خرابی خشک کن ماشین لباسشویی
می 27, 2024
آموزشگاه برق گستران

خشک کن ماشین لباسشویی فرآیند‌ی در انتهای شست‌ و شو لباس‌ ها است که اختلال در انجام آن به دلایل متعددی رخ می‌ دهد. در برخی شرایط توسط عیب یابی و بررسی‌ های ساده می‌ توانید مشکل را برطرف کنید؛ اما خرابی خشک کن ماشین لباسشویی ممکن است در اثر خرابی سیم پیچ، موتور یا المنت تلقی شود.

برای تشخیص و تعمیر این اختلال باید مهارت و تخصص کافی داشته باشید؛ بنابراین بهتر است به نمایندگی‌ یا تکنسین‌ های حرفه‌ ای اطلاع دهید، اگر شما هم با خرابی خشک کن ماشین لباسشویی مواجه هستید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

همچنین آموزشگاه برق گستران دوره تعمیرات لباسشویی را برای علاقمندان به حرفه تعمیر و عیب یابی لوازم خانگی برق برگزار نموده است. برای کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

دلایل خرابی خشک کن ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی مجموعه‌ ای پیچیده از چندین قسمت‌ عملکرد است که اختلال در یکی از آن‌ها موجب خرابی خشک کن می‌ شود. بررسی و عیب یابی دستگاه‌ های مختلف باید توسط تکنسین‌ های حرفه‌ ای انجام شود. در ادامه برخی از رایج‌ ترین علت‌ های خرابی خشک کن ماشین لباسشویی که در ارتباط با عملکرد دستگاه هستند را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

  • تنظیم نادرست برنامه

در ماشین لباسشویی قابلیت تنظیم فرآیند خشک کن وجود دارد که با استفاده از گزینه بر روی دستگاه می‌توانید این کار را انجام دهید.

معمولا برنامه خشک کن در محدوده ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ دور در دقیقه تنظیم می‌ شود که بنا بر جنس لباس خود می‌ توانید آن را عوض کنید. اشتباه در انتخاب گزینه خشک کن اولین اقدامی است که هنگام عیب یابی خرابی خشک کن ماشین لباسشویی باید انجام دهید.

  • اختلال در عملکرد ترموستات یا موتور

موتور یا ترموستات یکی از اجزای مهم دستگاه است که اختلال در عملکرد آن موجب خرابی خشک کن ماشین لباسشویی می‌شود. باز کردن دستگاه و بررسی موتور ماشین لباسشویی فرایندی پیچیده است که برای انجام آن به مهارت و تخصص کافی نیاز دارید.

  • خالی نشدن آب

پس از فرآیند شست‌ و‌ شو آب درون محفظه ماشین لباسشویی تخلیه می‌شود تا عملیات خشک کن شروع شود، اختلال‌ در عملکرد اجزای سیستم تخلیه مانند پمپ، فیلتر و شیلنگ موجب عدم خالی شدن آب و خرابی خشک کن ماشین لباسشویی می‌ شود.

دلایل خرابی خشک کن ماشین لباسشویی

  • خرابی المنت

المنت حرارتی وظیفه تامین گرمای مورد نیاز برای خشک کردن لباس‌ ها را دارد که اختلال  در عملکرد آن موجب خرابی خشک کن ماشین لباسشویی می‌ شود، رایج‌ ترین علت این مشکل قطعی در سیم کشی المنت یا سوختن قطعه مورد نظر است.

  • عدم برق رسانی به دستگاه

سوختن فیوزها و نرسیدن جریان برق کافی به دستگاه یکی از مهم‌ ترین دلایل خرابی خشک کن ماشین لباسشویی است. مشکل در سیم کشی پریز، نوسان ولتاژ برق و خراب بودن تایمر های درون دستگاه از دیگر عوامل خرابی خشک کن ماشین لباسشویی هستند.

  • سوختن خازن

یکی از رایج‌ ترین دلایل خرابی خشک کن ماشین لباسشویی اختلال در عملکرد خازن است.

بروز این مشکل معمولا در دستگاه‌هایی که بدون ایرواشر تولید می‌شوند احتمال بیش‌ تری دارد.

در این شرایط تمام خازن های دستگاه بررسی می‌ شوند و در صورت نیاز آن‌ ها را تعویض می‌ کنند.

  • تغییر در کارکرد تسمه

تسمه ماشین لباسشویی باید در محدوده مشخصی تنظیم شود؛ به طوری که شل یا سفت بودن بیش از حد آن موجب خرابی خشک کن ماشین لباسشویی می‌ شود. برای حل این مشکل در برخی شرایط تسمه را تنظیم می‌کنند؛ در صورت برطرف نشدن خرابی باید نسبت به تعویض تسمه اقدام کنید.

سایر علت‌ های اختلال در خشک کن ماشین لباسشویی

خرابی خشک کن ماشین لباسشویی به دلیل اختلال در دور تند دستگاه است که در اثر عوامل مختلفی ایجاد‌ می‌ شود. عیب یابی و تعمیر دستگاه فرایندی پیچیده است که باید از تکنسین‌ های حرفه‌ ای در این زمینه کمک بگیرید. در ادامه برخی از علت‌ های رایج بروز خرابی در خشک کن ماشین لباسشویی را معرفی می‌ کنیم.

  • کاهش ذغال موتور

این قطعه درون موتور قرار دارد و موجب عملکرد صحیح موتور ماشین لباسشویی می‌ شود. پس از استفاده طولانی‌ مدت از دستگاه ذغال موتور کاهش می‌یابد و در نهایت رو به اتمام می‌رود. برای حل این مشکل باید دستگاه را باز کنید تا ذغال به طور کامل تعویض شود؛ البته پیش از جای گذاری ذغال جدید باید ناحیه کالکتور را به خوبی تمیز کنید.

  • اختلال در عملکرد سیم پیچ

در ماشین لباسشویی از ۲ سیم پیچ برای تامین انرژی کافی چرخش در دور معمولی و دور تند استفاده می‌ شود.

در صورت خرابی سیم پیچ یا رخ دادن اتصال کوتاه عملکرد خشک کن ماشین لباسشویی را مختل می‌کند.

در اولین اقدام باید سیم پیچ تعمیر شود و در صورت برطرف نشدن مشکل آن را تعویض کنید.

سایر علت‌ های اختلال در خشک کن ماشین لباسشویی

  • سفت بودن بلبرینگ‌ها

وجود این مشکل در ماشین لباسشویی موجب سر و صدای زیاد هنگام انجام فرآیند خشک کن می‌شود.

سفتی بلبرینگ در حرکت دیگ لباس مانع ایجاد می‌کند، تداوم این مشکل موجب آسیب جدی به ساختار داخلی موتور می‌شود؛ بنابراین در اولین فرصت نسبت به رفع سفتی بلبرینگ اقدام کنید.

  • جریان هوای نامناسب

برای انجام فرآیند خشک‌ کردن لباسها باید جریان هوای کافی به درون دستگاه وارد شود. انسداد در مسیر ورود هوا موجب کاهش گرمای درون ماشین لباسشویی و خیس ماندن لباسها می‌شود, صفحه نمایش دستگاه این اختلال را با استفاده از کد مخصوصی نشان می‌دهد.

در صورت خرابی خشک کن ماشین لباسشویی چه کار کنیم؟

هنگامی که عملکرد خشک کن ماشین لباسشویی به درستی عمل نمی‌ کند باید مراحل عیب یابی و تشخیص علت را طی کنید. در این زمینه استفاده از کد های اخطار که بر روی ماشین لباسشویی ظاهر می‌ شوند به شما کمک زیادی می‌کنند؛ در نتیجه تعمیرکار سریع‌ تر از علت بروز عارضه آگاه می‌ شود که به عملکرد قبلی ماشین برمی‌ گردد.

در صورت بروز مشکل در عملکرد دستگاه کد های مختلفی بر روی صفحه نمایش ظاهر می‌ شوند؛ برای مثال ظاهر شدن کد وجود جریان هوا در دستگاه می‌ تواند نشانه‌ ای از وارد شدن جسم خارجی به درون ماشین لباسشویی تلقی شود.

بسیاری از مواقع اختلال در عملکرد بخش مرکزی یعنی مادربرد موجب بروز مشکل در خشک کن ماشین لباسشویی می‌ شود. برخی از کد های اخطار می‌ توانند نشان دهنده‌ چند اختلال به صورت همزمان باشند؛ بنابراین هنگام بررس‌ ماشین لباسشویی باید تمام جنبه‌ ها را در نظر بگیرید.

فرآیند عیب یابی ماشین لباسشویی پیچیده است که به مهارت و تخصص کافی در این کار نیاز دارد؛ بنابراین هنگام بروز مشکل در خشک کن ماشین لباسشویی باید به تکنسین‌ های حرفه‌ ای یا نمایندگی برند محصول مراجعه کنید.

در صورت خرابی خشک کن ماشین لباسشویی چه کار کنیم؟

سخن پایانی

اختلال در خشک کن ماشین لباسشویی در اثر عوامل متعددی رخ می‌دهد که برای پی بردن به علت آن باید عیب یابی دقیقی انجام دهید. عوامل زیادی در این زمینه تاثیر گذار هستند که برخی از آن‌ها مانند اشتباه در تنظیم برنامه، سوختن فیوز و حجم زیاد لباس به راحتی برطرف می‌شوند؛ اما سوختن و خرابی موتور، سیم پیچ و سایر اجزای اصلی ماشین لباسشویی عوامل جدی هستند که در اولین فرصت باید نسبت به حل آن‌ها اقدام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *