آموزش اصطلاحات رایج نقشه خوانی
آوریل 29, 2019
آموزشگاه برق گستران
نقشه خوانی از مهمترین مراحل تعمیرات موبایل بوده، زیرا در نقشه خوانی می توان کل قطعات موبایل را بررسی نموده و قطعه ای که معیوب بوده و یا ارتباط آن با سایر قسمت های موبایل قطع شده را پیدا نموده و به راحتی عیب آن را رفع نمود. از این رو در اغلب موارد نقشه خوانی می تواند باعث کیفیت بهتر و سرعت بیشتر در نقشه خوانی موبایل شود. معمولا همه افرادی که وارد حوزه تعمیرات موبایل می شوند، نیاز است تا با نقشه خوانی موبایل آشنایی پیدا کنند. بدین ترتیب یکی از سرفصل های بسیار مهم آموزش تعمیرات موبایل نقشه خوانی و آشنایی با اصطلاحات آن است.

در نقشه خوانی ممکن است اصطلاحاتی به کار برود که همه افراد از آنها سر در نیاورند. زیرا ممکن است مخفف چندین کلمه مختلف باشند، از این رو نیاز است تا برخی از اصطلاحات رایج نقشه خوانی موبایل را به خوبی بشناسید، تا در صورت مشاهده آنها، بتوان به راحتی تشخیص داد، که هر نوشته و یا علامت مربوط به چه قطعه ای می باشد. بدین ترتیب به راحتی می توان نقشه ها را انطباق داده و محلی که دچار عیب بوده را مشخص نمود. از این رو در این مقاله به معرفی اصطلاحات رایج در نقشه خوانی موبایل می پردازیم.

خانه

اصطلاحات رایج نقشه خوانی موبایل

یکی از مهم‌ ترین مسائلی که یک تعمیرکار موبایل باید به آن مسلط بوده تا قادر به عیب‌یابی موبایل باشد، نقشه‌ خوانی موبایل است. این گزینه شامل یک نقشه از طراحی و ساخت مدارهای موبایل است که در آن محل قرار گرفتن همه قطعات ریز الکترونیکی مشخص شده و نام هر یک از این قطعات نیز به‌ صورت اختصار روی نقشه موبایل هک شده است. افراد متخصص در زمینه تعمیرات موبایل باید به‌ خوبی قادر به نقشه‌ خوانی موبایل باشند تا بتوانند کوچک‌ ترین تغییر و جابه‌ جایی در قطعات ریز الکترونیکی را که منجر به نقص فنی شده پیدا و رفع عیب نمایند. همان‌ طور که می‌ دانید اجزای طراحی شده در صفحه موبایل به‌ قدری ریز هستند که چنانچه بر اثر ضربه و یا هر عامل خارجی از جای خود خارج شده باشند، بدون داشتن ابزار و مهارت فرد تعمیرکار در زمینه نقشه‌ خوانی رفع عیب نخواهند شد. ازاین‌ رو پایه اصلی در کار تعمیرات موبایل به تخصص فرد در نقشه‌ خوانی موبایل بستگی خواهد داشت.

اصطلاحات رایج نقشه خوانی موبایل

 

 

آموزش تعمیرات موبایل از مبتدی تا حرفه ای

آموزش علائم فنی قطعات در نقشه‌خوانی تعمیرات موبایل

یکی از مواردی که یک تعمیرکار موبایل باید بداند، علائم فنی قطعات در نقشه‌ خوانی موبایل است. همان‌ طور که می‌ دانید هر یک از قطعات الکترونیکی نام مخصوص به خود را دارند که در بسیاری موارد با یک نام اختصاری در علائم فنی از آن یاد می‌ شود. در ادامه به برخی از این علائم رایج در نقشه‌ خوانی موبایل اشاره خواهیم:

SPI در نقشه خوانی چیست؟

SPI یک نوع واسط بوده که در میکروکنترلرهای AVR مورد استفاده قرار می گیرد. از SPI می توان جهت مسافت های کوتاه استفاده نمود. سرعت SPI در انتقال اطلاعات بسیار مناسب می باشد. در SPI معمولا ارسال اطلاعات به صورت دو طرفه نیز امکان پذیر بوده و معمولا این کار از طرق سه خط مختلف انجام می شود. نحوه عملکرد SPI در دو مد MASTER و SLAVE می باشد. در برخی از AVR ها در مد SPI MASTER سرعت دو برابر نیز می شود. SPI دارای چهار پایه می باشد. MISO را معمولا جهت انتقال اطلاعات مختلف از Slave به Master انتخاب می نمایند. پایه MOSI برعکس پایه قبلی بوده و جهت انتقال اطلاعات از Master به Slave به کار می رود. پایه SCK نیز وظیفه دارد تا پالس ساعت که توسط MASTER تولید می شود را انتقال بدهد. SSبار نیز می تواند به عنوان خطی جهت انتخاب SLAVE عمل کند. از این قطعه به‌ عنوان یک واسطه در میکروکنترلرهای avr استفاده می‌شود.

UART در نقشه خوانی موبایل چیست؟

Universal Asynchronous Receiver Transmitter که مخفف آن UART بوده، معنی لغوی آن فرستنده و گیرنده مبدل آسنکرون می باشد. UART داده موازی را می تواند به راحتی تبدل به داده های سری نماید. البته عکس این عمل نیز می تواند به سادگی انجام بشود. این قطعه در اجزای تشکیل‌ دهنده موبایل به‌ عنوان یک فرستنده و گیرنده مبدل آسنکرون عمل نموده و داده موازی را به داده سری تبدیل می‌کند.

C-BUS در نقشه خوانی تعمیرات موبایل چیست؟

C-BUS مخفف کلمات Control Bus بوده و از آن به عنوان باس نظارت یا باس کنترل نام می برند. معمولا C-BUS بین سی پی یو و آی سی تغذیه جای گرفته است. وظیفه ای که C-BUS داشته این است که از طریق C-BUS سی پی یو می تواند آی سی تغذیه را به خوبی زیر نظر گرفته و آن را مدیریت نماید. بدین ترتیب می توان متوجه شده که C-BUS دارای نقش بسیار مهمی می باشد.

این قطعه به طور معمول در بین cpu و ic قرار دارد و کار تغذیه cpu با این رابطه به‌ خوبی کنترل و انجام می‌شود.

GND در نقشه خوانی موبایل چیست؟

GND را مخفف Ground می نامند. معنی آن زمین است که معنی سطح صفر ولتاژ می باشد. در نقشه موبایل باید همه GND ها به هم وصل باشند. در غیر این صورت مدار با مشکل مواجه می باشد. پایه هایی را که معمولا به سر منفی ولتاژ وصل می شوند، GND می نامند. GND باید به قسمت منفی باتری موبایل متصل شود.

آشنایی با شماتیک انواع قطعات الکترونیکی در نقشه خوانی مدارات الکترونیک

در اینجا تصویری قرار داده شده که می توان با توجه به این تصویر بسیاری از علائم و حروف مخفف مربوط به قطعات الکترونیکی را مشاهده نمود. با دانستن شکل شماتیک و مخفف هر کدام از قطعاتی که در نقشه خوانی موبایل می تواند مفید باشد، قدم بزرگی به سوی تحلیل نقشه ها برداشته اید. نقشه خوانی موبایل می تواند یکی از فنی ترین و تخصصی ترین مراحل تعمیرات موبایل به شمار برود. از این رو باید دقت شود تا نکاتی که در این مسیر مورد نیاز بوده را به خوبی فرا گرفته، تا بتوان از آنها در مواقع مورد نیاز استفاده نمود. حروف و تصویر شماتیک مربوط به خازن، مقاومت، کلید ها و سایر علائمی که در نقشه خوانی مدارات الکترونیک مختلف کاربرد زیادی داشته، به نمایش گذاشته شده اند.

نقشه شماتیک موبایل

همان‌ طور که می‌ دانید، موبایل از اجزای پیچیده‌ ای ساخته شده است. ازاین‌ رو افراد متخصص در این زمینه برای کار و تعمیر آن نیازمند دانش خاصی هستند که با کمک آموزش نقشه‌ خوانی موبایل امکان‌ پذیر خواهد بود. شماتیک در این راستا به‌ عنوان یک نقشه برای طراحی، ساخت و عیب‌یابی مدارها عمل می‌کند. نقشه شماتیک موبایل که با نام طرح‌ واره نیز شناخته می‌شود، بخش‌های مختلف گوشی را نمایش می‌ دهد. گوشی‌ های نسل جدید دارای بیش از ۱۵ بخش مختلف مانند کلیدها، نمایشگرها، سیم‌ کارت، حافظه، میکروفون، بلندگو، بازر، موتور ویبراتور، پخش شبکه، باتری، بلوتوث، رادیو FM،هندزفری و… است. همه اجزای ذکر شده برای تعمیر به کمک شماتیک و نقشه خوانی موبایل انجام‌ پذیر خواهد بود.

قطعات الکترونیکی موبایل و نقشه‌خوانی

از قرار گرفتن و نصب قطعات مختلف الکترونیکی بر روی نقشه مدار، اجزای الکتریکی یک موبایل به وجود می‌ آید. یکی از مهم‌ ترین اصول اساسی در نقشه‌ خوانی موبایل نیز به این قطعات و علائم فنی آن برمی‌ گردد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

قطعات الکترونیکی موبایل و نقشه‌خوانی

 

  • خازن

از جمله اجزای مهم در برد موبایل است که جزو اصلی‌ ترین قطعات مدار محسوب می‌شود.

  • مقاومت

از دیگر قطعات اصلی در مدار محسوب می‌ شود که وظیفه تقسیم ولتاژ و محدود کردن جریان را در گوشی‌های موبایل بر عهده دارد. بسته به عملکرد مقاومت در گوشی‌ها این قطعه به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • القاگر (سلف)

این قطعه در نقشه‌ خوانی موبایل به شکل یک حلقه سیم است که با عبور جریان از آن به آهنربا تبدیل می‌ شود. شکل ظاهری سلف‌ ها به شکل خمیده یا حلقه‌ های پشت‌ سرهم هستند.

  • کلید

یکی دیگر از علائم فنی در قطعات الکترونیکی را کلیدها تشکیل می‌دهند که دارای انواع مختلفی هستند. کلید قطع و وصل، کلید فشاری، کلید دو راهه، کلید معکوس، کلید خاموش و روشن دوبل و… از انواع رایج این قطعه در نقشه‌ خوانی موبایل هستند.

کلید

 

  • دیود

این قطعه به لحاظ ظاهری به شکل یک مثلث متصل به خط است. قطب منفی در این قطعه به سمت بیرونی خط و قطب مثبت آن به سمت تخت مثلث متصل می‌شود.

  • ترانزیستور

این قطعه در گوشی‌های موبایل شامل دو نوع دوقطبی و اثر میدان هستند.

  • ترانسفورماتور

در طراحی و ساخت این قطعه از دو حلقه سیم و یک هسته آهنی متصل به آن استفاده شده است. این قطعه در نقشه‌خوانی موبایل وظیفه کم و زیاد شدن ولتاژ را بر عهده دارد.

  • فیوز

این قطعه از اجزای موبایل به‌عنوان یک محافظ از مدار در برابر عبور بیش از حد جریان محافظت می‌نماید.

نقشه خوانی موبایل

خلاصه

تعمیرکردن موبایل‌ها به‌ ویژه نسل‌ های جدید آن نیاز به تخصص، مهارت و استفاده از ابزار خاص خود دارد. باتوجه‌ به تغییرات بسیار گوشی‌ های همراه در دنیای امروز، تعمیرکاران در این زمینه نیاز به ارتقای دانش و به‌ روزرسانی اطلاعات خود برای عیب یابی دارند. یکی از مسائل مهم در تعمیرات گوشی‌ های هوشمند امروزی، مهارت در نقشه‌ خوانی موبایل است. ما در طی این مقاله به همه موارد، نمادها، اصطلاحات و اجزای مختلف گوشی همراه اشاره نمودیم. افراد علاقه‌ مند به فعالیت در این حیطه برای افزایش مهارت و تخصص خود می‌ توانند در دوره‌ های کوتاه‌ مدت آموزشی در این زمینه شرکت و اطلاعات و مهارت خود را به‌ روز نمایند.
در این مقاله به آموزش اصطلاحات رایج در نقشه خوانی موبایل پرداختیم، اصطلاحاتی که در اینجا به آن پرداخته شد از مهم ترین اصطلاحات نقشه خوانی می باشد. در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره تعمیرات موبایل و نقشه خوانی به دست آورید، توصیه می کنیم در دوره های موبایل آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *