سیم کشی خودرو؛ علائم خرابی و نحوه عیب یابی سیستم برق ماشین
آگوست 2, 2023
آموزشگاه برق گستران

قصد داریم در این مقاله سیم کشی خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. معمولا در خودرو ها، همه چیز بر عملکرد آنها تاثیر گذار می باشد. موتور خودرو حتما باید از سوخت و هوا و برق به میزان قابل توجهی تغذیه شود. تمامی قسمت های سیستم برق خودرو مثل سیم کشی خودرو، لاستیک ها، جعبه دنده، سیستم ترمزها باید به درستی کار کند. سیم کشی و برق ماشین قسمت بسیار مهم آن می باشد، به این دلیل که اگر سیم کشی ماشین ضعیف باشد باعث می شود که لوازم الکتریکی خودرو با پتانسیل کامل کار نکنند و عملکرد آن را پایین آورد.

در دوره برق خودرو به صفر تا صد آموزش سیم کشی و برقکاری ماشین می پردازیم و روش تعمیر تمامی خرابی های مربوط به سیستم برقی ماشین را آموزش می دهیم.

 

علائم و دلایل خرابی سیم کشی خودرو

یکی از دلایل خرابی سیم کشی خودرو حرارت موتور می باشد، با گذشت زمان حرارت درون موتور باعث می شود که سیم کشی خشک شود و شدت جریان اولیه را نداشته باشد و سیم کشی مقاوم تر شود.

علت بعدی خرابی سیم کشی می تواند آب خوردگی سیم کشی باشد، بطور مثال زمانی که خودروی خود را کارواش می برید تا موتور شویی انجام دهید، داخل کانکتور های سیم کشی، آب نفوذ می کند، و در مدت زمان کوتاهی سولفاته رخ می دهد و باعث می شود بین کانکتور های نر و ماده ای که به هم وصل می باشند، عایق شکل گیرد و باعث شود که اتصال برقرار نشود، و سیم کشی نیاز به تعویض یا تعمیر داشته باشد.

 

علائم و دلایل خرابی سیم کشی خودرو

 

نحوه عیب یابی سیم کشی خودرو

برای عیب یابی سیم کشی خودرو حتما باید به یک کارگاه مجهز مراجعه کنید. یکی از دستگاه هایی که برای پیدا کردن مشکل خودرو و ایرادات الکتریکی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه دیاگ می باشد، با استفاده از این دستگاه کابل به کامپیوتر خودرو وصل می شود و می تواند سنسور های قطعات را مورد بررسی قرار دهد. اگر دستگاه دچار نوسانات برقی شده باشد را نشان می دهد و می توان با عیب یابی سیستم برق خودرو، مشکل و ایراد آن را برطرف کرد.

 

رنگ سیم ها در سیستم برق ماشین نشانگر چیست؟

برای راحت تر شدن تعمیر یا تعویض قطعات و عیب یابی برق ماشین از رنگ های مجزایی در سیم کشی استفاده شده است.

این رنگ ها عبارتند از :

رنگ آبی : این رنگ مختص چراغ های بزرگ جلوی خودرو می باشد، تا در زمان نور بالا با راه سفید (آبی سفید) و در نور پایین با راه قرمز (آبی قرمز) مشخص شوند.

رنگ قرمز: رنگ سیم چراغ های کوچک جلو و چراغ های کوچک عقب، و همچنین چراغ نمره قرمز می باشد.

رنگ سبز: سیم هایی که از راه فیوز به مصرف کننده ها و مدار باطری وصل می شوند به این رنگ می باشند.

رنگ سیم ها در سیستم برق ماشین نشانگر چیست؟

 

  • برق اصلی راهنما: سبز
  • راهنما سمت چپ: سبز و قرمز
  • راهنما سمت راست: سبز و سفید
  • چراغ دنده عقب: سبزو قهوه ای
  • چراغ ترمز: سبز و بنفش
  • رنگ زرد: سیم چراغ شارژ و سیم دینام به جعبه فیوز، به رنگ زرد می باشد.
  • رنگ مشکی: جهت وصل شدن به بدنه از این رنگ استفاده می شود.
  • رنگ سفید: سیم های وصل شده به چراغ های اخطار دهنده، سیم متصل بر کویل، و چراغ روغن به این رنگ می باشد.

 

چرا در سیم کشی ها سوکت های نر و ماده وجود دارد؟

به این علت می باشد که اگر قسمتی از ماشین دچار مشکل شد و اقدام به تعویض آن کردیم حتما آن قسمت تعویض شود و نیازی به تعویض سیم کشی موتور از قسمت جلو تا انتهای آن نباشد. اتصالات منفی بر روی گیربکس، روی بدنه و روی شاسی ها بسیار حائز اهمیت می باشد، بخصوص در فصل تابستان زمانی که اتصالات منفی خاصیت خود را از دست بدهند و رسانایی کاملی نداشته باشند، باعث می شود که آمپر آب بالاتر از حد نرمال برود و مشکلاتی برای خودرو به وجود آورد.

کار فیوز ماشین چیست؟

هر سیم کشی نسبت به قطری که دارد برای فعال شدن مصرف کننده، جریانی را عبور می دهد. به عنوان مثال موتور فن خودرو: سیم کشی که برای موتور فن مورد استفاده قرار گرفته است نسبت به سیم کشی که برای بوق استفاده شده است ضخیم تر و قطر بیشتری دارد، به این معنی است که موتور فن برای فعال شدن نسبت به بوق جریان بیشتری می کشد، به همین دلیل باید سیم کشی ضخیم تری داشته باشد.

به نسبت جریانی که موتور فن استفاده می کند و می کشد که به آن آمپر نیز گفته می شود یک فیوز قرار داده شده است. به عنوان مثال فیوز چهل آمپر، به این معنی که میتوان تا چهل آمپر از آن عبور داده شود.

کار فیوز ماشین چیست؟

 

اگر به هر دلیلی که یکی از آن ها بیشتر از توان توسط آلترناتور(دینام) شارژ شود یا اتصال مثبت و منفی در خودرو رخ بدهد، ولتاژ و جریان عبوری خیلی زیاد می شود و باعث سوختن فیوز می شود. فیوز معمولا چهل آمپر را می تواند تحمل کند ولی اگر جریان بالاتر برود مثلا تا شصت یا هفتاد آمپر، فیوز ارتباط را قطع می کند.

باید بدانید که اگر فیوز شما سوخت دقیقا فیوزی هم آمپر فیوز قبلی، تهیه کنید و جایگزین آن کنید، زیرا اگر فیوزی با آمپر بالاتر از آمپر قبلی استفاده شود، سیم کشی ماشین می سوزد.

اتصال کوتاه چیست و فیوز چه نقشی در سیستم برق ماشین دارد؟

اگر سیمی به اندازه مناسب برای سیم کشی اتومبیل استفاده نشود، یا سیم دچار شکستگی یا قطعی شود، ممکن است باعث کوتاه شدن اتصال شود و جریان به صورت خطرناکی بسیار بالا رود و باعث شود که سیم ها و سیستم برق خودرو ذوب یا دچار آتش سوزی شود. برای اینکه از این اتفاقات جلوگیری شود مدار های جانبی دارای فیوز هستند.

سخن آخر

مشکلات و عیب یابی سیستم برقی خودرو را حتما جدی بگیرید، مدام قطعات الکتریکی خودرو را چک کنید در صورت نیاز تعویض کنید. سیم کشی خودرو بخش بسیار مهم و پیچیده ای می باشد که اگر در ابتدا مشکل کار تشخیص داده شود قطعا از هزینه های زیاد و آسیب جدی به خودرو جلوگیری می کند. در این مقاله سعی شد به تفصیل به بررسی علائم خرابی و نحوه عیب یابی سیم کشی و برق خودرو پرداخته شود.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *