کارکرد ترموستات خودرو چگونه است؟
آگوست 13, 2023
آموزشگاه برق گستران

اصل و اساس کارکرد ترموستات خودرو بر این پایه می باشد که درجه حرارت موتور خودرو را در حد نرمال قرار می دهد. اگر درجه حرارت موتور بیش از حد بالا باشد باعث استهلاک بیش از اندازه در قطعات موتور می گردد، که شامل رینگ و پیستون می شود. اگر درجه حرارت بیش از حد پایین باشد باعث می شود استهلاک موتور بالاتر برود و احتمال ساییدگی در قطعات موتور بالا باشد.
در این مطلب خواهیم دید نقش ترموستات ماشین چیست و کجا قرار دارد و همچنین دلایل و علائم خرابی آن و برداشتن آن در فصل گرما را بررسی می کنیم.

نحوه عملکرد و کارکرد ترموستات خودرو

ترموستات ها دو نوع هستند، یک مدل آن به صورت مکانیکی می باشد و با توجه به جیوه ای که در آن قرار دارد کار انجام می دهد. نوع دوم آن در موتور خودروهای مدل بالا استفاده می گردد که نوع برقی محسوب می شود و ورودی و خروجی موتور را به صورت برقی کنترل می کند.

نحوه عملکرد و کارکرد ترموستات خودرو

ترموستات نوع مکانیکی

در مدل مکانیکی درون ترموستات محفظه ای وجود دارد که در این محفظه با توجه به درجه حرارتی بر روی ترموستات تعیین می شود، درجه حرارت آن می تواند 74 – 76 و حتی 88 درجه یا 82 درجه باشد. با توجه به مقدار جیوه ای که درون محفظه قرار دارد درجه را تعیین می کند. زمانی که درجه یا دمای موتور خودرو و دمای محلول آب به مقدار درجه ای که تعیین شده می رسد، این جیوه به فنری که در این قسمت وجود دارد فشار وارد می کند و باعث می شود که فنر قسمت بیرونی را جمع کند و مدار ورودی آب را باز کند.

 

دلایل و علائم خرابی ترموستات

از کجا بفهمیم ترموستات خراب است؟ خرابی هایی که برای ترموستات به وجود می آید اصولا دارای علائم و دلایل زیر است:

باد سرد بخاری

یک مدل به این صورت می باشد زمانی که شما بخاری ماشین را روشن می کنید باد سرد زده می شود. به این معنی که درجه حرارت موتور بالا نرفته است و ورودی ترموستات به صورت کامل قفل نشده و همچنان مدار ورودی و خروجی آب باز می باشد و گردش آب صورت می گیرد.

قفل شدن ترموستات کولر

دلیل بعدی خرابی ترموستات قفل شدن خود ترموستات می باشد که در قسمت فنری و یا درپوش ترموستات به صورت ثابت می باشد و باعث می شود که آب گردش نداشته باشد. حتی درجه حرارتی زمانی که بیش از حد بالا می رود این قسمت باز نمی شود. در این حالت جیوه ای که در این محفظه قرار دارد خاصیت یا عملکرد خود را از دست می دهد.

دلایل و علائم خرابی ترموستات

خرابی درپوش یا هوزینگ ترموستات

دلیل بعدی خرابی ترموستات می شود به درپوش یا هوزینگ ترموستات اشاره کرد. در هوزینگ و درپوش ترموستات مدل های مختلفی وجود دارد که شامل فلزی و آلومینیومی و پلاستیکی می باشد.

خرابی ترموستات مدل پلاستیکی

در مدل پلاستیکی زمانی خرابی به وجود می آید که درجه حرارت بیش از حد بالا می رود که باعث می شود درب ترموستات از حالت اولیه خود خارج شود. زمانی که مکانیک یا تعمیرکار بیش از حد پیچ های نگهدارنده درپوش را سفت کند، باعث ترک برداشتن هوزینگ می شود و باعث نشتی آب از قسمت محفظه ترموستات می گردد.

 

ترموستات کولر ماشین کجاست؟

در اکثر خودروهای داخلی به خصوص شرکت ایران خودرو و سایپا در قسمت خروجی قرار دارد و در قسمت بالاتنه موتور که قسمت سر سیلندر می باشد نصب شده است که یکسری ضعف ها و ایرادات خاص خود را دارد. زمانی که در قسمت خروجی قرار می گیرد باعث می شود همچنان گردش آب وجود داشته باشد که این گردش آب درجه حرارت موتور به صورت ثابت نباشد و اصطکاک و استهلاک برای موتور شما به وجود آورد.

در اکثر موتور خودروهایی که به روز طراحی شده اند در قسمت ورودی قرار دارند و قسمت ورودی باعث می شود درجه حرارت موتور شما به صورت ثابت باشد که اغلب بر روی خودروهای تویوتا در قسمت ورودی نصب شده است.

 

ترموستات کولر ماشین کجاست؟

 

برداشتن ترموستات خودرو در فصل گرما

نبودن ترموستات در کوتاه مدت و در فصل تابستان مشکلی ندارد. زیرا در روزهای گرم تابستان باعث می شود که دمای خوددرو بالا نرود. اما طولانی مدت برای موتور خودرو مضر می باشد و به آن آسیب جدی وارد می کند و همچنین عملکرد و بازدهی را کاهش می دهد.

سخن آخر درباره کارکرد ترموستات ماشین

در این مطلب کارکرد ترموستات خودرو و وظیفه آن در ماشین را برسی نمودیم. توصیه می شود که ترموستات خودروی خود را هر دو سال یک بار تعویض کنید تا از احتمال صدمات ناشی از خرابی ترموستات جلوگیری کنید. بعد از عوض کردن ترموستات خودرو حتما به کارکرد عقربه و دمای خودرو در شرایط مختلف توجه کنید. اگر دمای خودرو مثل سابق کار نمی کرد حتما با تعمیر کار خود مشورت کنید. زیرا در این شرایط احتمالا ترموستات خراب شده است.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *