khak-dadan-jaroo-barghi
ژانویه 23, 2024
آموزشگاه برق گستران

همانطور که می‌ دانید یکی از اصلی‌ ترین لوازم مورد نیاز در هر خانه‌ ای، جاروبرقی است. طی یک هفته به طور میانگین، در هر خانه‌ ای دو یا سه مرتبه جاروبرقی کشیده می‌ شود.

در صورت بروز مشکل، باید فورا نسبت به تعمیر موتور جاروبرقی یا عیب یابی سایر قسمت های آن اقدام نمود. چرا که تمیزکردن خانه توسط جارو دستی، وقت‌ گیر و دشوار بنظر می‌ آید. یکی از مشکلاتی که ممکن است جاروبرقی شما به آن دچار شود، خاک دادن می‌ باشد. لذا عوامل بسیاری در این موضوع دخیل هستند. خاک دادن جاروبرقی، تمیز کردن خانه را دشوار نموده و باعث می‌شود هنگام استفاده از آن، خاک روی تمامی وسایل بنشیند. در این مقاله، ما به بررسی علت خاک دادن جاروبرقی می‌ پردازیم.

دلایل و علل خاک دادن جاروبرقی‌ ها

خاک دادن در جاروبرقی، تحت تاثیر عوامل مختلفی است که با بررسی نمودن و سعی در رفع آن‌ ها می‌ توانیم از آسیب رسیدن به دستگاه جلوگیری کرده و دچار اینگونه مشکلات نشویم.

 

عواملی که سبب بروز این مسئله می‌ باشند، به شرح زیر هستند:

  • جارو کشیدن هر چیزی توسط جاروبرقی
  • بی‌ توجهی به پر بودن پاکت یا کیسه‌ی جاروبرقی
  • جای‌ گیری نامناسب پاکت در محل خود
  • پاره شدن کیسه
  • کثیفی زیاد فیلتر موتور
  • مسدود شدن و پارگی شلنگ
  • بد بسته شدن و شکستگی قاب جاروبرقی
  • آسیب تسمه
  • تنظیم اشتباه تلسکوپی
  • خاک گرفتن موتور

دلایل و علل خاک دادن جاروبرقی‌ ها

در ادامه به بررسی بیشتر این عوامل می‌پردازیم.

 جارو کشیدن هر چیزی توسط جاروبرقی

علت خاک دادن جاروبرقی، می‌تواند از استفاده‌ی نادرست باشد. در زمان جاروبرقی کشیدن، هر چیزی را نباید جارو کنید؛ حتی اگر جاروبرقی شما از بهترین نوع باشد، جارو نمودن هر سطح و هر آلودگی، منجر به خاک دادن آن می‌شود.

علاوه بر این مورد، استفاده‌ی نامناسب از جاروبرقی، موتور دستگاه را نیز تحت فشار قرار داده و باعث سوختن آن می‌گردد. زمانی که حجم زیادی از گردو خاک و آلودگی را وارد پاکت و یا کیسه‌ی جاروبرقی می‌کنید، احتمال پارگی پاکت وجود داشته که بخشی از آن، به بیرون منتقل می‌شود. از این رو همواره از جارو زدن موارد زیر پرهیز کنید:

  • شن و ماسه
  • سنگ
  • شیشه‌ی شکسته
  • براده چوب یا فلزات

بی‌ توجهی به پر بودن پاکت یا کیسه‌ی جاروبرقی

اگر شما به صورت مرتب از جاروبرقی خود استفاده می‌کنید، حتما پر یا خالی بودن کیسه‌ی آن را چک نمایید. پر بودن بیش از حد این مخزن، موجب ایجاد خاک توسط جاروبرقی شده و همچنین، قدرت و مکش جاروبرقی شما را نیز کم می‌کند. به طور میانگین، پس از پرشدن 70 درصد از کیسه و یا پاکت، آن را تعویض نمایید.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، اگر از کیسه‌های یکبار مصرف استفاده می‌کنید، آن را تعویض کرده و اگر کیسه‌ی شما دائمی است، نسبت به خالی کردن و شستشوی آن، اقدام نمایید.

جای‌ گیری نامناسب پاکت در محل خود

مورد دیگری که علت خاک دادن جاروبرقی، برشمرده می‌شود؛ قرارگیری نامناسب کیسه‌ی آن است. زمانی‌ که کیسه و یا پاکت جاروبرقی در محل مناسب خود قرار نگرفته باشد، بخشی از گردوغبار به سمت فیلترها و موتور حرکت کرده و به بیرون منتقل می‌شود.

پاره شدن کیسه جاروبرقی

پاره شدن کیسه‌ جارو برقی به علت، پر شدن بیش از حد آن و یا وجود شی نوک تیز در کیسه، به خصوص در مدل‌ های کاغذی آن، بسیار رایج است. این نکته نیز در خارج شدن گرد و خاک از درون جاروبرقی بسیار تأثیرگذار است.

 

کثیفی زیاد فیلتر موتور

با توجه به مطالب گفته شده در فوق، هر چقدر که در جای‌ گذاری و تعویض به موقع کیسه و یا پاکت درون جاروبرقی دقت کنید، باز هم مقداری گرد و غبار از دستگاه به بیرون منتقل می‌شود. از این رو، فیلترهایی درون دستگاه استفاده شده، که مانع بیرون آمدن گرد و خاک از داخل جاروبرقی شوند.

پایین آمدن مکش دستگاه، از نشانه‌های کثیفی فیلتر است و این موضوع می‌تواند، علت خاک دادن جارو برقی باشد، به همین دلیل؛ هر6 ماه یکبار، اقدام به تعویض فیلتر نمایید.

مسدود شدن و پارگی شلنگ

انسداد و پارگی شلنگ جاروبرقی، ضمن اینکه سبب خاموش شدن ناگهانی دستگاه می‌شود بلکه، باعث خاک دادن آن نیز هست. اگر شلنگ در زمان مکش، جسمی تیز و یا بزرگ را وارد خود کند، باعث پارگی آن شده و همین موجب بروز گرد و غبار می‌شود.

بد بسته شدن و شکستگی قاب جارو برقی

بد بسته شدن قاب، می‌تواند علت خاک دادن جارو برقی باشد.

اگر درب قسمت مخزن، به خوبی بسته نشده و شکسته باشد، گرد و خاک بسیاری از آن، به بیرون درز پیدا می‌کند.

بد بسته شدن و شکستگی قاب جارو برقی

آسیب تسمه جارو برقی

اگر تسمه به دلایل گوناگونی از جمله: پارگی، خشکی و یا شل شدن دچار آسیب شود، باعث بیرون آمدن خاک از داخل جاروبرقی می‌گردد.

برای بررسی نمودن این موضوع، جاروبرقی را خاموش نموده و از برق بکشید.

سپس جاروبرقی را برگردانده و درپوش تسمه روی برس را بردارید، تسمه را چک نموده و در صورت مشاهده‌ی آثار خرابی، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

 

تنظیم اشتباه تلسکوپی

علت خاک دادن جاروبرقی می‌تواند به دلیل، تنظیم نادرست لوله‌ی تلسکوپی باشد، این لوله‌ها قابلیت تنظیم برای جارو زدن سطوح مختلف را دارند.

برای نمونه، تنظیمات مربوط به فرش‌های ابریشمی، نسبت به فرش‌های ضخیم‌تر متفاوت است. از این رو، تنظیم نادرست این قسمت، باعث برگشت غبار به بیرون می‌شود.

خاک گرفتن موتور

خاک گرفتن موتور جاروبرقی، بیانگر استفاده‌ی طولانی از وسیله، عدم سرویس‌های دوره‌ای، تخلیه نکردن به موقع پاکت و یا کیسه‌ی جاروبرقی و یا تعمیر نمودن آن در مراکز نامعتبر است.

علاوه بر خاک گرفتن، بی‌توجهی به این عوامل سبب بلندی صدای جاروبرقی نیز می‌شود.

تمیز کردن موتور جاروبرقی، نیاز به حساسیت بالایی دارد؛ چرا که نم داشتن و خیسی دستمال به هنگام تمیزی، باعث سوختن موتور می‌گردد.

برای این کار می‌توان، از دستمال‌های نانو و یا مسواک برای تمیزی بخش‌های بیرونی استفاده کرد.

 کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم، علت خاک دادن جاروبرقی و در بعضی موارد، راه‌ حل‌هایی برای برطرف کردن آن، به شما عزیزان ارائه دهیم. برخی از موارد به آسانی توسط خودتان انجام شده و بعضی دیگر، نیاز به افراد متخصص و ماهر در این زمینه و یا رفتن به نمایندگی‌های مجاز را دارد.

تمامی وسایل برقی به مرور زمان و استفاده‌ی مکرر، نیاز به سرویس‌های دوره‌ای و یا تعویض قطعات دارند. همواره سعی کنید؛ نسبت به تغییرات کوچکی که در وسیله‌ی شما ظاهر می‌شود حساس بوده و قبل از بزرگتر شدن مشکل، نسبت به رفع آن اقدام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *