تفاوت برق ساختمان با برق صنعتی
می 30, 2024
آموزشگاه برق گستران

برق ساختمانی و برق صنعتی با هم از هر نظر و به خصوص از لحاظ ولتاژ کاملاً تفاوت دارند. در این مطلب به بررسی این موضوع می پردازیم و برق صنعتی و شهری را توضیح می دهیم تا بتوانید در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید. هر دو برق شهری و صنعتی دارای کاربرد و مزایا منحصر به فردی هستند که در ادامه مطلب به صورت کاملا ساده و جامع به بررسی تفاوت برق صنعتی و برق ساختمان می پردازیم.

تفاوت برق ساختمان با برق صنعتی

طبیعی است که برق ساختمان و برق صنعتی با یکدیگر تفاوت های فاحشی دارند. ما در این صفحه به بررسی این تفاوت ها می پردازیم تا اطلاعات مفیدی را به شما عزیزان در این باره ارائه دهیم:

  1. برق صنعتی سه فاز است. اما برق خانگی یا ساختمانی تک فاز است.
  2. بدیهی است که برق صنعتی قدرت و نیروی بیشتر و سرعت انتقال بیشتری نسبت به برق ساختمانی دارد.
  3. سیم کشی در برق خانگی خطر کمتری دارد و عایق این سیم ها از جنس پلاستیک است. عمدتا برق کشی ساختمانی به صورت توکار انجام می شود تا خطرات کمتری را برای ساکنین خانه ها به همراه داشته باشد.
  4. سیم کشی صنعتی بیشتر اوقات به صورت روکار انجام می شود تا در صورت بروز هر نوع نقص در این روند افراد برقکار بتوانند به راحتی به کابل های برق در صنعت ها و کارخانه های مختلف دسترسی داشته باشند و به آسانی بتوانند در صورت لزوم این سیم ها را تعمیر و تعویض کنند.
  5. نوع سیم های قابل استفاده در برق کشی صنعتی مقاومت بیشتری نسبت به سیم های سیم کشی خانگی دارند.
  6. تجهیزات مختلفی در برق کشی خانگی و صنعتی به کار می روند و قطعا وسیله های کاربردی در برق در صنعت های مختلف مجهزتر از برق کشی شهری هستند. یکی از این وسیله ها که در سیم کشی صنعتی کاربرد وسیعی دارد، مدارشکن نام دارد.
  7. در برق کشی صنعتی بیشتر از کابل های آر ام سی استفاده می شود. اما در سیم کشی ساختمانی از کابل های ام تی سی و یا ام سی استفاده می شود.

تفاوت برق ساختمان با برق صنعتی

مقایسه تعریف برق صنعتی و برق ساختمان

از نظر چیستی و تعریف فرق بین این دو به شرح زیر است:

برق صنعتی چیست؟

برقی که در صنعت های مختلف و در کارخانه های گوناگون تولیدی و صنعتی به کار میرود، برق صنعتی نامیده شده است. برق صنعتی در واقع برق سه فاز است تا دستگاه ها و تجهیزات صنعتی بتوانند با قدرت هر چه بیشتری کار خود را انجام دهند. در حقیقت باید بدانید که یکی از مهم ترین و اصلی ترین گرایش های الکتریسیته همین برق صنعتی نام دارد.

برق ساختمان چیست؟

برق ساختمان همان برق خانگی و یا شهری است که از قدرت کمتری نسبت به برق صنعتی برخوردار است. از این نوع جریان الکتریسیته برای خانه ها و ساختمان های مسکونی استفاده می شود تا جریان برق مناسب در این مکان ها وجود داشته باشد و مردم بتوانند از آن برای روشنایی و برای راه اندازی کالاهای خانگی استفاده کنند. در برقکاری ساختمان به صفر تا صد این رشته پرداختیم.

مقایسه کاربرد برق صنعتی و ساختمان

در ادامه به بررسی فرق برق ساختمان و صنعتی از نظر استفاده و کاربرد می پردازیم:

کاربرد برق صنعتی

همان طور که از نام برق صنعتی مشخص است از آن در صنعت های گوناگون برای خاموش و روشن کردن دستگاه های گوناگون تولیدی، کلید زنی و کنترل وسیله های برقی در کارخانه های بزرگ صنعتی، حفاظت و تبدیل و بازرسی آنها نیاز به یک نیروی قوی الکتریسیته دارد. از این رو منطقه های صنعتی نیاز به برق قوی و پر قدرت سه فاز دارند. کاربرد برق صنعتی در صنایع بزرگ و کارخانه های تولید کننده برای راه اندازی خط تولید به خوبی مشهود است.

کاربرد برق ساختمان

برق ساختمان که تک فاز است در خانه ها و ساختمان های مربوط به اداره ها و آپارتمان ها کاربرد گسترده ای دارد. از این نوع برق برای ایجاد روشنایی در خانه ها و سایر ساختمان ها و همین طور در معابر و خیابان های موجد در شهرها استفاده می شود. این نوع برق در واقع خطرات جانی برای مردم ندارد. مگر این که آنها به طور مستقیم و بدون رعایت موارد ایمنی با این برق تماس برقرار کنند. در این صورت می توانند جان خود را به خطر بیندازند.

مقایسه کاربرد برق صنعتی و ساختمان

مقایسه معایب و خطرات مربوط به برق صنعتی و ساختمان

همانطور که میدانید برق صنعتی، سه فاز است. به همین خاطر خیلی پر قدرت بوده و باید در تماس با آن تمام موارد و نکته های مهمی ایمنی را رعایت کنید. در غیر این صورت دچار برق گرفتگی می شوید. شما می توانید هم با تماس مستقیم و هم با تماس غیر مستقیم با برق صنعتی دچار برق گرفتگی شوید. تماس غیر مستقیم می تواند در اثر خراب بودن دستگاه های برقی و اتصالی داشتن آنها باعث برق گرفتگی شود. به همین دلیل توصیه ما به تمام برق کارهای صنعتی این است که از لوازم ایمنی مهم از قبیل لباس و دستکش و چکمه و موارد دیگر در هنگام برق کشی صنعتی استفاده کنند تا از خطراتی که می تواند جان آنها را تهدید کنند به خوبی در امان باشند.

جمع بندی

برق کار های حرفه ای با تمام موارد مهم و معیار های استاندارد در انجام کار خود آشنا هستند. از این رو زمانی که به سیم کشی برق اقدام می کنند می توانند برق کشی ساختمانی و صنعتی را به درستی انجام دهند. این سیم کشی ها دارای اصول و قواعد بسیار مهمی هستند که تمام برق کارها باید با آنها آشنایی داشته باشند. در این صورت است که می توانند سیم کشی را به نحو احسن انجام دهند. آنها در زمان انجام کار خود لازم است که تمام نکته های مربوط به ایمنی خود را مورد توجه قرار دهند تا در این روند برق کشی هیچ آسیبی به خود وارد نکنند.

در این مطلب به بررسی تفاوت برق صنعتی و برق ساختمان پرداختیم و تفاوت های کاربردی، مزایا و معایب و … این دو شغل را با هم مقایسه نمودیم.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *