علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی و نحوه رفع آن
فوریه 15, 2021
آموزشگاه برق گستران

کمپرسور از قطعات و متعلقات مهم و تعیین کننده در ساختار کولر گازی محسوب می شود. به طور معمول، این قطعه در پنل بیرونی دستگاه تعبیه می شود. فشرده سازی و گردش گاز مبرد در بین بخش های پنل داخلی و بیرونی یا اواپراتور و کندانسور، از مهم ترین وظایف کمپرسور کولر گازی تلقی می گردد. در این میان، کار نکردن کمپرسور، از مشکلات رایج سیستم های تهویه مطبوع از نوع کولر گازی می باشد. قطع و فرسودگی اتصالات کمپرسور، خرابی برد، معیوب شدن رله و غیره برخی از رایج ترین علل خرابی این قطعه است. در این مقاله به صورت جامع به بررسی دلایل و علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی می پردازیم، با ما همراه باشید.

همچنین در دوره آموزش کولر گازی به صورت تخصصی این مشکل و دیگر مشکلات کولر بررسی و نحوه عیب یابی و تعمیر آن آموزش داده می شود.

آموزش تعمیرات کولر گازی

کمپرسور کولر گازی چیست؟

کمپرسور به عنوان یک قطعه کاربردی، وظیفه افزایش فشار و کاهش حجم مبرد را عهده دار می‌باشد. این قطعه با فشرده سازی مبرد، آن را به بخش کندانسور و اواپراتور کولر گازی انتقال می دهد. به طور معمول، در ساختار کولرهای گازی از کمپرسورهای مختلفی استفاده می شود. کمپرسورهای روتاری و اسکرال، به علت برخورداری از سطح صدای کم، توان بالا و مصرف بهینه انرژی، در ساختار بسیاری از سیستم های تهویه مطبوع استفاده می گردد.

کمپرسور کولر گازی چیست؟

 

علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی چیست؟

در ادامه برخی از دلایل خرابی کمپرسور اسپیلت را بررسی می نماییم:

1- قطع و فرسودگی فیش و اتصالات کمپرسور

پوسیده شدن و وجود قطعی یا پارگی در سیم ها و اتصالات می تواند علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی باشد. در طی گذشت زمان سیم ها و فیش های کمپرسور به تدریج دچار فرسودگی و خرابی می شوند. با قطع شدن سیم ها و اتصالات، فرآیند انتقال جریان الکتریکی به قطعه کمپرسور با اختلال روبرو می شود. با تامین نشدن جریان الکتریکی، کمپرسور کولر گازی روشن نمی شود. همچنین، شل شدن و شکسته شدن فیش ها موجب عدم انتقال انرژی الکتریکی و کار نکردن کمپرسور می شود. بررسی و مطمئن شدن از سلامت سیم ها و فیش های کمپرسور، در رفع این مشکل کمک شایانی می نماید.

2- خرابی برد الکترونیکی

برد الکتریکی از بخش های کلیدی و حائز اهمیت کمپرسور به شمار می آید. تامین ولتاژ مورد نیاز برای کمپرسور به وسیله برد الکترونیکی صورت می گیرد. بروز مشکل در قطعات برد مانع از تامین درست و صحیح ولتاژ کافی برای راه اندازی کمپرسور می شود. در نتیجه این امر شاهد کار نکردن کمپرسور کولر گازی خواهیم بود. برطرف کردن این مشکل یک فرآیند تخصصی و مهارت محور می باشد و نیازمند یادگیری و آموزش نصب کولر گازی به صورت حرفه ای است.

 

3- معیوب شدن رله فرمان علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

خرابی و بروز مشکل در رله فرمان را می توان از دیگر دلایل کار نکردن کمپرسور کولر گازی برشمرد. رله فرمان به عنوان یکی از قطعات کمپرسور، وظیفه تامین ولتاژ اجزا و قطعات را بر عهده دارد. برای اطمینان حاصل کردن از خرابی و معیوب بودن، می بایست رله فرمان مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. استفاده از مولتی متر در این زمینه بسیار کمک کننده است. در صورت مطمئن شدن از خرابی رله های فرمان، می بایست نسبت به تعویض و جایگزینی این قطعه اقدام نمود.

معیوب شدن رله فرمان علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

 

حتما بخوانید: بررسی جامع علت خاموش شدن کولر گازی و اسپیلت

4- خرابی خازن راه انداز

یکی دیگر از اجزای موجود در ساختار کمپرسور، خازن راه انداز می باشد. این قطعه با نصب شدن بر روی کمپرسور، نقش بسزایی در استارت موتور ایفا می کند. در صورت بروز عیب و ایراد در خازن، کمپرسور کولر گازی کار نمی‌کند. استفاده از مولتی متر خازن برای اطمینان حاصل کردن از وصل نبودن اتصالات خازن، از راهکارهای مؤثر و کاربردی می باشد. در صورت خراب بودن خازن راه انداز باید این قطعه تعویض شود.

5- ایراد سنسور دمای محیط علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی

خرابی سنسور دمای محیط نیز می تواند علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی باشد. این قطعه از اجزای حساس و حائز اهمیت در کمپرسور به حساب می آید. در صورت جابجا شدن، سنسور دما قادر به تشخیص درست دما نمی‌باشد. در نتیجه این امر عملکرد موتور متوقف شده و کمپرسور خاموش می شود. پس از اطمینان حاصل کردن از خراب شدن یا سوختن سنسور دما می بایست اقدامات مقتضی در جهت تعمیر یا تعویض این قطعه صورت گیرد.

 

6- خرابی اورلود کمپرسور

اورلود از قطعات بسیار مهم داخلی کمپرسور بوده که وظیفه حفاظت از این قطعه را در برابر اضافه بار و نوسانات الکتریکی و داغ شدن بیش از حد بر عهده دارد. کثیف بودن بخش کندانسور دستگاه مانع از خارج شدن حرارت ایجاد شده در اثر کارکرد کمپرسور می شود. به همین جهت، افزایش حرارت موجب داغ شدن بیش از حد کمپرسور می شود. در چنین شرایطی، قطعه اورلود با قطع کردن اتصال، اجازه کار کردن را به کمپرسور تا زمان خنک شدن نمی دهد. برای رفع این مشکل، می توان از طریق آمپر متر از سالم بودن کمپرسور و اورلود دستگاه اطمینان حاصل کرد.

حتما بخوانید: آموزش نحوه شارژ گاز کولر گازی

7- سوختن سنسور رزیستور

از دیگر علت های کار نکردن کمپرسور کولر گازی به خرابی و سوختن قطعه سنسور رزیستور مربوط می‌شود. به منظور بررسی میزان دما، این سنسور بر روی کمپرسور تعبیه شده است. در صورت قطع شدن اتصالات و بروز مشکل در این قطعه، کمپرسور کولر گازی از کار می افتد. در صورت قطع شدن اتصالات، با وصل کردن مجدد سیم‌ها می توان در صدد رفع این مشکل برآمد. چنانچه کار نکردن موتور کولر گازی ناشی از سوختن رزیستور باشد، بهترین راهکار تعویض و جایگزینی این قطعه است.

سوختن سنسور رزیستور

 

8- خراب شدن کمپرسور

معیوب شدن و خرابی کلی کمپرسور باعث از کار افتادن این قطعه و مختل شدن فرآیند سرمایش و چرخه تبرید کولر گازی می شود. در صورت کار نکردن و سوختن کمپرسور کولر گازی در وهله اول باید تمامی بخش ها و اجزای این قطعه مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. از آنجایی که کمپرسور از قطعات بسیار گران قیمت سیستم های تهویه مطبوع محسوب می شود، تعویض کلی این قطعه هزینه های گزاف و زیادی را به مصرف کننده تحمیل می کند. به منظور جلوگیری از آسیب دیدن کمپرسور، تعویض این قطعه باید به وسیله افراد متخصص و باتجربه انجام شود.

خلاصه

در یک نگاه کلی، خراب شدن کلی کمپرسور، معیوب شدن سنسور دمای محیط، بروز مشکل در قطعه اورلود، خراب شدن خازن راه انداز، خرابی رله فرمان، ایراد در برد الکترونیکی و پارگی سیم ها و اتصالات، از مهم ترین علت کار نکردن کمپرسور کولر گازی قلمداد می گردد. با عیب یابی و تشخیص صحیح و اصولی، به راحتی می توان مشکلات ایجاد شده را برطرف ساخت. در صورتی که قصد دارید به صورت تخصصی با نحوه عیب یابی و تعمیر کولر گازی آشنا شوید توصیه می کنیم در دوره آموزش تعمیرات کولر گازی آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *