ghataat-yakhchal
ژانویه 18, 2024
آموزشگاه برق گستران

یخچال یکی از ضروری‌ ترین و اصلی‌ ترین لوازم برقی آشپزخانه به شمار می‌ رود. این لوازم از قطعات و اجزای بسیاری تشکیل شده‌ است که هر کدام عملکرد مخصوص به خود را دارند؛ کارکرد این قطعات در کنار یکدیگر، موجب عملکرد نهایی یخچال خواهد شد. خرابی و عدم عملکرد هر یک از این قطعات سبب بروز مشکل در سایر قطعات و در نتیجه کارکرد کلی دستگاه می‌شود.

از جمله راهکار های موثر در تشخیص هرگونه خرابی و مشکل در یخچال‌ها، آشنایی با این قطعات است؛ در این مقاله به بررسی انواع قطعات یخچال و نحوه عملکرد آن‌ها خواهیم پرداخت. در صورت نیاز به کسب دانش عمیق در این زمینه در دوره آموزش تعمیرات یخچال فریزر ثبت نام نمایید.

 معرفی انواع مختلف قطعات یخچال

همان‌ طور که می‌ دانید، یخچال‌ ها از مهم‌ ترین و تقریبا گران‌ ترین لوازم آشپزخانه محسوب می‌ شوند. این لوازم برقی از اجزا و قطعات مختلفی همچون کندانسور، انواع رله، لوله‌ های مویین، کمپرسور، فیلتر و … تشکیل شده‌ اند.

 

هر یک از این قطعات دارای عملکرد خاص خود می‌ باشند؛ آشنایی با این قطعات و همچنین عملکرد آن‌ ها موجب می‌ شود تا عیب‌ یابی و تعمیر آن‌ ها در زمان بروز مشکل در یخچال، آسان‌ تر شود، در ادامه به بررسی برخی از مهم‌ ترین قطعات تشکیل‌ دهنده یخچال می‌ پردازیم.

 معرفی انواع مختلف قطعات یخچال

کندانسور

کندانسور از جمله قطعات بسیار مهمی است که در ساختار تمامی لوازم و تجهیزات سرمایشی به کار برده می‌ شود. این قطعات یخچال متشکل از لوله‌ های خمیده‌ ای است که در قسمت پشتی یخچال و به کمپرسور متصل می‌ باشند.

طراحی کندانسور به گونه‌ ای است که گاز مبرد به راحتی می‌توانند در درون لوله‌های آن جریان پیدا کند. لازم به ذکر است که کندانسور های موجود در درون فریزر ها انواع مختلفی دارند؛ از جمله این انواع می‌توان به کندانسور های فن‌ دار، همرفتی و آبی اشاره کرد.

وظیفه‌ این قطعه چگالش گاز مبرد در درون یخچال می‌باشد؛ می‌توان گفت که گاز مبرد توسط کمپرسور و با فشار زیادی به درون کندانسور وارد می‌شود.

کندانسور نیز این گاز را از حالت گاز به شکل مایع در می‌آورد، عدم عملکرد درست کندانسور موجب سرد نشدن گاز مبرد و در نتیجه سرد نشدن فضای درون یخچال خواهد شد.

ترموستات

از دیگر قطعات یخچال می‌ توان به ترموستات اشاره کرد؛ ترموستات وظیفه‌ روشن و خاموش کردن کمپرسور و همچنین تنظیم دمای یخچال و یا به عبارتی ثابت نگه‌ داشتن دمای یخچال را بر عهده دارد. این قطعات در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌ شوند؛ از جمله این انواع می‌ توان به ترموستات‌ های بی‌ متال و ترموستات‌های سیلندر گازی و مومی اشاره کرد.

ترموستات

 

کمپرسور؛ مهمترین قطعه یخچال فریزر

کمپرسور و یا به عبارتی موتور از جمله اصلی‌ ترین و مهمترین قطعات یخچال محسوب می‌شود. این قطعه به صورت یک جعبه سیاه بزرگ است که به طور معمول در سمت پشتی یخچال و در قسمت پایین آن قرار دارد. کمپرسور خود از قطعات متعدد دیگری همچون سوپاپ، میل‌ لنگ، پیستون و … تشکیل شده است. کمپرسورها در انواع مختلفی نظیر کمپرسور های پیستونی، اینورتر، دورانی و مارپیچی تولید می‌شوند. وظیفه‌ کمپرسور فشرده‌ سازی گاز مبرد موجود در درون لوله‌ های اپراتور می‌ باشد.

لوله‌ مویین

لوله مویین نیز از دیگر قطعات یخچال به شمار می‌ رود که در میان کندانسور و اپراتور قرار گرفته است، این لوله از مس ساخته شده و شباهت بسیاری به فنر دارد. به لوله‌ مویی شیر انبساط نیز گفته می‌ شود و کنترل جریان گاز مبرد در یخچال را بر عهده دارد. لازم به ذکر است که قطر و طول لوله مویین بسیار کم بوده و گاز مبرد را با فشار بالا از کندانسور به سمت اپراتور هدایت می‌کند.

اپراتور

از دیگر اجزای یخچال می‌ توان به اپراتور اشاره کرد، در واقع اپراتور از لوله‌ های پیچ در پیچ بسیاری تشکیل شده است. این لوله‌ها در قسمت پشتی یخچال قرار داشته و اغلب از جنس آلومینیوم و یا فلزات دارای رسانایی دما بالا می‌باشند. از این لوله‌ها به منظور انتقال حرارت استفاده می‌شود، وظیفه‌ این قطعه نیز مانند کندانسور خنک‌ سازی گاز مبرد و در نتیجه سرد کردن فضای درونی یخچال است.

رله استارت

رله استارت از جمله لوازم جانبی یخچال است که وظیفه‌ آن روشن کردن و راه‌ اندازی موتور است. این قطعه با دریافت هشدار کاهش دما توسط ترموستات، کمپرسور را برای تامین دمای مورد نیاز روشن می‌ کند.

یخچال‌ های فریزر علاوه بر رله استارت دارای یک قطعه دیگر به نام رله اورلود نیز می‌ باشند. رله اورلود نیز مانند دیگر قطعات، در بسیاری از لوازم و تجهیزات برقی به کار برده می‌ شود. وظیفه‌ رله اورلود محافظت از دستگاه در برابر نوسانات الکتریکی و یا اضافه بار است.

فیلتر درایر

فیلتر درایر و یا به عبارتی فیلتر خشک کن نیز از دیگر قطعات یخچال است. لازم به ذکر است که نفوذ آب و رطوبت به درون روغن کمپرسور موجب کاهش عملکرد این قطعه می‌ شود. به همین دلیل، از فیلتر خشک کن برای جذب رطوبت و همچنین ذرات رسوب‌ زا استفاده می‌ شود. فیلتر درایر به شکل استوانه‌ ای بوده و اغلب بر سر راه شیر انبساط یخچال و یا لوله مویین قرار داده می‌ شود.

ترمودیسک

ترمودیسک از دیگر قطعات یخچال است که عملکردی مشابه با ترموستات دارد، کار ترمودیسک قطع و وصل کردن جریان هیتر المنت است. این قطعه از دو قسمت کنتاکت و یک عدد دیسک فلزی تشکیل شده است که در نزدیکی هیتر المنت قرار دارند. متصل شدن کنتاکت‌ های این قطعه به یکدیگر، موجب انجام برفک‌ زدایی یخچال خواهد شد، این عمل در دمای منفی 5 درجه سانتی‌ گراد انجام می‌ شود.

هیتر المنت

از هیتر المنت اغلب در یخچال‌ های فاقد برفک استفاده می‌کنند؛ وظیفه‌ی این قطعه آب کردن برفک‌های تولید شده توسط یخچال است. این قطعات در نزدیکی لوله‌ های یخچال قرار داشته و ظاهری مشابه با اپراتور دارند، لازم به ذکر است که هیتر المنت دستور کار خود را که ذوب کردن برفک‌های ایجاد شده است را، از برد الکترونیکی موجود بر روی یخچال دریافت می‌کند.

هیتر المنت

 

فیوز حرارتی

فیوز حرارتی نیز از دیگر قطعات یخچال بوده که از افزایش بیش از حد دمای هیتر المنت جلوگیری می‌ کند. در واقع می‌توان گفت که این قطعه وظیفه‌ی کنترل حرارت هیتر المنت را بر عهده دارد. فیوز حرارتی دارای ظاهری سیمی شکل بوده که هر دو سمت آن توسط پایانه‌هایی پوشانده شده است.

لازم به ذکر است که در صورت افزایش بیش از حد دمای یخچال، این قطعه می‌ سوزد؛ سوختن و از کار افتادن فیوز حرارتی موجب جلوگیری از آسیب‌ دیدگی موتور و همچنین ایجاد آتش‌ سوزی می‌ شود.

جمع‌ بندی

یخچال از جمله ضروری‌ ترین و کاربردی‌ ترین لوازم و تجهیزات آشپزخانه محسوب می‌ شود. این وسیله از اجزا و قطعات ساده و پیچیده‌ بسیاری ساخته شده است هر یک از قطعات جانبی یخچال دارای مشخصات و وظایف خاص خود می‌باشند.

کارکرد کلیه‌ی این قطعات وابسته به دیگری است؛ به گونه‌ ای که عدم عملکرد صحیح یکی از آن‌ها موجب ایجاد اختلال در کارکرد کلی دستگاه می‌شود.

از جمله قطعات یخچال می‌توان به کندانسور، کمپرسور، لوله مویین، فیلتر درایر، فیوز حرارتی، ترموستات، ترمودیسک و … اشاره کرد.

در این مقاله به بررسی انواع قطعات، اجزا و لوازم جانبی یخچال و کاربرد آن‌ها پرداخته شد، آشنایی با این قطعات و کاربرد آن‌ها، می‌تواند در عیب‌یابی و رفع مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید، بسیار موثر باشد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *