راهنمای جامع زمان تعویض قطعات خودرو
می 1, 2023
آموزشگاه برق گستران

بدون شک یکی از سوالات متداول افرادی که به تازگی اولین خودرو خود را خریداری کرده اند، این است که مدت زمان تعویض قطعات خودرو کدام است و چه قطعات مصرفی ای بایستی بعد از مدت زمان مشخصی تعویض شوند. در خودرو قطعاتی مصرفی وجود دارند که بعد از سپری شدن مدت زمان خاصی، از کار افتاده و کارایی ندارند از این رو بایستی با زمان تعویض قطعات خودرو آگاه باشید تا این قطعات را سر زمان مشخص تعویض کنید تا کیفیت عملکرد خودرو حفظ شده و از استهلاک بیش از حد ماشین جلوگیری کنید.

دقت داشته باشید که زمان تعویض قطعات خودرو به نحوه و میزان کارکرد خودرو و کیفیت قطعات مصرفی به کار رفته بستگی دارد. به عبارتی دیگر هر چه از قطعات باکیفیت استفاده کنید، طول عمر قطعات خودرو افزایش یافته و فاصله زمانی بین تعویض قطعات مصرفی خودرو نیز همان قدر بیشتر می شود. در ادامه مطلب از سایت آموزشگاه برق گستران به زمان تعویض قطعات خودرو می پردازیم.

لوازم و قطعات مصرفی ماشین کدامند و چه زمانی بایستی تعویض شوند؟

لوازم و قطعات مصرفی ماشین کدامند و چه زمانی بایستی تعویض شوند؟

همان طور که در ابتدا گفته شد قطعات موجود در خودرو نیازمند تعویض دوره ای می باشند تا عملکرد خودرو دچار مشکل نشود. لوازم مصرفی خودرو شامل مواردی همچون: لاستیک خودرو، تسمه، دیسک و صفحه کلاچ، روغن موتور، آب خنک کننده، فیلتر روغن، فیلتر هوا و سایر موارد می شود.

روغن موتور

روغن موتور یکی از قطعات مصرفی مهم و پر کاربرد خودرو می باشد که سبب بهبود عملکرد موتور خودرو شده و در صورتی که در زمان معین تعویض نشود می تواند موتور خودرو را در طولانی مدت دچار آسیب های جدی کند. از علائمی که می تواند نشان دهد روغن موتور خودرو شما تمام شده است بایستی به مواردی همچون: از بین رفتن غلظت روغن و رقیق شدن آن، بوی سوختگی روغن موتور و تغییر رنگ روغن به سیاه اشاره داشت. توصیه می شود روغن موتور خودرو خود را هر 5 هزار تا 10 هزار کیلومتر تعویض کنید. دقت داشته باشید اگر زمان تعویض قطعات خودرو را جدی بگیرد و از آن آگاه باشید قطعا خودرو شما کمتر دچار مشکل خواهد شد و طول عمر قطعاتی همچون موتور افزایش خواهد یافت.

لاستیک و تایر ماشین

 

زمان تعویض و توجه به لاستیک و تایر خودرو بسیار حائز اهمیت می باشد و بایستی آن را در زمان مشخص تعویض کنید تا حین رانندگی با سرعت بالا دچار ترکیدگی لاستیک و رخ دادن خسارات جبران ناپذیر نشوید. از این رو توصیه می شود لاستیک های خودرو خود را بعد از طی 80 تا 100 هزار کیلومتر تعویض کنید.

حتی اگر بعد از طی کردن 100 هزار کیلومتر همچنان آج های لاستیک تقریبا سالم به نظر می رسد، بهتر است نسبت به تعویض لاستیک خودرو اقدام کرده تا احتمال خطر ترکیدگی لاستیک به حداقل برسد. از لحاظ زمانی نیز هر 3 الی 4 سال یکبار بایستی لاستیک خودرو تعویض شود. اما تعویض لاستیک خودرو بر اساس میزان کارکرد دقیق تر است زیرا ممکن است طی مدت زمان کوتاه تری، لاستیک جنسیت و کارایی روز اول خود را از دست بدهد.

لاستیک و تایر ماشین

 

روغن ترمز

یکی دیگر از لوازم خودرو که بایستی به زمان تعویض آن آگاه باشید روغن ترمز می باشد. روغن ترمز وظیفه دارد تا عملیات توقف خودرو را آسان تر کرده و سبب توقف زودتر خودرو می شود. این روغن در دما و فشار بالا کار می کند و وجود آن بسیار حیاتی می باشد. حین فشردن پدال ترمز، روغن ترمز از طریق لوله ترمز به سیلندر ها با فشار بالا منتقل می شود و در نهایت سبب کم شدن سرعت یا توقف کامل خودرو خواهد شد.

اگر روغن موتور به اندازه کافی در مخزن خود وجود نداشته باشد، روغن به سیلندرها نرسیده و فرایند توقف کردن خودرو دچار مشکل می شود. تعویض روغن موتور خودرو نیز بایستی بین 1 الی 2 سال انجام شود. البته اگر به طور مداوم و هر روز از خودرو خود استفاده می کنید، بهتر است هر وقت یکبار مخزن روغن ترمز را چک کرده و در صورت نیاز به مخزن آن روغن اضافه کنید.

لنت ترمز و تسمه ها

زمان تعویض قطعات خودرو همچون لنت ترمز و تسمه ها معمولا بستگی به نحوه کار کرد و کاربرد خودرو دارد. اگر لنت ترمز های خودرو از نوع دیسک می باشد بایستی بیش از 20 هزار کیلومتر کار کرد، اقدام به تعویض آنها کنید. همچنین اگر لنت های ترمز خودرو از جنس کاسه ای می باشد، بعد از 80 تا 100 هزار کیلومتر بایستی تعویض شوند. در رابطه با تسمه تایم و دینام نیز کیفیت این دو قطعه بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که تسمه تایم و دینام با کیفیت خریداری کرده اید، بعد از 50 تا 60 هزار کیلومتر کار کرد بایستی نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

لنت ترمز و تسمه ها

 

روغن هیدرولیک

روغن هیدرولیک باعث روان تر شدن چرخش فرمان و انتقال قدرت به بخش های سیستم هیدرولیکی و فرمان خودرو را بر عهده دارد. به عبارتی دیگر وجود روغن هیدرولیک سبب آسان تر شدن کنترل ماشین و گردش فرمان و چرخ ها می شود. از این جهت اگر این روغن خاصیت خود را از دست بدهد و تعویض نگردد، چرخش فرمان دشوارتر شده و در نهایت امکان دارد سبب خرد شدن جعبه فرمان خودرو شود. از این رو سعی کنید سالی یک بار نسبت به تعویض روغن هیدرولیک اقدام فرمایید.

دیسک و صفحه

دیسک و صفحه در خودرو های دنده نقش مهمی را ایفا می کنند و در صورت خراب شدن، خودرو قادر به حرکت کردن نیست. اگر صفحه دیسک خودرو شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد معمولا تا 60 هزار کیلومتر کار کرد بدون مشکل فعالیت خود را ادامه می دهد. اما در موارد نادر شاهد معیوب شدن صفحه دیسک کمتر از 60 هزار کیلومتر کار کرد بوده ایم. حال ممکن است برای شما این سوال پیش آید چه عواملی نشان دهنده معیوب شدن دیسک و صفحه می باشد؟

مواردی همچون لرزش پدال کلاچ، شنیده شدن صدا زوزه از گیربکس حین کلاچ گیری، سفت شدن پدال کلاچ و کاهش کشش خودرو از جمله علائمی هستند که نشان می دهد صفحه دیسک خودرو شما معیوب شده است. حین تعویض دیسک و صفحه کلاچ توصیه می شود روغن واسکازین را نیز تعویض کنید. این روغن وظیفه روان کردن گیربکس و افزایش عمر مفید چرخ دهنده های داخل گیربکس را بر عهده دارد. از دیگر ویژگی این روغن می توان به مواردی همچون کاهش سرو صدا و از همه مهتر کاهش حرارت گیربکس اشاره داشت.

مرتبط بخوانید: رایج ترین مشکلات گیربکس اتومات خودرو

فیلتر روغن و هوا

زمان تعویض قطعات خودرو همچون فیلتر روغن و هوا نیز بستگی به میزان کار کرد ماشین دارد. وظیفه فیلتر روغن جذب ناخالصی و ذرات معلق درون روغن موتور است که آسیبی وارد قطعات موتور نشود. با گذشت زمان بر اثر جذب ذرات معلق بیش از حد، فیلتر روغن قادر به جذب ناخالصی ها نبوده و ذرات موجود در روغن وارد موتور خواهند شد. این امر سبب می شود تا آلایند های جامد وارد قطعات موتور شده و صدماتی را به قسمت پیستون و دیوار های سیلندر وارد کنند. از این رو توصیه می شود فیلتر روغن را هر 20 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، تعویض کنید.

فیلتر هوا نیز همچون فیلتر روغن وظیفه جلوگیری از ورود مواد خارجی مانند ذرات معلق هوا، گرد و غبار و سایر موارد داخل موتور را بر عهده دارد. وجود فیلتر هوا تمیز و نو در خودرو، کیفیت احتراق شمع ها را افزایش می دهد. زمان تعویض فیلتر هوا با توجه به شرایط آلودگی هوا تقریبا هر 2 الی 3 ماه یکبار بایستی تعویض شود.

شمع خودرو

ممکن است برخی از افراد شمع خودرو را جزو قطعات مصرفی حساب نکنند. اما کیفیت سیستم جرقه زنی خودرو و عملکرد مناسب و کم لرزش موتور به علت وجود شمع های سالم می باشد. توصیه نمی شود هر 30 هزار کیلومتر کار کرد نسبت به تعویض شمع های خودرو اقدام کنید. از علائم خرابی شمع خودرو می توان به مواردی همچون کاهش شتاب و لرزش موتور اشاره داشت.

شمع خودرو

 

ضدیخ و آب رادیاتور

ضدیخ وظیفه پیشگیری از خورده شدن قطعات ماشین، جلوگیری از تشکیل رسوبات و جوش آوردن یا یخ زدن موتور را برعهده دارد. ضد یخ و آب رادیاتور بایستی هر هفته یا دو هفته یکبار بررسی شود و در صورت کم شدن سطح آن، به رادیاتور اضافه شود. دقت داشته باشید خاصیت ضد یخ موجود در رادیاتور تا 2 سال می باشد. بعد از آن باید رادیاتور به طور کامل تخلیه شود سپس ضد یخ جدید را درون رادیاتور بریزید.

آب شیشه شور خودرو

آب شیشه شور خودرو وظیفه تمیز کردن انواع لکه و چربی از سطح شیشه خودرو را بر عهده دارد و سبب بهتر شدن دید راننده می شود. توصیه می شود از آب خالص را در مخزن شیشه شور قرار ندهید زیرا در طولانی مدت سبب رسوب شده و امکان دارد منافذی که از آن آب پاشش می شود گرفته شود. از این رو همیشه از مایع شیشه شور برای شستن شیشه ها استفاده کنید.

گاز کولر

برخلاف تصور افراد که بایستی گاز کولر هر تابستان شارژ شود، در اصل مدت زمان شارژ کردن گاز کولر بین 2 الی 5 سال می باشد. سیستم تهویه هوا خودرو از سه بخش اصلی کمپرسور، کندانسور و اوپراتور تقسیم شده است.

گاز کولر از میان یک سیستم فشار بالا و فشار پایین عبور می کند و از حالت گاز به مایع و دوباره به حالت گاز تبدیل خواهد شد. از این جهت اگر گاز کولر خودرو به موقع شارژ نشود، خنک کننده خودرو در قسمت هواساز قادر به تبخیر نبوده و باد خنک به اتاق خودرو منتقل نمی شود.

باتری

 

مهمترین قطعه برق خودرو، باتری می باشد که وظیفه روشن کردن خودرو از طریق استارت، تهیه انرژی مورد نیاز سیستم روشنایی خودرو و سیستم های صوتی را بر عهده دارد. باتری خودرو نیز در دو نوع اسیدی و اتمی در بازار موجود می باشد که نوع اتمی آن دارای طول عمر بیشتر بوده و ممکن است در صورت درست استفاده کردن تا 4 سال بدون مشکل کار کند.

باتری

 

باتری ماشین قبل از اینکه به طور کامل خراب شود و از کار بیفتد، دارای نشانه و علائمی می باشد که گویا این است که باتری کارایی خود را در حال از دست دادن است. اگر به تازگی متوجه شده اید خودرو بد استارت می خورد یا سیستم روشنایی و صوتی دچار مشکل شده اند، ممکن است باتری خودرو در حال از کار افتادن باشد. به طور کلی میانگین طول عمر باتری خودرو 2 الی 4 سال می باشد.

جمع بندی

در این مطلب سعی شد تا زمان تعویض قطعات خودرو را به طور کاملا ساده با شما عزیزان در میان بگذاریم. امید است که این مطلب مورد پسند شما قرار گرفته باشد. اگر به حوزه مکانیک خودرو علاقه دارید می توانید با ثبت نام در دوره آموزش مکانیک خودرو مهارت و دانش خود را در این زمینه افزایش بدهید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *