ریست ecu؛ آموزش نحوه پاک کردن خطا ایسیو و کامپیوتر خودرو
آگوست 14, 2023
آموزشگاه برق گستران

ریست ECU ماشین یکی از مواردی است که برای بسیاری از افراد که با بهم ریختن و خطا در کامپیوتر خودرو مواجه شده اند، دغدغه است. ایسیو را مغز متفکر خودرو یا کامپیوتر خودرو می‌دانند زیرا ایسیو تمامی ریزپردازنده‌های خودروی شما را از طریق قطعات الکترونیکی و حسگرهای موجود در خود کنترل می‌کند، یعنی اطلاعات را از سنسورها دریافت کرده و آنها را تحلیل و بررسی می‌کند. سپس دستورهای لازم را به بخش‌های مختلف خودرو ارسال می‌کند.

ایسیو ماشین، واحد کنترل موتور است و به هم ریختگی و هرگونه خرابی در این کامپیوتر راندمان موتور خودرو را کاهش خواهد داد و ممکن است ماشین کار نکند. بنابراین ای سی یو را می توان جزو مهمترین و اصلی ترین بخش های خودرو دانست. ما در این مقاله به بررسی ای سی یو و نحوه ریست کردن آن می‌ پردازیم همچنین لازم است این نکته را بگوییم که بررسی قطعات روی ایسیو کار تخصصی و بسیار مهمی است و باید به افراد کاردان سپرده شود.

ریست ECU ماشین چه مواقعی انجام می‌شود؟

ایسیو ماشین یک کامپیوتر و یا کنترل یونیت است که وظیفه آن هدایت کردن سیستم انژکتور می باشد یعنی تمامی سیستم انژکتور از جمله: شمع‌ها ،کویل‌ها،پاشش سوخت، وایر و…. همه این موارد و حتی تمامی سنسورها و عملگرها به ایسیو متصل هستند.
ایسیو اکثر برنامه‌های خود را بسته به نوع رانندگی و شرایط آب و هوا شبیه سازی می‌کند برای همین در صورت خراب بودن برخی از سنسورها، عملگرها و یا تغییر شرایط آب و هوا برنامه‌های موجود روی ایسیو ماشین باید پاک شوند در چنین شرایطی برنامه های از قبل تعیین شده غلط شبیه سازی شده‌اند و برای خودرو کارایی نخواهند داشت و باید برنامه ریست کردن ایسیو را روی آن پیاده کنید.

ریست ECU ماشین چه مواقعی انجام می‌شود؟

انواع ریست ECU ماشین

برای ریست کردن ایسیو ماشین می توان به دو صورت عمل کرد:

۱. ریست دستی ایسیو و پاک کردن خطا بدون دیاگ

۲. ریست کردن ECU خودرو با دستگاه دیاگ

ریست ایسیو با دستگاه دیاگ

برای ریست کردن ایسیو با استفاده از دیاگ کافی است که وارد قسمت انتخاب ایسیو شوید. گزینه آخر که معمولا در همه دیاگ ها ریست مقادیر اولیه است را انتخاب کنید و یا می‌توانید با استفاده از دستگاه TNM گزینه فلش کردن، یعنی پاک کردن مقادیر اولیه، را انتخاب کرده و عمل ریست ایسیو را انجام دهید.

 

پاک کردن خطای کامپیوتر ماشین بدون دیاگ

برای ریست کردن کامپیوتر ماشین و پاک کردن خطای ecu بدون استفاده از دستگاه دیاگ و یا به صورت دستی نیز روش های متفاوتی وجود دارد:

  1. از جمله اینکه، سر باتری مثبت و یا منفی را برداشته و دو سر باتری را به هم وصل کنید این کار باعث تخلیه کامل جریان و ولتاژ داخلی خازن‌های موجود در کنترل یونیت خواهد شد و بدین صورت کامپیوتر خودرو ریست می شود.
  2. روش دیگری که برای ریست کردن ایسیو ماشین بدون استفاده از دیاگ و به صورت دستی وجود دارد این است که کابل باتری را به مدت دو دقیقه جدا کنید تا اطمینان حاصل کنید که با اتصال مجدد کابل به باتری چراغ چک، ماشین سالم باشد. سپس مدتی رانندگی کنید تا ایسیو خودرو آپدیت شده و اطلاعات جدیدی را در خود ثبت کند در این حالت اگر مشکلی در خودرو به وجود آمده باشد، چراغ چک موتور خودرو روشن شده و به شما هشدار خرابی را خواهد داد و شما با استفاده از کد نشان داده شده توسط ای سی یو، می توانید منبع مشکل را پیدا کرده و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.
  3. یکی دیگر از روش های ریست ایسیو ماشین جعبه فیوز است؛ جعبه فیوز در سمت کمک راننده نزدیک به باتری قرار گرفته است. برای ریست کردن ecu از طریق جعبه فیوز باید مراحل زیر را انجام دهید . بعد از اینکه خودروی شما کاملا گرم شد آن را خاموش کنید، سپس برق خودرو را با قطع کردن اتصالش با باتری، قطع کنید. در این مرحله باید فیوزها را نیز بیرون بکشید. اگر مراحل گفته شده را درست انجام دهید پس از گذشت دقایقی ریست ایسیو انجام می گیرد و می توانید مجدد فیوزها را به جای خود باز گردانید. خودرو را روشن کنید و به راه خود ادامه دهید. در این حالت ای سیو پس از طی مسافتی اطلاعات جدید مربوط به خودرو را ذخیره و بارگذاری می کند.

 

پاک کردن خطای کامپیوتر ماشین بدون دیاگ

 

در ریست کردن ایسیو چند نکته را باید بدانید اول اینکه: با نصب هرگونه قطعه جدیدی بر روی خودرو باید ecu را ریست کنید تا اطلاعات مربوط به قطعه جدید نیز در آن ذخیره شود.

نکته دوم این است که قبل از انجام هرگونه ریست بر روی ای سی یو باید از سالم بودن باتری اطمینان داشته باشید و یا یک منبع انرژی دیگر به منظور پشتیبانی در دسترس خود داشته باشید.

 

انواع ایسیو ماشین

ایسیو ماشین در انواع و مدل های مختلف در بازار موجود می باشد. اما نکته مهمی که باید در نظر داشت این است که ایسیوهای زیمنس نسبت به سایر ایسیو ها در کشور ما بیشتر به چشم می خورند. ایسیوهای زیمنس همگی با عبارت سیم توکا شروع می‌شوند که در این میان ایسیو با عدد ۴۸ نشانگر دوگانه بودن و ایسیو با عدد ۴۴ نشانگر تک سوز بودن می باشد. همچنین همانند ایسیو های زیمنس، ایسیوهای بوش نیز در ایران زیاد هستند و همگی با پیشوند M شروع می‌شوند اما بعضی اوقات برخی ایسیوها مانند بوش ME744 و M744 هستند که مشابه هم با یک پیشوند آغاز می شوند. اما یکی از تفاوت هایی که دارند این است که دریچه گاز ME به معنی دریچه گاز برقی است یعنی پدال گاز آنها برقی می باشد و دریچه آنها نیز صددرصد برقی خواهد بود.

برنامه این دو ایسیو با هم تفاوت زیادی دارند که باید بررسی و رعایت شود.

 

 

انواع ایسیو ماشین

ریست و پاک کردن خطا ایسیو (ECU) یا کامپیوتر ماشین

همانگونه که گفته شد ایسیو ماشین مغز متفکر خودرو و یا همان کامپیوتر خوردو است و عملکرد تمامی قطعات و حسگر ها به سلامت این قطعه مهم بستگی دارد.
در مطلب فوق ای‌سی‌یو، انواع آن و نحوه ریست کردن ایسیو خودرو را شرح دادیم و روش ریست دستی و پاک کردن خطا کامپیوتر بدون دستگاه دیاگ و ریست ECU با دستگاه را آموزش دادیم. در صورت روشن شدن چراغ چک خودرو یا بهم ریختن کامپیوتر بهتر است ماشین را به کارشناس و تعمیرکار نشان دهید تا از آسیب‌های احتمالی به آن پیشگیری کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “ریست ecu؛ آموزش نحوه پاک کردن خطا ایسیو و کامپیوتر خودرو”

  1. ایرج قربانی گفت:

    خیلی خوب سر باطری برداشت شود به چه مدت زمان تشکر