آموزش گام به گام دودی کردن شیشه ماشین و نصب شیشه دودی
مارس 14, 2022
آموزشگاه برق گستران

دودی کردن شیشه ماشین یکی از روش‌های مؤثری است که بسیاری از افراد برای زیباتر شدن خودروی خود انجام می‌دهند اما علاوه بر این، دودی کردن شیشه ماشین فوائد دیگری نیز دارد. یکی از تأثیرات مثبت نصب شیشه دودی بر روی ماشین جلوگیری از تابش مستقیم خورشید و جذب کمتر گرما در اتاق ماشین است. هزینه‌های دودی کردن شیشه خودرو کمی بالاست به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می‌دهند خودشان برای این کار اقدام کنند.

در صورت تمایل به یادگیری مکانیک خودرو می‌توانید در دوره آموزش مکانیک خودرو آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید و پس از شرکت در کلاس‌های تئوری و عملی این مجتمع آموزشی، به عنوان یک نیروی کار حرفه‌ای وارد بازار کار این شغل شوید.

زمان مناسب برای دودی کردن شیشه ماشین

شما می‌توانید در هر زمانی که تصمیم به انجام این کار گرفتید، شیشه‌های خودرویتان را دودی کنید؛ اما به صورت کلی در اواسط فصل بهار می‌توانید برای دودی کردن شیشه ماشین اقدام نمایید؛ زیرا با بیشتر شدن زمان و شدت تابش نور خورشید دمای محیط کابین خودرو بالاتر می‌رود و تحمل افراد کم می‌شود. شما می‌توانید با دودی کردن شیشه‌های ماشین از جذب گرمای خورشید به داخل خودرو جلوگیری کنید تا هوا مطلوب‌تر شود.

زمان مناسب برای دودی کردن شیشه ماشین

 

حتماً بخوانید: لیست بهترین و پردرآمدترین رشته‌ها و مشاغل فنی

آموزش نصب شیشه دودی روی ماشین

دودی کردن شیشه خودرو به یک سری ضروریات و انجام چند مرحله نیاز دارد که در ادامه توضیح داده‌ایم. اقدامات لازم برای دودی کردن شیشه ماشین شامل سه دسته هستند:

1-آماده سازی شیشه خودرو

2-اندازه گیری سایز شیشه و بریدن برچسب دودی

3-چسباندن برچسب دودی خودرو

در ابتدا برای شروع دودی کردن شیشه ماشین باید یک محیط خشک و بدون آلودگی را برای انجام این کار انتخاب نمایید تا در تمیزی کار خللی وارد نشود. سعی کنید در پارکینگ‌های سرپوشیده برای انجام مراحل اقدام کنید.

 

1- آماده سازی شیشه ماشین

پاک کردن آلودگی‌های شیشه ماشین یکی از الزامات کار برای تمیز شدن نتیجه کارتان است. شیشه خودرو را کمی پایین بیاورید و از بالای شیشه پاک کردن هر گونه برچسب، چسب، گرد و غبار، آلودگی و … را با دقت انجام دهید. تمام قسمت‌های دو طرف شیشه و لبه‌های شیشه را با استفاده از محلول آب و شوینده و یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر کاملاً تمیز کنید.

برای خشک و تمیز کردن شوینده و آلودگی‌ها از روی شیشه ماشین از یک پارچه تمیز، خشک و بدون پرز استفاده کنید. زیر سازی کار را با نهایت دقت و حوصله انجام دهید.

حتماً بخوانید: علت خنک نکردن کولر ماشین

آموزش نصب شیشه دودی روی ماشین

2- آماده سازی طلق و اندازه گیری سایز شیشه

برچسب‌های دودی یک لایه نازک تیره و یک پوسته بی رنگ دارند که باید قسمت تیره را به طرف خودتان بگیرید.

بدون جدا کردن دو لایه برچسب از یکدیگر، قسمت بی رنگ برچسب را روی سطح شیشه نگهدارید. حالا نوبت بریدن برچسب است. به یاد داشته باشید که برچسب را حدأقل 2 سانتیمتر بیشتر از سایز دقیق شیشه برش بزنید.

 

پس از آن، قسمت بیرونی شیشه را با مقداری محلول آب و صابون خیس کنید اما این بار خشک نکنید.

دوباره طلق را روی آن قرار دهید و با دقت بیشتری برچسب را دقیقاً به اندازه شیشه خودرو برش بزنید. برای این کار باید با کاتر یا تیغ به صورت یکنواخت و سریع دستتان را روی مرز شیشه حرکت دهید تا طلق با اندازه دقیق شیشه برش بخورد.

اگر اولین باری است که این کار را انجام می‌دهید، بهتر است از طلق را در پایین شیشه کمی بزرگتر در نظر بگیرید تا اندازه آن بیش از حد برای شیشه شما کوچک نباشد.

 

3- چسباندن برچسب شیشه دودی

سومین مرحله برای دودی کردن شیشه ماشین چسباندن طلق و فیکس کردن آن است.

در صورتی که قسمت‌های کوچکی از برچسب دچار خمیدگی شده است، می‌توانید با کمک یک سشوار یا وسیله گرمایشی ملایم مانند هیتر آن‌ها را صاف کنید.

حالا باید کمی شیشه ماشین را پایین بیاورید تا به قسمت‌های بالایی نیز دسترسی داشته باشید.

بالای برچسب را به آرامی از لایه بی رنگ آن جدا کنید و آب و صابون روی قسمت چسبنده طلق دودی یا روی شیشه اسپری کنید. طلق را روی شیشه قرار دهید و آن را در جای درست خود، دقیق فیکس کنید. حالا با دقت از بالای شیشه شروع به چسباندن برچسب کنید. مقداری از برچسب را از بالا به شیشه بچسبانید سپس آن را با کمک کاردک مناسب و سالم صاف کنید.

در آخر باید با یک سشوار به چسبیدن برچسب به شیشه کمک کنید تا هر قسمتی که حباب و هوا داشته باشد، با کاردک برطرف و یکدست شود. این کار را با آرامش انجام دهید و از بالای شیشه دستتان را به صورت افقی به اطراف حرکت دهید. سپس آرام آرام این کار را ادامه دهید تا به پایین شیشه برسید.

تمام مراحل را برای داخل شیشه خودرو انجام دهید. سپس به سراغ شیشه بعدی ماشین بروید تا تمام شیشه‌های ماشین را با برچسب دودی، بپوشانید.

 

حتماً بخوانید: آموزش نقاشی خودرو

آموزش دودی کردن شیشه عقب ماشین

برای دودی کردن شیشه عقب ماشین باید تمام مراحل را مشابه شیشه‌های دیگر خودرو انجام دهید. اما بدانید که چسباندن طلق به داخل شیشه عقب ماشین سخت‌ترین قسمت کار است. این سختی به دلیل محل و زاویه قرارگیری شیشه خودرو است که دسترسی به آن خیلی هم راحت نیست و برای انجام این آن باید صبر، حوصله و دقت بیشتری به خرج دهید.

 

آموزش دودی کردن شیشه عقب ماشین

 

انواع دودی کردن شیشه ماشین و اثرات آن

انواعی از شیشه دودی ماشین وجود دارند که با توجه به بودجه، نیاز و خواست خود می‌توانید هر یک از آن‌ها را انتخاب نمایید.

برخی از این طلق‌ها مانع از عبور UV شده و به حفظ سلامت پوست شما کمک خواهند کرد. همچنین به استحکام بیشتر شیشه‌ها در برابر ضربه و آسیب نیز کمک می‌کنند. یکی دیگر از اثرات مفید شیشه دودی ماشین جلوگیری از ایجاد خط و خش روی شیشه‌هاست.

 

اگر شیشه‌ها به میزان زیادی دودی شده باشند، می‌توانند در کاهش دید راننده اثر زیادی بگذارند و میزان بروز تصادفات را بالا ببرند. در زمان انتخاب طلق دودی برای شیشه خودرو به میزان دید خودتان در زمان رانندگی توجه داشته باشید. از انتخاب برچسب‌های خیلی تیره برای شیشه عقب اتومبیل خودداری کنید تا تمرکز شما در رانندگی را از بین نبرد.

جمع بندی

دودی کردن شیشه ماشین اثرات مثبتی و منفی ای دارد که می‌تواند در زمان تصمیم گیری برای انجام این کار تأثیرگذار باشند. همچنین در صورت انتخاب شیشه دودی با درجه تیرگی بالا نظر مأموران راهنمایی و رانندگی را به دلایل قانونی جلب کند و جریمه برای او در نظر گرفته شود. قبل از اقدام به دودی کردن شیشه ماشین حتماً قوانین جدید نسبت به شیشه دودی خودروها را بررسی کنید تا از جریمه شدن و مشکلات قانونی برای خود پیشگیری کنید.

اگر قصد دارید تعمیرات خودرو را به صورت حرفه ای یاد بگیرید و در این زمینه درآمدزایی داشته باشید در دوره های تعمیرات خودرو برق گستران از جمله آموزش تعمیرات ایسیو، آموزش برق خودرو، آموزش مکانیک خودرو ثبت نام کنید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *