نحوه شارژ گاز کولر گازی؛ نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی
دسامبر 13, 2020
آموزشگاه برق گستران

نحوه شارژ گاز کولر گازی به روش های گوناگونی صورت می گیرد و عوامل گوناگونی نشان دهنده نیاز کولر گازی به گاز می باشد. در این مطلب قصد داریم به بررسی آموزش شارژ گاز کولر گازی، علائم و نحوه تشخیص کمبود گاز کولرگازی و روش های انجام آن بپردازیم، با ما همراه باشید.

همچنین در دوره آموزش نصب کولر گازی به صورت تخصصی و عملی مراحل شارژ گاز کولر آموزش داده می شود.

گاز کولر گازی چیست؟

مقصود از گاز در وسایل سرمایشی و تهویه مطبوع، مانند یخچال و کولر گازی، اساساً ماده‌ای گازی شکل است که گرما در وسیله به کمک آن منتقل می‌شود. این ماده که در اصطلاح مبرد نامیده می‌شود، گرما را از یک نقطه جذب و به نقطه دیگری منتقل می‌کند. نتیجه این کار ایجاد سرمایش در نقطه اول و انتقال گرما به نقطه دوم است.

نوع گاز بسته به عوامل مختلفی مانند نوع وسیله یا حتی تفاوت جزئی در مدل و ساختار می‌تواند متفاوت باشد اما گاز کولر در اغلب مدل‌ها، گاز (R22) است.

گاز کولر گازی چیست؟

 

میزان شارژ گاز کولر گازی

برای بدست آوردن مقدار شارژ گاز کولر گازی بهترین راه این است که به دفترچه یا پلاک فنی آن نگاهی بیاندازید. معمولا بر روی دفترچه این میزان نوشته شده است. بر روی بدنه کندانسور یک پلاک فنی الصاق شده که مقدار شارژ گاز را بر حسب وزن gr در ان ذکر شده است.

اگر این پلاک دیده نشد، یا کنده شده بود می توانید با در نظر گرفتن متراژ لوله شارژ مورد نیاز کولر گازی را تعیین کنید. دقت داشته باشید که معمولا مقدار شارژ گاز به ازای هر 12000 btu مقدار 750 گرم را در نظر گرفته می شود.

بهترین زمان شارژ گاز کولر گازی

بسیاری از افراد این سوال برایشان ایجاد می شود که چه زمانی کولر گازی نیاز به شارژ دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمان مشخصی برای شارژ گاز این دستگاه وجود ندارد و کولر گازی بر خلاف تصور عمومی نیاز به شارژ دوره ای ندارد.

یعنی ممکن است کولر گازی نشتی داشته باشد و شارژ گاز کولر زود به اتمام برسد. یا برخی از قطعات دستگاه معیوب شده و باعث تمام شدن گاز کولر شوند. بنابراین نمی توان زمان مشخصی را برای شارژ مجدد کولر گازی در نظر گرفت.

معمولا در زمان سرویس کولر گازی وضعیت شارژ آن بررسی و در صورت نیاز دستگاه مجدد شارژ می شود.

 

بهترین زمان شارژ گاز کولر گازی

 

نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی

تشخیص کمبود گاز در این دستگاه و نیاز به شارژ مجدد آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد. در این بخش به بررسی زمان هایی که نیاز به شارژ مجدد گاز کولرگازی می باشد، پرداخته ایم.

1.تحت شرایط خاصی در هنگام خرید

دقت داشته باشید که در هنگام خرید کولر گازی به طور نرمال، تولیدکننده میزان کافی مبرد را برای سیستم در نظر گرفته است. اما این میزان کافی برای یک سیستم نصب با 5 متر طول لوله است؛ این در حالی است که گاهاً نحوه نصب به طریقی است که طول لوله بیشتر شده و بر این مبنا به شارژ گاز نیاز است.

2.نشتی به علل مختلف

وجود کمترین نشتی در سیستم گردش مبرد، در لوله یا نقش ساختاری در قطعات، منجر به تخلیه گاز خواهد شد. در این موقعیت‌ها ضمن یافتن محل نشتی و رفع آن، متخصصان باید اقدام به شارژ گاز مجدد کولر گازی کنند.

 

3.بروز برخی نشانه‌ها در عملکرد کولر گازی

اما سوای علل ساختاری و ملموس، برخی عملکردها و نشانه‌ها اساساً خبر از کمبود گاز داده و بسته به آن نشانه‌ها، باید اقدام به شارژ گاز کنید. این نشانه‌ها ممکن است متفاوت بوده و دایره وسیعی را شامل شوند اما اغلب نشانه‌های نیاز به شارژ گاز در کولر گازی به شرح زیر هستند.

علائم کمبود گاز کولر گازی

  • ناتوانی کولر گازی در ایجاد سرمایش کافی. این اتفاق باید به طور ملموسی رخ داده و کاربر با شناخت قبلی نسبت به وسیله، کاهش قدرت تهویه را به طور ملموسی حس کند.
  • یخ زدن برخی از لوله‌های رابط کولر گازی. یخ زدن کولر گازی در تابستان و زمستان یکی از نشانه های کمبود گاز در کولر گازی است. در این شرایط به طور نرمال لوله کندانسور(رفت) این نشانه را از خود بروز می‌دهد.
  • برفک فین‌ها. اگر با ساختار کولر گازی آشنایی داشته باشید، می‌دانید که نقش اواپراتور چیست و به چه شکل در سیستم کمک می‌کند. گاهاً نشانه‌ای که به معنی نیاز به شارژ گاز در کولر گازی است، در این بخش بروز یافته و با برفک فین‌ها خود را نشان می‌دهد.

در کنار تمام نشانه‌ها و موقعیت‌ها، باید خاطر نشان کرد سنجش میزان گاز موجود در دستگاه با استفاده از فشارسنج الزامی بوده و مطمئن‌ترین روش برای ارزیابی وضعیت گاز دستگاه است. سرویس‌کاران با استفاده از فشار سنج و به کمک شیر سرویس، به طور دقیقی از میزان گاز مطلع و در صورت لزوم، شارژ گاز را انجام می‌دهند.

علائم کمبود گاز کولر گازی

حتما بخوانید: بررسی جامع علت خاموش شدن کولر گازی و اسپیلت

 

روش‌های مختلف شارژ کردن گاز کولر گازی

برای شارژ کردن گاز کولر گازی روش های گوناگونی وجود دارد.که در ادامه این مطلب به بررسی این روش ها خواهیم پرداختو

روش اول: شارژ گاز کولر گازی با ترازو

مقدار گاز مورد نیاز برای کولر گازی بسته به نوع گاز و مدل کولر تعیین خواهد شد و در صورت نرمال بودن وضعیت طول لوله رابط (حداکثر 5 متر) بدون دخل و تصرفی به وسیله تزریق خواهد شد.

به طور مثال اگر طبق اطلاعات ارائه شده به 1 کیلوگرم گاز مبرد نیاز باشد، شخص به کمک ترازوهای خاصی این میزان گاز را وزن کرده و سپس اقدام به شارژ گاز  با آن مخزن می‌کند. دقت داشته باشید که در تعیین میزان گاز مورد نیاز، افزایش طول رابط باید همزمان با افزایش میزان مبرد به شکل استاندارد باشد.

روش دوم: شارژ گاز با استفاده از آمپرمتر

هر کولر گازی در حالت نرمال با یک رنج خاص از میزان جریان (آمپراژ) کار می‌کند؛ این بدان معنی است که متخصصان با تجربه و دارای تخصص کافی، توانایی لازم برای تشخیص این بازه را دارند. در این روش فرد متخصص با سنجش میزان آمپراژ مصرفی و میزان نوسان آن، از عملکرد نامتوازن کولر مطلع شده و آن را دال بر کمبود گاز قرار می‌دهد.

حال همزمان با شارژ گاز به طور پیوسته میزان آمپراژ را بررسی کرده و پس از بازگشت میزان جریان مصرفی به حد مورد نظر، اضافه کردن گاز به چرخه را قطع می‌کند. دقت داشته باشید که این روش برای تمام مدل‌ها مناسب نیست.

روش‌های مختلف شارژ کردن گاز کولر گازی

 

روش سوم : شارژ با کمک گرفتن از گیج مانیفولد

در این روش، باید تا حدی شرایط محیطی را سنجیده و سپس بسته به برخی جزئیات اقدام به شارژ گاز در کولر گازی کرد. یکی از موضوعات محوری و مهم در این روش سنجش تقریبی میانگین دمای اطراف پنل داخلی و کندانسور (پنل خارجی) است. حال با در نظر داشتن این میانگین دمایی و جدول تجربی که برای این کار در نظر گرفته شده می‌تواند میزان استاندارد فشار گاز را تعیین کند.

در جدول فوق، تعیین شده که در هر دمای اواپراتور و کندانسور، باید فشار گاز به چه حدی برسد. به طور نرمال هر قدر اختلاف دما بیشتر باشد فشار مورد نیاز هم بیشتر خواهد شد. حال پس از تعیین میزان فشار مورد نیاز، گیج مانیفولد به سیستم متصل و تا رسیدن به فشار مورد نظر، شارژ گاز کولر گازی ادامه می‌یابد.

قیمت شارژ گاز کولر گازی

قیمت شارژ گاز کولر گازی وابسته به عوامل گوناگونی است. مدل دستگاه و میزان گاز مصرفی آن، نوع گازی که استفاده می کنید( به عنوان مثال گاز R22 از R410 بیشتر است)، نوع کولر گازی( ایستاده، دو تکه یا پنجره ای بودن)، هزینه ایاب ذهاب وابسته است.

در صورتی که کولر گازی نشتی داشته باشد، یا فیلتر درایو کولر خراب شده و نیاز به تعویض داشته باشد، همچنین مدار داخلی نیاز به شستشو داشته باشد به قیمت شارژ هزینه رفع این موارد را نیز اضافته کنید.

خلاصه

در این مطلب به بررسی نحوه تشخیص کمبود گازی کولر گازی و روش های شارژ مجدد آن پرداختیم. شارژ گازی کولر گازی امری تخصصی بوده و نیازمند کسب مهارت های مورد نیاز می باشد. در صورتی که علاقه مند به شارژ کولر گازی و تعمیرات آن هستید توصیه می کنیم در دوره های آموزش تعمیر کولر گازی آموزشگاه برق گستران ثبت نام کنید.

از دست ندهید:

علت نشتی آب پکیج چیست؟

بهترین مشاغل فنی در ایران

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک دیدگاه برای “نحوه شارژ گاز کولر گازی؛ نحوه تشخیص کمبود گاز کولر گازی”

  1. حسن محمدی زاده گفت:

    باعرض ادب واحترام وسپاس فراوان از مطالب کامل وجامع ومفیدتان،
    باآرزوی بهترینها وتوفیق روزافزون برای شما وهمکارانتان،
    پاینده وسلامت در پرتو مهریزدان.