آموزش عیب یابی مدار شارژ موبایل
آگوست 23, 2023
آموزشگاه برق گستران

عیب یابی مدار شارژ موبایل برای رفع مشکل شارژ نشدن گوشی یکی از مباحث پر اهمیت می باشد. مدار شارژ گوشی به بخشی از موبایل گفته می شود که وظیفه تامین انرژی مورد نیاز شارژ باطری موبایل را بر عهده دارد.
عیب یابی و تعمیر مدار شارژ موبایل امری تخصصی بوده و یکی از رایج ترین مشکلات موبایل می باشد که تعمیرکار موبایل می بایست با آن آشنا باشد. با توجه به اهمیت طریقه عیب یابی این مدار در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات موبایل به بررسی این مدار و روش تعمیر آن می پردازیم.

مدار شارژ موبایل چیست و چه وظیفه ای دارد؟

مدار شارژ یکی از مهم ترین مدارهای موبایل می باشد که به باتری کمک می کند با سرعت مناسب شارژ شود، سپس از طریق باتری انرژی به واحدهای مختلف گوشی ارسال می شود. مدار شارژ موبایل نیز مانند سایر قسمت های موبایل با مشکلاتی مواجه می شود. این مدار از قسمت های مختلفی مانند سوکت شارژ، آی سی شارژ، فیوز، دیود، خازن و سلف تشکیل می شود که البته این قطعات ممکن است در گوشی های مختلف متفاوت باشد. در هنگام بروز هر گونه مشکل باید به تست و بررسی هر کدام از قسمت های مختلف مدار شارژ گوشی پرداخت.
امروزه کمپانی های مختلف برای کسب رضایت مشتریان خود به دنبال سریع تر شارژ کردن گوشی ها و تبلت ها بوده اند و طراحان و محققان این کمپانی ها به‌ صورت تخصصی روی ساخت مدار شارژ موبایل کار می کنند و پیشنهادات خوبی به سازندگان این شرکت ارائه می دهند. به لطف تلاش این طراحان امروزه گوشی های موبایل دارای قابلیت شارژ سریع می باشند.
گوشی های ما بعد از اینکه ولتاژ 220 برق شهری وارد شارژ شده این ولتاژ از AC به DC تبدیل می شود و سپس کاهش می یابد و در نهایت توسط رگولاتور مدار شارژر تثبیت می شود. همچنین یکی از مهم ترین مطالبی که باید بدانید این است که باتری با پالس PWM شارژ می‌ شود.

مدار شارژ موبایل چیست و چه وظیفه ای دارد؟

عیب یابی مدار شارژ موبایل

از شایع ترین مشکلات خرابی در مدار موبایل می توان به خرابی سوکت شارژ یا وجود لحیم سردی یا همان (لحیم مردگی) اشاره کرد که در پایه های سوکت شارژ به وجود می آید.

حال به مراحل تست و عیب یابی مدار شارژ اشاره می‌کنیم.

  • بررسی سوکت شارژر
  • بررسی پریز برق و تغییرآن
  • بررسی آداپتور شارژر
  • بررسی کابل رابط
  • بررسی پورت شارژر گوشی
  • بررسی پایه های شارژر
  • بررسی مدار زیرا ممکن است شوره زده یا به آن آب خورده باشد.
  • بررسی مقاومت تست شارژ یا مدار تست شارژ البته در گوشی های قدیمی
  • بررسی آی سی شارژر
  • بررسی باتری گوشی
  • خرابی یا غیر اصل بودن شارژر
  • بررسی مقاومت Temp

مواردی که در بالا ذکر شد اصلیترین گام های عیب یابی مدار شارژ گوشی جهت رفع مشکل شارژ نشدن آن است.

مشکل شارژ نشدن گوشی و راه حل رفع آن

برخی از اوقات ممکن است با وصل کردن شارژر به موبایل مشاهده شود که گوشی عکس العملی از خود نشان نداده و گوشی شارژ نمی شود. در این صورت باید به عیب یابی مدار شارژ پرداخته، تا بتوان مشکل بوجود آمده را پیدا نمود.

مشکل شارژ نشدن گوشی و راه حل رفع آن

پیش از آنکه اقدام به باز کردن موبایل و بررسی مدار شارژ بپردازید توصیه می کنیم موارد ذکر شده در بالا را تست نمایید.

پس از بررسی موارد ذکر شده و رفع نشدن مشکل برای عیب یابی مشکل شارژ نشدن گوشی می توان به اندازه گیری ولتاژ خروجی پرداخت، که در این صورت ممکن است با سه حالت مختلف مواجه شوید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *