ریمپ ایسیو خودرو؛ مزایا و معایب ecu remap
آگوست 7, 2023
آموزشگاه برق گستران

یکی از اقداماتی که در جهت تقویت و بهبود توان موتور خودرو انجام می‌شود، ریمپ ایسیو (ecu remap) است. قبل از ریمپ کردن ماشین بد نیست با فواید و مزایا و همچنین ضرر و معایب ریمپ کامپیوتر ماشین آشنا شوی؛ زیرا شاید ریمپ قابل برگشت باشد و بتوان آن را به حالت کارخانه باز گرداند ولی آسیب و ضررهای remap غیر اصولی خودرو برگشتی نخواهند داشت.
صنعت خودروسازی پس از طی کردن چالش های فراوان و آزمون و خطا کردن های بسیار ناگزیر به استفاده از تکنولوژی های روز در دنیای علم و صنعت شده است. که یکی از بزرگترین و بهترین تکنولوژی ها، ساخت رایانه ها و هوش مصنوعی می باشد که خود بخشی جدایی ناپذیر و متصل به همه علوم است.
شرکت های خودرو سازی توانسته اند، از این تکنولوژی در تولید خودرو های ساخته شده در دنیا استفاده کنند و از رایانه و هوش مصنوعی در بخش های مختلف خودرو، به صورت کاملاً تخصصی استفاده و به بهترین شکل ممکن نهایت بهره مندی را ببرند.
به کارگیری رایانه در خودرو ها به شکل یک ماژول کوچک می باشد، که به آن کامپیوتر خودرو یا ایسیو خودرو گفته می شود. ایسیو در خودرو ها به شکلی نقش مغز متفکر آن را ایفا میکند و از همه قطعات بیشترین کنترل را بر روی موتور خودرو و سیستم سوخت دارد و زمانی که خودرو نیاز به تغییر در کارکرد موتور و نحوه سوخت رسانی دارد از طریق ریمپ کردن ایسیو خودرو این تغییرات اعمال می شود.
در این مقاله بر آنیم تا مختصری درباره ریمپ ایسیو خودرو و معایب و مزایای ریمپ کردن ECU توضیحاتی را ارائه دهیم.

 ریمپ ایسیو خودرو چیست ؟

پس از واردات خودرو به کشور ایران از آنجایی که این خودرو ها در شرایط آب و هوایی متفاوتی نسبت به ایران تولید شده اند. لذا جهت بالا بردن راندمان این خودرو ها نیاز است که ایسیو (کامپیوتر خودرو) ریمپ شوند. ریمپ ecu و کامپیوتر خودرو (ریمپ تیونینگ) با تغییر تنظیمات نرم افزاری ایسیو و جایگزینی تنظیمات جدید امکان پذیر است.
این تنظیمات بسته به نوع خواست و همچنین موقعیت جغرافیایی شما قابل تغییر است، که البته می تواند همانگونه که مزایایی برای خودرو دارد با تنظیمات غلطT معایبی را هم در پی داشته باشد.

ریمپ ایسیو خودرو چیست ؟

مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو

ریمپ خودرو به طور کلی مفید است، اما اگر ما این کار را در نمایندگی های غیر مجاز و توسط افرادی که علم کافی ندارند انجام دهیم، در صورت اشتباه بودن ریمپی که به ایسیو خودرو زده می شود، باعث بروز مشکل و ایجاد معایبی در خودرو می شود. همچنین باید بدانیم که موتور هر خودرو حد و توان مشخصی دارد. اگر بخواهیم با ریمپ ECU از آن کارایی و توان بیشتری بگیریم صد در صد به موتور فشار می آید. در نتیجه باعث آسیب های جدی به موتور خودرو می شود.

 مزایا ریمپ ایسیو خودرو

ریمپ ecu به خودی خود برای موتور خودرو مفید است و این در صورتی است که اعداد جداول نرم افزار ایسیو را به اندازه ی درجه مناسب و به صورت اصولی تغییر دهیم؛ به طوری که به موتور ماشین آسیبی وارد نشود. از مزایای ریمپ ماشین میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   ریمپ کاهش مصرف سوخت خودرو
  •   ریمپ افزایش شتاب و سرعت خودرو
  •   ریمپ کاهش دمای آب
  •   رفع معایب خودرو بعد از تولید با ریمپ ایسیو

 

کاهش مصرف سوخت

شما میتوانید با ریمپ ایسیو ماشین خود و تنظیم سیستم سوخت رسانی، باعث کاهش مصرف سوخت در موتور خودرو شوید. در نهایت این امر می تواند در دراز مدت به طور قابل ملاحظه ای از لحاظ مالی به صرفه باشد.

افزایش شتاب و سرعت خودرو

یکی دیگر از مزایای ریمپ ایسیو افزایش چشمگیر سرعت و شتاب خودرو است و برای این تغییر در ایسیو خودرو، نیاز به داشتن علم کافی در این زمینه می باشد.

لازم به ذکر است که شما می توانید شتاب ماشین را افزایش دهید. ولی مطلبی که ریمپ کار ها به شما می گویند این است که در کنار افزایش شتاب خودرو مصرف سوخت را نیز برای شما کاهش میدهند، در صورتی که چنین موردی امکان پذیر نیست. چرا که در کنار افزایش شتاب خودرو امکان کاهش مصرف سوخت وجود ندارد، پس در نتیجه یا می توانیم مصرف سوخت را کاهش دهیم و افزایش سرعت را نداشته باشیم و یا می توانیم افزایش شتاب داشته باشیم، ولی کاهش مصرف سوخت را نداشته باشیم.
پس باید انتخاب کنیم که هدف از ریمپ کامپیوترخودرو چیست و کدام مورد برای ما ارجحیت دارد. همچنین باید بدانید آن ریمپ کاری که به شما می گوید هردو مورد افزایش شتاب و کاهش سوخت را بر روی خودرو شما اعمال می کند، سخت در اشتباه است و همچین چیزی امکان پذیر نیست.

مزایا و معایب ریمپ ایسیو خودرو

 

ریمپ کاهش دمای آب

از اولین خودرو های خارجی که وارد ایران شده اند میتوان به خودرو پژو، ساخت کشور فرانسه اشاره کرد. در این کشور به علت سردتر بودن دمای هوا نسبت به هوای ایران شرکت سازنده پژو، دمای روشن شدن فن دور کند را بر روی 97 درجه و دمای روشن شدن دور تند را بر روی 107 درجه قرار داده است.
یکی از دلایل خرابی واشر سرسیلندر و نحوه جلوگیری از آن با ریمپ ایسیو خودرو، دمای 97 درجه نزدیک به دمای جوش آب است و این خودرو با ورود به ایران در فصل تابستان، هنگامی که بر روی آسفالت داغ خیابان با دمای حدود 70 الی 80 درجه در حال عبور است، دمای آب خودرو به 97 درجه می رسد و فن دور کند شروع به کار می کند و دمای حدود 80 درجه را به داخل مکش می کند. این امر کمک چندانی به خنک شدن موتور خودرو نمی کند و به همین دلیل است که خودروی پژو در ایران زیاد جوش می آورد و آمار بالایی در خرابی واشر سرسیلندر دارند.
پس در این خودرو ها با ریمپ کردن ایسیو و کاهش تنظیمات دمای آب، جهت زودتر روشن شدن فن موتور، باعث می شود که ماشین دیرتر به نقطه جوش برسد. البته در شرکت های خودرو سازی ایران، در محصولات جدید با پایین آوردن دمای آب نسبت به تولیدات قدیمی تر باعث زودتر روشن شدن فن خودرو شده اند، که این امر موجب افزایش طول عمر موتور خودرو و واشر سرسیلندر شده است.

  رفع معایب خودرو بعد از تولید با ریمپ ایسیو

برنامه ایسیو بعضی از خودرو ها مخصوصا ایسیو خودرو های قدیمی تر، هنگامی که در شرکت طراحی می شوند، یک سری معایب دارند، به عنوان مثال :

  •   ماشین هنگام سر گاز، ناک می زند؛
  •   موتور خودرو در سرعت های بالا کم می آورد؛
  •   هنگام عوض کردن دنده ها یک کوپ دارد؛

که شما می توانید با انجام ریمپ مناسب برای ایسیو خودرو، این معایب را از ماشین خود حذف کنید. که اصطلاحاً به این نوع ریمپ ایسیو، ریمپ اصلاحیه گفته می شود. برای رفع معایب فایلی است که هنگام تولید خودرو، شرکت بر روی ایسیو قرار داده است و با این ریمپ این معایب برطرف می شود.

 معایب ریمپ ایسیو خودرو

از جمله معایبی که با ریمپ ایسیو باعث آسیب به خودرو میشود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  •   ریمپ کردن اشتباه و نادرست
  •   ریمپ کاتاف رگباری (Soft Cut Off)
  •   ریمپ پاپ اند بنگ (بک فایر)
  •   ریمپ افزایش شتاب خودرو

 

خرابی موتور با ریمپ اشتباه و نادرست

باید بدانید که اگر ریمپ کامپیوتر خودرو شما اشتباه باشد و به درستی انجام نگرفته باشد، خود میتواند جز معایب محسوب شود. در نتیجه مطمعناً به موتور ماشین و دیگر اجزای خودرو صدمه وارد می کند.

 معایب ریمپ ایسیو خودرو

ریمپ کاتاف رگباری و ریمپ پاپ اند بنگ(بک فایر)

در حالت عادی بعضی از ریمپ ها مانند کاتاف رگباری و یا پاپ اند بنگ با تغییر در تنظیمات ایسیو خودرو اعمال خواهد شد، که باعث تغییر صدای خودرو می شوند و باید بدانید که کاتاف رگباری و پاپ اند بنگ به اگزوز خودرو، منبع اگزوز، کاتالیزور و موتور خودرو آسیب وارد می کند. در کل این نوع ریمپ خودرو کار درست و مفیدی نیست که بر روی موتور خودرو انجام شود.

گرچه عده ای به خاطر تغییر صدای خودرو و جذابیتی که دارد، این نوع ریمپ ها را بر روی ماشینشان اعمال می کنند، که در بلند مدت به موتور ماشین فشار می آید و باعث آسیب جدی می شود.

ریمپ افزایش شتاب خودرو

افزایش شتاب از طریق ریمپ ایسیو تا حدودی بر روی ماشین امکان پذیر است و اگر بیش از حد و یا حتی در حالت نرمال باشد به موتور خودرو در بلند مدت آسیب هایی وارد می شود. از آنجا که موتور ماشین های ساخت شرکت های خودرو سازی ایرانی، موتور های ضعیفی هستند و قطعات بکار برده در آن ها از جنس آلیاژ نا مرغوبی ساخته شده اند، لذا افزایش شتاب در این موتور ها بعد از ریمپ ECU میتواند آسیب های جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

مفید بودن یا نبودن ریمپ ماشین برای خودرو های داخل شهر

بعضی از ریمپ ها برای خودرو های داخل شهر مفید است، مانند : ریمپ کاهش مصرف سوخت، ریمپ رفع کپ بین تعویض دنده و ریمپ رفع ناک سر گاز در ایسیو های قدیمی، ولی این ماشین ها نیازی به افزایش شتاب ندارند.

جمع بندی

همان طور که وعده داده بودیم تعدادی از انواع ریمپ ایسیو خودرو، مزایا و فوائد ریمپ ماشین و همچنین آسیب و معایب ریمپ ecu را برای شما توضیح دادیم و در نهایت باید بدانید که تغییر نادرست تنظیمات ایسیو خودرو موجب بروز مشکلات فراوانی خواهد شد. لذا با ارائه این مطالب امیدواریم که توانسته باشیم کمک اندکی به رفع ایرادات خودرو های شما کرده باشیم.
برای افرادی که علاقمند به شرکت در دوره آموزش ریمپ ECu و اخذ مدرک فنی حرفه ای برای ورود به این شغل جذاب و پردرآمد هستند، آموزشگاه برق گستران با هزینه و قیمت بسیار مناسب این کلاس آموزشی را برای کارآموزان برگزار می نماید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *