علت خرابی جاروبرقی
نوامبر 20, 2023
آموزشگاه برق گستران

سال‌ های زیادی است که دیگر جارو های دستی و قدیمی کاربردی ندارند. در دنیای امروز تمیز کردن‌‌ خانه‌ ها به وسیله‌ جاروبرقی انجام می‌ شود. استفاده از جارو برقی برای جمع کردن زباله‌ ها بسیار آسان است. به همین علت استفاده از این وسیله گسترش زیادی پیدا کرده است. همچنین شرکت‌ های تولید کننده تلاش می‌ کنند که جارو برقی‌ هایی را به بازار عرضه کنند که بدون عیب و نقص باشند.
با این تلاش‌ هایی که می‌ شود باز هم شاهد خرابی جاروبرقی و مختل شدن عملکرد آن هستیم. شناخت و آگاهی نسبت به بعضی از خرابی‌ های رایج جاروبرقی در برطرف کردن هرچه سریع‌ تر مشکل تاثیر زیادی دارد.

اصلی‌ ترین دلایل خراب شدن جاروبرقی

در یک مهمانی یکی از موضوعات مهم تمیز کردن منزل است‌. گاهی ممکن است در هنگام کار کردن با جاروبرقی، این دستگاه به طور ناگهانی خاموش شود. حتی پس از چند بار فشار دادن دکمه خاموش روشن، بازهم ممکن است جاروبرقی روشن نشود.

 

به چند علت ممکن است که جاروبرقی به طور ناگهانی خاموش شود.

گرم شدن بیش از اندازه ترموستات

موتور های جاروبرقی دارای ترموستات هستند. ترموستات به شکلی ساخته شده‌ است که در اثر گرمای زیاد خود به خود خاموش می‌ شود. پس از چند لحظه گرمای ترموستات از بین می‌ رود. در این موارد پس از خنک شدن موتور می‌ توانید دوباره جاروبرقی را روشن کنید.

اگر خاموش شدن‌‌ های جاروبرقی چندین بار اتفاق بیفتد این احتمال وجود دارد که ترموستات معیوب شده‌ باشد. در اینگونه موارد باید ترموستات را عوض کنید. گاهی اوقات در جاروبرقی پاناسونیک شاهد خاموشی‌ های مکرر هستیم. البته این خاموشی‌ ها در جاروبرقی پاناسونیک به خاطر خراب شدن موتور اتفاق می‌افتد؛ زیرا دمای جاروبرقی به وسیله ترموستات تنظیم می‌ شود و در صورتی که ترموستات خراب شود و این خرابی برطرف نشود به موتور جاروبرقی صدمه می‌ زند.

تمیز نکردن پاکت جاروبرقی

پاکت جاروبرقی هر چند وقت یکبار باید بررسی و تمیز شود. پر بودن پاکت جاروبرقی فشار زیادی را به موتور وارد می‌ کند و باعث خاموشی جاروبرقی می‌ شود. بنابراین باید پاکت جاروبرقی به طور منظم چک شود و به محض پر شدن آن را خالی کنید.

همچنین اگر این پاکت پاره شود گرد و خاکی که از آن خارج می‌شود به قطعات جاروبرقی صدمه می‌ زند. استفاده از پاکت‌ های یکبار مصرف در سلامت جاروبرقی و افزایش عمر مفید آن موثر است.

سیم جاروبرقی را زیاد نکشید

کشیدن زیاد سیم جاروبرقی و بیرون آوردن آن تا انتها ممکن است به آن آسیب بزند و خاموشی جاروبرقی را به دنبال داشته باشد.

اصلی‌ ترین دلایل خراب شدن جاروبرقی

استفاده مکرر از جاروبرقی

یکی از علت‌ هایی که باعث خاموش شدن جارو برقی می‌ شود این است که برای مدت زیادی بدون وقفه روشن بماند. استراحت ندادن به جاروبرقی فشار زیادی به موتور تحمیل می‌ کند. در خیلی از موارد پس از یکسره کار کردن جارو برقی این دستگاه خاموش می شود. زیاد کار کردن جاروبرقی به قطعات آن آسیب می‌ زند. توصیه می‌شود پس از هر ۲۵ تا ۳۰ دقیقه استفاده از جاروبرقی آن را خاموش کنید و اجازه بدهید دستگاه استراحت کند.

بوی سوختگی

بوی سوختگی از مشکلات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. پارگی تسمه، داغ شدن جاروبرقی، گردش نداشتن هوا، پر شدن پاکت، کثیفی فیلتر و سوختن موتور از جمله دلایلی است که باعث بوی سوختگی جارو برقی می‌ شوند.

رفع این مشکل در برخی موارد نیاز به تعمیرکار متخصص دارد و افرادی که دانش و مهارت لازم را ندارد نباید برای تعمیر اقدام کنند.

نقص در سیم جمع کن

وصل نبودن شاخک های سیم جمع کن به حلقه گردن از انتقال برق به موتور جلوگیری می‌ کند و جارو برقی در حین کار کردن ناگهان خاموش می‌ شود. بنابراین معیوب بودن سیم جمع کن یکی از دلایل خراب شدن جاروبرقی است.

علائم خرابی جارو برقی

 

در ادامه برخی از نشانه های خرابی و سوختن جاروبرقی را بررسی خواهیم کرد:

تولید سر و صدای زیاد در حین کار کردن جاروبرقی

در همه برند های جاروبرقی تعدادی یاتاقان، یک آرمیچر و یک پروانه مکش وجود دارد. بر اثر شل شدن پیچ‌ های آرمیچر، پروانه شل می‌ شود و دچار لرزش‌ های شدید می‌ شود. این لرزش‌ های شدید پروانه صدای زیادی را در برخی از برند های جاروبرقی مانند بوش و ال جی تولید می‌ کند.

صدای ناهنجار در جاروبرقی ال جی به دلیل معیوب بودن موتور و یا انسداد در لوله مکش ایجاد می‌ شود. برای رفع این مشکل لوله مکش را باز کرده و اگر مانعی در لوله وجود دارد آن را برطرف کنید. برای رفع صدای ناهنجار جاروبرقی بوش نیز باید به مرکز خدمات مربوط به این برند مراجعه کنید.

علائم خرابی جارو برقی

افت قدرت مکش

این مشکل در اغلب جاروبرقی‌ ها مشاهده می‌ شود که پس از مدتی توان مکش آن‌ها افت می‌ کند و مثل سابق نمی‌ توانند عمل تمیز کردن را انجام دهند.

  • یکی از دلایل این مشکل پر بودن پاکت جاروبرقی است. پر بودن و یا تمیز بودن پاکت جاروبرقی تاثیر زیادی در قدرت مکش جاروبرقی دارد. اگر نظافت پاکت جاروبرقی به موقع انجام نشود فشار زیادی به موتور تحمیل می‌کند.
  • انسداد و گرفتگی در لوله خرطومی جاروبرقی نیز می‌تواند باعث افت مکش جاروبرقی شود.
  • کثیف بودن فیلتر جاروبرقی از دیگر عواملی است که باعث کاهش مکش جاروبرقی می‌شود.

تغییر نکردن دور موتور

گاهی اوقات لازم است که دور موتور جاروبرقی را افزایش دهید.

اگر امکان تغییر دور موتور وجود ندارد به احتمال زیاد قطعه پتانسیومتر دچار مشکل شده ‌است. وظیفه پتانسیومتر تنظیم دور موتور است. محل قرار گیری این قطعه بدنه یا دسته جاروبرقی است. نقص در این قطعه موجب تغییر نکردن دور موتور در جاروبرقی‌ های ال جی و سامسونگ می‌ باشد.

نکاتی برای افزایش طول عمر و جلوگیری از خراب شدن جاروبرقی

 

به کار بردن نکات زیر سبب افزایش عمر مفید جارو برقی می‌ شود.

  • در زمان اوج مصرف انرژی، جارو برقی را روشن نکنید. در زمان‌ هایی که مصرف انرژی افزایش می‌ یابد نوسانات جریان برق نیز زیاد می‌ شود و ممکن است باعث خرابی جاروبرقی شود.
  • پاکت جاروبرقی را درست جاگذاری کنید قرار دادن نامناسب پاکت جاروبرقی باعث خارج شدن زباله‌ ها می‌ شود و همین گرد و خاک به قطعات جاروبرقی صدمه می‌زند.
  • چک کردن تسمه جاروبرقی نیز یکی از نکات مهم است. اگر نقص یا مشکلی در تسمه به وجود بیاید در اسرع وقت باید آن را عوض کنید.

نکاتی برای افزایش طول عمر و جلوگیری از خراب شدن جاروبرقی

سخن پایانی

برخی از خرابی‌ هایی که در جاروبرقی به وجود می‌آیند را خود کاربر می‌تواند برطرف کند اما برای رفع برخی دیگر از مشکلات، تخصص و مهارت کافی لازم است. در مطلب آموزش رایگان تعمیر موتور جارو برقی تلاش کردیم روش تعویض، تعمیر و مراقبت از این دستگاه را تا حدودی توضیح دهیم. اما بهتر است در صورت خرابی جدی دستگاه با تعمیرکاران ماهر و با تجربه مشورت کنید و یا برای رفع مشکل به مرکز خدمات معتبر مراجعه کنید.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *