سپتامبر 5, 2023
آموزشگاه برق گستران

چگونه می توانیم سلامت قطعات الکترونیکی را بررسی کنیم؟ برای تست قطعات از چه تجهیزاتی استفاده می شود؟ تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر همواره یکی از اصلیترین روش های بررسی سلامت قطعات روی بردهای الکترونیکی است. در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی با ما همراه باشید در ادامه در نظر داریم اطلاعات مفیدی برای آشنایی با قطعات الکترونیکی و نحوه تست آنها با و بدون مولتی متر و تشخیص قطعه سوخته در مدار الکترونیکی را در اختیار شما قرار دهیم.

آموزش تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر

برای ساخت و حتی طراحی سیستم های الکترونیکی نظیر بردهای الکترونیکی، تابلو های برق و غیره لازم است ابتدا از سلامت قطعات به کار رفته مطمئن باشیم. در زمان بروز هرگونه مشکل نیز برای اینکه بتوانیم عیب یابی دقیق انجام دهیم، باید تست سلامت را برای قطعات مشکوک در اولویت قرار دهیم.

با این توصیف مشخص می شود که تا چه اندازه ای آموزش بررسی تست قطعات الکترونیکی مهم است. افرادی که دانش و آگاهی کامل در این حوزه ندارند، نمی توانند از کارایی این قطعات به خوبی استفاده کنند و این امر به نوبه ی خود سبب ایجاد دردسرهای جدی خواهد شد.

در مقالات قبلی به بررسی انواع قطعات قرار گرفته بر روی بردهای الکترونیکی و دیگر سیستم های الکترونیک آشنا شدیم بعد از آشنایی با انواع مختلف از قطعات الکترونیکی، باید نحوه ی تست  آنها در اولویت قرار گیرد.

تست قطعات الکترونیکی با روش های ساده ای انجام می شود. بهترین ابزار برای بررسی کارایی بسیاری از قطعات، مولتی متر است. مولتی متر یک دستگاه مجهز به تست بوق بوده و به راحتی می تواند قطعه ی آسیب دیده را شناسایی کند.  وجود سوختگی یا ایراد فنی در بسیاری از قطعات الکترونیکی با استفاده از این وسیله قابل تشخیص است.

آموزش تست قطعات با مولتی متر

آموزش تست مقاومت با بوق مولتی متر

برای شروع آموزش تست قطعات الکترونیکی، ابتدا تست سلامت مقاومت را مورد بررسی قرار می دهیم.  برای اینکه از سالم بودن مقاومت مطمئن شوید باید پراب های یک مولتی متر را به دو سر آن نزدیک کنید. در این صورت میزان مقاومت اندازه گیری می شود.

اگر مقدار ولتاژی نمایش داده نشود در این صورت می توان به سوخته شدن مقاومت پی برد.  توجه کنید قسمت فلزی مولتی متر در این تست، دخیل نباشد زیرا در این صورت ممکن است به اشتباه عددی نمایش داده شود. با این اقدام آسان به راحتی می توان به خراب بودن یک مقاومت پی برد.

آموزش تست خازن با بوق مولتی متر

خازن یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در ساخت بسیاری از قطعات الکترونیکی است. کارایی آن به مقدار قابل ملاحظه می تواند کارایی دستگاه را تحت کنترل قرار دهد. به همین دلیل برای طراحی برد، باید از سلامت آن مطمئن باشیم.

برای انجام تست سلامت خازن می توان مولتی متر را در یک مقاومت مشخص قرار داده و سپس پراب های آن را به خازن مد نظر وصل کنیم. اگر خازن سالم باشد در این صورت مولتی متر عددی از وجود مقاومت خاص نشان می دهد. در حالیکه اگر صدای بوق شنیده شود می توان به خراب بودن خازن پی برد.  با یک عدد مولتی متر می توان به راحتی و با چند اقدام آسان بسیاری از قطعات الکترونیکی را تست کرد و از کارایی آنها مطمئن شد.

آموزش تست سلف با مولتی متر

در آموزش تست قطعات الکترونیکی این بار میخواهیم تست سلف را مورد بررسی قرار دهیم. سلف که از آن به عنوان القاگرها یاد می شود از دیگر قطعات پرکاربرد در صنعت برق می باشد. برای اینکه بتوانیم میزان ظرفیت سلف را اندازه گیری کنیم نیازمند هانری متر هستیم. متاسفانه بیشتر مولتی مترها این قابلیت را ندارند. با یک مولتی متر ساده فقط می توانیم سلامت این قطعه را بررسی کنیم. برای این کار کافی است رنج تست بوق را برای مولتی متر فراهم کرده و سپس پراب ها را به آن متصل کنیم. اگر صدای بوق به گوش برسد در این صورت قطعه ی الکترونیکی موجود سالم می باشد.

تست قطعات با مولتی متر

آموزش تست رله با مولتی متر

یک رله شرایط لازم برای انتقال ولتاژ را به پایه های ورودی فراهم می کند. زمان رسیدن ولتاژ به پایه ها، شاهد یک صدای تقی خواهیم بود.  به همین دلیل برای بررسی سالم بودن رله،  لازم است با استفاده از مولتی متر، پایه های موجود را تست کنیم. در دوره های آموزش تست قطعات الکترونیکی به طور کامل می توانید با نحوه ی بررسی بسیاری از تست ها آشنا شوید.

آموزش تست دیود با مولتی متر

علامت دیودها از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا این قطعات در بسیاری از سیستم های الکترونیکی نقش محافظ را دارند. اگر این قطعه کارایی خود را از دست دهد در این صورت احتمال دارد، قطعات دیگر نیز دچار سوختگی باشند. با اتصال مولتی متر به تست بوق و قرار دادن پراپ ها روی دو پایه دیود می توان سلامت دیود را بررسی کرد. در این تست نباید هیچ عددی را در یک جهت مشاهده کنیم. اگر دیود بسوزد در این صورت در دو جهت عددی را مشاهده خواهیم کرد.

آموزش تست پتانسیومتر با مولتی متر

برای بررسی سلامت پتانسیومتر، مولتی متر را می توان به این قطعه وصل کرد. سپس پیچ آن را محکم کنید. اگر مقدار خاصی مشاهده شود در این صورت قطعه سالم است. ناگفته نماند انجام این تست به دقت بیشتری نیازمند است.

آموزش تست ترانزیستور با مولتی متر

در آموزش تست قطعات الکترونیکی یکی دیگر از مهمترین قطعات که مورد بررسی قرار می گیرد، ترانزیستور می باشد. برای بررسی سلامت ترانزیستور، می توانید با تنظیم کردن مولتی متر در تست دیود و قرار دادن پراب ها روی ترانزیستور،  خرابی آن را شناسایی کنیم. اگر مولتی متر عددی را نشان دهد، در این صورت ابتدا پراب ها را تعویض کنید، اگر اعداد مشاهده شده متفاوت باشد در این صورت ترانزیستور سالم نیست. مشاهده ی اعداد نزدیک به صفر نیز  دلیل بر خرابی این قطعه است.

آموزش تست فیوز با مولتی متر

مولتی متر را می توان در تست بوق تنظیم کرد، اگر صدای بوق به گوش برسد در این صورت قطعه سالم است. در مورد مولتی متر لازم است بگوییم این وسیله قابلیت آن را دارد مشکلات پایه را شناسایی کند. در بسیاری از مواقع نتایج به دست آمده با این وسیله قابل قبول می باشد.

آموزش تست رگولاتور با مولتی متر

برای بررسی سلامت این قطعه به آن ولتاژ ورودی می دهیم و سپس با ولتاژ خروجی چک میکنیم. اگر دو عدد برابر باشند در این صورت قطعه خراب است. در دوره های  آموزش تابلو برق صنعتی اطلاعات جامع در مورد تست انواع مختلف از قطعات به صورت عملی در اختیار شما قرار می گیرد.

تشخیص قطعه سوخته در مدار

در دنیای فناوری امروزی، تشخیص و تعمیر قطعات سوخته در مدار های الکترونیکی از اهمیت بالایی برخوردار است. قطعه‌ های سوخته می‌ توانند باعث بروز اشکالات جدی در سیستم‌ ها و دستگاه‌ ها شوند و به همین دلیل، داشتن دانشی راجع به روش‌ های تشخیص قطعه سوخته می‌ تواند بسیار حیاتی باشد. برای تشخیص قطعه سوخته در مدار ها، ابتدا باید بررسی کاملی را در مورد نحوه عملکرد اجزای مدار داشته باشید. در این راستا، شناخت دقیق از نحوه رفتار عادی هر قطعه و کشف هرگونه واریانس در عملکرد آن، می‌ تواند به عنوان نشانه‌ هایی برای وجود قطعه‌ ای سوخته عمل کند.

از دیگر روش‌ های تشخیص قطعات الکترونیکی سوخته می‌ توان به استفاده از ابزار های خاص مانند مولتی‌ متر و اسیلوسکوپ اشاره کرد. استفاده از این ابزار ها باعث می‌ شود تا به صورت دقیق، اجزای سوخته را تشخیص داده و بدون نیاز به باز کردن سیستم، محل دقیق قطعه سوخته را مشخص کنیم. از روش‌ هایی که به طور گسترده در تشخیص قطعه سوخته استفاده می‌ شود، بررسی کردن مدار از قطعات مشکوک است. با استفاده از این روش و با بهره گیری از نتایج حاصل، می‌ توان قطعه‌ های سوخته را به راحتی تشخیص داد و جایگزینی آنها را با قطعات سالم انجام داد. در بالا تست قطعات برد با مولتی متر را بررسی نمودیم و حال قصد داریم روش تست بدون مولتی متر را آموزش دهیم.

تشخیص قطعه سوخته در مدار

تست قطعات الکترونیکی بدون مولتی متر

تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر یک روش ساده و حرفه ای در دسترس است. تست قطعات روی برد امری بسیار حیاتی و ضروری برای همه تعمیرکاران الکترونیک است. معمولاً برای انجام این تست‌ ها از مولتی متر استفاده می‌شود؛ اما در برخی مواقع سنسور ها و قطعات الکترونیکی قابلیت اندازه‌ گیری مستقیم توسط مولتی متر را ندارند. در زیر، به صورت حرفه‌ ای روش‌ هایی برای تست قطعات روی برد الکترونیکی بدون استفاده از مولتی متر را بررسی خواهیم کرد.

۱. نحوه تست با استفاده از منبع برق

روش اول که می توانیم استفاده کنیم استفاده از یک منبع برق و تست قطعات الکترونیکی با اندازه‌ گیری جریان است. برای استفاده از این روش، ابتدا تهیه یک منبع برق با ولتاژ و جریان قابل تنظیم می‌باشد. سپس با اتصال قطعه الکترونیکی به منبع برق، می توان با تغییر ولتاژ و جریان، عملکرد و واکنش قطعه را بررسی نمود.

۲‌. بررسی سلامت قطعات با استفاده از مقیاس دیود

روش دیگری برای تست قطعات الکترونیکی بدون استفاده از مولتی متر استفاده از مقیاس دیود می‌باشد. در این روش، با استفاده از یک مقیاس دیود ساده، می توانیم نشانه های اصلی اتصال و قطعی قطعه الکترونیکی را بررسی کنیم. با اتصال قطعه به مقیاس دیود، اگر قطعه در وضعیت سالم بوده و اتصالات درستی داشته باشد، نشانه های دیود در مقیاس قابل رویت خواهد بود. اما اگر قطعه معیوب یا اتصالات آن به خوبی انجام نشده باشد، نشانه های دیود در مقیاس قابل رؤیت نخواهد بود.

۳. توجه به تغییر در عملکرد قطعه

روش دیگری که می توان برای تست قطعات الکترونیکی بدون استفاده از مولتی متر استفاده کرد، توجه به تغییرات در عملکرد قطعه است. با اتصال قطعه به منبع برق، می توان تغییرات در عملکرد قطعه را مشاهده کرد.

تست قطعات الکترونیکی بدون مولتی متر

آموزش تست قطعات الکترونیکی smd

SMD، مخفف Surface Mount Device یا قطعه نصب شده بر روی سطح است که به برد یا PCB (Printed Circuit Board) متصل می‌ شوند. این نوع قطعات باعث می‌ شود اندازه برد به حداقل برسد، دستگاه‌ ها کوچکتر و قابل حمل‌ تر شوند و صرفه اقتصادی نیز به همراه داشته باشند.

مرحله اول و مهم در تست قطعات SMD، تجهیزات لازم برای این کار است. برخی از تجهیزات اساسی که برای تست قطعات اس ام دی نیاز دارید عبارتند از:

  • تستر
  • مولتی متر
  • فرکانس‌ سنج
  • منبع تغذیه قابل تنظیم

با بهره‌گیری از این تجهیزات، می‌ توانید به صورت دقیق و حرفه‌ ای قطعات SMD را تست کنید و به نتیجه مطلوب دست یابید.

آموزش تست قطعات الکترونیکی smd

تست قطعات روی برد با فرکانس سنج

مرحله بعدی انتقال فایلی است که شما می‌ خواهید قطعه SMD تست کنید. برای این کار شما نیاز به یک همگرا (یا میکروسکوپ جاوا) دارید. با استفاده از همگرا، قسمت مورد نظر روی قسمت سفید همگرا را قرار دهید و با استفاده از یک فن با حباب باد استاتیک، هوا را اطراف قطعه اسمیت نمایید. این کار باعث می‌ شود قطعه روی سر قسمت سفید همگرا متمرکز شود و شما بتوانید سریعاً آن را تست کنید. در نهایت، قسمتهای جانبی را نیز به درستی تست کنید. این قسمت ها مانند حلقه های مقاومتی و کپاسیتور ها می‌ باشند و در تست قطعات SMD حائز اهمیت است. برای تست این قسمتها، از مولتی متر استفاده کنید و مقدار مقاومت یا ظرفیت را بسنجید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که تکنیک‌ های مذکور صرفاً پایه‌ ای هستند و برای تست قطعات SMD نیاز به تجربه و تخصص دارند. بنابراین، بهترین راه برای آمادگی حرفه‌ای در این زمینه، عضویت در دوره‌ های آموزشی معتبر و کسب تجربه عملی است. با تمرین و تجربه، می‌توانید بهترین نتیجه را در تست قطعات SMD به دست آورید و دانش خود را در زمینه الکترونیک ارتقا دهید.

آشنایی با قطعات الکترونیکی و نحوه تست آنها

در این مطلب سعی کردیم شما را با قطعات الکترونیکی روی برد و نحوه تست آنها بیشتر آشنا کنیم. ابتدا به آموزش تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر پرداختیم و دیدیم چگونه می توان مقاومت، رله، دیود، خازن و سایر اجزای برد الکترونیکی را با دستگاه مولتی متر تست و عیب یابی  نمود. در ادامه روش تشخیص قطعه سوخته در مدار را بدون مولتیمتر بررسی نمودیم و در نهایت به تست قطعات smd برد پرداختیم.
در صورتی که قصد یادگیری و شرکت در دوره آموزش بردهای الکترونیکی را دارید از طریق شماره تماس هایی که در این صفحه است می توانید با همکاران ما در آموزشگاه فنون برق تماس بگیرید و با شرایط ثبت نام در کلاس ها با خبر شوید.

به اشتراک گذاری

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “آموزش جامع تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر”

  1. احمدعلی گفت:

    سلام، تو تست قطعات الکترونیکی مثل مقاومت با بوق مولتی متر چه مراحلی رو باید انجام بدیم؟

    1. هانی گفت:

      مطلب این صفحه را بخوانید لطفا