لیست بهترین و پردرآمدترین رشته ها و مشاغل فنی
مارس 3, 2021
آموزشگاه برق گستران

رشته های فنی حرفه ای جز آن دسته از مشاغلی هستند که همواره و در تمامی کشورها در رده مشاغل پولساز محسوب می شوند. برای ورود به بازار کار این رشته نیاز به سرمایه بالایی نبوده و با یک سرمایه 5 تا 10 میلیون تومانی می توان وارد بازار کار آنها شد. در این رشته ها تخصص، تبحر و مهارت، حرف اول  را می زند. بنابراین اگر قصد برنامه ریزی برای آینده را دارید در این مطلب با ما همراه باشید، در این مقاله به معرفی پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای برای پسران و همچنین مناسبت ترین و پردرآمدترین رشته فنی و حرفه ای برای خانم ها می پردازیم.

لیست پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای برای پسران

 

1- تعمیرات موبایل، از پردرآمدترین مشاغل فنی حرفه ای

شغل تعمیرات موبایل را می توان پردرآمدترین شغل تعمیرات در نظر گرفت. همواره در لیست مشاغل پردرآمد فنی و حرفه ای در ایران و سایر کشور ها به چشم می خورد. در حال حاضر، گجت های هوشمند، به ویژه موبایل ها از کالاهای دیجیتال پرکاربرد و پرمصرف محسوب می شوند. بروز مشکل و ایراد در قطعات سخت افزاری و نرم افزاری این دستگاه ها، کاربران را به سمت تعمیرکاران حرفه ای موبایل سوق می دهد.

مشکلات مربوط به تاچ و گلس موبایل، شکستن ال سی دی گوشی، تعمیر اسپیکر گوشی، فلش گوشی، باز کردن قفل گوشی، ریکاوری، عیب یابی مدار شارژ، صوت، سیمکارت، رادیویی و دیگر مدارهای موبایل، نقشه خوانی موبایل، شابلون زدن، کار با باکس های تعمیرات موبایل و بسیاری از موارد دیگر برخی از مهارت هایی است که یک تعمیرکار موبایل باید با آن آشنا باشد.

شغل تعمیرات موبایل از ماهیت کاملا تخصصی و مهارت محور برخوردار است. بنابراین، وارد شدن به این حیطه پردرآمد، مستلزم شرکت در دوره های آموزش تخصصی تعمیرات موبایل می باشد. با شرکت در این دوره ها، در بازه زمانی کوتاهی می توان مهارت های لازم برای تعمیرات سخت افزاری و نرم افزاری انواع موبایل اندروید و آیفون را فرا گرفت و آماده ورود به بازار کار این شغل شد.

 

تعمیرات موبایل، از پردرآمدترین مشاغل فنی حرفه ای

 

2- تعمیرات برد الکترونیکی پردرآمدترین رشته فنی حرفه ای

بردهای الکترونیکی از اجزای کاربردی بسیاری از لوازم و تجهیزات برقی و الکتریکی به شمار می روند. همین امر، رونق و توسعه بازار کاری شغل تعمیرات برد را رقم زده است. بروز کوچک ترین ایراد در برد، کارکرد و عملکرد دستگاه را مختل می کند. به همین جهت، تعمیر و رفع ایراد ایجاد شده در اولویت افراد قرار می گیرد.

با توجه به پیچیده و در عین حال حساس بودن بردهای الکترونیکی، کسب مهارت و تخصص در این حیطه بیش از پیش ضرورت می یابد. بازار کاری تعمیرات برد به علت تخصصی بودن این شغل اشباع نشده و می توان گفت از بهترین مشاغل برق و الکترونیک ارزیابی می شود.

بنابراین اگر به دنبال یک شغل حرفه ای و درآمدزا هستید، این شغل از بهترین انتخاب ها می باشد. برای ورود و حرفه ای شدن در این شغل نیازی به سرمایه بالایی نیست، تنها کافیست با مراجعه به یک آموزشگاه معتبر و شرکت در دوره های آموزش تعمیر انواع بردهای الکترونیکی، با مراحل و نحوه تعمیرات برد آشنا شوید.

 

حتماً بخوانید: برنامه های شستشوی لباسشویی ال جی

3- تعمیرات لوازم خانگی از دیگر مشاغل پردرآمد فنی

نقش و اهمیت تجهیزات الکتریکی و لوازم خانگی را در تمام ابعاد زندگی انسان نمی توان نادیده گرفت. حضور پر رنگ این تجهیزات در عصر حاضر، رونق و پیشرفت شغل تعمیرات لوازم خانگی را در پی داشته است. افزایش چشمگیر قیمت لوازم برقی در سال های اخیر، تعمیر این دستگاه ها را با روند رو به رشدی همراه ساخته است. این موضوع بازار کار این شغل فنی را بسیار عالی و پر رونق کرده است.

یک تعمیرکار لوازم خانگی بایستی مهارت لازم در عیب یابی و تعمیر انواع لوازم خانگی از قبیل یخچال، لباسشویی، ظرفشویی و غیره را داشته باشد. او باید با علائم خرابی برد یخچال، مشکلات جاروبرقی، علت آبگیری نکردن ظرفشویی و لباسشویی، نحوه تعویض تسمه ماشین لباسشویی، نحوه شارژ گاز یخچال و بسیاری از موارد دیگر آشنا باشد.

همانطور که اشاه شد در این شغل، مهارت، تجربه و تخصص از پیش نیازهای اصلی برای وارد شدن می باشد. برای کسب مهارت و تخصص لازم در این حیطه، امروزه آموزشگاه های متعددی دوره های لوازم خانگی را برگزار می کنند، توصیه می کنیم بهترین آموزشگاه تعمیرات لوازم خانگی را شناسایی کرده و در دوره های آن ثبت نام نمایید.

حتماً بخوانید: چگونه بوی بد یخچال را برطرف کنیم؟

 

تعمیرات لوازم خانگی از دیگر مشاغل پردرآمد فنی

 

4- مکانیک خودرو پردرآمدترین رشته خودرویی

مکانیک خودرو، از بهترین رشته های پولساز و جز مشاغل پردرآمد فنی مربوط به خودرو در تمامی کشورها به حساب می آید. آشنایی داشتن با لوازم تعمیرات خودرو و نحوه کار با آنها، شناخت اجزا و بخش های گوناگون خودرو از قبیل موتور، گیربکس، باتری، دینام، کولر و غیره، توانایی تشخیص درست و سریع ایرادات فنی خودرو و آشنایی با روش تعمیرات مشکلات خودرو از مهم ترین مؤلفه ها برای موفق شدن در این شغل و رشته می باشد.

با توجه به رونق و گسترش صنایع خودروسازی در سطح کشور، بازار کاری شغل مکانیک خودرو، از آینده بسیار روشنی برخوردار است. بنابراین اگر علاقه مند به خودرو و مشاغل مربوط به آن هستید توصیه می کنیم برای یادگیری مهارت های مورد نیاز این حرفه برنامه ریزی کرده و با شرکت در دوره های آموزش مکانیک خودرو آماده ورود به بازار کار این شغل و کسب درآمد بالا شوید.

مکانیک خودرو پردرآمدترین رشته خودرویی

 

 

5- برق ساختمان

برق ساختمان جز آن دسته از رشته های فنی حرفه ای است که همواره از بازار کار عالی و پردرآمدی برخوردار است و می توان آن را به عنوان یکی دیگر از پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای دانست که نگاه بسیاری از کارجویان و جوانان را به خود معطوف ساخته است.

متاثر از رشد خیره کننده ساختمان سازی در کشور، بازار کار این رشته نسبت به گذشته بسیار پر رونق بوده و از آینده روشنی برخوردار است.

یک برقکار حرفه ای ساختمان بایستی با انواع سیم کشی ساختمان، مراحل، استانداردها و اشتباهات سیم کشی ساختمان در انواع ساختمان ها آشنا باشد. علاوه بر مهارت های فوق توانمند بودن در نصب انواع سیستم های امنیتی و رفاهی از قبیل: دوربین، دزدگیر، آیفون، درب های اتوماتیک و غیره از دیگر مهارت هایی است که برای موفق شدن در این شغل مورد نیاز است.

به دست آوردن این مهم و متخصص شدن در این حوزه نیازمند شرکت در دوره ها و کلاس‌های آموزش جامع برق ساختمان در آموزشگاه های معتبر و شناخته شده می باشد.

 

6- برق صنعتی، یکی از پردرآمدترین مشاغل فنی حرفه ای

برق صنعتی از دیگر رشته های جذاب و پرطرفدار در صنعت برق تلقی می گردد. امروزه به دلیل کاربرد و مزایای بیشمار تابلوهای برق صنعتی، استفاده از آن در حوزه تاسیسات، برق ساختمان، تابلوهای برق و صنعت، بر کسی پوشیده نمی باشد. حوزه اتوماسیون صنعتی از عمده‌ترین موارد کاربرد برق صنعتی محسوب می شود و بروز مشکل در این بخش خسارت های و مشکلت بسیاری را به همراه می آورد.

با توجه به تخصصی بودن نصب، طراحی، برنامه ریزی و عیب یابی تابلوهای برق، تعداد متخصصان این رشته اندک بوده و این موضوع باعث اشباع نشدن بازار کار این رشته شده است.

برای وارد شدن در این حوزه، آشنایی با مبانی و مفاهیم اولیه و پایه‌ای برق صنعتی بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد و می توان گفت از پیش نیازهای اصلی این شغل می باشد. به همین جهت، برای تصدی این شغل، شرکت در دوره‌های آموزش برق صنعتی در آموزشگاه های مجاز و معتبر کمک شایانی می نماید.

برق صنعتی، یکی از پردرآمدترین مشاغل فنی حرفه ای

 

7- نصب و تعمیرات پکیج یکی از پردرآمدترین شغل های تعمیرات

از دیگر مشاغل پردرآمد فنی فنی و حرفه ای می توان به شغل نصب و تعمیرات پکیج، اشاره نمود. گرایش بسیاری از مردم به سمت استفاده از پکیج های دیواری، رونق و توسعه بازار کار نصب و تعمیرات پکیج را به همراه داشته است. همانطور که مشاهده می کنید امروزه پکیج های دیواری در بیشتر ساختمان ها جایگزین آبگرمکن ها و دیگر سیستم های گرمایشی شده اند، کلیه ساختمان های جدید نیز مجهز به این سیستم می باشند.

یک تعمیرکار و نصاب حرفه ای پکیج دیواری بایستی مهارت لازم در نصب انواع پکیج را داشته باشد. آشنایی با مشکلات و ارورهای پکیج های دیواری، نحوه تعمیر و تعویض قطعات پکیج، نحوه هواگیری پکیج، رفع مشکل چکه کردن آب در پکیج، تعمیر برد پکیج، رفع مشکل پایین بودن فشار پکیج و بسیاری از دیگر مشکلات برخی از مهارت هایی است که برای ورود به این شغل باید با آن آشنا بود.

برای متخصص شدن در این شغل و کسب دانش و مهارت های فوق، آموزش تحت نظر اساتید کاربلد و متبحر، بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. با ثبت نام و حضور در دوره آموزش  پکیج دیواری، می توان به فراگیری مهارت‌های لازم در این حوزه مبادرت ورزید.

 

8- نصب و تعمیرات کولر گازی

افزایش تقاضای مردم برای استفاده از تجهیزات سرمایشی، به ویژه کولر گازی، موجب رونق و توسعه چشمگیر شغل نصب و تعمیرات کولر گازی شده است. به دنبال نصب کولر گازی، تقاضا برای سرویس و تعمیر کولر گازی، جهت افزایش کارکرد و بازدهی دستگاه افزایش بسیاری داشته و این موضوع باعث داغ شدن بازار کار شغل نصب و تعمیرات کولر گازی در سال های اخیر شده است.

نصب و تعمیرات کولر گازی امری تخصصی بوده و یک نصاب و تعمیرکار کولر بایستی به مهارت هایی از قبیل: شارژ گاز کولر گازی، نصب انواع کولر، باز و بسته کردن پنل داخلی و خارجی کولر، نحوه کار با ابزارها، جوشکاری لوله مسی، عیب یابی و تعمیر انواع مشکلات کولر از جمله خاموش شدن کولر گازی، کار نکردن کمپرسور کولر گازی، مشکلات برد کولر، آب دادن کولر گازی، خنک نکردن کولر و بسیاری از موارد دیگر آشنا باشد.

برای فراگیری و آموزش تخصصی و اصولی این حرفه، شرکت در دوره های آموزش عملی تعمیرات کولر گازی و نصب و تخصصی بسیار راهگشا و کمک کننده می باشد. با طی کردن این دوره ها، متخصص شدن و رسیدن به درآمد عالی، چندان دور از دسترس نیست.

 

نصب و تعمیرات کولر گازی

9- برق خودرو شغلی با بازار کار همیشگی

شغل برق خودرو از دیگر مشاغل در حوزه خودرو است که همواره در لیست پردرآمدترین رشته های فنی و حرفه ای حضور ثابت و دائمی دارد. رشد و توسعه تولید و ساخت خودروهای متنوع در کشور، بازار کاری برق خودرو را شکوفا و پر رونق نموده است.

برقکار خودرو شخصی است که مهارت لازم در سیم کشی خودرو، رفع عیوب کولر خودرو، تعمیر استارت خودرو، نصب انواع سنسورها بر روی خودرو، نحوه ﺷﺎرژ ﺑﺎﺗﺮي، رفع عیوب باتری خودرو و بسیاری از موارد دیگر مربوط به برق کشی خودرو را دارا می باشد.

این شغل از جمله مشاغل تخصصی بوده و در همین راستا مراکز رسمی فنی و حرفه ای و آموزشگاه های آزاد بسیاری، دوره های آموزش برق خودرو را در طول سال برگزار می‌نمایند.  با شرکت در این دوره ها و یادگیری صفر تا صد برق خودرو شانس خود را برای حضور در این حیطه پردرآمد افزایش دهند.

 

10- حرفه هوشمند سازی ساختمان

رشد و رونق ساختمان های هوشمند در کلانشهرهای کشور، توسعه و پیشرفت بازار کار هوشمند سازی ساختمان را محقق نموده است. امروزه با توجه به مزایا بسیار پیاده سازی هوشمند سازی از قبیل کاهش هزینه ها، افزایش رفاه، بالا رفتن قیمت ساختمان، ایجاد حس لوکس بودن، افزایش امنیت و غیره تقاضا برای پیاده سازی خانه هوشمند افزایش چشمگیری داشته است.

پیاده سازی ساختمان هوشمند امری تخصصی بوده و نیازمند مشاوره های تخصصی در این حوزه می باشد. تخصصی بودن و لوکس بودن این شغل باعث شده تا دستمزد متخصصان هوشمند سازی بالا باشد

حرفه هوشمند سازی ساختمان

موفقیت در این شغل مستلزم کسب مهارت ها و تخصص های مختلف می‌باشد. یکی از راهکارهای کاربردی برای کسب مهارت در این حوزه، شرکت در دوره های آموزش هوشمند سازی ساختمان در آموزشگاهی معتبر  و معتبر می باشد.

بهترین مشاغل و پردرآمدترین شغل فنی و حرفه ای برای خانم ها

برخی از رشته های فنی و حرفه ای برای آقایان در نظر گرفته شده اند که خانم ها نمی توانند در آن ها شرکت کنند و مدرک فنی و حرفه ای را دریافت نمایند. بنابراین، در این قسمت به پردرآمدترین رشته فنی و حرفه ای برای خانم ها می پردازیم تا بانوان عزیز نیز بتوانند رشته مورد علاقه خود را پیدا کنند و برای ثبت نام در کلاس های مربوطه در آموزشگاه های معتبر اقدام نمایند.

1- آرایشگری؛ یکی از مشاغل فنی پولساز برای دختران

زیبا بودن همیشه برای خانم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و هست؛ به همین دلیل یکی از شغل های فنی پردرآمد با بازارکار همیشگی برای زنان رشته آرایشگری است. برخی از مهارت ها و رشته هایی که یک آرایشگر بانوان می آموزد عبارتند از: رنگ و مش مو، کوتاهی یا کوپ مو، محافظت از مو با محصولات آرایشی و بهداشتی، میکرودرم ابریژن، صاف کردن مو، کراتینه کردن مو، پدیکور و مانیکور، شینیون، اصلاح صورت و ابرو، آرایش چهره، فر کردن مو، گریم سینمایی، اکستنشن مژه و … .

آرایشگری؛ یکی از مشاغل فنی پولساز برای دختران

 

 

2- طراحی و دوخت لباس

با توجه به فرهنگ های مختلف و پوشش متنوعی که در اقوام کشور وجود دارد، انوع مختلفی از رشته های مربوط به طراحی و دوخت لباس برای خانم ها وجود دارند که جزء پردرآمدترین رشته ها محسوب می شوند. سوزن دوزی، نازک دوز، خیاطی لباس های کشی، برشکار لباس، طراحی و دوخت لباس شب، لباس ورزشی، لباس زمستانی، لباس محلی و … در این دسته قرار می گیرند. پوشاک همیشه و در هر جایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با توجه به نیاز دائمی مردم برای این رشته ها همیشه بازارکار خوبی وجود دارد.

مهارت های رشته های فنی و حرفه ای این قابلیت را دارند که افراد می توانند در صورت علاقمندی به یاد دادن مهارت ها، با برگزاری دوره های آموزشی پردرآمد برای خود درآمدزایی کنند.

3- رشته گرافیک جزء مشاغل فنی پولساز هم برای خانم ها و هم برای آقایان است

با توجه به تنوعی که در رشته گرافیک وجود دارد، می توان در هر یک از زمینه های مختلف این رشته مانند خوشنویسی، عکاسی، تصویرسازی، تصویرسازی کتاب های کودک، طراحی محیطی، چاپ دستی و … مهارت های لازم را بیاموزید و در این رشته های پردرآمد مشغول به کار شوید. رشته های گرافیک برای مردان نیز می تواند درآمد زیادی داشته باشد، اهمیت این رشته ها در تخصص و یافتن در آن هاست.

4- رشته های مختلف پرورش گل و گیاه

اهمیت داشتن گل و گیاه در محیط به دلیل افزایش روز افزون آپارتمان نشینی در سراسر کشور بیش از پیش حس می شود. با توجه به میزان استقبالی که از گل ها و گیاهان مختلف باغی و آپارتمانی می شود، می توان با یادگیری مهارت های مختلف از این رشته فنی پردرآمد درآمد خوبی به دست آورد. نحوه آب دهی به گیاهان، میزان نور مورد نیاز آن ها، نگهداری و مراقب از انواع گیاهان و تشخیص و رفع مشکلات گل و گیاهان مختلف و … برخی از مباحث مهم این رشته محسوب می شوند.

رشته های مختلف پرورش گل و گیاه

 

 

5- پرورش قارچ

پرورش قارچ از رشته های کشاورزی به شمار می رود که می توان گفت که یکی از زودبازده ترین رشته های سازمان فنی و حرفه ای است که درآمد بالایی برای افراد تولید خواهد کرد. با داشتن مقداری سرمایه و در فضاها با مساحت های مختلف می توان در این رشته مشغول به کار شد. حتی برای ابتدای کار امکان تولید و پرورش قارچ در منزل وجود دارد که هزینه های مصرفی یک خانوار از این راه تأمین خواهد شد.

افرادی که یک فضای حدود 100 متری داشته باشند، می توانند در ابعاد بزرگتر کارآفرینی کنند و سالانه در حدود 200 تا 250 تن قارچ خوراکی را تولید کنند.

حرف آخر

در این مطلب به معرفی لیستی از بهترین و پولسازترین مشاغل و رشته های فنی حرفه ای در ایران و سایر کشورها پرداختیم. ورود به به این مشاغل نیاز به سرمایه بالایی نداشته و مهارت کلید موفقیت در این مشاغل می باشد. برای یادگیری مهارت های این مشاغل روش های گوناگونی وجود دارد، شرکت در دوره های فنی از بهترین راه حل ها برای یادگیری این مهارت ها است. چرا که در این دوره ها ضمن آموزش تئوری به صورت عملی مباحث آموزش داده می شود.

آموزشگاه برق گستران با توجه به اهمیت این موضوع در کارگاه های کاملا مجهز و عملی به آموزش کلیه مفاهیم لازم برای ورود به بازار کار این مشاغل را ارائه کرده است. با شرکت در دوره های این آموزشگاه در مدت زمانی کوتاهی به یک متخصص حرفه ای تبدیل شده و آماده ورود به بازار کار خواهید شد.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *