jooshkari-zir-ab
دسامبر 24, 2023
آموزشگاه برق گستران

جوشکاری زیر آب که با نام هایپر باریک نیز در میان عموم شهرت دارد، اینک محبوبیت روز افزونی یافته است و افرادی زیادی به آن ورود پیدا کرده اند.
کسانی که میخواهند در آینده ای نزدیک به این حرفه مشغول شوند، در ابتدای امر بایستی در دوره های مرتبط با آن مشارکت جویند؛ چرا که این پیشه، نیازمند فراگیری مهارت های مختلفی است. در این مقاله قصد داریم شما را به صورت تفصیلی با موضوع جوش زیر آب آشنا کنیم؛ کسانی که به این گونه مباحث علاقمند هستند، خواندن این مقاله را از دست ندهند و ما را تا انتها همراهی بفرمایند.

جوشکاری زیر آب چیست؟

جوشکاری به دلیل تنوع بالایی که دارد، امروزه به شغلی محبوب و پرطرفدار در بین افراد تبدیل شده و همگی حاضرند در قبال یادگیری مهارت های مرتبط با آن، هزینه های بسیاری را پرداخت نمایند. در این حرفه، شاخه ای به نام جوشکاری زیرآب نیز یافت می شود و طبق تحقیقات انجام شده، ظاهرا نخستین بار به واسطه فردی روسی و در حوالی 1932 میلادی مورد استفاده قرار گرفته است.

این فن همانگونه که از اسم آن نیز مشخص است در درون آب انجام می شود و افراد برای آن که بتوانند در آن به فردی زبده و متخصص تبدیل شوند، علاوه بر تقویت مهارت های خود در امر جوشکاری، باید غواصی را نیز آموزش ببینند.

بیشتر افراد گمان می کنند که انجام دادن عملیات جوشکاری در زیر آب امری محال می باشد؛ اما باید بگوییم که این تصوری کاملا اشتباه است و افراد برای این موضوع، از قوس الکتریکی به جای آتش استفاده می کنند.

 

ذکر این نکته نیز الزامی است که این فرایند تفاوت چندانی با جوشکاری روی خشکی ندارد و تنها به مهارت و تخصص بیشتری نیازمند می باشد.

در این کار شما ممکن است با چالش ها و نیز خطرات متعددی روبه رو شوید؛ لذا شرط موفقیت در این پیشه، داشتن صبر و نیز پشتکار است.

افرادی که در این شاخه اشتغال دارند، از تسهیلات و امکانات فراوانی برخوردار می باشند؛ از جمله این که آن ها می توانند روزهای زیادی از سال را به مرخصی بروند و در کنار خانواده خویش بمانند.

جوشکاری زیر آب چیست؟

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری زیر آب

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم این شغل، تاریخی دیرینه دارد و از قدیم الایام در میان افراد مرسوم بوده است.

اما کسانی که در این حرفه، فعالیت دارند برای آن که بتوانند کار خویش را به درستی انجام دهند به یکسری از تجهیزات نیازمند می باشند؛ این وسایل دارای ویژگی های مختلفی هستند.

در ادامه به برخی از این ابزارها اشاره می کنیم و در ضمن کارایی هر کدام از آن ها را برای شما بازگو می نماییم.

1. دستگاه جوشکاری

این نمونه در بین جوشکاران از جمله وسایل اساسی به شمار می آید و می توان از آن برای جوش دادن و اتصال آلیاژ های مختلف بهره برد.

صنایعی نظیر: شیمیایی، صنعت خودرو، کشتی سازی و … از این دستگاه استفاده گسترده ای می کنند و اکنون انواع مختلفی از آن در بازار یافت می شود.

2. کابل جوش

این نمونه که ابعاد مختلفی دارد و برای آن که بتواند در مقابل رطوبت، مقاومت بیشتری داشته باشد، از یک عایق حرارتی با کیفیت برخوردار است.

هر چه سطح کیفی این وسیله بالاتر رود، فرایند جوشکاری نیز بهتر پیش خواهد رفت و برق کمتری هم استفاده خواهد شد.

 

3. انبر اتصال

این وسیله دارای ساختار جالبی می باشد و دسته آن ظاهرا از نوع عایق است و افراد از آن برای ایجاد قوس الکتریکی در تجهیزات مختلف، بهره می برند.

4. برس سیمی

از این برس ها برای زدودن هرگونه آلودگی و نیز رسوبات از روی قطعات استفاده می شود و سیم های آن به شکلی ساخته شده اند که در مدت زمان اندکی ساییده نخواهند شد.

5. چکش گل زنی

تولید کنندگان، دسته این محصولات را به شکل فنر می سازند که موجب سبک تر شدن وسیله مورد نظر می شود؛ ضمن آن که جنس این چکش از نوع فولاد می باشد و از استحکام زیادی برخوردار است.

تجهیزات مورد نیاز برای جوشکاری زیر آب

روش های مختلف جوشکاری زیر آب

 

جوشکاری زیر آب که جزو مشاغل دشوار به شمار می آید به طرق مختلفی انجام می شود و هر کدام از آن ها نیز برای عده ای از افراد جالب می باشند؛ این روش ها عبارتند از:

1. جوشکاری مرطوب

این سبک همانگونه که از نام آن نیز مشخص است فرد در آن بایستی این روش را مستقیما در درون آب انجام دهد.

این امر مشابهت کمی با جوشکاری معمول دارد و افراد این عملیات را به شیوه دستی به مرحله اجرا در می آورند.

کسانی که در این سبک، مشغول به کار می باشند می توانند آزادانه کار خویش را انجام دهند و به نوعی از آزادی عمل بیشتری برخوردار هستند.

لذا می توان اینگونه اذعان کرد که فرد از طریق فعالیت در این کار، قادر است به درآمد بیشتری دست یابد و فرصت شغلی بسیاری پیش روی خود، خواهد داشت.

2. جوشکاری خشک

افراد به واسطه اشتغال در این روش، بایستی فرآیند مورد نظر را در محیطی که با آب تماس نداشته باشد، انجام دهند؛ این روش خود از سبک های مختلفی تشکیل می شود که هر کدام نیز به نحوی صورت می پذیرند.

افراد در این روش برای آن که از ورود آب ممانعت کنند از گاز هایی نظیر: هلیوم، اکسیژن و نیز آرگون استفاده می نمایند؛ در ضمن آن ها برای پیشبرد کار های خویش ابزار های نوینی را به کار می برند.

روش های مختلف جوشکاری زیر آب

مقایسه روش های جوشکاری زیر آب

پیشتر به شما مطالبی را پیرامون روش های مختلف جوشکاری زیر آب بیان نمودیم؛ اما هر کدام از این سبک ها، خود دارای مزایا و معایبی می باشند و با هم وجوه افتراق دارند. اینک نوبت آن است که به بررسی تفاوت های موجود میان این دو روش بپردازیم و مشخص کنیم که کدام یک از آنها بهتر می باشد.

  1. فرد در جوشکاری خشک به نسبت روش دیگر، از ایمنی بیشتری برخوردار می باشد؛ چرا که این عملیات در درون اتاقک انجام می شود و شما با هیچ گونه خطری مواجه نخواهید بود.
  2. جوشکاری خشک بخاطر آن که در معرض آب نمی باشد، کیفیت بیشتری خواهد داشت و فرد این امکان را نیز دارد که آن را با نوع بیرونی نیز مقایسه کند.
  3. روش خشک در مقایسه با نوع مرطوب به تجهیزات زیادی نیازمند می باشد و فرد را متحمل هزینه های بسیاری نیز کند؛ این امر ممکن است برای برخی از افراد دشوار تلقی شود.
  4. فردی که به جوشکاری مرطوب اشتغال دارد از سرعت عمل و نیز خلاقیت بیشتری برخوردار می باشد و قادر است که قطعات را به شیوه زیباتری به هم متصل کند.

نتیجه گیری

هانطور که در بالا گفتیم این نوع جوشکاری نسبت به سایر روش ها سخت تر استو جوشکاران درون آب نیاز به مهارت و تخصص بالایی دارند. در این مقاله بر آن بودیم تا به شما خوبان مطالبی را پیرو جوشکاری زیر آب ارائه نماییم؛ به دنبال آن مواردی نظیر: تجهیزات مورد نیاز این کار همچون دستگاه جوش، انبر، کابل، برس سیمی، روش های جوش زیر آب و تفاوت های موجود میان آن ها را بررسی نمودیم.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *