ژوئن 20, 2024
آموزشگاه برق گستران

پیش از ورود به مبحث اصلی مقاله، اجازه بدهید که به شما مطالبی پیرامون دزدگیر اماکن و نیز جایگاه آن در زندگی افراد، ارائه کنیم.

امروزه تقریباً کمتر ساختمانی وجود دارد که مجهز به این گونه سیستم ها نشده باشد؛ این امر به کارایی و کاربرد فراوان این سیستم ها باز می گردد. این نوع سیستم ها در درون خود حسگرها و سنسورهایی دارند که در مواقع خطر، به سرعت آژیر اعلام خطر را به صدا در می آورند. در سال های اخیر این دزدگیرها نه تنها در ساختمان مسکونی، بلکه مجتمع های تجاری و اداری نیز نصب شده اند.

این نوع دزدگیرها با وجود آن که از تنوع زیادی برخوردار هستند اما می توان این نکته را با اطمینان بیان نمود که عملکرد و خدمات یکسانی را تقدیم می نمایند. در درون این دزدگیرها، قطعاتی به نام آشکار ساز وجود دارند که ما در ادامه به انواع مختلف آن اشاره خواهیم کرد؛ پس همراه ما باشید.

در دوره نصب دزدگیر اماکن تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره آشکارسازها و سایر اجزای سیستم های ضد سرقت را به هنرجویان آموزش می دهیم.

انواع آشکار سازها در دزدگیر اماکن

تمامی افراد برای آن که بتوانند امنیت و نیز آسایش را برای ساکنان و کارکنان، فراهم نمایند معمولاً ساختمان های مسکونی و مجتمع های تجاری را به دزدگیرها مجهز می کنند.

این سیستم ها قادرند از وقوع سرقت جلوگیری کنند و در صورت مشاهده هر گونه پیشامدی مبنی بر آن، فوراً آژیر آن ها به صدا درخواهد آمد. پیشتر نیز گفتیم که درون این دزدگیرها قطعه ای به نام آشکارساز تعبیه شده که با نام چشمی نیز در میان افراد شناخته می شود.

این بخش عهده دار مسئولیت مهمی است؛ زیرا بواسطه ساختارش قادر است محیطی که در آن قرار دارد را به راحتی اسکن نماید و با رویت هر گونه خطری پیامی مبنی بر سرقت به تمامی قطعات ارسال می کند.

با دادن این پیام، دزدگیر مورد نظر روشن و آژیر آن فعال خواهد شد تا از رخ دادن اتفاقاتی هم چون سرقت جلوگیری نماید؛ اما این آشکارسازها انواع دیگری نیز دارند مانند:

  • مورد اول سنسور حرکتی توموگرافیک نام دارد؛ این قطعه برای آن که بتواند از پس کار خود بربیاید بواسطه امواج رادیویی فعالیت می کند و در دسته آشکار سازهای پیشرفته و نوین جای می گیرد.
  • دسته دوم آشکارسازهای اولتراسونیک می باشند؛ دقت این نوع قطعات بسیار زیاد است و به محض مشاهده هر گونه حرکتی آژیرشان به صدا در می آید که این به نوعی یکی از عیب های این ابزار می باشد.
  • آشکار ساز شکستن شیشه؛ این نوع قطعات مناسب ساختمان هایی هستند که دارای درب و پنجره های شیشه ای می باشند زیرا برخی سارقان، بواسطه شکستن شیشه کارشان را پیش می برند.

اگر دزدگیرها را به این قطعه مجهز کنید، در هنگام سرقت فوراً صدای آژیر را فعال می نماید.

ساختار کلی و اجزای دزدگیر اماکن

امروزه استفاده از دزدگیر در تمامی جوامع گسترش یافته؛ بدین خاطر شرکت ها و کارخانجات متنوعی دست به تولید این گونه از محصولات می زنند تا از طریق آن به درآمد برسند.

این نوع ابزارها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند و افراد بسته به محیطی که در آن قرار دارند، نوعی از آن ها را انتخاب می کنند.

برای آن که بتوانیم با نقش و عملکرد دزدگیرهای اماکن، کاملاً آشنا شویم می بایست در ابتدا نام و وظایف هر کدام از قطعات به کار رفته در آن ها را بدانیم؛ این ابزارها عبارتند از:

  • مورد اول جعبه دزدگیر می باشد؛ افراد برای آن که بتوانند از این دزدگیر برای مدت بیشتری استفاده نمایند، مدارهای مرتبط با آن را درون جعبه ای تعبیه می کنند.
  • مورد دوم پنل دزدگیر است؛ هرگونه ابزاری که در دزدگیر قرار دارد، با این پنل در ارتباط می باشد و اعلام سرقت بواسطه این قطعه انجام می گیرد.
  • مورد بعدی متعلق به بلندگوی دزدگیر است؛ این قطعه همان طور که از نامش پیداست به هنگام دریافت پیام اعلام سرقت، صدای آن فعال می شود.

کاربرد ها و نقش آشکار سازها در دزدگیر اماکن

همان گونه که در بالا عنوان شد، آشکار سازها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند و هر کدام از آن ها کارایی مخصوص به خودشان را دارا می باشند. بدون وجود این قطعات در سیستم اعلام سرقت، دزدگیر هیچ گونه ارزشی نخواهد داشت زیرا این ابزارها هستند که تمامی کارهای مربوط به جلوگیری از سرقت را انجام می دهند. این نوع ابزارها که به منزله چشم می باشند، قادرند به محض مشاهده هر گونه اتفاق غیرعادی و عجیب، اطلاعاتی را برای قطعات مختلف ارسال نمایند.

برای مثال مدل حرکتی این قطعات که در نمونه های سیمی و بدون سیم موجود می باشد و با پنل دزدگیر ارتباط مستقیم دارد؛ این نوع مدل نسبت به نمونه های دیگر محبوب تر است زیرا قابلیت استتار را دارد.

نحوه خرید آشکار سازها و نکات مربوط به آن

بواسطه اهمیت بالای این قطعات در دزدگیرها، افراد بسیاری به دنبال خرید آن ها می باشند؛ به تازگی علاوه بر خرید حضوری، امکان خرید از فروشگاه های اینترنتی نیز برای شما فراهم شده است.

اما برای انجام دادن این امر می بایست یکسری از نکات را مد نظر قرار دهید؛ از جمله:

  • پیش از آن که دست به این کار بزنید، پیش زمینه ای کلی در رابطه با این آشکارسازها جمع کنید؛ زیرا دارای تنوع بالایی هستند.
  • از فروشگاهی معتبر و شناخته شده اقدام به خرید کنید؛ برای این امر می توانید بخش نظرات کاربران را مشاهده کنید و از رضایت آنان اطلاع یابید.
  • برای اطمینان از کیفیت و نیز سلامت قطعات، بسته آن چفت و نیز آکبند باشد.
  • برندهای معروف گاهی می توانند در این زمینه به شما کمک شایانی نمایند؛ زیرا آن ها قطعات خود را از مواد باکیفیت و مرغوب می سازند.

قیمت آشکار سازهای دزدگیر اماکن

این نوع قطعات با توجه به کارایی ها و تنوع بالایی که دارند، از قیمت متفاوتی نیز برخوردار می باشند و موارد متعددی یافت می شوند که می توانند این قیمت ها را با افت و خیزهایی روبه رو سازند؛ از جمله:

  • هر اندازه برند مورد نظر در بین عموم افراد شناخته تر باشد بر بهای آن نیز افزوده خواهد شد.
  • به دلیل آن که این نوع قطعات، دارای طیف های متعددی هستند، قیمت آن ها نیز یکسان نمی باشد.
  • برخی از این آشکار سازها در نوع سیمی و بی سیم یافت می شوند که این امر نیز می تواند بر قیمت آن ها تاثیر گذار باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله اقدام به معرفی انواع مختلف آشکارسازهایی که درون دزدگیرهای اماکن وجود دارند پرداختیم؛ پس از آن مطالبی را پیرامون اجزای تشکیل دهنده آن ها ارائه کردیم.

بدون شک بواسطه خواندن این مطالب شما نیز به این نتیجه رسیده اید که آشکارساز در دزدگیرها مهره ای کلیدی به شمار می آید و نبود آن به منزله عدم کارایی دزدگیر تلقی می شود.

امیدواریم که با خواندن این مقاله بر اندوخته های شما افزوده باشیم؛ برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق پل های ارتباطی مختلف با همکاران ما تماس بگیرید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *