tafavot-kooler-gazi-esplit
می 26, 2024
آموزشگاه برق گستران

وقتی فصل گرما می‌ رسد معمولا همه به دنبال سیستم تهویه  مطبوع هستند، این سیستم ها در انواع مختلفی در سطح بازار وجود دارد، یکی از پر استفاده ترین آنها کولر گازی و اسپلیت ها هستند.
هنگام خرید ممکن است این سوال برای شما پیش آید که تفاوت بین کولر گازی و اسپیلت چیست؟ کولر گازی بهتره یا اسپیلت؟ خب برای پاسخ به این سوال تا ادامه مقاله همراه ما باشید، قبل از آنکه به سراغ پاسخ این سوال برویم بهتر است که ابتدا کولر گازی و اسپیلت رو برای شما عزیزان تعریف کنیم، چون فرق کولر گازی و اسپیلت در نحوه عملکرد آن ها است.
برق گستران از بهترین مراکز آموزش کولر گازی و اسپیلت در تهران است که برای علاقمندان به یادگیری نصب و تعمیر کولر اسپیلت دوره های آموزشی فنی حرفه ای را برگزار می کند.

کولر گازی  چیست؟

با این سیستم تهویه مطبوع، دو سیستم را در یک واحد خواهید داشت، سیستم های تهویه مطبوع چرخه معکوس می توانند هم گرمایش و هم سرمایش را انجام دهند، این سیستم تهویه مطبوع  نسبت به سایر سیستم های گرمایش و سرمایش بهینه تر عمل می کند. علاوه بر این، گرما را از هوای داخل خانه گرفته و به بیرون منتقل می کند تا خانه شما خنک شود.

در حالت گرمایش، این سیستم تهویه مطبوع برعکس عمل می کند، گرما را از بیرون می گیرند و به داخل خانه می فرستند، بنابراین حتی در سردترین هوا، انرژی گرمایی در فضای باز وجود خواهد داشت، سیستم های تهویه مطبوع چرخه معکوس به دو صورت کانالی و سیستم اسپلیت تولید می شوند.

کولر گازی  چیست؟

اسپیلت چیست؟

اسپیلت ها یکی از انواع کولر گازی ها هستند که در نوع پیشرفته قرار داشته و سطح عملکرد آنها بیشتر از کولر گاز ها است. برخی از سیستم های اسپلیت فقط حالت خنک کننده دارند، از سوی دیگر، سیستم‌ های تقسیم چرخه معکوس می‌ توانند هم گرمایش و هم سرمایش را انجام دهند. سیستم های اسپلیت در دو واحد عرضه می شوند، در واقع تفاوت کولر گازی و اسپیلت در نوع عملکرد شان است.

سیستم اسپلیت یک واحد خارجی و یک واحد داخلی است که معمولاً روی دیوار نصب می شود. یک تهویه مطبوع اسپلیت می تواند تنها یک اتاق یک نفره یا یک فضای کوچک را گرم یا خنک کند. نصب آن آسان و کارآمد است، به همین دلیل است که سیستم های اسپلیت امروزه یکی از محبوب ترین انواع کولر گازی در بازار هستند.

تفاوت کولر گازی و اسپیلت

اکنون که تقریباً می دانیم هر یک از این سیستم ها از چه چیزی تشکیل شده اند و چگونه کار می کنند، این سوال بزرگ باقی می ماند: کدام یک از آنها را انتخاب کنم؟ برای سهولت در کار شما، مزایا و معایب اصلی کولر گازی و اسپیلت  را با تمرکز بر تفاوت های بین آنها مرور می کنیم.

  • یکی از مهمترین مزیت های اسپلیت این است که سیستم سازگار تری با محیط زیست دارد. البته کولر گازی ها نیز مانند اسپیلت ها عمل کرده اما وجه تمایز آنها در این است که در بعضی از مدل ها آب برای کاهش دما استفاده می کند.
  • کولر های گازی انواع مختلفی دارند و در سطوح خاصی طبقه بندی می‌ شوند اما اسپیلت ها دو نوع بوده که گران تر از کولر های گازی در بازار هستند و بسته به نوع ساخت و مدل، قیمت آنها بین 25 تا 50 درصد بیشتر است.
  • درجه رطوبت در محیط، مهمترین عامل در انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع یا سیستم دیگر است، در مکان هایی که میانگین رطوبت بسیار بالا است، عملکرد کولر های گازی کمی کاهش می‌ یابد. زیرا آنها برای آب و هوای خشک طراحی شده اند. پس بای مناطق مرطوب اسپیلت بهتر از کولر گازی است.
  • افت دما در اقلیم هایی با رطوبت نسبی بیش از 70 درصد کمتر از 5 درجه سانتیگراد است. بنابراین در مکان هایی که دما بسیار بالا باشد کولر های گازی عملکرد بهتری از مکان های که دارای رطوبت هستند دارد، در مقابل، اسپیلت ها  بدون توجه به رطوبت بیرون، محیط را خنک می کند.
  • از دیگر تفاوت بین کولر گازی و اسپیلت مکان مورد استفاده آنها است، کولر گازی برای استفاده در فضاهای بسته طراحی شده است، و برای اینکه به درستی کار کند، لازم است  یک در یا پنجره ای در اتاق باز شود و هوا به طور مداوم در گردش باشد.

تفاوت کولر گازی و اسپیلت

در غیر این صورت، هوای داخل پر از رطوبت می شود، تراکم ایجاد می شود و دستگاه قادر به تبخیر آب بیشتر یا خنک کردن محیط نخواهد بود و حتی گرمای خفه کننده تری نسبت به بیرون تولید می کند، در مورد اسپیلت ها ، باید گفت که در و پنجره ها باید  بسته شود تا عملکرد بهتری داشته باشد.

  • کولر های گازی حساسیت کمتری داشته و نسبت به اسپیلت ها ساده تر بوده و نیاز به توجه کمتری دارند.

در مورد دوم، ما باید منبع آب را بسته به درجه تبخیر بررسی کنیم، علاوه بر تمیز کردن مکرر مخزن برای جلوگیری از خطرات سلامتی

  • دیگر فرق بین کولر گازی و اسپیلت ها در مصرف انرژی نهفته است: سیستم های تهویه مطبوع تبخیری می توانند 80٪ کمتر از تهویه مطبوع مصرف کنند که باعث صرفه جویی اقتصادی زیادی می شود؛ در حالی که مصرف آن در یک اتاق کوچک حدود 150 وات است، این رقم در مورد تهویه مطبوع می تواند به 1000 وات برسد. بدون شک تفاوتی که در میان مدت و بلند مدت متوجه جیب ما خواهد شد.
  • اگر چیزی که به دنبال آن هستید، سیستمی است که به راحتی قابل جابجایی باشد، بهترین گزینه شما کولر اسپیلت است. با طراحی فشرده تر و انعطاف پذیرتر، نصب آن بسیار ساده تر از کولر گازی است. جنبه دیگر به نفع آن این است که می توان از آن در فضای باز استفاده کرد، به عنوان مثال برای خنک کردن تراس یا پاسیو از آن استفاده می شود.

همانطور که مطالعه کردید، تفاوت بین کولر گازی و اسپلیت ها بسیار گسترده است، شرایط کسب و کار یا نیازهای شخصی ما جنبه هایی هستند که انتخاب یک سیستم یا سیستم دیگر را مشروط می کنند.

اسپیلت بهتره یا کولر گازی؟

در این مقاله شما عزیزان را با تفاوت و فرق بین کولر گازی و اسپیلت آشنا کردیم و با توجه به ویژگی و مزایای هر یک شما می توانید تعیین کنید کولر گازی بهتر است یا اسپیلت.
همانطور که می‌ دانید اسپیلت ها زیر مجموعه کولر های گازی هستند، اما در طراحی آنها جزئیات پیشرفته تری ارائه شده است. هر دو این دستگاه های تهویه مطبوع دارای شرایط خاصی هستند و در مدل های مختلفی تولید می‌شوند، مشتریان می توانند بر اساس نیازی که دارند آنها را خریداری کنند.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *