می 15, 2024
آموزشگاه برق گستران

تمامی خودرو ها از سیستم‌ های خنک کننده برخوردار هستند، این سیستم نیز از اجزا و قطعات مهمی مانند کمپرسور تشکیل شده است که نقش مهمی را ایفا می‌ کنند. در واقع کمپرسور خودرو برای به گردش درآوردن گاز مبرد بسیار مفید است، بخاطر داشته باشید که محل قرارگیری این گاز درون کولر خودرو است.

این گاز با عملکرد کولر و کمپرسور دمای محیط را می‌ گیرد و سبب عوض شدن فضا می‌ شود. آیا می‌ دانید گاز مبرد چگونه اتاقک داخل اتومبیل را خنک می‌ کند؟ خنک شدن اتاقک داخل اتومبیل فقط با کمپرسور کولر خودرو امکان پذیر است و با فشرده سازی گاز و وارد کردن آن به فضای مورد نظر سبب خنک شدن محیط اتومبیل می شود.

نگهداری از کمپرسور کولر خودرو بسیار مهم است، چرا که در صورت خراب شدن می‌ تواند هزینه‌ های اضافی زیادی به شما وارد کند. در این محتوا قصد داریم آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو را برای شما شرح دهیم، جهت کسب اطلاعات لازم در این زمینه با ما همراه باشید.

 آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو

همان طور که می‌ دانید کمپرسور کولر خودرو اهمیت زیادی دارد و خرابی آن می‌ تواند سبب ایجاد مشکلات دیگری شود.

برای تعمیر این قطعه مهم لازم است تا مراحلی طی شود اما قبل از انجام هر یک از این مراحل بهتر است از سالم بودن کمپرسور کولر ماشین اطمینان حاصل نمایید. برای تعمیرات کمپرسور کولر خودرو لازم است آن را روشن کنید و روی دور تند قرار دهید، سپس قرقره را بررسی کنید و از درست چرخیدن آن اطمینان حاصل نمایید.

در زمان روشن بودن کولر خودرو باید به صدای ایجاد شده از کمپرسور نیز توجه داشته باشید، به کلاچ در کولر دقت کنید این کلاچ در زمان کار معمولا درگیر می‌شود اگر در هنگام روشن شدن کولر، به هر دلیل درگیر نشد باید بدانید که کمپرسور نیاز به تعویض دارد.

اگر می‌خواهید بدانید که کمپرسور نیاز به تعویض دارد باید به سیم کشی آن نیز توجه کنید، کمپرسور یک سیم دارد که باید آن را پیدا کنید.

پس از پیدا کردن سیم و باز کردن کانکتور آن را به قطب مثبت باتری اتصال دهید؛ در صورتی که در هنگام اتصال صدایی مانند کلیک شنیدید بدانید که کمپرسور سالم است در غیر این صورت کمپرسور معیوب شده و نیاز به تعمیر دارد. معمولا تعمیر کمپرسور کار هر کسی نیست و برای تعمیر آن باید به یک تعمیر کار مجرب با تخصص بالا در این زمینه مراجعه کنید.

 آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو

علت خرابی کمپرسور کولر خودرو

کمپرسور کولر ماشین ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، در این قسمت قصد داریم برخی از مهم‌ ترین علت‌ های خرابی این قطعه را شرح دهیم:

  •   معیوب شدن کلاچ خودرو

از دلایل مهمی که سبب ایجاد ایراد در کمپرسور کولر ماشین می‌ شود می‌ توان به بخش کلاچ خودرو اشاره کرد. زمانی که سیستم خنک کننده و تهویه هوا شروع به کار کند کلاچ نیز درگیر می‌شود، اگر چنین اتفاقی رخ ندهد و کلاچ در زمان روشن شدن سیستم تهویه هوا درگیر نشود؛ سیستم خنک کننده دچار اختلال خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل راه‌ حل‌ های گوناگونی وجود دارد که در این قسمت به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌ شود:

  • برطرف کردن ایرادات خودرو و قسمت‌ های مختلف آن مانند کلاچ
  • از بین بردن چربی‌ های اضافی که بر روی کلاچ قرار دارند
  • تعویض به موقع گاز کمپرسور کولر ماشین
  • رگلاژ کلاچ خودرو
  •   وجود فاصله میان پولی و کلاچ

ایجاد فاصله بین پولی و کلاچ می‌ تواند بر عملکرد خودرو تاثیر گذار باشد. ارتباط این دو قطعه بسیار مهم است و زمانی که در تعامل با هم باشند می‌ توانند عملکرد صحیحی داشته باشند، هرگز نباید بین این دو قطعه فاصله ایجاد شود زیرا عملکرد کمپرسور کولر خودرو تحت تاثیر قرار می‌ گیرد.

  •   خرابی دریچه‌ های سیستم تهویه

گاهی ممکن است دریچه‌ های فنی سیستم تهویه هوا خراب باشند، بنابراین نمی‌ توان گفت همیشه مشکل از ایراد های فنی خودرو است. در اکثر مواقع ایرادهای کوچک نیز ممکن است سد بزرگی بر سر راه باد کولر باشند و مانع رسیدن آن به داخل کابین شوند. هنگام عیب یابی و تعمیر کمپرسور کولر ماشین حتما دریچه های تهویه را بررسی نمایید.

علت خرابی کمپرسور کولر خودرو

  •   خراب شدن رله کمپرسور

رله کمپرسور وظایف متعددی دارد، برای مثال نگه داشتن دمای رطوبتی مناسب یکی از وظایف این محصول است، علاوه بر اینها خاموش و روشن کردن کمپرسور را نیز بر عهده دارد. زمانی که این قطعه خراب شود و یا کوچک ترین ایرادی در آن رخ دهد، بر روی عملکرد سیستم تهویه هوا نیز تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین یکی از دلایل خراب شدن کمپرسور کولر خودرو می‌تواند ایراد در رله کمپرسور باشد.

  •   معیوب بودن ترموستات

خرابی ترموستات نیز بر عملکرد کمپرسور کولر ماشین اثر می‌گذارد، علاوه بر اینها سبب خاموش و روشن شدن کمپرسور نیز می‌شود. بنابراین در هنگام خرابی کمپرسور کولر خودرو بهتر است ترموستات را نیز بررسی کنید، چرا که یکی از دلایل مهم خرابی این کمپرسور کولر ماشین محسوب می‌شود.

اگر کمپرسور کولر خودرو کار نکند چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وجود کمپرسور برای عملکرد بهتر کولر خودرو ضروری است، به طور کلی وجود این قطعه برای تمامی خودروها ضروری است به همین دلیل انواع مختلفی از آن تولید می‌شود.

برخی مواقع ممکن است که کمپرسور خودرو کار نکند در چنین مواقعی باید به دنبال علت آن باشید.

اگر به دنبال علت کار نکردن این قطعه هستید ادامه این مطلب را مطالعه کنید؛ زمانی که انتقال گاز مبرد در کولر انجام شود باد خنکی به داخل کابین خودرو می‌پیچد، اما در صورت عدم حرکت گاز در مدار کولر نباید انتظار باد خنک از کولر را داشته باشیم.

در نگهداری از کمپرسور و قطعات مهم خودرو باید دقت زیادی به خرج دهید، در هنگام خرابی این محصول متوجه قیمت زیاد آن نیز خواهید شد. با توجه به قیمت بالای کمپرسور امکان تعمیر آن نیز بسیار کم است و در اکثر مواقع فرد ناچار به تعویض کمپرسور می‌شود، برای تعویض این قطعه نیاز به فرد متخصص در این زمینه خواهید داشت.

کلام آخر

خودروها نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌ کنند، به همین دلیل سلامت تمامی قطعات آن از جمله کمپرسور کولر خودرو بسیار مهم است. در این مطلب به آموزش تعمیر کمپرسور کولر خودرو پرداختیم و علائم خرابی و مشکل در این وسیله را بررسی نمودیم.

برای عملکرد بهتر این قطعه هر چند وقت یکبار به تعمیرات اختصاصی آن بپردازید، البته این کار را باید توسط فرد ماهر انجام دهید، علاوه بر اینها می‌توانید سرویس‌های دوره‌ای نیز انجام دهید.

اگر با مشکلاتی در این زمینه برخورد کردید آن‌ها را جدی بگیرید، زیرا در صورت عدم اینکار ممکن است هزینه‌ها زیادی به شما تحمیل شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *