بررسی علت روشن نشدن تلویزیون
آگوست 20, 2024
آموزشگاه برق گستران

فرض کنید در حال تماشای مسابقات المپیک هستید و تلویزیون ناگهان خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود. بعد از یک روز کاری به خانه برگشته‌اید و می‌خواهید سریال مورد علاقه‌تان را ببینید، اما تلویزیون روشن نمی‌شود. همه افراد در این لحظات احساس عصبانیت و اضطراب خواهند داشت. علت روشن نشدن تلویزیون ممکن اشکال فنی یا برقی باشد. این اشکال می‌تواند یک نارسایی برقی ساده یا در بدترین حالت تلویزیون شما سوخته باشد. در هر صورت اگر می‌خواهید بدانید چرا تلویزیون روشن نمی‌شود، این مقاله را دنبال کنید.

چرا تلویزیون روشن نمی شود؟

روشن نشدن تلویزیون می‌تواند اذیت کننده باشد. مخصوصا اگر منتظر سریال مورد علاقه یا بازی زنده تیم ورزشی شهر یا کشور خود باشید. اگر تلویزیونتان قدیمی است، بیشتر ممکن است پیش آمده باشد که روشن نشود. علت روشن نشدن تلویزیون قدیمی، فرسودگی و خرابی قطعات است.

به‌علاوه در موارد زیادی نارسایی‌های برقی موجب سوختن و آسیب به CPU و برد پاور می‌شود. به همین دلیل است که می‌گویند برای جلوگیری از خرابی و روشن نشدن تلویزیون حتما از محافظ استفاده کنید.

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن تلویزیون، ویروسی شدن مین برد آن است. در این حالت بهترین کار کمک گرفتن از یک فرد متخصص است. در ادامه با هر یک از این دلایل بیشتر آشنا می‌شوید و راهکارهای عیب یابی و رفع مشکل روشن نشدن تلویزیون را خواهید خواند.

روشن نشدن تلویزیون تقریبا برای همه نگران کننده و استرس‌آور است

روشن نشدن تلویزیون به دلیل خرابی یا فرسودگی قطعات

اولین فکری که به ذهن افراد برای بررسی علت روشن نشدن تلویزیون می‌رسد، خرابی دستگاه است. همچنین ممکن است برخی قطعات داخلی دچار فرسودگی شده باشند. این حالت بیشتر در تلویزیون‌های قدیمی دیده می‌شود. بدیهی است در این حالت یا باید دستگاه را تعویض کنید یا به سراغ تعمیرکار متخصص بروید تا عیب یابی دقیق انجام دهد.

مشکلات سخت افزاری یکی از رایج‌ترین اشکالات و دلایل روشن نشدن تلویزیون است. اگر تخصص نداشته باشید و به سراغ تعمیر دستگاه بروید، قطع به یقین فقط باعث خرابی بیشتر می‌شوید. در حالی که با گذراندن یک دوره آموزش تعمیرات تلویزیون قادر خواهید بود هر نوع خرابی را در دستگاه تشخیص داده به تعمیر آن بپردازید.

ویروسی شدن مین برد

مین برد تلویزیون در واقع برد اصلی آن است که کارهای اصلی از جمله پردازش و انتقال دستورات را انجام می‌دهد. زمانی‌که این قسمت ویروسی شود، دستورها و اطلاعات به درستی به بخش‌های مختلف نمی‌رسند. در این حالت ممکن است تلویزیون اصلا روشن نشود.

مین برد شامل ورودی‌های مختلف مانند HDMI و USB، صدا و تصویر است که  دقیقا احتمال خرابی و ویروسی شدن آن از همین ورودی‌ها امکان دارد.

  • کابل‌های مختلف و غیر استاندارد
  • استفاده مداوم از Wifi و Lan تلویزیون
  • دستکاری منوی سرویس
  • آب ریختن روی تلویزیون
  • روشن ماندن طولانی
  • استفاده از تلویزیون برای وب گردی در تلویزیون‌های هوشمند

دلایل خرابی mainboard تلویزیون هستند. در این حالت ممکن است خرابی خود را با روشن نشدن تلویزیون نشان دهد.

روشن نشدن تلویزیون را در خرابی CPU بجویید

بخش مهمی از مین برد تلویزیون، CPU یا پردازنده آن است. این بخش وظیفه پردازش صدا و تصویر را دارد. این قطعه را قلب یا مغز دستگاه هوشمند نیز می‌نامند، چرا که بدون آن از تلویزیون فقط یک جعبه بی‌صدا و تصویر باقی می‌ماند.

وقتی متوجه می‌شوید تلویزیونتان روشن نمی‌شود، ممکن است دلیل آن اشکال در این پردازنده باشد. CPU خراب علاوه بر روشن نشدن تلویزیون با نویز‌های تصویری، صدا و تصویر بی‌کیفیت و اشکال در تصحیح رنگ‌ها خود را نشان دهد.

راهکار هایی برای رفع روشن نشدن تلویزیون

وقتی با مشکل روشن نشدن تلویزیون روبرو می‌شوید بهتر است به جای عصبانی و دستپاچه شدن به راه‌حل فکر کنید. حالت‌های مختلف روشن نشدن تلویزیون را بررسی کنید و سپس برای راهکارها به جستجو بپردازید.

دلایل روشن نشدن تلویزیون اگر سخت افزاری یا نرم افزاری باشند، بهتر است توسط متخصص و تعمیرکار رفع شوند. اگر مشکل از منبع تغذیه و برق رسانی باشد می‌توانید با خودتان بررسی آن را پیدا و رفع کنید.

از طرفی اگر به تعمیرات لوازم برقی و مخصوصا تلویزیون علاقه داشته باشید یا حتی ترجیح دهید که چنین کارهایی را خودتان انجام دهید، دوره آموزش تعمیرات تلویزیون به شما کمک می‌کند. در چنین دوره‌هایی با یادگیری صفر تا صد تعمیرات تلویزیون قادر خواهید بود هر دستگاهی را بررسی و عیب یابی کنید.

تکنسین تعمیر متخصص با بررسی علت روشن نشدن تلویزیون به ارائه راه حل می‌پردازد

ریست کردن دستگاه اغلب جواب می دهد

ریست کردن دستگاه، فقط مختص موبایل و کامپیوتر نیست. اگر تلویزیون روشن نمی‌شود یک بار دستگاه را ریست کنید. این کار در اغلب دستگاه‌ها یکسان است. ابتدا باید تلویزیون را از برق بکشید. سپس دکمه پاور روی کنترل از راه دور را بین 5 تا 10 ثانیه نگه دارید. دستگاه را مجددا به برق وصل کرده و روشن کنید.

تعمیر تلویزیون و سرویس توسط تکنسین

گاهی برای تعمیر روشن نشدن تلویزیون باید به تکنسین و تعمیرکار متخصص مراجعه کنید. این کار مخصوصا وقتی دستگاه را ریست کرده‌اید ولی همچنان خاموش است، انجام می‌شود. در این زمان ممکن آسیبی سخت افزاری در تلویزیون وجود داشته باشد که شما متوجه آن نمی‌شوید.

تکنسین‌های متخصص تعمیر تلویزیون اغلب در مورد انواع تلویزیون و حالت‌های مختلف روشن نشدن تلویزیون آموزش دیده‌اند. آن‌ها با ارائه راهکارهای مختلف روشن نشدن تلویزیون به شما کمک می‌کنند تا از هزینه خرید یک دستگاه جدید دور شوید. چنانچه دستگاه دچار آسیب اساسی مانند سوختگی قطعات داخلی نشده باشد، تعمیرکار با رفع آن مشکل، کمک بزرگی خواهد کرد.

ویروس کشی تلویزیون

همانطور که در دلایل روشن نشدن تلویزیون در بخش‌های قبل گفته شد، یکی از این علت‌ها، ویروسی شدن مین برد است. با ویروس کشی تلویزیون اگر مشکل نرم افزاری در مین برد وجود داشته باشد، حل شده و تلویزیون درست می‌شود.

این کار در تلویزیون‌های هوشمند با مراجعه به تنظیمات امکان‌پذیر است. در تلویزیون هوشمند خود وارد تنظیمات شوید. در بخش عمومی گزینه مدیریت سیستم یا System Manager را پیدا کنید. سپس در این بخش به دنبال گزینه امنیت هوشمند یا smart security بگردید. با انتخاب گزینه اسکن در این بخش، ویروس یابی انجام می‌شود.

در صورتی که باگ نرم افزاری یا ویروس پیدا شود، با بازگرداندن تنظیمات به حالت کارخانه یا همان reset factory ویروس کشی انجام می‌شود. چنانچه با این کار هم تلویزیون با مشکل روشن نشدن روبرو شد نیاز به یک فرد متخصص خواهید داشت.

سوالات متداول

برخی تلویزیون‌ها در سیستم سخت افزاری و نرم افزاری متفاوت هستند. اگرچه کلیات یکی است، اما ممکن است دلایل روشن نشدن تلویزیون در برندهای مختلف و در حالت‌های مختلف، متفاوت باشد. در ادامه متداول‌ترین سوالات روشن نشدن تلویزیون بررسی شده‌اند.

علت چشمک زدن و روشن نشدن تلویزیون سامسونگ چیست؟

ممکن است ولتاژ کافی به دستگاه نرسیده باشد و اتصالی برق باعث چشمک زدن ولی روشن نشدن باشد. همچنین خرابی LED، به‌روز نبودن نرم افزارهای تلویزیون و خرابی قطعات داخلی نیز ممکن است در تلویزیون سامسونگ منجر به روشن نشدن دستگاه شود.

چرا تلویزیون ال جی روشن نمی شود؟

در تلویزیون ال جی، خرابی برد پاور، خرابی مین برد و سوختن بک لایت‌ها می‌تواند دلیل روشن نشدن دستگاه باشد. همچنین خرابی کنترل از راه دور تلویزیون نیز یک علت آن است.

چرا تلویزیون روشن می شود اما تصویر ندارد؟

مهمترین دلیل تصویر نداشتن تلویزیون روشن، سوختن و خرابی بک لایت‌ها است.

دلیل روشن نشدن تلویزیون قدیمی چیست؟

در این تلویزیون‌ها به دلیل کهنگی و فرسودگی قطعات داخلی ممکن است دستگاه روشن نشود. خرابی بردها و سوختن لامپ‌های تصویر از شایع‌ترین دلایل روشن نشدن تلویزیون های قدیمی است.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *