علت نشتی گاز کولر ماشین چیست؟
سپتامبر 4, 2023
آموزشگاه برق گستران

نشتی گاز کولر ماشین یکی از احتمالاتی است که در زمان کم شدن گاز مبرد به ذهن افراد می‌رسد. اگر برخی از علائم را در زمان کاهش میزان گاز کولر خودرو بررسی کنید، می‌توانید نسبت به این موضوع که کولر ماشین نشتی گاز دارد یا نه، اطمینان حاصل کنید. رفع نشتی یا نشت یابی گاز کولر از مواردی است که باید به آن توجه کنید و در زمان مناسب برای شارژ کردن آن اقدام کنید. در صورتی که با مشکل کم شدن گاز کولر و نشتی گاز آن روبرو هستید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید. اگر به یادگیری تعمیرات خودرو علاقه دارید، می‌توانید در دوره آموزش کولر خودرو آموزشگاه برق گستران ثبت نام و شرکت کنید.

علت‌های نشتی گاز کولر خودرو

دلایل مختلفی برای ایجاد نشتی در کولر وجود دارد که به آن‌ها می‌پردازیم:

1) اتمام طول عمر مفید قطعات درگیر در سیستم کولر ماشین

می‌توان طبیعی‌ترین علت نشتی گاز کولر ماشین را فرسوده شدن قطعات آن دانست. در صورت ایجاد ساییدگی، پوسیدگی و ترک برداشتن هر یک از بخش‌های مختلف کولر از جمله بست‌ها و لوله‌ها با مشکل ایجاد نشتی در کولر خودرویتان روبرو خواهید شد.

2) آسیب دیدگی قطعات کولر ماشین

در زمان‌هایی که کف خودرو با برخی از موانع سخت مانند سنگ یا گودال برخورد کند و یا در هنگام بروز یک حادثه و تصادفات رانندگی، امکان به وجود آمدن سوراخ، شکستگی و ترک برداشتن هر یک از قطعات دخیل در سیستم کولر خورو وجود دارد. اگر این قطعات آسیب ببینند به راحتی می‌توانند موجب نشتی گاز کولر ماشین شوند و میزان گاز مبرد به سرعت کم شود.

علت‌های نشتی گاز کولر خودرو

3) خورده شدن قطعات کولر ماشین و از دست رفتن گاز

یکی از مواردی که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی‌کنند و در صورت بروز نشتی در گاز خودرو، آن را جزء علت‌های اصلی کاهش میزان گاز ماشین در نظر نمی‌گیرند، عواملی است که موجب آسیب رسیدن به قطعات بخش‌های مختلف کولر خودرو می‌شوند. یکی از دلایل خوردگی قطعات کولر خودرو، نمک‌هایی است که در زمستان‌ها برای برطرف کردن لغزندگی جاده‌ها روی کف جاده ریخته می‌شود، می‌باشد. بروز نشتی در اثر این عوامل رایج است و یکی از احتمالات قوی برای علت نشتی گاز در سیستم کولر خودرو به شمار می‌روند.

4) نفوذ هوا و رطوبت به سیستم کولر

در صورتی که به آسیب دیدگی اجزای مختلف سیستم کولر توجه نشود و برای برطرف کردن آن، اقدامی نکنید، رطوبت و همچنین هوا وارد قسمت‌های مختلف کولر می‌شود. در اثر ترکیب شدن رطوبت با گاز کولر، اسیدی تولید خواهد شد که سبب خرابی و ایجاد سوراخ در این اجزا می‌شود.

علائم خالی شدن گاز کولر خودرو

اگر در زمان روشن کردن کولر ماشین متوجه کاهش میزان باد خنک کولر شوید و یا صداهای جدیدی از کولر به گوش برسد، احتمالاً یعنی گاز کولر تمام شده است. خالی شدن گاز کولر ماشین می‌تواند به دلیل عدم شارژ به موقع آن و یا نشتی در سیستم کولر باشد. هر زمانی که متوجه علائمی مبنی بر وجود مشکل در کولر ماشین شدید، نشتی گاز کولر و همچنین عدم درگیری موتور کولر را بررسی نمایید. سؤال مهم این است که چگونه نشتی گاز کولر ماشین را پیدا کنیم؟

 

علائم خالی شدن گاز کولر خودرو

علت صدای فس فس کولر خودرو

در فصل های گرم سال بدون شک همه ما هنگام رانندگی، کولر ماشین را روشن میکنیم،. اما ناگهان متوجه میشویم، انگار کولر ماشین، مثل همیشه کار نمی کند و در برخی از موارد حتی صدای فس فس هم از آن به گوش می رسد.
اما این صدای فس فس از کجاست و دلیل آن چیست؟ به احتمال زیاد وقتی هنگام روشن بودن کولر خودرو این صدا را شنیدید، باید بدانید که گاز کولر خودروی شما باید شارژ شود. بی توجهی به این موضوع باعث میشود، فشار بیشتری به کمپرسور وارد شود. در نهایت اگر این روند ادامه دار باشد، سبب معیوب شدن کمپرسور کولر خودرو خواهد شد.
در برخی از موارد ممکن است با مشکل نشتی گاز کولر ماشین روبه رو شویم، این مشکل می تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما به صورت طبیعی هر خودرویی بعد از 3 یا 4 سال حدودا بخشی از گاز کولر خود را از دست می دهد. اما اگر زودتر این اتفاق برای خودروی شما افتاد، قطعا نشان دهنده ی یک مشکل خواهد بود. از این رو پیشنهاد می کنیم در اسرع وقت این نقص را برطرف کنید.

بوی گاز کولر ماشین

در فوق به علت نشتی گاز کولر ماشین پرداختیم، در اینجا قصد داریم بیشتر در مورد گازی که از کولر نشت کرده است صحبت کنیم ویا بوی بدی که به وجود می آید.

در جریان باشید، وقتی که گاز کولر ماشین شما دچار نشتی می شود، این گاز خطرناک نیست و هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

برخی از اوقات نیز ممکن است بعد از استفاده های زیاد از کولر ماشین، وقتی هوای اطراف و کناره های آن خنک می شود، این خنک شدن آن فضا را برای همیشه مرطوب نگه میدارد. همین مورد محلی مناسب برای رشد قارچ و کپک هاست، و به همین دلیل است وقتی کولر ماشین ماشین را روشن میکنید بوی نامطبوعی شبیه کپک را استشمام کنید.

بوی گاز کولر ماشین

اگر گاز کولر ماشین کم باشد چه میشود؟

همانطور که در ابتدا مطالعه کردید، به طور کلی هر خودرویی بعد از 3 یا 4 سال که از کارکرد آن گذشت، نیاز است برخی از قطعات آن تعمیر یا تعویض شود. یکی از آن قطعات گاز کولر ماشین است، زیرا برخی از لوله و قطعه ها وجود دارند که پس از مدتی کارایی خود را از دست میدهند که اگر به موقع تعمیر نشوند باعث میشود گاز کولر ماشین شما نشت کرده و سبب بروز مشکلات بعدی برای شما شود.

به همین دلیل تاکید می کنیم حتما بعد از گذشت مدتی این مورد را به طور کامل بررسی کنید تا مشکلی برای شما به وجود نیاورد.

تشخیص پر یا خالی بودن گاز کولر ماشین

در این قسمت سعی داریم علائم کم یا زیاد شدن گاز کولر ماشین را عنوان کنیم، برخی از دلایل به عبارت زیر است:

  • کم شدن قدرت خنک کنندگی کولر
  • وجود برخی از سروصداها در کولر
  • ضربه خوردن به خودرو و یا قطعات زیری آن
  • به پایان رسیدن عمر مفید قطعات

عواملی که نام بردیم، هر کدام می توان مشخص کند گاز کولر ماشین شما در چه حدی است. قطعا پس از مدتی قطعات ماشین فرسوده شده و نیاز به تعمیر دارد، گاز کولر ماشین هم یکی از این قطعات است که میتواند نشت کند و یا دیگر مشکلاتی را به وجود آورد.

برای تشخیص دادن پر و یا خالی بودن گاز کولر ماشین، میتوانید به یک تعمیرکار حرفه ای در این حوزه مراجعه کنید تا پس از بررسی های لازم به راحتی مشکل خودروی شما را حل کند.

روش‌های بررسی نشتی گاز کولر ماشین

برای یافتن علت اصلی مشکل کولر ماشین باید با استفاده از برخی ابزارها، سیستم را به روش‌های زیر چک کنید. از آن جا که این ابزارها در دسترس همه افراد نیستند، بهتر است به یک مکانیک خودرو مراجعه کنید تا این اقدامات را به طور تخصصی برای شما انجام دهد.

1- تست کردن کولر ماشین با گاز نیتروژن

در این روش باید با استفاده از نیتروژن کولر ماشین را که از گاز خالی شده است، پر کنید. در این زمان اگر نشتی گاز در کولر وجود داشته باشد، صدایی شبیه به هیس به گوش می‌رسد. این صدا دقیقاً نشان دهنده خروج گاز از بخش‌های سوراخ و دارای نشتی است. سپس می‌توان برای رفع نشتی قسمت‌های تشخیص داده شده، اقدام کنید.

روش‌های بررسی نشتی گاز کولر ماشین

2- پیدا کردن نشتی گاز کولر ماشین با لامپ فرابنفش

اگر نشتی در سیستم کولر خودرو وجود داشته باشد، زمانی که نور فرابنفش را روی بخش‌های مختلف کولر بتابانید، گاز مبرد در محل نشتی به خوبی دیده می‌شود. پس از تشخیص بخش دارای نشتی با تست نشتی گاز کولر خودرو، با اطمینان می‌توان نشتی را برطرف کرد.

3- استفاده از اسنیفر برای یافتن نشتی گاز خودرو

یکی دیگر از روش‌های تشخیص نشتی گاز کولر ماشین استفاده از یک شناساگر است که به آن بو کننده یا اسنیفر گفته می‌شود. این ابزار یک ابزار تخصصی برای تشخیص بوی گازهایی است که هالوژنه هستند؛ در نتیجه در صورت وجود نشتی گاز سیستم کولر به راحتی می‌توان با کمک این ابزار، نشتی را پیدا کرد.

حتماً بخوانید: هر آنچه باید درباره شمع ماشین بدانید | علائم خرابی و تعویض شمع خودرو

4- یافتن نشتی با استفاده از محلول تشخیصی

یکی از روش‌های ساده برای مشاهده محل نشتی گاز در اندازه‌های بزرگتر، استفاده کردن از محلولی است که دارای عامل تشخیص نشتی است. در صورتی که محلول را روی بخش‌های مختلف کولر خودرو اسپری کنید، اگر روی برخی از قسمت‌ها کف تشکیل شود، یعنی مکان دقیق نشتی را پیدا کرده‌اید. اگر اصلاً کف روی سیستم کولر ماشین تشکیل نشد، یعنی نشتی در آن وجود ندارد.

 

یافتن نشتی با استفاده از محلول تشخیصی

رفع نشتی گاز کولر ماشین

پس از بررسی علائم کم شدن گاز کولر خودرو، برای شارژ مجدد کولر گازی اقدام نمایید. اگر نشتی در پیدا کردید، باید ابتدا برای رفع نشتی دست به کار شوید و سپس گاز را شارژ کنید. برای نشت یابی گاز کولر خودرو در اثر خرابی لوله، شلنگ یا بست باشد، باید هر جزء آسیب دیده را عوض کنید.

گاهی نشتی گاز کولر ماشین به دلیل معیوب شدن اواپراتور است. در مواردی که بخش آسیب دیده اواپراتور ابعاد بزرگی داشته باشد، باید این قطعه را تعویض نمایید تا مشکل نشتی برطرف شود.

به یاد داشته باشید که شارژ گاز کولر ماشین در زمان خالی شدن کامل آن، به این روش است که باید سیستم کولر را از رطوبت و هوا خالی کنید؛ به این کار اصطلاحاً وکیوم کردن می‌گویند. پس از وکیوم کردن سیستم سپس گاز مبرد را شارژ کنید.

عمر مفید گاز کولر ماشین

نشتی گاز کولر ماشین، مشکلی است که برای اغلب خودرو ها مخصوصا در فصل های گرم سال پیش می آید. اگر به دنبال دلایل نشتی گاز کولر ماشین خود هستید و یا می خواهید دلیل این اتفاق را بدانید، بهتر است تا پایان این مقاله مفید با ما همراه باشید،.

در ابتدا باید بگوییم که این اتفاق، سبب حادثه ی خطرناکی نمی شود و به طور کلی، نگران کننده نیست. برخی از دلایل این اتفاق از بین رفتن و فرسوده شدن قطعات است که در هر صورت قطعات ماشین و لوله های آن طی مدتی از بین خواهد رفت و این یک امر طبیعی به شمار می رود. همین اتفاق خودش باعث نشتی گاز میشود، پس حتما دقت کنید که حدودا بعد از 3 سال این قطعات و لوله ها را تعویض کنید. سرویس سالانه کولر خودرو و استفاده صحیح از آن علاوه بر افزایش راندمان سیستم تهویه هوا خودرو، سبب می شود تا طول عمر مفید گاز کولر خودرو شما نیز افزایش پیدا کند. از این رو با نزدیک شدن به فصل گرما نسبت به سرویس کولر گازی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

هزینه نشت یابی کولر خودرو

اگر شما هم در فصل تابستان و در حین رانندگی در ترافیکی شلوغ و پرسر و صدا بوده و ناگهان متوجه شدید که کولر خودرو شما از کار افتاده و یا دچار نشتی گاز شده است، در اینجا بهتر است از شارژ کولر ماشین در محل بهره بگیرید، خالی شدن گاز کولر ماشین امری طبیعی است که برای هر خودرویی ممکن است اتفاق بیفتید، پس نیاز به نگرانی نیست و این مشکل به راحتی قابل حل است.

 

هزینه نشت یابی کولر خودرو

 

برای پی بردن به قیمت ها و هزینه هایی که باید برای نشت یابی خودرو پرداخت کنید، باید بدانید این هزینه برای هر نوع و مدل خودرویی متفاوت است. البته این هزینه به میزان نشتی گاز خودروی شما نیز بستگی دارد، به همین دلیل ما نمی توانیم قیمت دقیقی را در این مقاله برای شما عنوان کنیم. اما در سال 1402 هزینه نشت یابی و رفع نشتی گاز کولر در حدود 300 هزار تومان تا 2 میلیون تومان و هزینه شارژ گاز برای خودروهای ایرانی، به ازای هر صد گرم 600هزار تا 1 میلیون تومان می باشد.
برای استعلام دقیق اجرت و هزینه ها بهتر است خودتان به صورت حضوری به مراکز معتبر تعمیر کولر مراجعه نمایید.

کلیات نشتی و خالی شدن گاز کولر ماشین

در زمان یافتن علت خنک نکردن کولر ماشین و بررسی میزان گاز کولر باید به وجود یا عدم وجود نشتی در گاز نیز توجه فرمایید. اگر هر یک از قطعات کولر خودرو آسیب دیده و موجب نشتی گاز کولر ماشین باشند، باید با تعمیر و در بسیاری از موارد با تعویض آن، نسبت به نشت یابی و یا رفع نشتی اقدام کنید. آسیب دیدگی سیستم گاز کولر می‌تواند دردسرساز باشد، در نتیجه در صورتی که خودتان قادر نیستید علت خالی شدن گاز کولر ماشین را بررسی نمایید، در اولین فرصت به یک مکانیک خودرو مراجعه نمایید تا مشکل را چک کرده و برای نشت یابی و شارژ گاز اقدام کند.
اگر قصد دارید تعمیرات خودرو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و در این زمینه درآمدزایی داشته باشید در دوره های تعمیرات خودرو برق گستران از جمله آموزش تعمیرات ایسیو، آموزش برق خودرو، آموزش مکانیک خودرو ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *