فن کندانسور کولر گازی؛ علائم و عواقب خرابی و نحوه تعویض
آگوست 8, 2023
آموزشگاه برق گستران

کولر گازی امروزه در خانه‌ و محل کارها به عنوان یکی از اصلی‌ترین تجهیزات تهویه مطبوع استفاده می‌شود. دنیای امروزی پر از پیشرفت تکنولوژی، کولرهای گازی به عنوان یکی از وسایل راحتی افراد مورد استفاده هستند. یکی از اجزای مهم در اسپلیت های گازی، فن کندانسور است که در تبدیل هوا و تبدیل بخار مایع به گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که کندانسور یکی از بخش‌های مهم این دستگاه محسوب می‌شود، هرگونه خرابی در آن می‌تواند عواقب ناخوشایندی را به همراه داشته باشد. در این مقاله، به توضیح علائم و عواقب خرابی فن کندانسور کولر گازی پرداخته و نحوه تعویض آن را بررسی خواهیم کرد.

کندانسور و نشانه های خرابی آن چیست؟

واژه “کندانسور” به معنای تجمع کردن بخار و تبدیل آن به مایع است. در کولر گازی، کندانسور نیز مسئول تبدیل بخار فشار بالا به مایع در بخش خنک کننده است. این قطعه از اهمیت چند برابری برخوردار است، بنابراین هر نشانه ای از خرابی کندانسور، نباید نادیده گرفته شود. از جمله نشانه‌ های خرابی کندانسور می‌تواند به مواردی همچون کمتر خنک شدن و افزایش صداهای غیر طبیعی اشاره کرد. خرابی کندانسور می‌تواند منجر به کاهش بهره‌ وری و عملکرد ناقص کولر گازی شود. همچنین افزایش مصرف برق و هزینه‌های اضافی نیز نتیجه‌ی خرابی کندانسور است. اگر نشانه‌های خرابی کندانسور را مشاهده کردید، اقدام به تعویض آن را به سرعت انجام دهید. برای تعویض کندانسور، ابتدا باید سیستم کولر گازی را خاموش کنید و بهتر است این کار را توسط یک تکنسین متخصص انجام دهید. قبل از تعویض، مطمئن شوید که دارای قطعات جدید و یا کندانسور جایگزین هستید.

کندانسور و نشانه های خرابی آن چیست؟

 

موتور فن کندانسور کولر گازی

موتور فن کندانسور در فرایند خنک کردن گازی که از طریق کمپرسور به واحد داخلی کولر گازی ارسال می‌شود، نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کند. این موتور با استفاده از برق مستقیم تعیین شده، به طور مداوم هوای گرم را از واحد داخلی کولر گازی به بیرون انتقال می‌دهد. این فرایند نه تنها باعث خنک شدن محیط درون اتاق می‌شود، بلکه گاز سرمایشی در داخل یونیت کندانسور را هم خنک نگه می‌دارد.  بنابراین، کیفیت و کارایی موتور فن کندانسور در بهبود عملکرد کولر گازی بسیار تاثیرگذار است.
اگر موتور فن کندانسور کولر گازی پر قدرت و کارآمدی باشد، هوا به طور کافی می‌تواند جابجا شود و بدون هیچ مشکلی گاز سرمایشی را خنک نگه دارد. اما اگر موتور فن کندانسور ضعیف باشد، عملکرد کولر گازی تحت تأثیر می‌گذارد و در نهایت باعث بیرون رفتن هوای گرم ناکافی و بیش از حد گرم شدن گاز سرمایشی می‌شود که می‌تواند به هنگام استفاده مشکلاتی ایجاد کند.

فن یونیت بیرونی اسپلیت

فن یونیت بیرونی اسپیلت یک سیستم خنک کننده است که به طور کلی از دو بخش تشکیل شده است که شامل یک واحد داخلی و یک واحد بیرونی می باشد. واحد داخلی درون منزل یا اتاق قرار می گیرد و هوا را خنک می کند، در حالی که واحد بیرونی خارج از ساختمان قرار می گیرد و حرارت را به منطقه بیرون منتقل می کند. یکی از مزایای اصلی استفاده از فن یونیت بیرونی اسپیلت، کارایی بالا آن است. با استفاده از این سیستم، می توانید اتاق ها را به طور یکنواخت و موثر تر از طریق هوای سرد خنک کنید. همچنین، فن یونیت بیرونی اسپیلت حداقل سطح صدا را دارد و از نظر آکوستیک، مناسب است. این بدان معنا است که می توانید به طراحی داخلی منزل خود توجه کنید و از صدای ناخوشایندی که برخی از سیستم های خنک کننده تولید می کنند جلوگیری کنید.

 

فن کندانسور اسپیلت چه کاری انجام می‌دهد؟

فن کندانسور در کولر گازی یا اسپلیت نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. وظیفه اصلی این فن، انتقال گرما از کمپرسور به محیط خارجی است. هرگونه خرابی در فن کندانسور باعث عدم عملکرد صحیح دستگاه می‌شود و می‌تواند عوارض و مشکلاتی را برای کولر گازی در پی داشته باشد. فن کندانسور کولر گازی باعث می‌شود که گرمایی که از کمپرسور حاصل شده است داخل سیستم های شبکه های کندانسور گردش ‌کند،  به وسیله این فن گرما ازاون گاز گرفته می‌شود. مراحل کار فن اسپلیت به ترتیب زیر است:

  1. فن زمانی که کار می‌کند هوا را از پشت چنگ می‌زند.
  2. هوا به شبکه های کندانسور برخورد می‌کند.
  3. دما گاز کندانسور کمپرسور گرفته می‌شود و از جلو به سمت بیرون پرتاب می‌شود.

اگر فن کولر گازی به درستی کار نکند، گازی که در سیستم کندانسور می‌چرخند باعث می‌شود دما آن پایین نیاید و دما برعکس کار ‌کند. که این می‌تواند باعث شود که به کمپرسور فشار بیاید و کمپرسور دستگاه اورلود می‌کند یا می‌سوزد.

 

دلایل خرابی فن کندانسور کولر گازی

یکی از دلایل اصلی که باعث می‌شود فن کندانسور کولر گازی درست کار نکند این است که خازن نامناسب برای فن کندانسور کولر گازی در نظر بگیرید. همه فن ها مقدار مقاومت خازن (میکروفاراد) مورد نظر برای به گردش درآوردن فن بر روی آن تعریف شده است. اگر میکرو فاراد خازن کمتر مورد نیاز باشد فن به سختی راه اندازی می‌شود و باعث می‌شود به مرور زمان فن آسیب ببیند و بسوزد. اگر هم میکرو فاراد خازن بیشتر از مورد نیاز باشد باعث می‌شود استارت های اولیه که به فن می‌خورد داخل سیم پیچ فن گرمای بیش از حد تولید شود و باعث می‌شود سیم ها را از داخل قطع کند.

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود فن کندانسور کولر گازی  شما بد کار کند این است که فاصله فن تا دیوار یونیت کم باشد. گرمایی که از کندانسور حاصل می‌شود که به سمت دیوار پرتاب می‌کند، این گرما بر می‌گردد و پره ها چون پلاستیک هستند به پره ها آسیب می‌زدند. زمانی که پره ها آسیب ببینند، پره ها مانند ورق صاف می‌شوند و دیگر نمی‌توانند هوا را چنگ بزنند. که در آخر می‌تواند باعث سوخت فن کندانسور و آسیب کمپرسور دستگاه بشود.

نحوه تعویض فن کندانسور اسپلیت

 

نحوه تعویض فن کندانسور اسپلیت

 

زمانی که می‌خواهید فن دستگاهی را تعویض کنید اولین کاری که باید انجام دهید تست گرفتن برای اینکه فن سالم است. فن های یونیت بیرونی به صورت سه سیم، چهار سیم و بعضی از دستگاه ها فن پنج سیم هم دارند. اول فن را تست می گیرد اگر فن دارای ایراد بود، پروانه فن را از جلو باز کرده مهره هایی که معمولا برای بسته شدن پروانه فن است معمولا برعکس چرخش فن می باشد. فن های یونیت بیرونی، چپ گرد و راست دارند. زمانی که چرخش فن و قرار گرفتن مهره بر خلاف هم باشد باعث می‌شود که مهره فن باز نشوند.
برای تعویض فن کندانسور اسپیلت ابتدا مهره را باز کرده فن را از روی آن، در می آورید، پایه های فن را از روی قسمت قاب یونیت بیرونی خارج می‌کنید. فن در می‌آید و فن نو جایگزین آن می‌شود و پروانه بر روی آن سوار می‌شود. پروانه در قسمت شفت فن قرار می‌گیرد. معمولا شفت فن حالت جای خوار مانندی دارد که پروانه باید روی آن قرار بگیرد تا بتواند درست عمل کند.

 

علائم خرابی فن کندانسور کولر گازی

هنگامی که فن کندانسور کولر گازی خراب می‌شود، علائم و نشانه‌های خاصی نمایان می‌شوند که در شناسایی مشکل به شما کمک می‌کند. برخی از علائم خرابی فن کندانسور عبارتند از:

  1. صدای غیرطبیعی: در صورتی که فن کندانسور اسپیلت خراب شده باشد، ممکن است صدای ناشایستی از دستگاه شنیده شود. این صدا معمولاً بلند و بی‌ریع است و از هماهنگی ناصحیح فن با محور می‌تواند به وجود بیاید.
  2. عدم یا کاهش سرمایش: فن کندانسور کولر گازی نقش مهمی در سرمایش کولر گازی دارد. اگر این فن خراب شود، ممکن است عملکرد تهویه مطبوع کاهش یابد و دمای هوای دستگاه افزایش یابد.
  3. افزایش مصرف انرژی: هنگامی که فن کندانسور کولر گازی خراب است، انتقال گرما به محیط خارجی به صورت کامل درست صورت نمی‌گیرد. این امر باعث افزایش مصرف انرژی توسط کولر گازی می‌شود و می‌تواند در مصرف برق تاثیر منفی داشته باشد.

 

علائم خرابی فن کندانسور کولر گازی

 

جمع بندی فن کندانسور کولر گازی

فن کندانسور کولر گازی یا فن یونیت خارجی اسپیلت به عنوان یکی از اجزای حیاتی در کولرهای گازی است و هر خرابی در آن ممکن است به عواقب جدی منجر شود. برای جلوگیری از خرابی و حفظ کارایی کولر گازی، لازم است هرگونه نشانه خرابی فن کندانسور را شناسایی کنید و در صورت لزوم تعویض آن را به تکنسین متخصص بسپارید. با رعایت این موارد، می‌توانید از کولر گازی خود برای طولانی مدت استفاده کنید و راحتی و خنکی در فصل تابستان را تجربه کنید. در نهایت، مهم است در کنار تعویض کندانسور، کولر گازی را نیز بررسی و تعمیر کرده تا به بهترین شکل عمل کند. همچنین، مراقبت و نگهداری منظم از کولر اسپیلت گازی می‌تواند خرابی‌های آن را کاهش دهد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *