانه همچون دما، نور، رطوبت مطلع می کند. همچنین بخش نهایی و مهم ساختمان هوشمند، بخش عملگرها می باشد که وظیفه باز کردن درب، حرکت موتور برقی پرده خانه هوشمند را بر عهده دارد. همان طور که از نام این بخش پیداست، مسئول اجرا فرمان هستند. این نوع عملگرها دارای سیگنال، رله، دیمر های فرمان بوده و با کمک ترموستات و شیرهای برقی و غیره فعالیت می کنند و قادر هستند با توجه به تنظیمات اعمال شده بر روی سیستم مرکزی کنترل، فعالیت خود را ادامه دهند.

مطلب پیشنهادی: راهنمای جامع تنظیمات دوربین مدار بسته

بخش های مختلف هوشمند سازی خانه

هاب هوشمند یا Smart hub : همان طور که در ابتدا گفته شد مدیریت کنترل مرکزی یا هاب هوشمند، وظیفه کنترل و اتصال دستگاه های مختلف را بر عهده دارد و توسط آن افراد می توانند بر روی عملکرد بخش های مختلف خانه خود نظارت داشته باشند.

دستیار صوتی یا Voice assistant : مانند Amazon echo یا googlehome که به کمک دستورات صوتی اجازه کنترل بخش های مختلف خانه برایشان صادر می شود.

روشنایی هوشمند: همان طور که از اسمش پیداست لامپ ها و بخش های نورپردازی اتاق ها از طریق هاب هوشمند یا دستیار های صوتی همچون google قابل تنظیم و مدیریت هستند.

ترموستات هوشمند: این بخش وظیفه تنظیم دما محیط را کنترل کرده و با توجه به الگو و تنظیمات اعمال شده توسط ساکنین عمل می کند تا دما محیط و اتاق ها را به حد معین شده، برسد.

دوربین های امنیتی هوشمند: تفاوت دوربین های معمولی و دوربین های هوشمند در این است که تصاویر و ویدئو به صورت همزمان و زنده به گوشی کاربرد ارسال می شود بدون در نظر گرفتن فاصله. همچنین امکان ضبط ویدئو و تشخیص حرکت در خانه را دارا می باشد. بنابراین با بهره برداری از دوربین های امنیتی هوشمند می توانید در هر زمان وهر مکان بخش های مختلف خانه خود را تماشا کرده و بر روی فعالیت وسایل نظارت داشته باشید.

مزایا خانه هوشمند چیست؟

بدون شک یکی از مهمترین مزایا خانه های هوشمند حس راحتی و آرامش می باشد. با بهره برداری از سیستم هوشمند سازی می توانید در هر مکان و هر زمان چه خارج از خانه باشید و چه داخل خانه، از طریق اپلیکیشن هوشمند واحد کنترل، تمامی بخش های مختلف خانه را مدیریت کنید.

صرفه جویی در مصرف انرژی: یکی دیگر از مزایا خانه هوشمند، کاهش مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه آب و برق می باشد. به عنوان مثال ترموستات های هوشمند می توانند به طور خودکار دما را بر اساس برنامه شما تنظیم کنند و این مساله می تواند به کاهش هزینه های گرمایش و سرمایش به صورت چشمگیری کمک کند یا در مورد دیگر می توان سیستم های روشنایی را طوری برنامه ریزی کرد که زمانی کسی در اتاق ها نیست، چراغ ها به طور کامل خاموش شوند تا بیهوده انرژی اتلاف نشود.

مزایا خانه هوشمند چیست؟

 

قابلیت های سفارشی سازی گوناگون : از آنجایی که تنظیمات هوشمند سازی خانه بی شمار می باشد، این امر سبب شده تا خانه های هوشمند برای افرادی که دارای معلولیت یا مشکلات حرکتی هستند، بسیار مناسب باشد. به عنوان مثال، قفل ها و چراغ های هوشمند و درب را می توان به گونه ای طراحی کرد که به فرمان های صوتی یا کنترل از راه دور واکنش نشان داده و نیازی به تحرک افرادی که دارای معلولیت هستند، نباشد.

امنیت: همانطور که در ابتدا به آن پرداختیم، یکی از مزایا و ویژگی های مهم سیستم هوشمند سازی ساختمان، ارائه امنیت بسیار بالا می باشد. با وجود دوربین های نظارتی، درب و پنجره های هوشمند و حسگرهای حرکتی، می توانید از امنیت بالایی برخوردار باشید. همچنین در زمانی که خارج از خانه هستید، می توانید به صورت زنده بخش های مختلف خانه را از طریق موبایل خود مشاهده کرده و بر روی فعالیت وسایل نظارت داشته باشید.

 

معایب خانه های هوشمند

همانطور که میدانید هوشمند سازی ساختمان علاوه بر مزایا متعدد، دارای برخی از معایب می باشد که آگاه بودن از این موارد خالی از لطف نیست.

امنیت: درست است که امنیت ساختمان های هوشمند بسیار بالا است اما از آنجایی که وابسته به بلوتوث و یا وای فای می باشد، امکان دارد مورد حمله هکر ها قرار گیرد و امنیت خانه شما را تهدید کنند. البته این مورد در شرایطی است که از سیستم هوشمند سازی ساختمان بی سیم بهره برداری کرده باشید.

ناهماهنگی در عملکرد تجهیزات خانه هوشمند:  برای اینکه تداخلی در عملکرد بخش های مختلف خانه به وجود نیاید، بایستی پروتکل های به کار رفته با یک دیگر دارای همخوانی باشند. اما از آنجایی که این تکنولوژی نسبتا جدید است، ممکن است برخی از پروتکل ها و تنظیمات به درستی ایجاد نشود.

وابسته بدون مداوم به برق و اینترنت: وجود مداوم برق و اینترنت یکی از ضروری ترین بخش های هوشمند سازی ساختمان هستند که اگر هر یک قطع شود، مشکلات متعددی به همراه خواهد داشت. به عنوان مثال با قطع شدن برق و یا اینترنت امکان باز و بسته کردن درب ورودی، احتمال دارد غیر ممکن شود. بنابراین دسترسی مداوم به برق و اینترنت برای هوشمند سازی ساختمان بسیار حیاتی است.

معایب خانه های هوشمند

 

گران بودن پیاده سازی هوشمند سازی خانه: از آنجایی که هوشمند سازی ساختمان فناوری نوپا ای می باشد، قطعا تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای پیاده سازی آن گران قیمت می باشد. البته هزینه هوشمند سازی ساختمان به نوع فناوری که قصد آن را دارید، می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال اگر تنها قصد دارید سیستم روشنایی خانه را هوشمند کنید، بدون شک هزینه نسبتا کمتری را پرداخت میکنید تا هوشمند سازی فول خانه.

بازار کار هوشمند سازی ساختمان چگونه است؟

دقت داشته باشید بازار کار هوشمند سازی ساختمان به دلیل نوپا بودن این فناوری اشباع نشده است. این بدان معنی است که اگر بتوانید در حوزه مهارت و دانش کسب کنید می توانید به راحتی پروژه های ساختمان هوشمند متعددی را قبول کرده و از درآمد بالایی برخوردار شوید. در حال حاضر در ایران سیستم روشنایی و موسیقی هوشمند بسیار محبوب می باشد.

بنابراین شغل هوشمند سازی ساختمان یکی از مشاغلی می باشد که در آینده نه چندان دور شاهد رشد چشمگیر آن خواهیم بود. از این جهت اگر به دنبال شغلی هستید که علاوه بر داشتن آینده درخشان، اشباع نشده باشد، شغل هوشمند سازی ساختمان می تواند برای شما مناسب باشد.

مرتبط بخوانید: بازار کار هوشمند سازی ساختمان چگونه است؟

جمع بندی

در نهایت با بهره داری از سیستم هوشمند سازی خانه می توان علاوه بر افزایش رفاه و آسایش، امنیت را چندین برابر کرد. البته در صورتی که از سیستم هوشمند سازی ساختمان بی سیم استفاده می کنید امکان هک شدن وجود دارد اما در نوع با سیم، احتمال هک شدن به صورت چشمگیری کاهش پیدا می کند اما به هر حال روند و فرایند سیم کشی نیز دشوار می باشد. به هر حال هوشمند سازی ساختمان یکی از فناوری نوپا به شمار می رود که در آینده نه چندان دور شاهد رشد چشمگیر آن خواهیم بود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *