آموزش تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج دیواری و برعکس
آگوست 17, 2023
آموزشگاه برق گستران

امروزه با پیشرفت تکنولوژی پکیج های مدرنی وارد بازار شده اند که با وجود ویژگی‌های متفاوتی که دارا می‌باشند، توانستند محبوبیت زیادی بین طرفداران خود به دست بیاورند. به طور قطع با تغییر فصول تاثیر پکیج ها بر زندگی روزمره را نمی‌توان نادیده گرفت اما باید یادآور شویم که با توجه به تغییرات دما این سیستم‌ها نیاز به تنظیم دما دارند تا بتوانند بهترین خدمات را به ما ارائه دهند و همچنین به دلیل اینکه واکنش هر فردی نسبت به سرما و گرما متفاوت است باید این نکته را بدانید که پکیج مورد نظر خود را چگونه تنظیم کنید در ادامه این مطلب به معرفی انواع پکیج ها و همچنین آموزش تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج و تبدیل حالت تابستانی به زمستانی آن می پردازیم.

تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج دیواری و برعکس

 معمولا پکیج های دیواری دو نوع هستند، یک نوع از آن ها که به صورت دیجیتال راه اندازی می شود و نوع دیگر به صورت آنالوگ کار می کند.

 

آموزش تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج دیواری و برعکس

 

تبدیل حالت گرما به سرما در پکیج های دیجیتال

زمانی که می‌خواهیم دستگاه را از حالت زمستان به تابستانه و یا از تابستان به حالت زمستانه در بیاوریم در پکیج‌هایی که به صورت دیجیتال کار می‌کنند، تعدادی دکمه روی دستگاه قرار گرفته است. روی یکی از این دکمه‌ها عکس خورشید و عکس برف دارد طراحی شده است و این دکمه باعث تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج می‌شود. اگر این دکمه را یک بار فشار دهید در بالا روی قسمت مانومتر دستگاه، یعنی روی نمایشگر آن تصویر خورشید ظاهر می شود و این یعنی دستگاه به حالت تابستانه رفته است و فقط روی حالت مصرفی کار می‌کند‌. در این صورت، حالت گرمایشی فعال نمی باشد و دستگاه روی حالت گرمایشی هیچ عکس العملی نخواهد داشت. اگر در این حالت دستگاه روی حالت گرمایشی شروع  به کار کند و رادیاتور را گرم کند، برد دستگاه صد در صد ایراد پیدا کرده است .

تبدیل حالت تابستانه به زمستانه پکیج دیجیتال

  اگر دستگاه را در حالت زمستان قرار دهیم و تصویر برف در نمایشگر ظاهر شود در این حالت دستگاه روی حالت زمستانه قرار می‌گیرد. همچنین می‌تواند روی حالت تابستانه نیز کار کند. دستگاه فقط در صورتی می‌تواند در دو حالت کار کند که روی حالت زمستان قرار بگیرد وقتی روی حالت تابستانه باشد فقط برای مدار مصرفی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. قرار گرفتن دستگاه در حالت زمستانه، رادیاتورها و سیستم مصرفی شما را  می تواند گرم نگه دارد.

نحوه تنظیم دمای پکیج های دیجیتال

 بر روی پکیج‌های دیجیتال دو علامت انحصاری وجود دارد: یک علامت انحصاری برای مدار گرمایشی که به صورت عکس رادیات و دیگری تصویر شیر آب است که علامت دمای مدار آب مصرفی می باشد.

  برای تنظیم دمای این نوع پکیج ها، یک علامت منفی و یک علامت مثبت روی دستگاه وجود دارد که برای مدار مصرفی این مقدار مینیمم سی و ماکزیمم شصت و در مدار گرمایشی مینیمم  سی و ماکزیمم هشتاد تعریف شده است و توسط این دو مانومتر مدار دستگاه تنظیم می‌شود.

 همچنین روی دستگاه های دیجیتال یک دکمه ریست وجود دارد. در صورتی که دستگاه ارور دهد و خطا نشان دهد حتماً باید اول دستگاه را راه اندازی مجدد و ریستارت کرد تا بتواند دوباره به کار خود ادامه دهد.

نحوه تنظیم دمای پکیج های دیجیتال

 

نحوه تنظیم دمای پکیج های آنالوگ

 در پکیج‌های آنالوگ سه ولوم روی دستگاه وجود دارد، ولوم سمت راست برای روشن خاموش کردن پکیج استفاده می‌شود، ولوم وسط برای دمای آب مدار مصرفی و ولوم سمت چپ برای دمای آب مدار گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

در  پکیج‌های آنالوگ وقتی بخواهیم تبدیل حالت زمستانه به تابستانه را صورت دهیم،  ولوم آب مدار گرمایشی را تا انتها می‌بندیم در قسمت بالای دستگاه یک چراغ ال ای دی وجود دارد که باید خاموش شود و فقط مدار مصرفی را  باید روشن بگذاریم. در این حالت دستگاه، روی حالت مصرفی کار می‌کند. اما اگر ولوم مدار گرمایشی بسته باشد اما چراغ آن خاموش نشده باشد این دستگاه در قسمت پتانسیومتر که ولوم روی آن قرار گرفته است از داخل برد ایراد پیدا کرده است و پتانسیومتر باید تعویض شود.

همچنین اگر دستگاه را در حالت مصرفی قرار بدهیم و ولوم بالای آن یعنی چراغ ال ای دی آن روشن نشود، باز هم پتانسیومتر داخل آن ایراد پیدا کرده است و باید تعویض شود.

نحوه کار کردن دستگاه آنالوگ در دو حالت سرمایشی و هم گرمایشی

 اگر بخواهیم دستگاه روی دو حالت کار کند آن را روی حالت گرمایشی قرار می‌دهیم تا روشن شود، در این موقع ال ای دی بالای مدار گرمایشی روشن می‌شود. ال ای دی مصرفی را نیز روشن می گذاریم در این حالت دستگاه روی دو حالت می‌تواند کار کند. در این صورت می تواند به شما هم آب مصرفی بدهد و هم آب مدار گرمایشی را گرم کند.

 در دستگاه‌هایی که به صورت آنالوگ هستند حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید که  وقتی مدار گرمایشی را می‌بندید تا دستگاه از مدار مصرفی استفاده کند، ال ای دی بالای آن باید خاموش باشد. اگر ال ای دی خاموش نشود صد درصد پایه های پتانسیومتر داخل برد به هم راه داده‌اند و مدار گرمایشی شما حتی در تابستان نیز باعث گرم شدن رادیاتور می شود و باید در این حالت برد دستگاه به تعمیر برود و قطعه مورد نظر تعویض شود.

تمامی برندهای پکیج چه صفحه نمایش آنها دیجیتال باشد و چه آنالوگ شرایط تنظیم آنها به صورتی که گفتیم انجام می‌شود و حتماً دستگاه باید از حالت گرمایشی خارج شود تا روی حالت مصرفی برود و در تابستان بتواند آب مصرفی را به شما تحویل دهد.

اشتباهات رایج تبدیل حالت زمستانی به تابستانی پکیج

در تنظیم دمای پکیج در حالت زمستانه و تابستانی اشتباهات رایجی رخ می دهد که در اینجا به آنها خواهیم پرداخت:

  •  اگر شما در حالت تابستانه قسمت مدار گرمایشی را روی کمترین درجه نگه دارید باز هم مدار گرمایشی خود به خود شروع به کار کردن می‌کند و آب را به سیستم‌های رادیاتورها می‌رساند. حال برخی افراد وقتی دستگاه روی حالت گرمایشی است و کار آن تمام شده است، شیرآلات مدار گرمایشی رفت و برگشت پکیج را می‌بندند که این کار بسیار اشتباه است.
  • بعضی از دستگاه‌ها سوپاپی به نام بای پس دارند و برخی نیز ندارند، دستگاه هایی که این بای پس را ندارند اگر در مدار پکیج آنها ایرادی پیش بیاید، باید آب را در خود سیستم پکیج به گردش درآورند اگر اتصالات رفت و برگشت زیر پکیج را بسته باشید دیگر آب نمی‌تواند در مدار گردش پیدا کند و اگر دستگاه شما ایرادی پیدا کرده باشد زمانی که می‌خواهد آب را به مدار بفرستد تا گردش پیدا کند، باعث ایجاد فشار شده و در پکیج شما فشار بار بالا می رود و در نتیجه از شیر اطمینان آن آب سرازیر می‌شود.
  • اشتباهات رایج تبدیل حالت زمستانی به تابستانی پکیج
  • نکته دیگری که باید بدانید این است که در تبدیل حالت زمستانه به تابستانی، به هیچ عنوان شیرآلات زیر پکیج را نبندید. شما می‌توانید ولوم‌های روی رادیات را ببندید اما باز هم احتیاج به این کار نیست. اما اگر آنها را ببندید هیچ مشکلی برای رادیاتور اتفاق نخواهد افتاد زیرا لوله‌های رفت و برگشت در داخل دیوار طوری طراحی شده اند که آب را در سیکل به گردش در بیاورد.
    اما قانون کار به این صورت است که شما فقط ولوم مدار گرمایشی را ببندید تا دستگاه از حالت گرمایشی خارج شده و به حالت تابستانه برود. اگر دستگاه روی حالت زمستانه باشد و رادیاتورها را بسته باشید تنها ایرادی که پیش می‌آید این است که آب فوراً در پکیج برمی‌گردد. در نتیجه سیستم مدار گرمایشی به طور مدام اتومات می‌کند در حالی که گرمایی به محیط نخواهد داد.
    اما اگر شیرآلات باز باشند آب باید در کل رادیاتورهای خانه بچرخد و بتواند همه دمای خود را به محیط بدهد، مقداری از دمای برگشتی را به پمپ بدهد و باعث خنکی پمپ دستگاه بشود. پس قانون کار به این صورت است که به هیچ وجه نه شیرآلات زیر پکیج و نه اتصالات روی رادیاتورها در رفت و برگشت  بسته نباشند.

جمع بندی درباره تبدیل حالات تابستانی زمستانی پکیج دیواری

در پایان باید بگوییم که علاوه بر داشتن سیستم گرمایشی مناسب لازم است تا اقداماتی مانند استفاده از لباس مناسب با دمای محیط، عایق ‌بندی در و پنجره‌ها و . را انجام دهیم تا بتوانیم به بهترین شکل دمای مناسبی برای محیط خود فراهم کنیم. در مطلب فوق نحوه تبدیل حالت زمستانه به تابستانه پکیج و همچنین تبدیل حالت تابستانه به زمستانه پکیج را شرح دادیم برای انجام این کار نیاز به تخصص نیست و شما با اندکی تحقیق و بررسی چندین مقاله می توانید، خود این کار را انجام دهید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *