khamoosh-shodan-jaroobarghi
ژانویه 15, 2024
آموزشگاه برق گستران

شاید تاکنون برای شما نیز پیش آمده باشد که در حین جاروبرقی کشیدن، ناگهان با خاموش شدن آن مواجه شوید. بی‌ تردید تجربه‌ چنین شرایطی در مواجه با لوازم برقی خانه، خوب نیست، در این زمان بررسی و عیب‌یابی این مشکل، بسیار حائز اهمیت است. خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی، ممکن است به واسطه‌ علت‌ های مختلفی نظیر: قطعی در سیم برق دستگاه، انسداد لوله‌ جاروبرقی، پر بودن فیلتر هوا و… ایجاد شود. در این مقاله ما به بررسی این موضوع پرداخته و علت خاموش شدن جاروبرقی را به اختصار، برای شما عزیزان شرح می‌ دهیم. برخی از این دلایل به قرار زیر است.

دلایل و علل خاموش شدن ناگهانی جارو برقی

برخی از دلایلی که باعث خاموشی جارو برقی می شود عبارتند از:

خرابی در بخش ترموستات جاروبرقی

ترموستات در جاروبرقی‌ها، وظیفه‌ سلامت و بالا بردن عملکرد موتور را دارد. از این رو، اگر موتور بیش از حد گرم شود، باعث سوختن و یا نیم سوز شدن ترموستات می‌ گردد. ترموستات، زمانی که موتور گرمای زیادی داشته باشد، با قطع کردن مدار و خاموش نمودن دستگاه، سبب خنکی آن می‌شود. با توجه به اهمیت این قطعه در جاروبرقی، در صورت خرابی، نسبت به تعمیر آن پیش از سوختن، اقدام کنید.

دلایل و علل خاموش شدن ناگهانی جارو برقی

 

 اتصالی در سیم برق

علت خاموش شدن جاروبرقی، گاهی اوقات به دلیل قطعی جریان برق و یا آسیب دیدن سیم جاروبرقی است. این اتفاق هنگامی رخ می­دهد که شما، سیم جاروبرقی را بیش از حد استاندارد به سمت بیرون کشیده و یا جاروبرقی را به شکل ناگهانی، جا به‌ جا کنید. در این حالت، سیم‌ های درون مدار دستگاه، اتصالی کرده و قطع می‌ شود و دیگر قادر به تامین نمودن برق موتور نیست.

نکته‌ مهم:

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل بهتر است، یک بار سیم جاروبرقی را تا آخرین حد بیرون آورده و آن را کمی بالاتر از نقطه‌ی انتهایی آن، علامت‌ گذاری نموده تا در دفعات بعد، از بروز این اتفاق جلوگیری کنید.

انسداد لوله‌ جاروبرقی

از دیگر علل موجود در خاموش شدن جاروبرقی، انسداد لوله‌ آن است. گاهی اوقات، با قرار گرفتن آشغال، مو و سایر آلودگی‌ها، حین جاروبرقی کشیدن در لوله‌ تلسکوپی و خرطومی، دستگاه به یکباره خاموش می‌شود. گیر کردن آشغال در لوله‌ ها، قدرت مکش را پایین آورده و نه تنها موجب خاموش شدن ناگهانی دستگاه شده؛ بلکه ممکن است باعث آسیب جدی‌تری مانند، سوختن و یا نیم‌سوز شدن موتور گردد.

 کثیفی فیلتر هوا

کثیفی بیش از حد فیلترهای هوا، یا انسداد آن‌ ها به دلیل گرد و خاک، باعث شده تا تهویه‌ هوا درون موتور به خوبی انجام نشده و حرارت موتور بالا رود. در این هنگام، برای جلوگیری از سوختن موتور و آسیب به آن، جاروبرقی خاموش می‌ گردد. برای رفع این مشکل، می‌ توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • پیش از این‌ که جاروبرقی بکشید؛ از تمیز بودن فیلترهای هوا، اطمینان حاصل کنید.
  • به صورت مرتب، فیلتر ها را شسته و اگر جاروبرقی شما قابلیت شستشوی فیلتر را ندارد، به صورت دوره‌ ای، آن را تعویض نمایید.

 پر شدن کیسه‌ درون جاروبرقی

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در خاموش شدن جاروبرقی، پر بودن بیش از حد کیسه و یا پاکت درون آن است. پر شدن کیسه‌ها، باعث عدم هوادهی در موتور دستگاه شده و حالت خفگی در آن ایجاد می‌کند. برای جلوگیری از این مشکل، موارد زیر را رعایت کنید:

  • به طور مرتب، پیش از جاروبرقی کشیدن، کیسه‌ آن را چک نموده و در صورت پر بودن، آن را تمیز نمایید.
  • استفاده نمودن از پاکت‌ های مرغوب و کیسه‌ هایی از جنس نانو، با توجه به برند جاروبرقی، توصیه می‌ شود.

 پر شدن کیسه‌ درون جاروبرقی

 استفاده طولانی از جاروبرقی و بالا رفتن حرارت موتور

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد، علت خاموش شدن جاروبرقی در بسیاری موارد، به سبب جلوگیری از آسیب دیدن موتور است. زمانی که بیش از حد، از جاروبرقی استفاده کنید، موتور دستگاه داغ شده و برای این‌که موتور نسوزد، دستگاه خاموش می‌شود. توصیه می‌کنیم در حین جاروبرقی کشیدن، چند دقیقه‌ای به آن استراحت داده و پس از خنک شدن موتور، دوباره اقدام به روشن نمودن آن کنید.

 آسیب دیدن دکمه پاور جاروبرقی

یکی دیگر از عوامل خاموش شدن جاروبرقی، وجود مشکل در قسمت دکمه‌ خاموش و روشن آن است. در صورت خرابی این دکمه، نسبت به تعمیر آن در نمایندگی‌های معتبر اقدام نمایید.

 

خرابی در بخش برد جاروبرقی

با توجه به پیشرفت تکنولوژی و آپشن‌هایی که به وسایل برقی داده شده است، تمامی دستورات از قطعه‌ای به نام برد، به قطعات داخلی دستگاه‌ها ارسال می‌شود.

با توجه به اهمیتی که این قطعه دارد؛ اگر آسیب دیده و دچار اشکال شود، سایر بخش‌های دیگر دستگاه نیز با اختلال مواجه خواهند شد. از این رو، خرابی برد را می‌توان در دلیل خاموش شدن جاروبرقی از عوامل مهم دانست. برای تعمیر و تعویض این قطعه‌ حساس، حتما از متخصصین در این امر کمک بگیرید.

کوچکی و یا اتمام زغال جاروبرقی

داخل تمام جاروبرقی‌ها، تعدادی زغال وجود داشته که نقش بسیار مهمی در فعالیت موتور ایفا می‌ کنند.

به همین سبب؛ شکستگی و یا اتمام این قطعات، سبب اختلال در کل عملکرد دستگاه می‌ گردد. با آسیب دیدن زغال‌ها، برق به خوبی به موتور جاروبرقی منتقل نشده و دستگاه خاموش می‌ شود.

 تنظیمات نادرست دستگاه

اگر جاروبرقی شما، از آن دسته‌ وسایلی است که دارای تنظیمات مربوط به بخش تایمر است، در زمان خاموش شدن جاروبرقی، حتما چک کنید که در آن مشکلی بوجود نیامده باشد. تنظیمات نادرست تایمر دستگاه، ممکن است علت خاموش شدن جاروبرقی باشد اما، این مشکل با تنظیمات درست، به آسانی رفع می‌شود.

 تنظیمات نادرست دستگاه

 قطع شدن جریان برق

یکی دیگر از رایج‌ ترین عوامل موجود در خاموش شدن جاروبرقی، قطعی جریان برق است. نوسانات حاصل از برق، به‌‍‌‌خصوص در فصول گرم سال، به وسایل برقی آسیب‌های بسیاری وارد می‌کند. از این رو اگر با خاموش شدن ناگهانی جاروبرقی مواجه شدید، در ابتدا بررسی نموده که فیوز نپریده و یا برق ساختمان متصل باشد.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که به شما عزیزان در خصوص، علت خاموش شدن جاروبرقی ارائه داده‌ایم، در برخورد با هر کدام از موارد، اگر خود قادر به بررسی نمودن نیستید، حتما از متخصصین فنی‌کار در این حوزه کمک گرفته و در صورت نیاز، به مراکز و نمایندگی‌های معتبر مراجعه نمایید.

خرابی دستگاه‌ ها، امری طبیعی بوده که بر اثر گذشت زمان و استفاده‌ی مداوم از آن‌ها، پیش می‌آید. لذا با سرویس‌های دوره‌ای و توجه به نکاتی که در مطالب ذکر نموده‌ایم، می‌توانید از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کرده و با هزینه‌های پایین‌تری، نسبت به تعمیر قطعات جاروبرقی خود اقدام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *