بررسی جامع علت خاموش شدن کولر گازی و اسپیلت + نحوه عیب یابی و رفع
فوریه 14, 2021
آموزشگاه برق گستران

علت خاموش شدن کولر گازی متفاوت است، آف شدن کولر گازی، به ویژه در فصل تابستان، موجبات نارضایتی و ناخشنودی کاربر را فراهم می آورد و یکی از رایج ترین مشکلات کولر گازی است. داشتن اطلاعات کافی و آشنایی با علت خاموش شدن کولر گازی احتمال رفع و برطرف ساختن مشکل دستگاه را افزایش می‌دهد. در این مقاله دلایل و علل اصلی خاموش شدن اسپلیت و کولر گازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همچنین در دوره تعمیرات کولر گازی به صورت تخصصی این مشکل و دیگر مشکلات کولر بررسی و نحوه عیب یابی و تعمیر آن آموزش داده می شود.

مهم ترین علت خاموش شدن کولر گازی

 

1- معیوب شدن و خرابی کمپرسور دستگاه

خرابی کمپرسور و موتور، از شایع ترین دلایل خاموش شدن کولر گازی محسوب می شود. فرآیند سرمایش و سرمادهی کولر گازی اسپلیت، از طریق روشن شدن و کارکرد بهینه کمپرسور اجرایی می گردد. کمپرسور دستگاه وظیفه فشرده سازی و متراکم سازی گاز مبرد را بر عهده دارد. بروز نقص فنی در این قطعه، علاوه بر مختل شدن فرآیند سیکل تبرید، خاموش شدن دستگاه را در پی دارد.

مهم ترین علت خاموش شدن کولر گازی

بهترین راهکار در جهت رفع این مشکل، عیب یابی و تعمیر کمپرسور زیر نظر سرویس کاران باتجربه و کاربلد می باشد.

در مقاله دیگری، به بررسی علل کار نکردن کمپرسور را ارائه کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای تسلط بیشتر مقاله “علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی” را مطالعه نمایید.

2- نیم سوز شدن الکتروفن و کمپرسور ،علت آف زیاد کولر گازی

در مواقع نیم سوز شدن کمپرسور یا فن دمنده، احتمال خاموش شدن کولر گازی افزایش پیدا می کند. عدم کارکرد در بازه زمانی طولانی مدت و کاهش توان و قدرت خنک کنندگی، حکایت از نیم سوز شدن موتور و کمپرسور دستگاه دارد. در صورت بروز این مشکل، کولر گازی پس از مدت کوتاهی خاموش می شود.

به منظور برطرف ساختن این مشکل، بررسی و چک کردن سالم بودن رله و مسیر مربوط به گردش و چرخش گاز مبرد، کمک شایانی می‌نماید.

3- خرابی و معیوب شدن ترموستات علت خاموش شدن کولر گازی

خرابی ترموستات از دیگر دلایل آف شدن کولر گازی تلقی می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که تنظیم، مدیریت و کنترل دمای محیط، بر عهده قطعه ترموستات کولر گازی می باشد. این قطعه با روشن نگه داشتن کولر گازی، دمای محیط را به درجه مورد نظر کاربر می رساند. پس از رسیدن دمای داخلی به میزان تنظیم شده، سنسور کولر خاموش می شود. با افزایش دما، بار دیگر کولر گازی شروع به کار می کند. در صورت خرابی و معیوب شدن ترموستات، کولر گازی پس از خاموش شدن، دیگر روشن نمی شود.

تعویض و جایگزین کردن ترموستات با مدل نو و جدید، از راهکارهای بهینه برای رفع این مشکل می باشد.

 

4- وجود اتصالی یا قطعی در سیم کشی 

در برخی مواقع، علت آف شدن کولر گازی به بروز اتصال یا قطع شدن سیم های برق موجود در ساختمان مربوط می شود. وجود اتصال در سیستم کابل کشی ساختمان می تواند منجر به سوختن و از کار افتادن کامل کولر گازی شود.

به طور معمول، کولرهای گازی برای راه اندازی و کارکرد مطلوب و مناسب، به جریان برق تک فاز با ولتاژ 220 ولت نیاز دارند. بروز مشکل یا قطعی سیم کشی در فضا، مانع از تامین نیروی الکتریکی لازم برای کارکرد دستگاه شده و در نتیجه این امر، کولر گازی روشن نمی شود. با بررسی و ارزیابی سیستم کابل کشی ساختمان، می‌توان درصدد رفع این مشکل برآمد.

وجود اتصالی یا قطعی در سیم کشی 

در بسیاری از مواقع دیده شده که در زمان نصب کولر گازی سیم کشی به درستی صورت نگرفته است. اگر با نحوه نصب این دستگاه آشنایی ندارید توصیه می کنیم در دوره آموزش نصب کولر گازی برق گستران ثبت نام کنید.

5- خراب شدن برد الکترونیکی دستگاه

از دیگر دلایل خاموش شدن کولر گازی می توان به خرابی و معیوب شدن برد دستگاه، اشاره نمود. با خراب شدن برد الکترونیکی، کولر گازی به یکباره خاموش شده و به احتمال قوی روشن نمی شود. فرماندهی و نظارت بر کلیه عملکردها و قطعات کولر گازی، از طریق برد الکترونیکی انجام می گیرد. خراب شدن این قطعه، موجب مختل شدن ارسال فرمان به قسمت های مختلف دستگاه و به تبع آن، کارکرد نامطلوب و خاموش شدن کولر گازی می‌شود.

تعمیر یا در صورت فرسوده شدن تعویض برد الکترونیکی، از راه حل های مفید برای رفع این مشکل می باشد.

6- علت آف شدن کولر گازی؛ معیوب شدن رله استارت

خرابی و معیوب شدن رله استارت، می تواند منجر به خاموشی و روشن نشدن کولر گازی شود. با بررسی و تست رله استارت، می توان از خرابی این قطعه اطمینان حاصل کرد. بر این اساس، می بایست شستی مربوط به اورلود را فشار داده و سپس رها کرد. در هنگام خرابی رله، کمپرسور دستگاه شروع به کار کرده و خاموش نمی شود. تعویض رله خراب با نمونه جدید، بهترین راهکار برای حل این مشکل است.

 

7- معیوب شدن اورلود دستگاه علت خاموش شدن کولر گازی

خرابی و معیوب شدن اورلود را می توان از دیگر دلایل بروز این مشکل برشمرد. این قطعه در مواقع داغ شدن بیش از حد مجاز کمپرسور، با متوقف کردن مسیر جریان اصلی، موجب خاموش شدن کمپرسور دستگاه می شود. در صورت خراب شدن این قطعه فشار بیش از حد و زیادی به قطعات و متعلقات فنی کولر گازی وارد می‌گردد.

برای حل این مشکل می بایست نسبت به تعویض قطعه اورلود سیستم اقدام نمود.

حتماً بخوانید: آموزش نحوه شارژ کولر گازی

معیوب شدن اورلود دستگاه علت خاموش شدن کولر گازی

8- کثیفی و آلودگی فیلترهای تصفیه هوا

فیلترهای تعبیه شده در بخش پنل داخلی کولر گازی، با جذب و از بین بردن آلودگی ها و ذرات ریز و آلاینده ها، هوای سالم، تمیز و دارای سطح اکسیژن بالا را در فضای داخلی توزیع می کنند. کثیف شدن فیلترها در اثر انجام فرآیند فیلتراسیون، موجب کاهش راندمان و در نهایت خاموش شدن دستگاه می شود. شستشو یا تمیز کردن دوره‌ای کولر گازی یا تعویض فیلتر، از بروز این مشکل جلوگیری می کند.

9- وارد شدن فشار بیش از اندازه به سوئیچ ایمنی فشار

سوئیچ های ایمنی فشار، نظارت و حفاظت از بخش ها و اجزای مختلف کولر گازی را به عهده دارند. در مواقع افزایش فشار و بار الکتریکی، سوئیچ های ایمنی متوقف شدن عملکرد و خاموشی کولر گازی را در دستور کار قرار می دهند. این فرآیند به منظور جلوگیری از آسیب و معیوب شدن قطعات دستگاه صورت می گیرد.

10- کثیف شدن کویل های بخش کندانسور

تجمع آلودگی ها و کثیف شدن کویل های کندانسور، از دیگر دلایل بروز این مشکل قلمداد می گردد. جمع شدن گرد و غبار بر روی کویل دستگاه، موجب کار کردن کولر گازی برای بازه زمانی طولانی و متعاقب آن، گرم شدن بیش از حد مجاز دستگاه می شود.

تجمع گرد و غبار اجازه کاهش گرمای سیستم را نمی دهد. بر همین اساس، کولر گازی به یکباره خاموش می گردد و یا با مشکل روشن نشدن کولر گازی مواجه خواهید شد. تمیز کردن و زدودن آلودگی ها و گرد و غبار جمع شده بر سطح کندانسور، بهترین اقدام در جهت رفع این مشکل می باشد.

11- سرویس نکردن کولر گازی در زمان مناسب

سرویس نکردن کولر گازی در زمان مناسب از دیگر دلایلی است که باعث بروز مشکل خاموشن شدن کولر گازی می شود. توصیه می کنیم پیش از وارد شدن به فصل گرما و سرما و روشن کردن حالت سرمایشی و گرمایشی کولر گازی، حتما به بررسی و سرویس کولر پرداخته و در صورت بروز مشکل در کولر آن را رفع نمایید.

حرف آخر

در این مطلب به بررسی مهم ترین علت خاموش شدن کولر گازی و نحوه عیب یابی و تعمیر آن پرداختیم. دلایلی که در این مقاله به آن اشاره شد از رایج ترین دلایل بروز این مشکل در کولرهای گازی می باشد. در صورتی که از علاقه مندان به تعمیرات کولر گازی هستید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی آموزشگاه برق گستران شرکت نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “بررسی جامع علت خاموش شدن کولر گازی و اسپیلت + نحوه عیب یابی و رفع”

  1. سعید گفت:

    ممنون از راهنمایی کامل و جامع شما