تفاوت رام چین و رام گلوبال
ژوئن 9, 2024
آموزشگاه برق گستران

گوشی‌ های هوشمند در ۲ نوع رام چین و گلوبال وجود دارند که آشنایی با ویژگی هر یک از آن‌ ها می‌ تواند خریدی بهتر را برای شما رقم بزند. رام‌ های چین فقط برای استفاده درون کشور عرضه می‌ شوند که محدودیت‌ های نرم افزاری زیادی به همراه دارند. رام‌ های گلوبال از قیمت بالاتری برخوردار هستند؛ اما امکانات زیادی مانند شخصی سازی، پشتیبانی از تمام زبان‌ های دنیا و عملکرد بی نقص را ارائه می‌ دهند.

برای تشخیص رام گلوبال از چین راه‌ های زیادی وجود دارد که بهترین آن توجه به نوشته‌ های کارتن و دفترچه راهنمای محصول است. همچنین با مراجعه به گزینه در تنظیمات گوشی می‌توانید به این موضوع پی ببرید. اگر شما هم قصد خرید گوشی‌ هوشمندی را دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

در دوره تعمیرات موبایل تمامی نکات و راه های تعمیرات، عیب یابی و حل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری انواع گوشی های موبایل را آموزش ببینید.

آشنایی با رام چین و گلوبال

گوشی‌ های هوشمند نظیر سامسونگ و شیائومی از رام‌ های متعددی استفاده می‌ کنند که رایج‌ ترین آن‌ ها گلوبال و چین هستند. رام گلوبال برای استفاده جهانی از گوشی‌ های هوشمند به کار می‌ رود که امکان دسترسی به تمام برنامه‌ های گوگل پلی وجود دارد. این رام از تمام زبان‌ های موجود در جهان پشتیبانی می‌ کند که موجب افزایش قیمت آن نسبت به رام چینی می‌ شود.

رام گلوبال و چین از نظر سخت افزاری شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تشخیص آن‌ ها از این نظر امری دشوار است؛ اما تفاوت‌ های نرم افزاری بین این ۲ رام به طور کامل مشاهده می‌ شود.

رام چین محدودیت‌ های نرم افزاری زیادی دارد و برای استفاده کشور چین تولید شده است؛ به طوری که از برنامه‌ های گوگل پلی مانند کروم، یوتیوب و پلی استور پشتیبانی نمی‌ کند. رام چین تنها از زبان کشور سازنده خود یعنی چینی پشتیبانی می‌ کند و به دلیل محدودیت نرم‌ افزاری از قیمت پایین‌ تری نسبت به رام گلوبال برخوردار است.

تنها نقطه قوت رام چین در مقایسه با گلوبال قیمت ارزان‌ تر و دریافت آپدیت های مکرر است که تجربه بهتری از رابط کاربری دستگاه را در اختیار شما قرار می‌ دهد. بنابراین انتخاب گوشی هوشمند با رام چین یا گلوبال به امکانات مورد نیاز و اهداف شما بستگی دارد.

آشنایی با رام چین و گلوبال

تفاوت‌ های موجود بین رام چین و رام گلوبال

رام چین و گلوبال از جنبه‌ های متعددی با یکدیگر تفاوت دارند که آگاهی از آن‌ ها می‌ تواند در انتخاب محصول مناسب به شما کمک زیادی کند. در ادامه برخی از مهم‌ ترین تفاوت‌ های بین رام گلوبال و چین را بررسی می‌ کنیم تا با دیدی بازتر در این زمینه تصمیم گیری کنید.

  • نصب دستی برنامه‌ های ضروری

در نسخه رام چینی برنامه‌های گوگل پلی پشتیبانی نمی‌ شوند که باید از طریق نصب Google Installer  برنامه‌ های مورد نیاز خود را دانلود کنید؛ همچنین پس از فلش کردن دستگاه برنامه‌های گوگل پلی نصب شده بر روی گوشی حذف می‌شوند که باید دوباره مراحل قبلی را طی کنید.

  • هزینه خرید

رام گلوبال به دلیل عدم محدودیت نرم افزاری گوگل پلی و پشتیبانی از زبان‌ های متعدد جهان قیمت بالاتری دارند. بنابراین اگر بودجه کافی برای خرید رام گلوبال را ندارید می‌توانید از نمونه‌ های چینی استفاده کنید و برنامه‌ها به صورت دستی نصب شوند.

  • تغییر سبک فونت گوشی

رام گلوبال با وجود پشتیبانی از چندین زبان دنیا قابلیت تغییر فونت نوشتاری را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد؛ در صورتی که می‌توانید در رام چینی فونت‌های مختلف را انتخاب کنید.

  • محدودیت در شخصی سازی

رام چینی محدودیت زیادی در زمینه‌ شخصی سازی گوشی هوشمند اعمال می‌کند که در صورت تمایل به خرید باید از اشتراک پولی استفاده کنید؛ اما در رام گلوبال تم‌ ها به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌گیرند. رام چینی برنامه‌ های زیادی دارد که اگر در چین زندگی نمی‌ کنید موجب مزاحمت شما می‌شوند.

تفاوت‌ های موجود بین رام چین و رام گلوبال

  • مصرف باتری کم‌ تر در رام چینی

گوشی‌ هایی که از رام چینی پشتیبانی می‌کنند دارای طول عمر باتری بالاتری هستند؛ زیرا مصرف انرژی باتری در این رام‌‌ها کم‌تر است. مصرف پایین شارژ در این گوشی‌ها به دلیل استفاده از باتری با ظرفیت بالاتر نیست؛ بلکه به دلیل مصرف پایین‌تر انرژی توسط برنامه چینی است.

  • روت کردن راحت در رام چین

رام چینی دارای یک برنامه داخلی برای روت کردن دستگاه است که کار شما را چند برابر راحت‌تر می‌کند؛ در صورتی که برای رام گلوبال باید برنامه خارجی را به صورت دستی نصب کنید.

چگونه رام چین را از رام گلوبال تشخیص دهیم؟

اولین اقدام برای شناسایی رام چین از گلوبال توجه به کارتن محصول است؛ زیرا در نمونه‌ های رام چینی تمام نوشته‌ های کارتن به زبان چینی است.

نوشته روی کارتن در برخی نمونه‌ ها به زبان ژاپنی است که نزدیکی زیادی به زبان چینی دارد؛ اما از نمونه‌های رام گلوبال محسوب می‌شوند. بسیاری از پک‌ های گلوبال متن انگلیسی دارند که به راحتی می‌توانید آن‌ها را از چینی تمایز دهید.

مراجعه کردن به دفترچه راهنما دومین راه است که همانند نوشته رو کارتن در رام‌های چین به زبان چینی است؛ اما در رام‌های گلوبال نوشته روی دفترچه راهنمای محصول انگلیسی است.

راه دیگر استفاده از گزینه about phone در قسمت تنظیمات گوشی است که در آنجا نام رام به کار رفته نمایش داده می‌شود. لوازم جانبی گوشی‌های پک چین و پک گلوبال که درون کارتن قرار می‌گیرند از تفاوت‌هایی برخوردار هستند.

در کارتن رام چین آداپتور شارژر به تبدیل ۲ شاخه نیاز دارد؛ اما در پک گلوبال آداپتور به صورت مستقیم به پریز برق متصل می‌شود. تفاوت در لوازم جانبی درون کارتن در برخی مدل‌ها صدق نمی‌کند و ممکن است برای پک گلوبال به تبدیل نیاز پیدا کنید.

آخرین راه برای تشخیص رام گوشی توجه به وجود نماد CE است که در صورت مشاهده آن می‌ توانید مطمئن شوید که پک گلوبال را خریداری کرده‌ اید.

چگونه رام چین را از رام گلوبال تشخیص دهیم؟

کدام رام برای گوشی هوشمند بهتر است؛ چین یا گلوبال

برای پاسخگویی به این سوال باید به امکانات مورد نیاز خود توجه کنید؛ زیرا هر یک از رام‌های چین و گلوبال دارای مزایا و معایب منحصر به فردی هستند. گوشی های رام چین از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند و برای دانلود برنامه‌های اصلی گوگل پلی و کیبورد فارسی باید برنامه‌های جانبی را نصب کنید؛ این موضوع موجب سختی کاربر در هنگام کار کردن با گوشی هوشمند می‌شود.

با توجه به محدودیت‌هایی که رام چینی برای کاربر ایجاد می‌کند خرید آن‌ها عاقلانه نیست. در این زمینه باید مراقب کلاهبرداری افراد سودجو باشید؛ زیرا گوشی‌های رام چین به صورت غیر قانونی به کشور وارد می‌شوند و پس از مدت کوتاهی از استفاده مشکلات عملکردی زیادی به همراه دارند.

این افراد از رام‌های تقلبی و کپی گلوبال استفاده می‌کنند که موجب کندی رابط کاربری و مشکلات نرم افزاری می‌شود. رام‌ های کپی گلوبال قابلیت پشتیبانی از زبان فارسی را دارند؛ اما به دلیل استفاده از نسخه غیر رسمی دچار مشکلاتی مانند عدم دریافت بروزرسانی می‌شوند.

بنابراین با در نظر گرفتن تمام معایب رام چینی بهتر است با صرف هزینه بیش‌ تر به سراغ نمونه‌ های گلوبال بروید‌ تا از دردسر های نرم افزاری و مشکلات متعدد عملکردی رها شوید.

سخن پایانی

رام های موجود در بازار به ۲ دسته چین و گلوبال تقسیم بندی می‌شوند که نمونه‌ دوم از قیمت بالاتری برخوردار است؛ اما امکانات متعددی مانند پشتیبانی از تمام زبان‌های دنیا و استفاده از تم‌های ویژه‌ را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. تفاوت‌های زیادی بین این ۲ رام وجود دارد که مصرف کم‌تر باتری در گوشی‌های رام چین از آن‌ها به شمار می‌ رود.

برای تشخیص رام چین از گلوبال به متن کارتن و دفترچه راهنما دقت کنید؛ به طوری که در نمونه‌ های گلوبال نوشته‌ها انگلیسی یا هر زبانی غیر از چینی هستند.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *