علت و دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین
آگوست 9, 2023
آموزشگاه برق گستران

اگر می خواهید علت قطع و وصل شدن کولر ماشین یا علت گرم و سرد شدن آن را بدانید این مقاله مناسب شماست. بسیاری از رانندگان در روزهای گرم و دمای بالا ممکن است با مشکل خاموش و روشن شدن کولر خودروی خود روبرو شوند.
قطعات و تجهیزات متعددی در سیستم تهویه خودرو وجود دارد که خرابی هر یک از آنها باعث خاموش شدن ناگهانی کمپرسور کولر شده و در نتیجه راننده دائما با تغییر باد سرد کولر به باد گرم مواجه می شود.
در این مقاله سعی داریم تا علت و دلیل قطع و وصل شدن کولر خودرو و روش عیب یابی آن را بررسی کنیم. نکته مهم این است که این دلایل ممکن است متفاوت از علت خنک نکردن کولر باشد. در اینجا کولر ماشین خنک می کند ولی ناگهان خاموش شده و باد سرد آن تبدیل به باد گرم می شود.

دلیل و علت قطع و وصل کولر ماشین چیست ؟

عوامل متعددی می تواند در قطع و وصل شدن کولر خودرو دخیل باشد. در این مطلب سعی بر این داریم چند مورد از رایج ترین علل خاموش و روشن شدن کولر ماشین را برای شما شرح دهیم.

رله های جعبه فیوز یا فیوز ها

یکی از دلایل گرم و سرد شدن باد کولر انواع ماشین همچون پژو پارس، 405، 206 و سایر خودروها، می تواند مربوط به قسمت های برقی سیستم تهویه مثل رله های جعبه فیوز و فیوز ها باشد. این ایراد می تواند به دلیل جریان کشی خود رله یا قسمت هایی مثل سیم کشی خودرو یا جعبه فیوز باشد، که باعث قطع و وصل شدن قسمت کمپرسور کولر خودرو می شود. در نهایت زمانی که هوای گرم و سرد روشن می باشد موجب قطع و وصل شدن آن شود.

دلیل و علت قطع و وصل کولر ماشین چیست ؟

خرابی سوئیچ سه کاره؛ دلیل خاموش و روشن شدن کولر خودرو

مورد بعدی خرابی سوئیچ سه کاره می باشد. این سوییچ، فشار های گاز داخل مدار اپراتور را می سنجد. علاوه بر این کاری که انجام می دهد در دورهای کند و دور های تند و حتی در دور های بالاتر یا پایین تر سیستم فن خنک کننده را روشن می کند. علاوه بر آن فشار گاز را هم می سنجد. خرابی این قطعه باعث قطع و وصل شدن کولر خودرو می شود.

 

خرابی شیر قطع کن یا شیر انبساط کولر

دلیل بعدی قطعی وصلی کولر، خرابی شیر انبساط ترموستاتیک کولر است که به آن شیر قطع کن وصل کن گفته می شود و بر روی خود کمپرسور کولر نصب می شود. به مرور زمان شیر انبساط مقاومت خود را از دست می دهد. زمانی که شیر قطع کن مقاومت خود را از دست داد، توانایی باز و بسته کردن قسمت اسپول خود را ندارد و نمی تواند گاز را به مدار کمپرسور یا قسمت اپراتور تزریق کند.
مورد دیگری که در همین قسمت می باشد، قسمت فیلترینگ است که با افزایش کارکرد کمپرسور باعث می شود که فیلتر مسدود شده و تصفیه صورت نگیرد، یا مدار مسدود شود و در نتیجه باعث عدم گردش جریان در مدار می شود.

خرابی شیر قطع کن یا شیر انبساط کولر

خرابی بوبین؛ علت قطع و وصل کمپرسور کولر

اصلی ترین قسمت برای قطع و وصل کردن کمپرسور با مدار گردش موتور یا همان تسمه می باشد، تا بتواند کمپرسور کولر قطعات داخلی مثل قسمت پیستون ها و یا شفت آن را به گردش در بیاورد. همانطور که میدانید به صورت سیم پیچ می باشد و به صورت القایی کار می کند. در نهایت زمانی که به آن برق داده می شود حالت آهنربایی به خود می گیرد و با قسمت فولی ورودی یا همان فولی کمپرسور مچ می گردد. گردش را در کمپرسور به وجود می آورد. عدم کارکرد این قطعه باعث قطع و وصل شدن کمپرسور کولر در حالت کار کردن می شود.

اختلال کمپرسور کولر

مورد بعدی خود کمپرسور کولر می باشد. داخل کمپرسور موارد خیلی زیادی مثل افت جریان یا افت سرما وجود دارد، یا قسمت هایی مثل کوپینگ ها و یا پیستون هایی که در آن وجود دارد، ضعیف می شوند. در این حالت دیگر توانایی پمپاژ گاز را ندارد. در حالت سرد بودن پمپاژ گاز را کامل انجام می دهد ولی زمانی که گرم می شود دیگر از کنار آن زمانی که انبساط در کمپرسور صورت می گیرد توانایی پمپاژ گاز را ندارد، باعث می شود که قطع و وصلی در مدار کولر به وجود بیاید.

اختلال کمپرسور کولر

کمبود گاز خودرو

یکی از علت های قطع و وصل شدن کولر خودرو کمبود گاز در قسمت اپراتور و کمپرسور می باشد. این دلیل می تواند نشتی های خیلی ریزی از قسمت اورینگ های لوله های رابطه رادیاتور و خود کمپرسور باشد.

خرابی سنسور دما

مورد دیگر سنسور های فشار دما می باشد. یکی از سنسور ها در قسمت بیرونی موتور و یا در قسمت سپر جلو نصب می شود که دمای محیط را می سنجد. خرابی این قطعه هم باعث قطع و وصلی مدار کولر می شود.

سنسور فشار

مورد دیگر سنسور های قلمی و یا همان سنسور فشار داخل اپراتور می باشد، که در قسمت رادیاتور و در زیر داشبورد نصب شده است، که آن هم باعث قطع و وصلی کولر خودرو می شود .

جمع بندی درباره دلایل خاموش و روشن شدن کولر خودرو

در این مقاله در مورد دلایل و علت قطع و وصل کولر ماشین یا خاموش روشن شدن آن و نحوه ی عیب یابی آن آشنا شدید. گرم و سرد شدن گاه و بیگاه سیستم تهویه و سرمای ماشین در فصل گرم سال واقعا آزار دهنده است. همانطور که میدانید کمپرسور مهمترین قطعه در سیستم کولر می باشد، به همین دلیل توصیه می شود از یک مکانیک خودرو ماهر برای رفع ایراد کمپرسور کولر استفاده کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 دیدگاه برای “علت و دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین”

  1. قوامی گفت:

    اگرکمی تخصص داشته باشی این مقاله بسیار عالی و کمک کننده است.

  2. باربری گفت:

    ممنون از مقاله مفید و کاربردیتون