روش برقکاری ساختمان
نوامبر 13, 2023
آموزشگاه برق گستران

برق‌ کشی ساختمان، از آن دسته شغل‌ هایی است، که بازار کار خوبی دارد. اگر فردی بتواند تخصصات لازم را در این زمینه کسب نموده و برق‌ کشی را به خوبی انجام دهد، می‌ تواند درآمد قابل توجهی داشته باشد.
برای این کار، لازم است یک سری از قوانین و اصول مربوطه را دانست و رعایت نمود. برای مثال جهت برق‌ کشی اصولی یک ساختمان، لازم است که لوله‌ هایی را برای این کار به صورت مجزا تهیه نموده و به شکل عمودی، در فاصله‌ 30 سانتی‌ متری از لوله‌ های فاضلاب قرار داد. این مورد، تنها یکی از اصول و قوانین در آموزش برقکاری ساختمان است. در ادامه‌ مطلب، مواردی همچون روش و نحوه انجام سیم کشی، نقشه خوانی برق، اندازه کابل، فیوز و سایر جزئیات مورد نیاز را بررسی خواهیم کرد.

 مراحل برق‌ کاری ساختمان‌ ها

در سیم کشی و اجرای پروژه برقکشی خانه و ساختمان مواردی وجود دارد که نیاز داریم رعایت کنیم.

 مراحل برق‌ کاری ساختمان‌ ها

در ادامه مراحل انجام برقکاری را معرفی کرده و هر یک را به تفصیل توضیح می دهیم:

نقشه کشی برق ساختمان

پیش از شروع هر کاری، لازم است که یک دید کلی نسبت به آن داشته باشیم. اولین قدم در زمان برقکاری یک ساختمان، تهیه‌ نقشه برق ساختمان است. توسط این نقشه، شما به آسانی مکان نصب نمودن سیم‌ های برق و تجهیزات مربوط به آن را مشاهده می‌ نمایید. اگر چنین نقشه‌ ای نداشته باشیم، باید به ناچار، بدون آن و طبق استاندارد های مربوط به سیم‌ کشی برق ساختمان، فرآیند برق‌ کشی را آغاز کنیم.

نقشه‌ خوانی در برقکاری ساختمان

نقشه‌ خوانی در تمامی بخش‌ های مختلف یک ساختمان، از جمله تابلو برق، سیم کشی فیوز، برق کلید و پریز و روشنایی و … بسیار مهم بوده و توانایی خواندن این نقشه‌ ها، شما را به عنوان یک فرد حرفه‌ ای در این کار نشان می‌ دهد. این نقشه‌ ها شامل المان‌ ها و علائمی، نظیر: جزییات مدار های الکتریکی، روشنایی‌ بخش‌ های مختلف مانند راه پله‌ ها، آنتن، پلان روشنایی، نقشه‌ های پریز، نقشه‌ مربوط به رایزر آیفون و تاسیسات دیگر مربوط به برق ساختمان می‌ شود.
علاوه بر موارد گفته شده، این نقشه‌ ها باید محل قرار گرفتن تاسیسات و تجهیزات مربوط به برق را به ما نمایش داده و مقیاس آن پایین‌ تر از یک صدم نباشد. ویژگی دیگری که باید این نقشه‌ ها داشته باشند، خوانا بودن و قابل فهم بودن آن‌ ها بدون هیچ ابهامی است.

 

تکنیک و روش برقکاری در ساختمان

با توجه به مطالبی که در آموزش برقکاری ساختمان وجود دارد، این کار به دو روش، توکار و روکار انجام می‌ گردد. در هر دو روش، خصوصیات و ویژگی‌ هایی نهفته است که با توجه به نیاز، از هر کدام از آن‌ ها استفاده می‌ شود. در نوع سیم‌ کشی روکار، همانطور که از نام آن پیداست؛ تمامی اتصالات و سیم‌ ها از روی گچ دیوار عبور داده شده و به همین دلیل، تمیزی و ظرافت در آن، به سبب دیده شدن، حائز اهمیت است.
در روش توکار، سیم‌ ها و اتصالات مربوط به برقکاری، کاملا نهفته بوده و اصلا قابل مشاهده نیست. در این روش، به دلیل اینکه سیم‌ ها و تجهیزات مربوطه نمایان نیست، برای کسانی که به زیبایی و ظرافت اهمیت می‌ دهند، گزینه‌ی مناسبی است؛ اما برخلاف روش روکار، کمی دشوار انجام می‌ شود.

تکنیک و روش برقکاری در ساختمان

لوله‌ گذاری برق ساختمان

زمان لوله‌ گذاری برق، باید قسمت زانویی برق را به وسیله‌ی نوار های ضخیم و چسب‌ های قدرتمند، به لوله‌ های اصلی متصل نماییم؛ تا به سبب ضربه‌ های شدید و یا فشار بالا، از لوله جدا نشده و آسیبی نبینند. در آموزش برقکاری ساختمان برای لوله‌ گذاری‌ها، می‌ توان از هیلتی‌ های چرخشی استفاده نمود. به کار گرفتن این ابزار، موجب شده در محیط‌ هایی نظیر: دیوار و سقف، به اندازه‌ی قطر مته، بدون آنکه به سایر نقاط آسیبی وارد نماید، سوراخ ایجاد کند.

اندازه کابل‌ ها در برق‌ کشی

برای اینکه برق‌ کشی در ساختمان به صورت استاندارد انجام شود، لازم است تا میزان سطح مقطع کابل‌ها را با دقت رعایت نمایید. این مقدار برای سیم‌ های هر بخش، یک مقدار مشخص است. برای نمونه، سطح مقطع در جریان اصلی، با 4 میلی‌ متر مربع، سطح مقطع در سیستم‌ های روشنایی باید ۱٫۵ میلی‌ متر مربع، در پریزها ۲٫۵ میلی‌ متر باشد. علاوه بر موارد گفته شده، سطح مقطع سیم‌‌کشی کولرهای گازی و کولرهای آبی، به ترتیب ۴ و ۲٫۵ میلی متر مربع است.

ظرفیت فیوز ها برای برق‌ کشی

در آموزش برقکاری ساختمان، فیوز ها قطعات حفاظتی هستند، که در برابر بالا رفتن جریان‌ های برق، از وسیله‌ ها محافظت می‌ کنند. برای مثال، اگر جریان برق بیشتر از حد مجاز شود، فیوز به صورت خودکار جریان را قطع می‌ نماید. به همین خاطر؛ فیوز ها نقش مهمی در برق ساختمان ایفا می‌ کنند. ظرفیت فیوزهای اصلی باید ۲۰ آمپر، ظرفیت فیوز کنتور ۲۵ آمپر، فیوز پریز ۱۶ آمپر و برای سیستم روشنایی ظرفیت، ۱۰ آمپر باشد.

مقدار فاصله در سیم‌ کشی ساختمان

فاصله‌ ها در زمان سیم‌ کشی برق یک ساختمان اهمیت بسیار بالایی دارند. فیوزها همواره باید در یک فاصله‌ مناسب از قسمت های مختلف قرار گرفته تا بتوانند نقش حفاظتی خود را به خوبی ایفا کنند. برای مثال: فاصله‌ مربوط به لوله آب و گاز، ۱ متر باشد. فیوزها در چهارچوب در فاصله‌ ۱۵ تا ۲۵ سانتی متری و همچنین آویز و لامپ‌ها، ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر با فاصله قرار بگیرند.

ابزار مورد نیاز در برق‌ کشی ساختمان

 

ابزارآلات و تجهیزات مختلفی برای انجام برق‌ کشی ساختمان وجود دارد. در ادامه به ابزار های مهم برق کشی ساختمان می پردازیم:

  • دریل چکش‌ دار

از دریل چکش‌ دار، برای ایجاد نمودن شیار هایی بر روی دیوار، به سبب قرار دادن لوله‌ ها و تجهیزات دیگر برق‌ کشی استفاده می‌ شود. اگر خرید این دستگاه برای شما سخت است، می‌ توانید از چکش و قلم نیز استفاده نمایید.

  • موکت‌ بر

برای بریدن لوله‌ هایی که در برق‌ کشی ساختمان بهره برداری می شوند بایستی به مواردی همچون: خرطومی و یا پی وی سی اشاره کرد.

ابزار مورد نیاز در برق‌ کشی ساختمان

  • تراز

همان طور که از نام این وسیله پیداست، برای تراز نمودن تجهیزات مورد استفاده در آموزش برقکاری ساختمان، مانند قوطی کلید و پریز استفاده می‌ شود.

  • شیلنگ تراز

ساختمان‌ هایی که آماده‌ برق کاری هستند، ممکن است به طور کامل، سطح آن‌ ها تراز نبوده و ناهماهنگ باشند. از این رو برای تراز نمودن و قرارگیری درست وسایل برق‌ کشی در آن‌ ها، از شیلنگ تراز استفاده می‌ شود.

  • ریسمان رنگی

بعضی اوقات نیاز است که تعداد بالایی از کلید و پریزها را در کنار هم در یک محل قرار دهید. در این زمان از ریسمان رنگی برای جدا کردن کابل‌ ها و ابزار آن‌ ها استفاده کنید.

برقکاری ساختمان در آموزشگاه برق گستران

با توجه به مطالبی که در آموزش برقکاری ساختمان، به شما عزیزان ارائه دادیم، داشتن تخصص و بالا بردن تجربه و مهارت در این زمینه، می‌ تواند به درآمد زایی شما کمک کرده و به مرور زمان، از شما فردی حرفه‌ ای بسازد. برق‌ کشی ساختمان، از جمله کار های حیاتی و ضروری در ساختمان‌ ها بوده که باید با بیشترین دقت و تمرکز و طبق استاندارد های موجود در این حوزه انجام گیرد. چرا که هر گونه بی‌ توجهی در فرآیند انجام این کار، ممکن است در پایان موجب خطرات جبران ‌ناپذیری نظیر آتش‌ سوزی و برق‌ گرفتگی شود.
اگر قصد دارید به صورت تخصصی برقکاری و سیم کشی ساختمان را یاد بگیرید بهترین کار ثبت نام در دوره آموزش برق ساختمان شرکت نمایید.
در صورتی که نیاز به آموزش درباره مبحث خاصی دارید در قسمت دیدگاه پایین صفحه با ما در میان بگذارید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “روش برقکاری ساختمان”

  1. توحید جوادی گفت:

    سلام و خسته نباشید.
    برای یادگیری سیم کشی برق ساختمان تو دوره برق درجه یک باید شرکت کنیم یا درجه دو؟

    1. هانی گفت:

      درود بر شما،
      بیشتر دانش سیم کشی خانه در دوره درجه 2 برق تدریس میشه.