شغل تعمیرات لوازم خانگی
اکتبر 21, 2023
آموزشگاه برق گستران

یکی از پر رونق ترین شغل های تعمیراتی، شغل تعمیرات لوازم خانگی است. تکنسین های تعمیرات لوازم خانگی دستگاه های برقی کوچک و بزرگ را عیب یابی، تعمیر و نصب می کنند. لوازم خانگی ممکن است گازی یا برقی باشند و شامل  یخچال، اجاق مایکروویو، ماشین لباسشویی، خشک کن و ظرفشویی، اتو بخار، جاروبرقی و سایر وسایل برقی خانه و آشپزخانه باشند. تعمیرات معمولاً در مغازه تعمیرات و سرویس و یا منزل مشتری انجام می شود، بنابراین تکنسین ها باید ابزار و قطعات لوازم خانگی خود را به همراه داشته باشند.
امروز تصمیم داریم صفر تا صد شغل و حرفه نصب، عیب یابی و تعمیر لوازم برقی خانه و آشپزخانه از جمله بازار کار، درآمد، آینده شغلی، ابزار و روش آموزش تعمیرات لوازم خانگی و ورود به این شغل را بررسی نماییم.

شغل تعمیر لوازم خانگی

تکنسین های تعمیرات وسایل برقی یا تعمیرکار لوازم خانگی دارای مدرک تحصیلی دبیرستان یا معادل آن به همراه آموزش حرفه ای یا حین کار مختص موقعیت شغلی خود هستند.

مهارت های یک تعمیرکار لوازم خانه و آشپزخانه

یک تکنسین تعمیر لوازم برقی باید مهرت های کامل در تعمیرات و نصب انواع وسایل برقی را داشته باشد. برخی از مهم ترین مهارت های مورد نیاز این رشته شغلی عبارتند از:

  • نصب و تعمیر انواع یخچال فریزر
  • نصب و تعمیر ماشین لباسشویی
  • نصب و تعمیر ماشین ظرفشویی
  • نصب و تعمیر جارو برقی
  • راه اندازی و عیب یابی ماکروویو
  • تعمیر و عیب یابی اتو بخار
  • تعمیر و عیب یابی سایر وسایل برقی خانه و آشپزخانه

بسیاری از افراد شاغل در این حرفه علاوه بر موارد بالا توانایی تعمیر بسیاری از وسایل برقی و گازی دیگر از جمله کولر گازی و پکیج را هم دارا هستند. منتهی به علت گستردگی این شغل بهتر است یک شاخه های شغلی از هم جدا شوند و افراد به ور تخصصی در یک حوزه کار کنند.

شغل تعمیر لوازم خانگی

سایر وظایف تکنسین تعمیر وسایل برقی خانه و آشپزخانه

علاوه بر توانایی تعمیر، برخی مهارت های دیگر برای راه اندازی مغزه و ورود به شغل تعمیر لوازم خانه وجود دارد که یک تعمیرکار باید فرا بگیرد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • توانایی راه اندازی و مدیریت کسب و کار
  • توانایی صحبت با مراجعه کننده و توجیح مشتری
  • توانایی مراجعه به محل زندگی مشتری و عیب یابی وسایل برقی در محل
  • توانایی محاسبه قیمت تعمیرات و نوشتن پیش فاکتور
  • اقدامات لازم پس از انجام کار
  • آشنایی اولیه با حسابداری و قوانین مالیاتی

لازم است یاد آور شویم که این موارد بسیار بیشتر از آن است که در بالا ذکر شد.

ابزار مورد نیاز یک تکنسین تعمیر

به جرات می توان گفت شغل های تعمیراتی بیشترین ابزار کار را در بین انواع مشاغل دارند. ابزار و تجهیزات ریز و درشت فراوانی هستند که یک تعمیرکار یا یک مغازه سرویس لوازم خانگی نیاز دارد. در زیر بخش کوچکی از این تجهیزات را بر خواهیم شمرد:

  1. عینک ایمنی
  2. دستکش کار
  3. لباس ایمنی
  4. مته برقی
  5. انبردست
  6. مجموعه پیچ گوشتی و چارسو
  7. ست آچار
  8. مولتی متر
  9. دستگاه تست ولتاژ
  10. نردبان
  11. طناب
  12. سیم سیار
  13. نوار چسب
  14. خودکار و دفترچه یادداشت
  15. انواع چسب مایع
  16. سیم های اضافی
  17. چراغ قوه
  18. جعبع ابزار

تکرار می کنم اینها صرفا بخش کوچکی از ابزار مورد نیاز این حرفه شغلی هستند.

چگونه وارد شغل تعمیر لوازم خانگی شویم؟

چه مراحلی را باید طی کنم تا تکنسین و تعمیرکار تعمیرات لوازم خانگی باشم؟ برخی از مراحل ورود به حرفه تعمیر لوازم برق و گازی خانگی عبارتند از:

روش 1: شرکت در دوره های آموزشگاه های فنی حرفه ای

اگرچه دوره های فنی حرفه ای برای این حرفه اجباری نیست، اکثر کارفرمایان ترجیح می دهند افرادی را استخدام کنند که دوره های تعمیر لوازم خانگی یا وسایل برقی آشپزخانه را گذرانده اند. آموزشگاه های زیادی در سطح ایران و شهر تهران هستند که اقدام به برگزاری کلاس های آموزش تعمیر لوازم خانگی می کنند. مدت دوره یادگیری این شغل در آموزشگاه های فنی معمولا از سه هفته تا شش ماه طول می کشد.

چگونه وارد شغل تعمیر لوازم خانگی شویم؟

روش 2: ثبت نام در رشته تعمیرات لوازم خانگی در دبیرستان

یکی از روش هایی که می توان تبدیل به یک تعمیرکارو تکنسین تعمیرات لوازم برقی خانه و آشپزخانه تبدیل شد ادامه تحصیل در دبیرستان های فنی حرفه ای و کاردانش است.
دانش آموزان پس از اتمام دوره راهنمایی وارد دبیرستان می شوند. برخی از این دانش آموزان در صورت علاقه اقدام به ورود به هنرستان های کاردانش و فنی حرفه ای شده و در رشتع تعمیر لوازم خانگی ثبت نام می کنند.
در دوران دبیرستان علاوه بر یادگیری و آموزش دروس عمومی، دانش آموز و هنرجو در کلاس و کارگاه های آموزشی تعمیرات و عیب یابی لوازم و وسایل برقی و خانگی شرکت کرده و پس از اتمام دبیرستان موفق به دریافت دیپلم رشته تعمیر لوازم خانه می گردد.

روش 4: کاردانی فنی لوازم خانگی

پس از اتمام دبیرستان دانشگاه های علمی کاربردی و غیره هستند که در رشته های مرتبط با آموزش تعمیرات لوازم برقی و خانگی اقدام به پذیرش دانشجو می کنند. هنرجو پس از گذراندن واحد درسی تئوری و عملی در این دانشگاه ها موفق به دریافت مدرک کاردانی این رشته شغلی می گردد و پس از اتمام درس و دانشگاه وارد بازار کار این پیشه و حرفه می شود.

روش 5: کارآموزی در کنار تعمیرکار با تجربه لوازم خانگی

اگرچه اکثر کارفرمایان متقاضیانی را ترجیح می دهند که برخی از آموزش های حرفه ای را گذرانده باشد، اما متداول ترین روش ورود به شغل تعمیر لوازم خانگی، آموزش در محل کار یا کارآموزی است. حتی کسانی که دوره های فنی حرفه ای آزاد و یا دبیرستان و دانشگاه را گذرانده اند با همکاری و کارآموزی با یک تکنسین مجرب تبدیل به یک تعیرکار حرفه ای می شوند.
دوران کارآموزی این شغل بهم مانند سایر مشاغل فنی بدون درآمد یا حداقل حقوق است.

درآمد شغل تعمیرات لوازم خانگی

به مانند سایر مشاغل فنی، درآمد شغل و حرفه نصب، تعمیر و عیب یابی لوازم خانه و آشپزخانه نیز در ایران بسیار خوب است و دارای بازار کار پر رونقی می باشد.
مشاغل فنی و تعمیر همواره جز مشاغل تخصصی محسوب می شوند. این مشاغل لزوما نیاز به سواد دانشگاهی ندارند، با این حال نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارند و در هر جای دنیا مشتری حاضر است برای تخصص هزینه کند.

طبق آمار اداره آمار کار ایالات متحده، متوسط حقوق سالانه تعمیرکاران لوازم خانگی که شامل تکنسین های تعمیر لوازم خانگی می شود، در سال 2019 40260 دلار بوده است.

درآمد شغل تعمیرات لوازم خانگی

بازار کار و آینده شغلی تعمیر وسایل برقی خانه در ایران

در ایران نیز این رشته شغلی دارای بازار کار خوبی است. کمتر خانه ای در اطراف ما هست که در آن وسایل الکتریکی و برقی مورد استفاده قرار ندهد. استفاده طولانی مدت و یا اشتباه باعث خرابی وسایل برقی و لوازم الکتریکی می شود. هزینه خرید و تامین مجدد این وسایل الکتریکی گاهی بسیار گران است و تعمیر آنه منطقی ترین کار ممکن خواهد بود. در این سالها بسیاری از خانواده های ایرانی توانایی خرید لوازم خانگی نو را ندارند و مجبورند اقدام به تعمیر وسایل خراب خود کنند و این باعث بازار کار پر رونق در این حرفه شده است.

آیا شغل تعمیر لوازم خانگی خوب است؟

در بالا صفر تا صد شغل تعمیر لوازم خانه برقی و گازی را بررسی نمودیم. دیدیم که یک تکنسین و تعمیرکار وسایل خانه چه وظایفی بر عهده دارد و چه مهارت هایی را باید فرا بگیرد. سپس ابزار مورد نیاز برای راه اندازه یک مغازه سرویس و تعمیر لوازم خانه را بر شمردیم.
همچنین روش های ورود به این شغل فنی را نام بردیم و توضیح دادیم. در انتها بازار کار، آینده شغلی و درآمد رشته و شغل تعمیراتی لوازم برقی را بیان کردیم.
ورود سیل عظیم دانشجویان پس از فارغ التحصیلی به بازار کار رشته های غیر فنی و عدم وجود افراد متخصص در رشته های تعمیرات باعث شده که بسیاری با بنده همنظر باشند که شغل تعمیرات وسایل برقی خانگی اکنون درای بازار کار پر رونقی است و هم آینده شغلی خوبی دارد. در نتیجه در صورت علاقه یکی از بهترین انتخاب ها برای جوانان است.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “شغل تعمیرات لوازم خانگی”

  1. ehsan گفت:

    سلام، درآمد ماهیانه تعمیرکار لوازم برقی چقدره تقریبا؟

    1. هانی گفت:

      سلام، اگر مغازه داشته باشی و مشتری هم داشته باشی به بالای 50 میلیون هم میرسه