علت خنک نکردن کولر ماشین
آگوست 27, 2023
آموزشگاه برق گستران

خنک نکردن کولر ماشین یکی از مشکلاتی است که موجب سردرگمی راننده و سرنشینان خودرو می‌شود. استفاده از کولر ماشین در هوای گرم بیشتر رواج پیدا می‌کند. تحمل دمای بالای محیط خودرو در فصل‌های گرم کاری بسیار دشوار است. در این مقاله به بررسی علت‌های خنک نکردن کولر ماشین و باد گرم کولر خودرو می‌پردازیم تا در صورتی که با مشکل خنک نکردن کولر ماشین روبرو هستید، بتوانید با عیب یابی دلایل احتمالی آن برای رفع آن اقداماتی را انجام دهید.

در صورتی که راهکارهای اشاره شده در این مطلب به رفع مشکل خنک نکردن کولر خودرو کمکی نکرد، می توانید برای یادگیری تعمیرات کولر در دوره آموزش تعمیرات کولر خودرو آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید: پنهان

علت خنک نکردن کولر ماشین چیست؟

علت‌های زیادی برای سرد نکردن کولر خودرو وجود دارد معمولا علت خنک نکردن کولر 206، پراید، تیبا، سمند، پژو، پارس، رانا و دیگر خودرو ها با هم تفاوتی نداشته و یکی از مواردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

علت خنک نکردن کولر ماشین چیست؟

1.تمام شدن گاز کولر ماشین

کافی بودن گاز کولر ماشین یکی از عوامل تأثیرگذار در عملکرد درست کولر به شمار می‌رود. بر این اساس، در صورتی که گاز کولر ماشین تمام یا کم شده باشد، می‌تواند عملکرد آن را مختل کند. یک نشانه در زمان تمام شدن گاز کولر ماشین، شنیده شدن سر و صدای زیاد از کولر می‌باشد. همچنین در صورتی که با کاهش گاز کولر ماشین مواجه شده‌اید، حتماً آن را از نظر نشتی گاز کولر خودرو بررسی کنی. اندازه گیری میزان گاز کولر باید توسط یک مکانیک انجام شود که برای شارژ گاز کولر ماشین می‌توانید از یک تعمیرکار کمک بخواهید.

حتماً بخوانید: لیست بهترین و پر درآمدترین رشته‌ها و مشاغل فنی

2.دریچه‌های کولر تنظیم نباشند

دریچه‌های کولر ماشین در صورت تنظیم نبودن و یا خراب بودن، می‌توانند یکی از دلایل خنک نکردن کولر ماشین باشند. بررسی و همچنین تنظیم کردن دریچه‌های کولر باید توسط یک فرد متخصص انجام گیرد. در زمان سرویس دوره‌ای خودرو می‌توانید از مکانیک خودرو بخواهید تا دریچه‌های کولر خودرو را تنظیم کند تا از خنک نشدن ماشین به دلیل تنظیم نبودن کولر خودرو جلوگیری کنید.

3.تسمه کولر تنظیم نشده باشد

یک علت شایع برای خنک نکردن کولر ماشین، شل بودن تسمه کولر خودرو است که نمی‌تواند نیروی کامل موتور را به کولر انتقال دهد. همچنین علت خوب خنک نکردن کولر ماشین شما می‌تواند به دلایل دیگری مانند اشکال در تسمه کولر و یا شل شدن پیچ‌های اتصال کمپرسور باشد. یکی از اتفاقاتی که در این مواقع رخ می‌دهد این است که صدای زیاد از کولر ماشین شنیده می‌شود. با بررسی تسمه کولر و در صورت نیاز تنظیم کردن و یا تعویض آن می‌توانید مشکل را برطرف کنید تا باد کولر شما خنک شود.

تسمه کولر تنظیم نشده باشد

 

حتماً بخوانید: مشکلات بوق ماشین و نحوه رفع آنها

 

4.مشکل فن کندانسور یکی دیگر از عوامل خنک نکردن کولر ماشین محسوب می‌شود

درست کار کردن فن کندانسور در زمان خنک کردن کولر ماشین یک امر مهم است. در صورت خراب شدن فن کندانسور، گاز موجود در کندانسور سبب خواهد شد تا فشار گاز بالاتر برود و کولر قطع شود. قطع شدن کولر برای جلوگیری از آسیب به کمپرسور و لوله‌های کولر است.

گاهی فن کندانسور کار نمی‌کند که علت‌های متفاوتی برای آن وجود دارد و باید هر کدام به خوبی بررسی شوند. برای علت خنک نکردن باد کولر ماشین می‌توان به موارد دیگری مانند خرابی موتور فن، مشکل در باتری ماشین، خرابی رله، خراب شدن مقاومت کنترل دور موتور فن و یا مشکل در کامپیوتر خودرو اشاره کرد.

برخی از خودروها چند فن کندانسور دارند که عملکرد نادرست یک فن باعث می‌شود تا باد گرم از کولر ماشین خارج شود.

5.کثیفی کندانسور یا رادیاتور کولر ماشین

یکی از علت‌های مؤثر در میزان قدرت و خنک کردن کولر ماشین، تمیز بودن کندانسور خودرو است. به علت قرارگیری رادیاتور کولر در جلوی رادیاتور آب، کثیف بودن کندانسور می‌تواند باعث ایجاد مشکل خنک نکردن کولر ماشین باشد. علت‌های مختلفی برای کثیف شدن کندانسور کولر وجود دارند که می‌توان به تجمع گرد و غبار، گیاهان، حشرات و رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و… در آن اشاره کرد. برای رفع این مشکل حتماً باید با شستشوی کندانسور کولر این موضوع را برطرف کرد و در زمان شستن خودرو، با شستن رادیاتور کولر خودرو از خنک نکردن کولر ماشین جلوگیری کنید.

حتماً بخوانید: آموزش گام به گام دودی کردن شیشه ماشین و نصب شیشه دودی

 

6.اپراتور و فیلتر خودرو کثیف باشد

انتقال باد سرد و گرم به داخل کابین خودرو از طریق اپراتور خودرو صورت می‌گیرد. در صورتی که اپراتور دچار تجمع آلودگي و گرد و غبار شود، می‌تواند سبب شود تا کولر ماشین خنک نکند. همچنین رشد میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و… ممکن است سبب کثیف شدن فیلتر کولر ماشین شود. اگر متوجه شدید که کولر ماشین زیاد خنک نمی‌کند، به موارد دیگری مانند انتشار بوی بد از کولر ماشین مانند بوی خاک دقت کنید. در این موارد باید برای رفع علت بوی نامطبوع و خنک شدن باد کولر، باید برای تمیز کردن و رفع آلودگی‌ها از اپراتور و فیلتر کولر ماشین اقدام نمایید. تمیز کردن اپراتور و فیلتر یکی از روش‌های رفع این مشکل هستند، اما در صورت نیاز لازم است فیلتر آن را عوض کنید تا آلودگی و خاک اپراتور خودرو را از بین ببرد و باد مطبوع و خنک به کابین خودرو منتقل شود.

اپراتور و فیلتر خودرو کثیف باشد

حتماً بخوانید: مهم‌ترین علت روغن سوزی ماشین و راه حل رفع آن

7.ترموستات داخل کابین خودرو خراب شده باشد

تشخیص دمای هوا و کنترل میزان سرما و گرما از طریق ترموستات خودرو انجام می‌شود. خرابی ترموستات کولر می‌تواند موجب قطع شدن کمپرسور و یا خارج شدن هوای سرد بیشتر از کولر اتومبیل شود. در این صورت باید قطعه را عوض کنید تا مشکل خنک نکردن کولر ماشین برطرف شود. اگر ترموستات به موقع تعویض شود، می‌تواند از کم شدن حجم باد خروجی و یا خنک نکردن کولر ماشین جلوگیری کند.

 

8.رانندگی با سرعت بالا می‌تواند موجب اختلال در عملکرد کولر ماشین شود

گاهی رانندگی در سرعت بالا، موجب می‌شود تا برای افزایش دور موتور و بالا رفتن سرعت ماشین، کولر قطع شده و دیگر باد خنک از آن خارج نمی‌شود. یک علت زیاد خنک نکردن کولر ماشین این باشد که برای افزایش سرعت، پدال گاز را تا انتها فشار می‌دهید. این اتفاق می‌تواند یک امر عادی باشد، اما برای اطمینان از اینکه خودروی شما دچار مشکل شده است یا خیر، توصیه می‌کنیم آن را به یک مکانیک حرفه‌ای نشان دهید تا موضوع را بررسی کند.

 

رانندگی با سرعت بالا می‌تواند موجب اختلال در عملکرد کولر ماشین شود

 

9.سنسور فشار گاز خراب باشد

حرارت و فشار گاز از طریق سنسور فشار گاز بررسی و به ایسیو ECU منتقل می‌شود تا میزان سرعت کمپرسور بر اساس آن تعیین شود. زمانی که کولر خودرو خنک نمی‌کند یکی دیگر از علت‌های آن می‌‎تواند خراب شدن سنسور فشار گاز باشد. در صورتی که فشنگی گاز کولر دچار مشکل شده باشد، باید آن را عوض کنید تا مشکل کولر برطرف شود. شما می‌توانید از یک مکانیک خودرو بخواهید تا آن را برای شما تعویض کند.

10.خراب شدن دستگاه چگالنده

دستگاه چگالنده وظیفه گرفتن گرما از مایع خنک کننده را بر عهده دارد. این امر سبب می شود تا مایع قبل از تبدیل شدن به گاز خنک باقی بماند. نوعی از این دستگاه در ابعاد بزرگ یا کوچک (بستگی به نوع خودرو) در رادیاتور وجود دارد که گرما را از مایع خنک کننده می گیرد. از مهمترین عللی که می تواند سبب خراب شدن این دستگاه شود بایستی به مواردی همچون شکستگی و مسدود شدن مسیر آن اشاره داشته باشیم. اگر مسیر دستگاه مسدود شده باشد، عملا فعالیت چگالنده بی اثر می باشد. همچنین اگر شکستگی در لوله های دستگاه وجود داشته باشد، به مرور زمان این منافذ کوچک، بزرگتر شده و عملکرد چگالنده را به طور کامل دچار اختلال می کند. در هر دو شرایط توصیه می شود چگالنده تعویض شود.

علت کم و زیاد شدن سرمای کولر ماشین

علت کم یا زیاد شدن سرمای کولر ماشین می‌ تواند به دلایل متعددی باشد که در ادامه به تشریح آنها می‌ پردازیم:

علت کم شدن سرمای کولر

برخی از دلایل کم شدن سرمای کولر عبارتند از:

  1. کمبود فرایند تهویه در خودرو

در برخی مواقع، سرمای کولر ماشین کم می‌ شود چون فرآیند تهویه هوا در خودرو کافی نیست. مسدود شدن ورودی هوا یا لوله‌ های تهویه می‌ تواند باعث کاهش جریان هوا شده و در نتیجه کم شدن سرمای کولر ماشین را تجربه کنید.

 

علت کم و زیاد شدن سرمای کولر ماشین

 

  1. کمبود مایع سرد

اگر مایع سرد کولر ماشین کافی یا به درستی وارد سیستم نشود، این می‌ تواند باعث سرد نشدن کولر شود. خرابی در کمپرسور یا مشکلات دیگر در سیستم کولر ماشین ممکن است موجب کاهش کارایی سیستم شود.

  1. بسته شدن شیشه‌ ها و درب‌ ها

در مواقعی که شیشه‌ ها و درب‌ های خودرو کاملاً بسته شوند، جریان هوای تازه به داخل خودرو متوقف می‌ شود و باد خروجی کولر ماشین کاهش می‌ یابد. در نتیجه، سرما کمتری به داخل خودرو منتقل خواهد شد.

علت زیاد شدن سرمای کولر خودرو

دلایل اصلی خنک کردن بیش از حد کولر عبارتند از:

  1. بیش از حد بالا بردن تنظیمات کولر

گاهی اوقات، ممکن است که کاربران تنظیمات کولر خودرو را بیش از حد بالا ببرند. این اقدام می‌ تواند منجر به زیاد شدن سرما و یا شیبی ناخوشایند در تنظیمات باشد.

  1. خنک نشدن مطلوب در آب مایع سرد

اگر مایع سرد کولر ماشین به درستی خنک نشود، ممکن است سرمای خروجی آن نیز در نتیجه کمتر شود. عواملی مانند فاف‌ های خراب، دستگاه کنترل دما یا کمبود مایع سرد می‌ تواند عامل اصلی در این مورد باشد.

  1. عدم صحت حسگر دما

برخی مواقع، سرما بیش از حد زیاد یا کم می‌ شود، زیرا حسگر دما در سیستم کولر ماشین صحیح عمل نمی‌ کند. این ممکن است از علت‌ های فنی، خرابی در حسگر یا اشکال در سیستم الکترونیکی باشد. علت اصلی برای اینکه کولر ماشین در حالت ایستاده خنک نکند، این است که کولر نیاز به حرکت باد دارد تا هوا را از سمت بیرون به داخل اتاق خنک کند. وقتی که خودرو در حال حرکت نیست، هوایی که برای خنک کردن اتاق به داخل کولر منتقل میشود کاهش مییابد.

چرا کولر ماشین در حالت ایستاده و در جا خنک نمیکند؟

علت  خنک نکردن کولر ماشین در حالت ایستاده، این است که کولر نیاز به حرکت باد دارد تا هوا را از سمت بیرون به داخل اتاق خنک کند. وقتی که خودرو در حال حرکت نیست، هوایی که برای خنک کردن اتاق به داخل کولر منتقل میشود کاهش مییابد. همچنین، در اکثر کولرهای ماشین، سیستم خنک کننده با روشی به نام کمپرسور کار میکند. این کمپرسور هوای گرم را از محیط جمع آوری کرده و درون خودرو منتقل میکند تا طرفین خنک شوند. اما وقتی که ماشین در حالت ایستاده است، کمپرسور درست کار نمیکند و هوا به درستی خنک نمیشود.

 

 

چرا کولر ماشین در حالت ایستاده و در جا خنک نمیکند؟

علت خالی شدن گاز کولر ماشین

در زیر، به دنبال علل نشتی و خالی شدن گاز کولر ماشین خواهیم پرداخت.

ترکیدگی لوله‌ ها یا اتصالات

یکی از چیزهایی که می‌ تواند منجر به خالی شدن سیستم کولر شود، ترکیدگی لوله‌ ها یا اتصالات است. این ترکیدگی‌ ها می‌توانند منجر به نشت گاز شوند و نتیجه آن، کاهش فشار گاز در سیستم کولر ماشین می‌ باشد.

خرابی کمپرسور

کمپرسور نقش مهمی در کولر ماشین ایفا می‌ کند. اگر کمپرسور آسیب ببیند یا از کار افتد، عملکرد کولر متاثر می‌ شود و سرعت خالی شدن گاز افزایش می‌ یابد.

تمام شدن گاز

حتی با عدم وجود ترکیدگی یا خرابی، بعضی از خودروها ممکن است به طور طبیعی گاز کولر را سریع‌ تر از بقیه خودرو ها مصرف کنند.

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده است؟

در زیر، به شما نشان خواهیم داد چگونه می‌توانید بفهمید که گاز کولر ماشین کم می‌ شود.

  1. بررسی شدت هوای خروجی

اولین قدم برای تشخیص کاهش گاز کولر، بررسی شدت هوای خروجی می‌ باشد. اگر در حالت عادی، خروجی هوای سرد کولر ماشین شما قوی بوده و به طور ناگهانی ضعیف شده است، این ممکن است به دلیل کمبود گاز باشد.

  1. بوی بد کولر

در صورتی که در هنگام روشن بودن کولر ماشین، بوی عجیب و نامطبوعی را احساس می‌ کنید، این نشان‌ دهنده گاز یا روغنی است که از کولر ماشین شما عبور کرده و می‌ تواند به کمبود گاز اشاره کند.

چگونه بفهمیم گاز کولر ماشین کم شده است؟

 

  1. بررسی عمر باتری

گاز کولر ماشین برای کار کرد بهینه نیاز به باتری یا سیستم برقی مناسب دارد. اگر این سیستم دچار مشکل شود، کولر ممکن است کمتر کار کند یا کلاً قطع شود.

حل مشکل سرد و خنک نکردن کولر ماشین

برخی از روش حل مشکل سرد نبودن کولر خودرو و راهکارهایی که هر یک از ما باید انجام دهیم عبارتند از:

  • شما می‌توانید با انجام کارهایی مانند سرویس دوره‌ای ماشین و بهره گیری از تعمیرات تخصصی کولر ماشین، از کم یا زیاد شدن میزان باد خروجی کولر ماشین و خنک نکردن باد و گرم بودن باد کولر ماشین جلوگیری کنید.
  • هر سال قبل از استفاده از کولر گازی ماشین خود به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید تا با بررسی آن از مشکلات احتمالی مطلع شود و برای رفع آن اقدام نماید.
  • پیشنهاد می‌کنیم فیلترهای کولر ماشین را هر 6 ماه عوض کنید. همچنین می‌توانید با رعایت چند نکته ساده به بهتر شدن عملکرد کولر ماشین خود کمک کنید.
  • خودرو را در سایه و مناطقی که دمای کمتری دارند، پارک کنید.
  • از پایین کشیدن شیشه‌های خودرو در زمان روشن بودن کولر ماشین خودداری کنید.
  • در صورتی که کولر ماشین روشن است، از رانندگی طولانی مدت با سرعت زیاد اجتناب کنید.

شما می‌توانید از این روش‌های برای تقویت کولر ماشین خود استفاده کنید و میزان تأثیر هر یک را بررسی و به دوستان خود نیز توصیه کنید.

جمع بندی

مشکلات موجود در سیستم تهویه، مایع سرد، تنظیمات کاربری و حسگر دما می‌ تواند به تغییرات دمای خروجی کولر ماشین از حالت مطلوب منجر شود و دلیل و علت خنک نکردن کولر ماشین باشد. همچنین عدم تعمیر و نگهداری منظم سیستم کولر ماشین نیز می‌تواند به کاهش کارایی آن و در نتیجه کاهش سرمای خروجی آن منجر شود. بنابراین، توجه به نگهداری منظم و بررسی تجهیزات کولر ماشین برای حفظ کارایی و عملکرد مطلوب آن به طور قابل توجهی اهمیت دارد.
اگر قصد دارید تعمیرات خودرو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و در این زمینه درآمدزایی داشته باشید در دوره های تعمیرات خودرو برق گستران از جمله آموزش تعمیرات ایسیو، آموزش برق خودرو، آموزش مکانیک خودرو ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *