آموزش عیب یابی خودرو
نوامبر 25, 2023
آموزشگاه برق گستران

خودرو مجموعه‌ ای از چند بخش مختلف است که هر کدام از آن‌ ها عملکرد خود را دارد. به طوری که خرابی در یکی از آن‌ ها مشکلات جدی‌ تری را در خودرو ایجاد می‌ کند.

هر یک از علائمی که هنگام کار کردن خودرو مشاهده می‌ شوند به بخش‌ های خاصی از خودرو مربوط هستند. آشنایی با اجزای مختلف خودرو از جمله شمع، استارت، فن، باتری، ترموستات و سیستم ترمز گیری در عیب یابی و تشخیص مشکل کمک زیادی به شما می‌ کند.

عیب یابی آنلاین با استفاده از دیاگ مزایای متعددی مانند صرفه جویی در وقت و هزینه دارد که امروزه استفاده از آن رواج زیادی پیدا کرده است. اگر شما هم به دنبال آموزش عیب یابی خودرو هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با عیب یابی کلی خودرو و مشکلات رایج آن

 

آشنایی با برخی از علائم رایج در خرابی خودرو می‌ تواند شما را سریع‌ تر به قطعه مورد نظر برساند. در برخی موارد برای عیب یابی نیاز به تعمیرکار حرفه‌ ای ندارید و با دقت به علائم کارکرد ماشین می‌ توانید مشکل را جویا شوید.

زمانی که خودرو ناگهان می‌ لرزد و خاموش می‌ شود به احتمال زیاد مشکل از سنسور MAP است. روشن نشدن خودرو در هوای سرد یکی از علائم خرابی فشنگی یا سنسور دمای آب است؛ همچنین در این استارت اول صبح به سختی انجام می‌ شود.

بالا رفتن دور موتور به صورت خود به خود معمولا در پشت چراغ‌ های قرمز و ترافیک‌ ها مشخص می‌ شود که اغلب به دلیل خرابی سنسور دریچه گاز است. در برخی موارد مشکل در دریچه ورودی هوا یا عملکرد ECU سبب این مشکل می شود.

برخی از رانندگان با استارت‌ های مکرر قادر به روشن کردن اتومبیل نیستند؛ اما چراغ‌ های بزرگ جلوه و نور کافی و مناسب را دارند. در این شرایط مشکل به احتمال زیاد از سوییچ استارت یا کل استارت است که باید توسط افراد حرفه‌ ای در این زمینه تعمیر یا تعویض شود.

آشنایی با عیب یابی کلی خودرو و مشکلات رایج آن

شتاب ملاک تعیین کننده‌ ای در سلامت عملکرد خودرو که اختلال در قسمت‌ هایی مانند لوله مکش هوا و پمپ بنزین دیده می‌ شود. تنظیم نبودن دلکو یکی از رایج‌ ترین کاهش دهنده‌ های شتاب خودرو است که باید توسط مراکز تنظیم موتور بررسی شود.

بسیاری از رانندگان از مصرف بالای بنزین شاکی هستند که معمولا در اثر خرابی شمع و استارت رخ می‌ دهد. سنسور اکسیژن و ورودی هوا در صورت انسداد یا خرابی موجب بروز علائم مشابه می‌ شود که در اولین فرصت باید نسبت به رفع مشکل اقدام کنید.

معرفی اجزای مختلف خودرو و عملکرد آن‌ ها

آشنایی با اجزای مختلف خودرو که در عملکرد صحیح ماشین نقش اساسی دارند تاثیر زیادی در عیب یابی خودرو دارد. بروز مشکل در هر یک از این قطعات علائم منحصر به فردی دارد که آگاهی از آن‌ ها موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می‌ شود. همچنین بهتر از قبل نسبت به عیب یابی و تعمیر خودرو اقدام می‌ کنید.

 

در ادامه برخی از مهم‌ ترین اجزای خودرو و کارکرد آن‌ ها را معرفی می‌ کنیم.

  • باتری

منبع ذخیره برق در خودرو است که وظیفه رساندن انرژی الکتریکی به مصرف کننده‌ های خودرو را دارد. این قطعه برق تولید شده توسط دینام را ذخیره می‌ کند تا هنگام استارت زدن و خاموش بودن خودرو جریان الکتریکی کافی آزاد شود.

اختلال در عملکرد باتری با نشانه‌ های مشهودی مانند تغییر شکل، ایجاد بوی بد، نشتی آب باتری و کم نور شدن چراغ‌ ها همراه است.

استفاده از آب باتری غیر استاندارد یا خاموش ماندن خودرو در طولانی مدت فرآیند خراب شدن باتری را سرعت می‌ بخشند.

  • سیستم خنک کننده فن

فن برای خنک کردن موتور است که اختلال در عملکرد آن موجب افزایش دمای موتور و به اصطلاح جوش آوردن آن می‌ شود. این سیستم از اجزای مختلفی مانند سنسور دمای آب، رله فن، فیوز و موتور فن تشکیل شده است. داغ کردن موتور با مشکلات زیادی همراه است که مهم‌ ترین آن‌ها شامل افزایش مصرف سوخت، قطعی کمپرسور کولر و زیاد شدن دمای آب رادیاتور می‌ شود.

  • ترموستات

جریان مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور که در خودروها آب است توسط ترموستات تنظیم می‌ شود. هنگامی که پیشرانه خودرو سرد است ترموستات وظیفه گرم کردن آن را بر عهده‌ دارد. در سمت مقابل زمانی که دمای موتور افزایش یافته است ترموستات باید جریان آب را افزایش دهد تا دمای موتور کاهش یابد. خرابی این قطعه موجب داغ کردن موتور و آسیب‌ های جدی به سیستم موتوری خودرو می‌ شود.

معرفی اجزای مختلف خودرو و عملکرد آن‌ ها

  • سیستم ترمز

این سیستم از اجزای مختلفی مانند کالیبر و دیسک تشکیل می‌ شود که وظیفه قسمت اول فشار دادن لنت بر روی دیسک هنگام ترمز گرفتن است. خراب شدن کالیبر ترمز با علائمی مانند سایش دیسک و کاهش روغن ترمز همراه است.

دیسک در کنار چرخ‌ ها قرار دارد که لنت هنگام ترمز گرفتن بر روی آن فشار وارد میکند. خراب شدن دیسک ترمز با مشکلاتی مانند کاهش قدرت ترمز گیری و لرزش خودرو هنگام ترمز گرفتن همراه است.

  • استارت

این قطعه یک موتور مکانیکی است که با استفاده از انرژی الکتریکی باتری میل لنگ خودرو را به گردش درمی‌آورد و در نهایت خودرو روشن می‌ شود. این قسمت‌ از ۲ بخش اصلی یعنی اتوماتیک استارت و موتور الکتریکی استارت تشکیل شده است که برای روشن کردن موتور خودرو برق زیادی می‌ کشد؛ بنابراین هنگام استارت زدن سایر بخش‌ های مصرفی خودرو قطع می‌ شوند. سوختن استارت با علائم مشهودی مانند بلند شدن بوی دود و سوختگی، ترکیدن باتری و داغ شدن قطب منفی باتری همراه است.

  • شمع و کوئل

درون سیلندر مخلوط هوا و سوخت وجود دارد که با استفاده از شمع، جرقه احتراق صورت می‌ گیرد. شمع‌ ها یکی از اجزای مصرفی خودرو هستند که پس از استفاده طولانی مدت باید تعویض شوند. خرابی شمع با علائمی مانند افزایش مصرف سوخت، لرزش خودرو و روشن شدن چراغ چک همراه است. کوئل وظیفه برق رسانی به شمع‌ ها را دارد که برای هر شمع یک کویل وجود دارد، اختلال در عملکرد کویل موجب کار نکردن شمع‌ ها می‌ شود که معمولا با روشن شدن چراغ چک همراه است.

مزایای استفاده از عیب یابی آنلاین

 

امروزه ردیاب دیاگ آنلاین بر روی درگاه OBD خودرو متصل می‌ شود و با بررسی کد های خطا مشکل را با استفاده از لپ تاپ یا موبایل به شما نشان می‌ دهد. در این شرایط باید اپلیکیشن مخصوص دیاگ آنلاین را بر روی سیستم خود نصب کنید و به راحتی خودرو خود را عیب یابی کنید.

عیب یابی آنلاین با استفاده از دیاگ و اپلیکیشن به راحتی در مکان‌ ها و زمان‌ های مختلف امکان بررسی و رفع مشکل را برای شما فراهم می‌ کند، در ادامه برخی از مهم‌ ترین مزایای استفاده از عیب یابی آنلاین را بررسی می‌ کنیم.

  • بررسی عملکرد و عیب یابی خودرو به صورت مداوم و منظم می‌ تواند در هزینه و وقت صرفه جویی کند.
  • استفاده از دیاگ آنلاین با بررسی زود هنگام مشکلات از روز آسیب‌ های جدی‌ تر به خودرو جلوگیری می‌کند.
  • هزینه‌ های مربوط به تعمیر و بازرسی خودرو کاهش می‌ یابد؛ زیرا خودتان به راحتی می‌ توانید ماشین را عیب یابی کنید.
  • این سیستم علاوه بر مشکلات عملکردی خودرو اطلاعاتی در مورد نحوه رانندگی، میانگین سرعت و شدت ترمز گیری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

مزایای استفاده از عیب یابی آنلاین

سخن پایانی

عیب یابی خودرو با توجه به نشانه‌های موجود هنگام کارکردن ماشین انجام می‌شود که آشنایی با آن‌ها نقش زیادی در این زمینه دارد.

هر یک از اجزای عملکردی خودرو در صورت خرابی علائم منحصر به فردی از خود نشان می‌دهند.

آشنایی با قطعات خودرو و نحوه عملکرد آنها نقش موثری در عیب یابی صحیح و تعمیر موتور ایفا می‌کند.

عیب یابی آنلاین یا دیاگ با استفاده از درگاه OBD روشی رایج است که مزایای زیادی مانند جامع بودن اطلاعات و صرفه جویی در وقت و هزینه دارد.

 

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *