کاربرد ایسیو خودرو
سپتامبر 20, 2023
آموزشگاه برق گستران

ایسیو ECU یا کامپیوتر ماشین که اغلب به عنوان “مغز” موتور نامیده می شود یکی از بنیادی ترین قطعات خودرو به شمار می رود. ما در این مقاله به معرفی کامل ایسیو (ECU)، تاریخچه، وظیفه و کاربرد آن در خودرو، علائم خرابی و مکانیسم عملکرد آن می پردازیم. در ادامه به نحوه عیب یابی و تست ای سی یو ماشین با دیاگ و همچنین رایج ترین مشکلات آن می پردازیم.

ایسیو ECU چیست؟

 

ECU  اصطلاحا به واحد کنترل موتور و هر واحد کنترل الکترونیکی که جزء هر سیستم مکاترونیک خودرو گفته می شود و فقط مختص کنترل موتور نیست. در صنعت خودرو، اصطلاح ECU اغلب به واحد کنترل موتور (ECU) یا واحد کنترل موتور (ECM) مربوط می شود. اگر این واحد، موتور و هم گیربکس را کنترل می کند، اغلب به آن ماژول کنترل نیروی محرکه (PCM) می گویند.

اساساً ECU موتور تزریق سوخت و در موتورهای بنزینی زمان جرقه را به منظوز احتراق آن کنترل می کند و موقعیت داخلی موتور را با استفاده از سنسور موقعیت میل لنگ تعیین می کند، تا انژکتورها و سیستم احتراق دقیقاً در زمان صحیح خود فعال شوند. علارغم اینکه به نظر می رسد می توان آن را به صورت مکانیکی انجام داد(کمااینکه در گذشته این چنین بود)، اما در حال حاظر این فرایند کمی سخت تر از حالت معمول است .

 

ایسیو ECU چیست؟

 

موتور احتراق داخلی در اصل یک پمپ بادی بزرگ است که با استفاده از سوخت، خود را تغذیه می کند. وقتی هوا جذب می شود، باید سوخت کافی برای ایجاد نیرو، جهت تقویت عملکرد موتور و هم چنین تامین مقدار مفید برای حرکت خودرو در مواقع لازم، فراهم شود. این ترکیب هوا و سوخت “مخلوط” نامیده می شود. اگر این مخلوط زیاد باشد موتور اصطلاحا “خفه” می کند و اگر خیلی کم باشد موتور قادر به تغذیه خود یا خودرو نخواهد بود.

نه تنها مقدار مخلوط مهم است، بلکه نسبت آن مخلوط نیز باید متناسب باشد. اگر سوخت زیاد واکسیژن بسیار کم باشد احتراق نامساعد بوده و اتلاف کننده است. اگر سوخت بسیار کم و اکسیژن زیاد باشد، احتراق را کند و ضعیف می کند.

این مقدار و نسبت مخلوط در موتور ها را با دستگاه اندازه گیری کاملاً مکانیکی به نام کاربراتور کنترل می کردند. با توجه به نیاز  وسایل نقلیه مدرن به مصرف سوخت با بازدهی بالا و آلایندگی کمتر، این مخلوط باید با دقت بیشتری کنترل شود.

تنها راه برای فراهم کردن این شرایط سخت، سپردن کنترل موتور به ECU (واحد کنترل موتور) است. ECU وظیفه کنترل تزریق سوخت، احتراق و لوازم جانبی موتور را با استفاده از معادلات و جداول عددی ذخیره شده به صورت دیجیتالی و غیر آنالوگ دارد.

ECU مخفف چیست؟

ECU یا Electronic Control Unit به معنای واحد کنترل الکترونیک است. به طور خلاصه، ECU یا ایسیو معادل مغز هوشمند خودروهای انژکتوری می‌باشد. این کامپیوتر خودرو، با دریافت اطلاعات از سنسورهای مختلف و کنترل و بررسی شرایط خودرو، بهبود عملکرد خودرو را از جمله مصرف سوخت و رعایت استانداردهای آلایندگی هوا تسهیل می‌کند. در واقع، ECU نقش مهمی در بهینه‌سازی عملکرد خودرو و افزایش کارایی آن دارد.

حتما بخوانید:انواع سنسورهای ایسیو (ECU) و کاربرد هر یک از آن ها

تاریخچه ECU

 

دهه 1970: ECU ها شروع به کنترل چندین سلونوئید روی کاربراتورها کردند تا آنها را کارآمدتر کند. برخی از آن ها شروع به مخلوط کردن، در حالت سرعت دور خلاص کردند.

دهه 1980: با گسترش تزریق سوخت ، ECU مسئولیت کامل سوخت رسانی و احتراق موتورهای بنزینی را بر عهده گرفت. حلقه کنترل لامبدا به زودی جا افتاد و ECU به سرعت پا به دوران جدیدی در عملکرد موتور نهاد.

 

تاریخچه ECU

 

دهه 1990: ECU در آن دوره امنیت خودرو ها را تامین می کرد. همچنین در موتورهای دیزلی به چشم می خورد که نقش نسبتا زیادی در موفقیت موتور توربودیزل در چند دهه آینده داشت.

دهه 2000: سوپاپ کنترل گاز Drive-by-Wire ، کنترل توربوشارژر و سیستم های انتشار چندگانه  همه تحت کنترل ECU قرار گرفتند .

دهه 2010 و بعد از آن: ECU هم اکنون کنترل کاملی بر احتراق مخلوط ، باز شدن سوپاپ گاز ، سیستم خنک کننده و سیستم های خروجی دارد. این دستگاه می تواند بیش از صدها ورودی و خروجی داشته باشد و بخشی از  شبکه متصل به  ده ها واحد های کنترل الکترونیکی دیگر داخل خودرو است. سیستم های ترکیبی برای عملکرد بهتر،  به ECU متکی هستند ، در حالی که ویژگی های Driving Assistance در صورت در مقوله ی کنترل شرایط موتور مطرح می شود.

سازگاری های ایجاد شده توسط ایسیو (ECU)

خودروهای مدرن با  قابلیت تحمل بسیار بیشتری  نسبت به گذشته ساخته می شوند، اما هنوز در معرض تغییرات مختلف ، فرسودگی مکانیکی و اثرات محیطی هستند. بدین ترتیب، می توان با تغییرات تدریجی در عملکرد موتور آن ها را سازگاتر کرد.

بطور مثال با مسدود شدن فیلتر هوا توسط گرد و غبار،  ECU می تواند برای سازگار شدن موتور، آن را  با مقدار کمتری تزریق سوخت روشن کند و به آن اجازه می دهد تا حداکثر کارایی خود را از زمان روشن شدن موتور به جای عملکرد در سطح کارخانه داشته باشد و  باعث ایجاد ترکیب بهینه می شود که این کار را به واسطه ذخیره مقادیر  Lambda  انجام می دهد.

این سازگاری ها نه تنها در مورد گرفتگی فیلترهای هوا ، بلکه در بسیاری از سیستم های موتور یا گیربکس نیز صدق می کند. با فرسوده شدن اجزای سیستم های هیدرولیک ، برای جبران نیاز به تغییر زمان فعال سازی برقی دارند. به طور مشابه ، هنگامی که موتور کاملاً فرسوده شده است ،  توان پمپ هوا به مرور تحلیل می رود و زاویه باز شدن سوپاپ گاز برای مهیا کردن سرعت دور خلاص مناسب، تغییر کند.

کار و وظیفه ecu چیست؟

در ادامه به بررسی وظیفه ای سی یو یا کامپیوتر خودرو می پردازیم و عملکرد آن را در سیستم برق ماشین تحلیل خواهیم نمود.

 

اولین مرحله از عملکرد ECU در واقع کنترل میزان نیرو است.ECU جاییست که ولتاژهای مختلف تنظیم می شود و راه اندازی آن ها کنترل می شود. اکثر ECU ها به دلیل تنوع اجزای داخلی دارای مدیریت نیرو پیچیده ای هستند که 1.8 ولت ، 2.6 ولت ، 3.3 ولت ، 5 ولت ، 30 ولت و حداکثر 250 ولت را از منبع تغذیه 10-15 ولتی خودرو تنظیم می کند. سیستم مدیریت نیرو همچنین به ECU اجازه می دهد تا کنترل کاملی برای خاموش کردن خود و نه فقط هنگام خاموش کردن سوئیچ احتراق داشته باشد.

 

کار و وظیفه ecu چیست؟

 

پس از تامین ولتاژهای مناسب، ریزپردازنده ها می توانند شروع به راه اندازی کنند. در اینجا ریزپردازنده اصلی نرم افزار را از روی حافظه می خواند و خود آن را بررسی می کند. سپس اطلاعات سنسورهای متعدد روی موتور را خوانده و آن ها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می کند.

این اطلاعات اغلب از طریق CANbus  (شبکه کامپیوتری داخلی خودروی شما)  به سایر ماژول های الکترونیکی منتقل می شود. هنگامی که ریزپردازنده اصلی این اطلاعات را تفسیر کرد، به جداول یا فرمول های عددی نرم افزار رجوع کره و در صورت نیاز خروجی ها را  راه اندازی می کند.

بطور مثال اگر سنسور موقعیت میل لنگ نشان دهد که موتور یکی از سیلندرها به حداکثر فشار رسیده است، ترانزیستوری را برای سیم پیچ احتراق مربوطه فعال می کند. فرمول و جداول اشاره شده در نرم افزار باعث می شود تا فعال شدن این ترانزیستور بر اساس موقعیت سوپاپ گاز ، دمای مایع خنک کننده ، دمای هوا ، باز شدن EGR و نسبت مخلوط و اندازه گیری های قبلی که احتراق نادرست را نشان می دهد، به تاخیر بیفتد یا پیش برود.

عملکرد پردازنده اصلی در ای سی یو و فعال سازی بسیاری از خروجی ها توسط یک ریزپردازنده کنترل کننده نظارت می شود که در اصل یک کامپیوتر ثانویه است که از عملکرد صحیح کامپیوتر اصلی اطمینان حاصل می کند. اگر ریزپردازنده کنترل کننده از عملکرد ECU راضی نباشد، می تواند کل سیستم را ریست کرده یا به طور کامل خاموش کند. در صورت ایجاد خطا در ریزپردازنده اصلی، لازم است از پردازنده کنترل کننده ای با سوپاپ کنترل گاز و درایو سیمی استفاده کرد.

نحوه مدیریت سوخت توسط ایسیو  (ECU)

 

ECU در هنگام تعیین  نسبت صحیح مخلوط باید با متغیرهای زیر سروکار داشته باشد:

  • شرایط موتور
  • دمای موتور/مایع خنک کننده
  • دمای هوا
  • دمای سوخت
  • کیفیت سوخت
  • محدودیت فیلتر متفاوت
  • فشار هوا
  • راندمان پمپاژ موتور

بنابراین نیاز است تا این متغیر ها بوسیله تعدادی سنسور اندازه گیری شده و عملکرد آن ها طبق منطق برنامه نویسی به درستی متعادل شوند.

افزایش نیاز های موتور (مانند شتاب) مستلزم افزایش مقدار کل مخلوط است. به دلیل ویژگی های احتراقی سوخت های مورد استفاده ، تغییر نسبت این مخلوط ها نیاز به تغییر دارند. وقتی پدال گاز را فشار می دهید، سوپاپ گاز باز می شود تا هوای بیشتری وارد موتور شود. افزایش میزان جریان هوا به درون موتور توسط سنسور متر جریان هوای توده ای (MAF) انجام می شود تا بتواند سوخت تزریقی را تغییر داده و نسبت مخلوط را در محدوده مناسب قرار دهد.

 

نحوه مدیریت سوخت توسط ایسیو  (ECU)

 

برای دستیابی به  بهترین میزان نیرو و احتراقی ایمن،ای سی یو باید نسبت مخلوط را تغییر داده و سوخت بیشتری در زیر گاز کامل تزریق کند  که به آن “مخلوط غنی” می گویند. در مقابل، یک روش سوخت رسانی یا خطایی که منجر به تزریق کمتر از حد معمول سوخت شود، منجر به ایجاد “مخلوط رقیق” می شود.

علاوه بر محاسبه سوخت بر اساس نیازهای راننده، دما نقش مهمی در معادلات مورد استفاده دارد. از آنجا که بنزین به صورت مایع تزریق     می شود، قبل از احتراق باید تبخیر رخ دهد. در موتورهای داغ، کنترل این کار آسان است، اما در موتورهای سرد مایع کمتر بخار می شود و باید سوخت بیشتری تزریق شود تا نسبت مخلوط در محدوده مناسب احتراق قرار بگیرد.

یادآوری: قبل از استفاده از ECU ، این کار توسط “خفه کردن” در کاربراتور مدیریت می شد. این خفه کننده یک فلپ ساده بود که جریان هوا را در کاربراتور محدود می کرد و باعث افزایش خلاء در جت ها می شد تا جریان سوخت بیشتر افزایش یابد. این روش نادرست،  اغلب مشکل ساز بود و نیاز به تنظیم همیشگی داشت و بسیاری از آن ها هنگام رانندگی به صورت دستی توسط راننده تنظیم می شد.

دمای هوا نیز همانند فشار متغیر جوی در کیفیت احتراق نقش دارد.

حتما بخوانید: شرایط نوشتن قولنامه ماشین

احتراق کامل ایسیو ECU

از آنجایی که موتور خودرو بیشتر زمان خود را روی سوپاپ کنترل گاز می گذراد، ECU حداکثر تمرکز خود را روی این زمینه می گذارد. مخلوط ایده آل در جایی که تمام سوخت تزریق شده، دچار احتراق می شود و تمام اکسیژن توسط آن مصرف می شود که به عنوان “استوکیومتری” یا اغلب به عنوان “لامبدا” شناخته می شود. در شرایط استوکیومتری ، لامبدا برابر با 1.0 است.

سنسور اکسیژن گاز خروجی(سنسور لامبدا ، سنسور O2 ، سنسور اکسیژن یا HEGO) میزان اکسیژن باقی مانده پس از احتراق را اندازه گیری می کند و برای موتور مشخص می کند که آیا در نسبت مخلوط هوا اضافی وجود دارد و یا سوخت زیاد یا ناکافی تزریق می شود یا خیر. ای سی یو این اندازه گیری را خوانده و مقدار سوخت تزریق شده را به طور مداوم تنظیم می کند تا مخلوط را تا حد ممکن نزدیک به Lambda  = 1.0  نگه دارد. این عمل به عنوان “حلقه بسته” شناخته می شود .

احتراق کامل ایسیو ECU

 

به دلیل مقررات سختگیرانه آلایندگی که در حال حاضر در حال اجرا است، بسیاری از سیستم های دیگر بر روی موتور وجود دارد که به کاهش مصرف سوخت ویا تاثیرات مخرب زیست محیطی کمک می کند که شامل موارد زیر است:

  • گردش مجدد گازهای خروجی (EGR)
  • مبدل کاتالیزوری و کاهش کاتالیزوری انتخابی
  • واکنش تزریق هوای خروجی (AIR)
  • فیلترهای ذرات دیزلی (DPF)
  • طبقه بندی سوخت
  • تزریق افزودنی اگزوز (مانند  AdBlue)
  • کنترل نشتی تبخیری (EVAP)
  • توربوشارژ و سوپرشارژ
  • سیستم های پیشرانه هیبریدی
  • کنترل متغیر سوپاپ ( مانند VTEC یا MultiAir)
  • کنترل ورودی متغیر

هر یک از سیستم های فوق به نحوی بر عملکرد موتور تأثیر می گذارد و در نتیجه باید تحت کنترل کامل ECU باشد.

ایسیو ECU چگونه کار می کند؟

 

ای سی یو که اغلب به عنوان “مغز” موتور نامیده می شود در اصل یک کامپیوتر، سیستم سوئیچینگ و سیستم مدیریت نیرو بسیار کوچک است.

ورودی ایسیو ECU

این بخش شامل سنسورهای دما و فشار، سیگنال های روشن یا خاموش و داده های ماژول های دیگر داخل خودرو است و نحوه جمع آوری اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری، توسط ECU صورت می گیرد. یک نمونه ورودی می تواند یک سنسور دمای خنک کننده یا سنسور موقعیت پدال شتاب دهنده باشد. شرایط ماژول سیستم ترمز ضد قفل (ABS) نیز ممکن است همانند کنترل کششی در نظر گرفته شود.

پردازش ایسیو ECU

پس از جمع آوری داده ها توسط ECU ، پردازنده باید مشخصات خروجی مانند پهنای پالس انژکتور سوخت را طبق نرم افزار ذخیره شده تعیین کند. پردازنده نه تنها نرم افزار را جهت تعیین خروجی مناسب می خواند، بلکه اطلاعات خود را نیز مانند تنظیمات و مسافت پیموده شده را نیز ثبت می کند.

خروجی ایسیو ECU

ایسیو می تواند با کار روی موتور، به مقدار مناسبی از نیرو اجازه می دهد تا حسگر ها را به طور دقیق کنترل کند. این موارد می تواند شامل کنترل پالس انژکتور سوختی ، زمان دقیق سیستم احتراق، باز شدن بدنه سوپاپ گاز الکترونیکی یا فعال شدن فن خنک کننده رادیاتور باشد. ECU برای عملکرد صحیح اجزای مختلف داخلی نیازمند توان داخلی زیادی است. علاوه بر این، برای کارکردن بسیاری از سنسورها و محرک ها، ولتاژ صحیح باید توسط ECU برای قطعات جانبی خودرو تامین شود که می تواند شامل تنها 5 ولت  برای سنسورها یا بیش از 200 ولت برای مدارهای تزریقی سوخت باشد.ولتاژ نه تنها باید اصلاح شود ، بلکه برخی خروجی ها باید بیش از 30 آمپر را مدیریت کنند، که طبیعتاً گرمای زیادی ایجاد می کند. مدیریت حرارتی بخش مهمی از طراحی ECU است.

عیب یابی ای سی یو ECU ماشین

 

عیب یابی ای سی یو ECU ماشین

 

پیچیدگی اجرای همه این کنترل ها، ورودی ها و خروجی ها به قابلیت عیب یابی نسبتاً پیشرفته ای نیاز دارد و عیب یابی موتور به روش های قدیمی منسوخ شده است. ورودی و خروجی های ای سی یو به طور جداگانه توسط پردازنده ای اغلب ده ها بار در ثانیه، کنترل می شود تا اطمینان حاصل شود که در محدوده قابل تحمل نرم افزار قرار دارد. اگر یک خوانش سنسور  برای مدت زمان از پیش تعیین شده ای خارج از این محدوده قرار بگیرد، خطایی ثبت می شود و کد خطا جهت بازخوانی توسط تکنسین ذخیره می شود.

کدهای خطای ایسیو ECU

هنگامی که یک کد خطا در حافظه ذخیره می شود، معمولاً با کاهش کارایی موتور، برخی از برنامه های نرم افزار نادیده گرفته می شود، اگرچه موتور هنوز قادر به کارکردن در سطح ابتدایی خود است. در برخی شرایط،  مکانیسم عیب یابی یک نقص جدی را کشف می کند که یا عملکرد اساسی موتور را مختل می کند ، یا برای ایمنی موتور آن را خاموش می کند.

با وجود مدیریت پیشرفته شرایط موتور، اولین مرحله عیب یابی برای تکنسین خودرو، دسترسی به کدهای خطا از طریق حافظه ECU است که اغلب به صورت کدهای 5 رقمی الفبایی که با P ، B ، C یا U شروع می شوند هستند، و 4 عدد بعد از آن ها وجود دارد. جزئیات این کدها و توضیحات آن ها را می توانید در اینجا پیدا کنید: کدهای خطای OBDII

علاوه بر این کدها، تکنسین همچنین می تواند داده های حسگر حیاتی را از طریق ابزار عیب یاب در زمانی  که خودرو در حال کار است مشاهده کند که به آن ها این امکان را می دهد که سنسوری که خوانشی نادرست ولی در محدوده قابل قبول کد های خطا دارد را مشاهده کند.

مشکلات رایج ایسیو ecu

تقربیا تمامی سیستم و عملکرد مهم در خودرو توسط ECU تنظیم می شود. دلایل متعددی وجود دارد که سبب خراب شدن یا معیوب شدن ecu خودرو می شود. اگر ecu خودرو شما دچار مشکل شده باشد سریعا علائم قابل توجه ای از خود نشان می دهد که آشنا بودن با این علائم خالی از لطف نمی باشد. در ادامه به برخی از مشکلات رایج ایسیو خودرو می پردازیم.

 

مشکلات رایج ایسیو ecu

باتری معیوب یا ضعیف

داشتن باتری سالم برای درست عملکرد ecu بسیار حیاتی می باشد. اگر باتری ماشین شما به طور کامل خراب شود، قطعا خودرو قابل حرکت کردن نیست. اما اگر باتری ضعیفی داشته باشید می تواند بر روی عملکرد ecu تاثیر منفی گذاشته و در طولانی مدت سبب خراب شدن ecu بشود. از آنجایی که ضعیف شدن باتری ماشین دارای علائمی همچون بد استارت خوردن ماشین، کار نکردن چراغ های کیلومتر شمار، کار نکردن سیستم صوتی و غیره می توان یافت که باتری خودرو شما ضعیف شده و بایستی جهت تعویض یا شارژ کردن آن اقدام فرمایید. در غیر این صورت باتری ضعیف می تواند ecu خودرو شما را دچار مشکل کند و بایستی هزینه بیشتری برای تعویض باتری و تعمیر ecu پرداخت کنید.

ورود رطوبت داخل ecu

همان طور که ممکن است بدانید در اطراف ecu درزگیر های وجود دارد که از ورود رطوبت به داخل ایسیو جلوگیری می کند. اکنون بعد از سال ها استفاده از خودرو ممکن است این درزگیرها فرسوده شوند و رطوبت هوا به راحتی وارد ecu شود. وجود رطوبت داخل ecu بسیار مشکل ساز است زیرا عملکرد آن را مختل کرده و سبب آسیب دیدن قطعات آن می شود. بنابراین همیشه سعی کنید درزگیر کنار ecu را تمیز کنید.

ولتاژ مصرفی پایین

ولتاژ مورد نیاز ecu حداقل 9 وات و حداکثر 12 وات می باشد. اگر ecu ولتاژ کمتر از 8 دریافت کند سبب اختلال در عملکرد خود می شود. سیم کشی ای وجود دارد که توسط آن می توانید مقدار ولتاژ دریافتی ایسیو را بررسی کنید. کافی است یک ولت متر به آن وصل کنید و میزان ولتاژ دریافتی را بررسی کنید. اگر ولتاژ کمتر از 8 یا 9 وات بود بهتر است به برق کار خودرو مراجعه نمایید.

 سوپاپ الکترونیکی کنترل گاز در ایسیو (ECU)

 

بسیاری از مردم کاربرد سوپاپ کنترل گاز با سیم رانندگی را زیر سوال می برند. این وسیله در دهه 90 معرفی شد و امروزه تقریباً بر روی هر موتور تولید شده ای نصب شده است، اما برتری آن نسبت به کابل قدیمی چیست؟

تا دهه 80 ، بیشتر کنترل سوپاپ گاز یا شتاب دهنده توسط کابل متصل کننده پدال به کاربراتور انجام می شد. سرعت دور خلاص به سادگی با تنظیم پیچی باعث می شود تا سوپاپ گاز کمی باز بماند و موتور به خوبی خاموش شود. این روش ساده نیاز به تنظیم همیشگی سرعت دور خلاص داشته و هنگام سرد شدن موتور یا فرسودگی قطعات مختلف مستعد انحراف بود.

در دهه 1980، با رواج یافتن ایسیو ، شیرهای الکترونیکی کنترل هوای  آزاد معرفی شدند که بسیاری از این مسائل را  حل می کرد ، با این حال ای سی یو در حال حاضر بخشی از جریان هوا را کنترل می کند و اجزای دیگر همچنان باقی مانده است.

با پیشرفت روز افزون بازدهی عملکرد موتور و کارایی در مونتاژ قطعات خودرو ، سوپاپ کنترل الکترونیکی گاز معرفی شد. این امر باعث سرعت بخشیدن به تولید خودرو (بدون نیاز  کابل عبوری گاز از فایروال) شد و دیگر نیازی به سوپاپ کنترل هوای آزاد نبود . ECU موتور کنترل عملکرد EGR و خاموش و روشن کردن موتور بهبود بخشد.

یکی از مزایای مهم سوپاپ الکترونیکی کنترل گاز این است که ECU می تواند زاویه آن را در هنگام شتاب تنظیم کند تا جریان هوای حقیقی را از طریق موتور  ارتقا داده و باعث افزایش سرعت عبور هوا از ورودی و افزایش گشتاور و قابلیت رانندگی می شود که به عنوان نقشه یابی گشتاوری شناخته می شود و تنها با کنترل الکترونیکی گاز امکان پذیر است.

آیا ماشین بدون کامپیوتر روشن می‌شود؟

 

آیا ماشین بدون کامپیوتر روشن می‌شود؟

 

خودروهای امروزی به سیستم‌های ضد سرقت مجهز شده‌اند. این سیستم‌ها براساس یک سوییچ عمل می‌کنند که علاوه بر شکل ظاهری خود، یک کد دیجیتال نیز دارد. حتی اگر توانایی تهیه کپی فیزیکی از کلید را داشته باشید، اما اگر کد دیجیتال داخل سوییچ با کد موجود در کامپیوتر خودرو تطابق نداشته باشد، خودرو روشن نمی‌شود.

به عبارت دیگری، برای روشن شدن خودروهای امروزی به کامپیوتر ماشین نیاز است. کامپیوتر ماشین مسئول کنترل سیستم‌های مختلف خودرو، از جمله سیستم ضد سرقت است. بدون تطابق کد دیجیتال داخل سوییچ با کد موجود در کامپیوتر، خودرو قادر به روشن شدن نیست.

محل قرارگیری ایسیو پراید، 206 و 405

محل قرار گیری کامپیوتر یا ecu انواع ماشین ها با یکدیگر متفاوت است. در ادامه به برخی از مهمترین ماشین های ایرانی و محل کامپیوتر آنها خواهیم پرداخت:

محل ای سی یو پراید

ایسیو (کامپیوتر) پراید، معمولاً در داخل کابین خودرو واقع شده است، در سمت چپ داشبورد و زیر قاب فرمان است. ECU یک واحد الکترونیکی بسیار حائز اهمیت است که وظیفه هماهنگی و کنترل واحدهای الکتریکی مانند برف پاک کن و چراغ‌ها را بر عهده دارد.

ایسیو پراید در برندهای مختلفی عرضه شده است که همگی قابلیت نصب بر روی انواع مدل‌های پراید را دارند. توصیه می‌شود در فصول سرد سال، از باتری به باتری کردن خودرو خودداری کنید تا از آسیب رسیدن به ایسیو جلوگیری شود. زیرا ایجاد نوسان در جریان الکتریکی می‌تواند باعث سوختن مدارهای این قطعه شود.

محل قرارگیری ecu 206

ایسیو (کامپیوتر) خودرو 206 در کنار سینی موتور برف پاکن و در سمت راننده قرار دارد. البته، در بعضی از موارد، آن را در کنار گاگیر سمت سرنشین نیز می‌توان مشاهده کرد.

کامپیوتر 405 کجاست؟

همچنین، برای خودرو 405 هم ECU در کنار سینی موتور برف پاکن سمت راننده قرار دارد، اما تفاوت آن این است که در این خودروها ECU شبیه به ECU 206 به راحتی قابل مشاهده نیست. دلیلش این است که این قطعه در زیر یک درپوش مشکی قرار دارد.

علائم خرابی و سوختن کامپیوتر ماشین

اگر ECU یا کامپیوتر خودرو خراب شود، به غیر از کاهش عملکرد موتور، ممکن است مشکلات دیگری هم ایجاد شود. در ادامه به علائم خرابی ECU خودرو می‌پردازیم.

  1. روشن شدن چراغ چک موتور خودرو؛ اولین علامت خرابی ECU خودرو روشن شدن چراغ چک موتور است. این چراغ معمولاً در کنار کیلومترشمار خودرو نصب شده است. اما بسیاری از رانندگان در بسیاری از مواقع به آن بی‌توجهی می‌کنند. در واقع، روشن شدن چراغ چک موتور در بسیاری از موارد مهمی نیست و با انجام یک بار دیاگ مشکل رفع می‌شود.
  2. استارت نخوردن آن؛ علامت دیگری از خرابی ECU خودرو، استارت نخوردن آن است. گاهی دلایل مختلفی می‌تواند باعث عدم استارت شدن خودرو شود، اما در بعضی موارد، این مشکل به عنوان یکی از علامت‌های خرابی ECU خودرو شناخته می‌شود. به ویژه زمانی که خودرو در هنگام استارت زدن سکته می‌کند.علائم خرابی و سوختن کامپیوتر ماشین
  3. مصرف سوخت بیش از حد نرمال؛ مصرف سوخت بیش از حد نرمال نیز یکی دیگر از علامت‌های خرابی ECU خودرو است. هر خودرویی بسته به نوع موتوری که دارد، میزان مصرف سوخت خود را در هر ۱۰۰ کیلومتر تعیین می‌کند. زمانی که مشاهده می‌کنید که در طی ۱۰۰ کیلومتر مصرف سوخت خودرو بیش از حد معمول است، ممکن است این یک اشاره به خرابی ECU موتور باشد.
  4. افت ناگهانی شتاب؛ افت ناگهانی شتاب نیز می‌تواند نشانه خرابی ECU خودرو باشد، به ویژه در خودروهای دستکشی با گیربکس اتوماتیک. این نوع خودروها برای تعویض دنده و تنظیم دریچه گاز از طریق ECU خودرو استفاده می‌کنند. اگر ECU دچار خرابی شود، قادر به تنظیم صحیح دریچه گاز نخواهد بود، که باعث افت ناگهانی شتاب ماشین می‌شود.
  5. خاموش شدن ناگهانی موتور؛ خرابی ECU می‌تواند باعث خاموش شدن ناگهانی موتور در حالت ایستاده خودرو شود. در این شرایط، بروز خلل در اختلاط سوخت و هوا در موتور باعث وقفه کوتاه مدت در فرآیند احتراق می‌شود و موجب خاموشی ناگهانی خودرو می‌شود.
  6. خرابی باتری به همراه خرابی ECU؛ همچنین، خرابی باتری می‌تواند به همراه خرابی ECU خودرو رخ دهد. به عبارتی، پس از خرابی باتری، خودرو حتی با هل دادن و استارت زدن روشن نمی‌شود.
  7. خوردگی از علائم خرابی ECU خودرو؛ خرابی ECU خودرو، به عنوان یکی از علائم خرابی، به خوردگی بازمی‌گردد. ECU موتور، به گونه‌ای طراحی می‌شود که از نفوذ رطوبت به درون آن جلوگیری شود. با این حال، با گذر زمان، مهر و موم آن ممکن است دچار خوردگی و فرسایش شود. اگر خوردگی به میزان زیادی اتفاق بیافتد، آب به درون ECU خودرو نفوذ خواهد کرد.

به طور کلی کار ایسیو چیست؟

کامپیوتر خودرو، یک بخش الکترونیکی است که وظیفه کنترل و هماهنگی اجزای مختلف یک خودروی انژکتوری را بر عهده دارد. هر یک از این واحدهای کنترلی الکترونیکی (ECU) شامل چند سنسور است که در قسمت‌های مختلف خودرو و موتور قرار داده شده اند و اطلاعات مربوط به عملکرد خودرو را به ECU یا ایسیو ارسال می‌کنند.
علاوه بر این، برخی از سنسورها نیز با دستور مستقیم از سوی کامپیوتر خودرو عمل می‌کنند و در صورتی که کامپیوتر به درستی کار نکند، این سنسورها نیز قادر به عمل نمی‌باشند. هر چه تعداد این سنسورها بیشتر باشد، به طور قاعدتاً کامپیوتر قادر است بهتر از شرایط موتور آگاه شده و می‌تواند شرایط بحرانی عملکرد موتور را بهتر شناسایی کند.
در این مقاله با ایسیو(ECU) و کاربرد و مکانیسم آن آشنا شدیم. در صورتی که تمایل دارید دوره آموزش تعمیرات ecu خودرو را به صورت کامل فرا گیرید می توانید در دوره آموزش تعمیرات ایسیو  آموزشگاه برق گستران شرکت کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “ایسیو ECU چیست؟کاربرد ایسیو خودرو”

  1. مازیار اسفندیاری گفت:

    با سلام خسته نباشید ببخشید من پژو پارس tu5 مدل ۹۹ دارم بعد جدود ۲۰ روز پیش تصادف کردم و سینی فن و رادیات و سپر رو عوض کردم بعد از اون موقع خطایی پمپ بنزین میزنه بعد بردم چند جا نشون دادم گفتن. ecu. ماشینت خروجی نداره ایا اینکه خروجی نداره درست میشه یا نه. امکانش هس جواب بدین