لیسه گیری خودرو چیست
اکتبر 9, 2024
آموزشگاه برق گستران

اگر قصد ندارید برای ترمیم خط و خش‌های ماشین خود هزینه زیادی کنید. اگر خط و خش‌های جزئی روی ماشین افتاده و نیاز به صافکاری ندارد یا اگر آسیبها به رنگ اصلی بدنه نرسیده، لیسه گیری گزینه روی میز است. برای آشنایی بیشتر با این فرایند، نحوه کار و مزایای آن این مقاله را بخوانید.

لیسه گیری خودرو چیست؟

وقتی ماشین شما دچار آسیب‌هایی روی بدنه می‌شود، طبیعتا دوست دارید آن را برطرف کنید. مخصوصا اگر قصد داشته باشید ماشینتان را بفروشید. اگر تصادف شدیدی کرده باشید، آسیب‌ها باید با صافکاری یا نقاشی رفع شوند. تصادف‌های سبک‌تر که فقط باعث خط و خش روی بدنه می‌شوند را می‌توان با لیسه گیری رفع کرد.

لیسه گیری یک فرایند تخصصی است که فقط روی بخش‌های آسیب دیده کار می‌کند. هزینه کمتری نسبت به نقاشی و صافکاری دارد و نتیجه تمیزتر از آب در می‌آید. در لیسه گیری فرد باید متخصص باشد و نقاطی که می‌تواند لیسه گیری کند را تشخیص دهد. در غیر این صورت نتیجه بسیار بدتر از تصویر اولیه خواهد بود.

در لیسه گیری خودرو با استفاده از مواد نانو که بر پایه پلیمر و رزین هستند، لکه گیری و لیسه کشی انجام می‌شود. این مواد مایع هستند و به صورت یک لایه روی خط و خش‌های خودرو کشیده می‌شوند. در نهایت با یک لایه محافظتی از جنس واکس و پولیش از کار انجام شده، محافظت می‌شود.

نمونه های قبل و بعد لیسه گیری

لیسه گیری برای لایه‌های دوم و سوم ماشین انجام می‌شود. این لایه‌ها که رنگ و آستر هستند، اجازه آسیب به بدنه فلزی خودرو را نمی‌دهند. زمانی‌که خط و خش عمیق باشد، باید پیش از آسیب به بدنه خودرو به سراغ حل مشکل بروید.

قبل از لیسه گیری همانطور که در تصویر زیر می‌بینید، خط و خش‌ها، ظاهری نازیبا به ماشین داده‌اند. این خط‌ها در هنگام فروش خودرو باعث افت قیمت آن می‌شوند.

نمونه های قبل و بعد لیسه گیری

پس از لیسه گیری، آن هم لیسه گیری حرفه‌ای، خط و خش‌ها از بین رفته و ظاهر اتومبیل مانند اول می‌شود. لیسه گیر حرفه‌ای می‌داند که چطور تمام خط و خش‌هایی که قابلیت لیسه گیری دارند را درست کند.

مزایا و معایب لیسه گیری ماشین

لیسه گیری یکی از راه‌هایی است که می‌توانید با هزینه کمتر، خودرو خود را نو کنید. همچنین اگر علاقه‌مند به بحث ماشین باشید، با شرکت در یک دوره لیسه گیری می‌توانید کم کم حرفه‌ای شوید. با‌این‌حال لیسه گیری در کنار مزایا برخی معایب نیز دارد.

مزایا و فوائد لیسه کاری

  • هزینه کمتر نسبت به رنگ و صافکاری
  • لایه محافظتی از بدنه ماشین از جنس پلیمر و رزین برای جلوگیری از آسیب
  • جلوگیری از ریختن یا زنگ زدن رنگ بدنه
  • بهبود ظاهر کلی خودرو
  • باهش کم شدن قیمت خودرو نمی شود.

معایب و مشکلات پولیش خودرو

  • نیاز به تجربه و مهارت زیاد دارد.
  • اگر به خوبی انجام نشود، نتیجه به مراتب بدتر خواهد بود.
  • برای خط و خش‌های خیلی عمیق مناسب نیست.
  • فرایندی زمانبر است

یک فرد متخصص در زمینه لیسه گیری خودرو می‌تواند با نگاهی دقیق بخشهایی که قابل ترمیم با لکه گیری هستند را تشخیص دهد، به خوبی مراحل کار را پیش ببرد و آسیب‌ها را ترمیم کند.

مراحل انجام لیسه گیری

لیسه گیری باید به ترتیب مراحل خود پیش برود. فرد متخصص در این زمینه می‌داند باید همه مراحل را به دقت و درست انجام دهد تا بهترین نتیجه را کسب کند. مراحل را در زیر مشاهده می‌کنید.

  • شستن و تمیزکاری: برای پیدا کردن لکه‌ها، خراشیدگی‌ها و آسیب‌های بدنه باید ماشین آنقدر تمیز باشد که کارشناس بتواند تمام خط و خش‌ها را پیدا کند.
  • تشخیص و عیب یابی: در این مرحله با قرار دادن ماشین زیر نور خورشید یا فرابنفش جزء به جزء آن چک شده و تمام خط و خش‌ها پیدا می‌شوند.
  • بتونه کاری: کد رنگ خودرو باید پیدا شود و نقاطی که نیاز به بتونه دارند و عمق آسیب در آن‌ها بیشتر است، بتونه کاری شوند. سپس با رنگ مناسب خط‌ها و آسیب‌ها پر می‌شوند.
  • صافکاری: پس از گذاشتن رنگ باید سطح ماشین یک دست شود. با کمک دستگاهی به نام لیسه یا لیسک، ضخامت اضافه رنگ برداشته می‌شود تا همه بدنه یک دست باشد.
  • پولیش: پولیش را انجام می‌دهند تا کل ماشین یک دست شود. این کار را بعد از خشک شدن کامل رنگ انجام می‌دهند. در ماشین‌هایی که رنگ مات دارند، اغلب پولیش کاری برای کل بدنه انجام می‌شود تا همه قسمت‌ها به یک رنگ باشند.

در نهایت برای زیبایی نهایی باید واکس کاری انجام شود. مرحله آخر لیسه گیری با واکس زدن بدنه خودرو به پایان می‌رسد. واکس مناسب خودرو باید باتوجه‌به آب و هوایی که ماشین در آن استفاده می‌شود، انتخاب شود.

مراحل انجام لیسه گیری

تفاوت لیسه گیری و رنگ آمیزی ماشین

مهم‌ترین تفاوت لیسه گیری و رنگ کردن خودرو در میزان آسیب وارده به خودرو است. خودرو شما زمانی به رنگ کاری نیاز دارد که آسیب وارده شدید بوده و رنگ بدنه ریخته است. در تصادف‌های شدید و صافکاری‌های عمقی معمولا لیسه گیری جوابگو نیست و نیاز به رنگ است. در جدول زیر به صورت مقایسه‌ای تفاوت رنگ و لیسه گیری را مشاهده می‌کنید.

ویژگی رنگ کاری

ویژگی لیسه گیری

رنگ کاری از قیمت خودرو می‌کاهد. لیسه گیری ارزش مادی خودرو را حفظ می‌کند.
در آسیب‌های شدید استفاده می‌شود. برای رفع خط و خش‌های جزئی تا عمیق است.
با دستگاه تشخیص رنگ، تشخیص داده می‌شود، زیرا ضخامت دارد. به دلیل نداشتن ضخامت، قابل تشخیص نیست.

هزینه لیسه گیری خودرو

به طور کلی می‌توان هزینه لیسه گیری ماشین را، مقرون به صرفه دانست. چراکه نیاز به رنگ کاری مجدد ندارد. بااین‌حال باید عوامل مختلفی بررسی شوند و سپس کارشناس به شما قیمت نهایی را اعلام کند. عوامل موثر روی هزینه لیسه گیری خودرو در زیر لیست شده است.

  • میزان آسیب: اگر خودرو شما آسیب ها، خط و خش ها و ترک های زیادی داشته باشد، طبیعتا به کار بیشتری نیاز دارد. از طرفی اگر آسیب ها جزئی باشند، با هزینه کمتری می توانید کار را تمام کنید.
  • هزینه تشخیص رنگ: منظور خودروهایی است که رنگ‌های خاص دارند یا رنگ بدنه آن‌ها باید از برند خاصی باشد. مخصوصا در خودروهای خارجی که پیدا کردن کد رنگ و ساخت آن و همچنین پوشاندن ماشین با آن رنگ، زمانبر است، هزینه نهایی بیشتر می‌شود.
  • مدتی که از آسیب می‌گذرد: هرچه آسیب قدیمی‌تر باشد، نیاز است تا با دقت بیشتری روی آن کار شود. چرا که ممکن است خط و خش‌ها زیر لایه‌هایی از چربی مخفی شده باشند.
  • کیفیت مواد مصرفی: موادی که برای لیسه کشی استفاده می‌شوند، از بتونه گرفته تا پولیش و مواد شوینده نهایی و حتی واکس، هزینه دارند. هرچقدر این مواد با کیفیت‌تر باشند، به مراتب هزینه بیشتری هم دارند.

به‌علاوه تمام موارد بالا، تخصص و مهارت استادکار نیز اضافه می‌شود. یک فرد حرفه‌ای که آنقدر دقیق لیسه گیری انجام می‌دهد که حرفه‌ای ترین کارشناس‌های رنگ هم متوجه آن نمی‌شوند، هزینه و دستمزد بیشتری دریافت می‌کند.

جمع بندی

وقتی اتومبیلی که تازه خریده‌اید در یک تصادف جزئی یا گذشتن از کنار موانع دچار خط و خش می‌شود، حتما نگران می‌شوید. بهترین راه برای برطرف کردن نگرانی لیسه گیری است. به کمک لیسه گیری می‌توانید با هزینه خیلی کمتر، بدون رنگ و افت ارزش خودرو، خط و خش‌ها را برطرف کنید. زیبایی را به خودرو خود برگردانید و بدنه آن را در برابر آسیب‌های مشابه حفظ کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *