سپتامبر 18, 2024
آموزشگاه برق گستران

مایکروفر، دستگاهی که قرار است به انسان‌ها در کارها کمک کند. گرم کردن غذا یا حتی پختن غذا از وظایف این فناوری است. قطعا برای کسی خوشایند نخواهد بود که مایکروفرش کار نکند و با چرا ماکروفر داغ نمی کند روبرو شود. علت گرم نکردن مایکروفر می‌تواند به خاطر اشکالات فنی باشد. علت گرم نشدن غذا در مایکروفر را باید با بررسی فنی یا ظاهری آن متوجه شوید. موضوعی که قرار است در این مقاله کاملا بررسی شود.

علت گرم نکردن مایکروفر در برندهای مختلف

مایکروفرها برندهای گوناگونی دارند. از ال جی و سامسونگ کره‌ای گرفته تا دوو و اسنوای مونتاژ ایران، امروزه مایکروفر تولید می‌کنند. در اغلب این برندها علت گرم نکردن مایکروویو می‌تواند مشابه باشد. در ادامه با این علل بیشتر آشنا می‌شوید.

سوختن مگنترون

قطعه اصلی تبدیل کننده انرژی الکتریکی برق به مغناطیسی در دستگاه‌های مایکروفر، مگنترون است. بدون مگنترون مایکروویو غذا را گرم نمی‌کند. به همین دلیل اولین علت گرم نکردن مایکروفر، خرابی و سوختن مگنترون می‌تواند باشد.

این قطعه از یک آهنربا تشکیل شده است. امواج الکتریسیته آهنربا را گرم می‌کنند و این قطعه باعث گرمایش لامپ مگنترون می‌شود. لامپ نیز با ساطع کردن انرژی مغناطیسی کار گرم کردن غذا را انجام می‌دهد.

اگر وقتی مایکروفر را روشن می‌کنید، صدای جرقه از داخل آن می‌شنوید یا اگر علیرغم روشن بودن مایکروفر، غذا گرم نمی‌شود احتمالا مگنترون خراب شده است. توجه داشته باشید که این قطعه قابل تعمیر نیست و حتما باید تعویض شود. تعویض آن نیز ساده است و تنها با یک دوره تعمیر ماکروفر می‌توانید یاد بگیرید چطور لامپ یا کل مگنترون را عوض کنید.

ایراد و مشکل در خازن مایکروویو

یکی از ایرادات متداول و علت گرم نکردن مایکروفر، مشکل خازن و خرابی آن است. خازن وظیفه دارد تا با تبدیل جریان از طریق ترانس، برق متناوب را به مستقیم تبدیل کرده و با دو برابر کردن ولتاژ ورودی باعث کار کردن مگنترون شود. به این ترتیب ولتاژ لازم برای گرم کردن غذا تامین می‌شود. در این حالت اگر خازن خراب شود، غذا هم گرم نخواهد شد.

خرابی خازن را می‌توانید با چند آزمایش متوجه شوید. افراد متخصص با مولتی متر خرابی خازن و ولتاژ آن را اندازه می‌گیرند. در خانه نباید این کار امتحان کنید، چرا که خرابی خازن و نوسانات ولتاژ موجب وارد شدن شوک الکتریکی به بدن می‌شود.

اگر مایکروفر شما پس از چند دقیقه کار کردن دود می‌کند یا اگر همه دکمه‌ها، تایمر و قسمت‌های دیگر درست کار می کنند، اما غذا گرم نمی‌شود، شاید خازن خراب است. همچنین سر و صدای زیاد دستگاه به هنگام کار کردن نشانه‌ای از خرابی خازن مایکروفر هستند.

خرابی خازن از دلایل گرم نکردن مایکروفر

خرابی میکروسوئیچ مربوط به در دستگاه

دستگاه‌های مایکروفر به یک میکروسوئیچ برای بسته شدن کامل درب مجهز هستند. این میکروسوئیچ پس از اطمینان از بسته شدن درب، فرمان شروع به کار را به ترموستات منتقل می‌کند. اگر این میکروسوئیچ دچار اشکال شده باشد، امکان دارد دستگاه پیام بسته شدن درب را به درستی دریافت نکرده و شروع به کار نکند. به این ترتیب غذا گرم نمی‌شود. خرابی این بخش از دستگاه یک علت گرم نکردن مایکروویو است.

سوختن دیود ماکروفر

خرابی‌هایی که در بخش‌های قبل با آن‌ها آشنا شدید، در نهایت منجر به سوختن دیود ماکروفر می‌شوند. سوختن آهنربای مگنترون، خرابی خازن، خوب بسته نشدن درب و خرابی میکروسوئیچ درب ماکروفر، سوختن دیود را به دنبال دارد.

دیود سوخته نشانه‌هایی مانند گرم نشدن غذا، جرقه در محل اتصال دیود به ماکروفر، پراندن فیوز هنگام کار دستگاه و سروصدا دارد. پس می‌توان علت گرم نشدن غذا در مایکروفر را سوختن دیود نیز دانست.

سوختن برد الکترونیک مایکروفر

استفاده طولانی مدت و به روش اشتباه از مایکروویوها می‌تواند منجر به سوختن برد الکترونیک مایکروفر شود. وقتی از متخصص و تعمیرکار ماکروفر می پرسید چرا ماکروفر داغ نمی‌ کند، احتمالا جواب را باید در نوع استفاده خود از این دستگاه بیابید.

برد الکترونیک ماکروفر نقش مغز دستگاه را ایفا می‌کند. در نتیجه اگر این بخش خراب شود، کارایی کل دستگاه مختل می‌شود. در این حالت دستگاه ممکن است اصلا روشن نشود چه برسد به گرم کردن غذا.

سوختن ترانس مربوط به ولتاژ

ترانس یا ترانسفورماتور ولتاژ، یک قطعه اصلی در دستگاه‌های مایکروفر برای شروع کار گرم کردن است. علت گرم نکردن مایکروویو را در اشکال کار این ترانس که در تمام برندها مانند سامسونگ، دوو، ال جی و … یکسان هستند، پیدا کنید. این ترانس در تمام این برندها وظیفه بالا بردن ولتاژ مایکروویو برای شروع کار گرم کردن غذا رو بر عهده دارد.

بسته نشدن درست درب به دلیل ایرادات آن

اگر درب دستگاه به هر دلیلی مانند خرابی فنر یا شکستگی قلاب به طور کامل بسته نشود، میکروسوئیچ اجازه شروع کار به مایکروفر را نمی‌دهد یا پیام شروع کار به برد و دیود منتقل نمی‌شود. به همین دلیل برایتان این سوال پیش خواهد آمد که چرا مایکروفر گرم نمی کند. بسته نشدن درب دستگاه و خرابی آن خود علل مختلفی دارد.

  • خرابی فنر در
  • ایراد در کلید در
  • شکستگی قلاب
  • اشکال در پنل کنترل دستگاه
  • گیر کردن لولا و دستگیره

برای آن‌که اشکال در درب منجر به گرم نکردن غذا توسط مایکروفر شود، باید آن را به یک متخصص نشان دهید تا در صورت امکان تعمیر یا در صورت نیاز تعویض کند.

کار نکردن ترموستات دستگاه

ترموستات مایکروفر وظیفه تنظیمات دمایی را دارد. این موضوع روشن کننده علت گرم نکردن ماکروفر خواهد بود. وقتی ترموستات به درستی کار نکند، المنت‌های دستگاه نیز به خوبی گرم نمی‌شوند و در نتیجه غذا هم گرم نخواهد شد.

ایراد در برد اینورتر در ماکروفر های اینورتر دار

برخی مایکروفرهای جدید به تکنولوژی اینورتر مجهز هستند. این تکنولوژی به روز، امکان بخارپز کردن غذا را می‌دهد و از خشک شدن کناره‌های غذاها نیز جلوگیری می‌کند. حال اگر برد اینورتر در این مدل ماکروفرها خراب شود، علتی برای گرم نکردن غذا خواهد بود.

سوختن فیوز

اگر ماکروفر به فیوز مجهز باشد، در مقابل نوسانات برق مقاوم است و از آسیب رسیدن به ماکروفر در نوسانات برقی جلوگیری می‌کند. علت گرم نکردن ماکروفر می‌تواند خرابی و سوختن فیوز باشد. سوختن فیوز ممکن است به دلایلی مانند سوختن مگنترون، خرابی خازن یا دیود و نوسانات شدید برق و ولتاژ است.

خرابی دکمه ها و قسمت تاچ

وقتی پنل به درستی کار نکند، دکمه‌ها و قسمت تاچ هم درست کار نخواهند کرد. به همین دلیل ممکن است بپرسید، چرا ماکروفر داغ نمی کند.  خرابی دکمه‌ها و قسمت تاچ باعث می‌شود تا دستورات به درستی به دیود و برد اصلی نرسد و دستگاه کارش را به درستی انجام ندهد.

سوختن سنسورهای دستگاه و ارور

ارورهای مختلف در دستگاه‌های ماکروفر مختلف در اولین نشانه با گرم نکردن غذا خود را نشان می‌دهد. اگر با ارور در ماکروفر روبرو شدید باید در سنسورهای آن عیب را پیدا کنید. البته بهتر است این کار را به تکنسین و متخصص تعمیر ماکروفر بسپارید.

کم بودن ولتاژ برق  ورودی به دستگاه

اگر میزان ولتاژ ورودی به دستگاه کم باشد، ترانسفورماتور نمی تواند آن را به اندازه کافی افزایش دهد تا مگنترون شروع به کار کند. اگرچه در برخی مواقع این کم بودن ولتاژ ماکروفر را به کار وا می‌دارد، اما آنقدر باعث گرم شدن المنت نمی‌شود که غذا را نیز گرم کند.

اتصالات داخلی و مشکلات سیم کشی

اگر با چک کردن تمام موارد پیشین، باز هم مایکروفر غذا را گرم نمی‌کند، باید به اتصالات داخلی و مشکلات سیم کشی شک کنید. این کار نیاز به بررسی و چک شدن توسط متخصص دارد. چرا که سیم‌کشی‌ در ماکروفر‌ها پیچیده هستند.

چرا مایکروفر روشن می شود ولی گرم نمی کند؟

دلایل مختلفی برای گرم نشدن غذا توسط مایکروفر وجود دارد. اگر مایکروفر روشن می‌شود اما گرم نمی‌کند ممکن است علت آن موارد زیر باشد.

  • سوختن لامپ و خرابی آهنربای مگنترون
  • خرابی خازن منتقل کننده ولتاژ
  • اتصالی ولتاژ و نوسانات برقی و سوختن دیود
  • سوختن برد اصلی دستگاه
  • خرابی پنل کنترل، دکمه‌ها و تاچ ماکروفر
  • خرابی سنسورهای میکروسوئیچ درب دستگاه

این خرابی‌ها اغلب به دلیل استفاده نادرست از مایکروفر، پر کردن بیشتر از ظرفیت دستگاه، درست نبستن درب و شکستن قلاب درب به وجود می‌آیند.

روش تشخیص علت گرم نکردن ماکروفر با اهم متر

برای آنکه علت گرم نکردن مایکروفر را پیدا کنید، می توانید از اهم متر کمک بگیرید. گام‌های زیر را طی کنید تا متوجه علت گرم نکردن مایکروویو شوید. ذکر این نکته اهمیت دارد که بهتر است اجازه دهید این کار توسط متخصص و تکنسین فنی انجام شود.

  1. ابتدا ماکروفر را از برق بکشید و خاموش کنید.
  2. پیچ‌های پشت دستگاه را باز کرده تا به خازن و دیود دسترسی پیدا کنید.
  3. خازن را باید دشارژ کنید. مولتی متر را به خازن متصل کنید تا مطمئن شوید هیچ جریانی در آن وجود ندارد.
  4. اهم متر را باز کنید و این بار ولتاژ ترانس را اندازه بگیرید.
  5. اعداد باید در محدوده ۵۰ تا ۷۰ باشند و بازه‌های بالاتر نشان‌دهنده خرابی ماکروفر است.

می‌توانید ولتاژ پایانه‌های ورودی نسبت به زمین و ورودی ترانس را نیز بررسی کنید تا علت گرم نکردن مایکروفر را پیدا کنید.

علت گرم نشدن غذا در مایکروویو پاناسونیک

گرم نشدن غذا در مایکروویو پاناسونیک اغلب به علت بالا رفتن ولتاژ در دیود است. دلایل زیر نیز برای خرابی دستگاه و داغ نشدن غذا در ماکروفر محتمل هستند.

  • اشکال در خازن راه انداز
  • سوختن فیوز دستگاه در اثر ولتاژ بالا
  • عدم ارسال پیام شروع به کار به دلیل خرابی میکروسوئیچ درب
  • سوختن دیود و ترموستات‌های تنظیم حرارت

علاوه‌بر این موارد اشکال در اتصالات و سنسورهای داخلی نیز می‌تواند علت گرم نکردن ماکروفر باشد.

علل گرم نکردن ماکروفر پاناسونیک

علت گرم نکردن مایکروفر بلک اند دکر

شایع‌ترین دلیل در گرم نکردن ماکروفر بلک اند دکر سوختن مگنترون است که با تعویض درست می‌شود. اگر دلایل زیر نیز دخیل باشند باید به تکنسین متخصص تعمیر مراجعه کنید.

  • بسته نشدن درب ماکروفر
  • سوختن خازن یا دیود
  • مشکل در ترانس مایکروفر
  • خرابی تاچ پد
  • خرابی برد اصلی

در تمام این موارد، ماکروفر غذا را به خوبی گرم نمی‌کند، سر و صدای زیادی دارد یا فیوز را می‌پراند.

ایرادات در برد از علل گرم نکردن ماکرویو بلک اند دکر

جمع بندی

اگر سال‌هاست از ماکروفر خود استفاده می‌کنید و حالا به اندازه کافی و مانند قدیم غذا را گرم نمی‌کند، باید به دنبال علت گرم نکردن ماکروفر خود بگردید. شاد لامپ مگنترون آن سوخته باشد. شاید ولتاژ به درستی بالا نمی‌رود. ممکن است خرابی از خازن، دیود یا برد اصلی باشد و حتی شاید اتصالات و سیم کشی‌ها به علت قدیمی شدن، خراب شده باشند. در هر صورت برای پیدا کردن پاسخ چرا مایکروفر داغ نمی‌کند باید نگاه دقیق‌تری به اجزای اصلی آن داشته باشید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *