علت روشن نشدن کولر گازی چیست؟
اکتبر 31, 2023
آموزشگاه برق گستران

علت روشن نشدن گولر گازی در شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ در هر صورت روشن نشدن کولر در فصل تابستان می‌تواند موضوع کلافه کننده ای باشد که در این زمان افراد نمی‌دانند چطور مشکل را برطرف نمایند. اگر شما با این موضوع مواجه شده‌اید، بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا دلیل اصلی مشکل دستگاه خود را پیدا کنید و برای رفع آن اقدام نمایید. برای یادگیری روش‌های تعمیر کولر گازی می‌توانید در دوره نصب و تعمیر کولر گازی که به صورت تئوری و عملی در آموزشگاه برق گستران برگزار می‌شود، شرکت کنید.

علت روشن نشدن کولر گازی

 

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا جامع‌ترین دلایل روشن نشدن کولر گازی را برای شما بررسی کرده و همچنین راهکارهای رفع هر یک را بیان کنیم. در هنگام روشن نشدن کولر گازی ابتدا ریموت دستگاه را چک کنید، اگر ایرادی در آن مشاهده نکردید، برای اطمینان از سایر بخش‌های مرتبط با روشن شدن دستگاه اقدام کنید.

علت روشن نشدن کولر گازی

 

1- کثیفی فیلترهای هوای کولر گازی

یک علت شایع برای روشن نشدن کولر گازی، کثیف بودن فیلتر کولر و تجمع آلودگی‌های روی سطح آن‌هاست. اگر فیلتر دستگاه شما تمیز نیست و مشکل روشن نشدن در آن مشاهده شده است، در اولین اقدام برای شستن و رفع آلودگی‌های آن اقدام نمایید. بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات مربوط به روشن نشدن کولر و سایر ایرادات احتمالی در آن، این است که فیلترهای کولر را هر چند هفته یک بار بشویید.

2- یخ زدن کولر گازی

برفک زدن کولر گازی از موارد مهمی است که می‌تواند علت روشن نشدن کولر گازی باشد. اگر کندانسور و یا لوله‌های کولر یخ زده باشند، باید دلایل مختلف آن مانند مشکل در فن کولر، بسته شدن لوله‌ها، سنسورهای کولر، کاهش گاز دستگاه، اشکالات مربوط به کویل اوپراتور، کثیفی فیلترهای هوای کولر و … را بررسی نمایید.

اگر یخ زدن کولر گازی را مشاهده کردید و پس از چک کردن موارد مربوطه از دلیل اصلی آن مطلع شدید، نسبت به رفع آن اقدام کنید تا روشن نشدن کولر نیز برطرف شود.

3- انسداد لوله‌های گاز کولر گازی

مسدود شدن لوله گاز دستگاه نیز می‌تواند علت روشن نشدن کولر گازی باشد. باید برای بررسی انسداد لوله‌های گاز کولر گازی اقدام کنید. اگر مشکل روشن نشدن دستگاه به دلیل بسته شدن لوله گاز کولر گازی بود، برای رفع آن اقدام کنید تا گاز بتواند در مسیر جریان یابد و عملکرد دستگاه درست باشد.

4- انسداد لوله‌های خروج آب

در صورتی که مسیر خروج آب از کولر مسدود شده باشد، ممکن است روی روشن نشدن کولر گازی تأثیرگذار باشد. برای برطرف کردن مسدود شدن لوله‌های آب کولر باید آن‌ها را بررسی کنید تا در صورت مشاهده بسته شدن مسیر، آن را باز کنید.

انسداد لوله‌های خروج آب

5- خرابی رله استارت کولر گازی

یک علت روشن نشدن کولر گازی خراب شدن رله استارت آن است که می‌تواند شروع به کار کردن دستگاه را با اختلال مواجه کند. در زمان تست کردن رله استارت باید یک نمونه جدید و سالم را تهیه و تعویض کنید تا مطمئن شوید که آیا آسیب دیدگی رله کولر موجب روشن نشدن کولر شده است یا باید به دنبال علت دیگری برای این موضوع باشید.

6- خراب شدن ترموستات کولر گازی

اگر سیستم تهویه مرکزی کولر گازی دچار اشکال شده باشد، دستگاه روشن نمی‌شود و یا در بسیاری از موارد شاهد خاموش و روشن شدن کولر خوهید بود. در این صورت باید ابتدا با باید موارد مختلفی مانند سیم کشی صحیح ترموستات، تمیز بودن ترموستات و همچنین کالیبراسیون ترموستات را به صورت دقیق بررسی کنید.

در صورت نیاز با تمیز کردن و رفع آلودگی‌های ترموستات، نصب صحیح سیم کشی‌های ترموستات و همچنین کالیبره کردن ترموستات می‌توانید هر یک از مشکلات را برطرف نمایید. اگر این راهکارها نتوانستند روشن نشدن و یا خاموش و روشن شدن‌های کولر شما را برطرف نمایند، باید ترموستات را تعویض کنید.

7- خراب شدن فن و کویل کندانسور کولر گازی

زمانی که فن کولر و یا کندانسور آن آسیب دیده باشند، هوای گرم فضای داخلی به بیرون فرستاده نمی‌شود. بر این اساس، علت روشن نشدن کولر گازی و یا خاموش شدن کولر گازی پس از مدتی کار کردن آن، یکی از مواردی است که می‌تواند به دلیل معیوب شدن یکی از دو قطعه فن و یا کندانسور باشد.

کندانسور را بررسی کنید و اگر نیاز به تمیز کردن داشته باشد، آلودگی‌های آن را برطرف نمایید. اگر فن کولر مشکل داشت حتماً آن را تعویض نمایید تا دستگاه شما به درستی کار کند.

8- آسیب دیدگی برد فرمان کولر گازی

برد فرمان دستگاه یکی از مهم‎‌ترین قطعات مهم در روشن شدن و اجرای دستورات داده شده به کولر گازی به شمار می‌رود؛ در نتیجه یک علت روشن نشدن کولر گازی می‌تواند همین خرابی برد در دستگاه باشد. اگر برد دچار اشکال شده باشد، باید با بررسی دقیق آن و سپس تعمیر و یا تعویض آن، مشکل روشن نشدن دستگاه را رفع کنید. تشخیص برد آسیب دیده کولر گازی امر مهمی است که توصیه می‌کنیم از یک تعمیرکار کولر گازی کمک بخواهید.

9- خرابی کمپرسور کولر گازی از عوامل مؤثر در روشن نشدن کولر گازی است

آسیب دیدگی موتور کولر گازی می‌تواند علائم مختلفی مانند صدای شدید و عجیب و همچنین خاموش شدن دستگاه پس از روشن کردن آن را به همراه داشته باشد.

خرابی کمپرسور را می‌توان با تعمیر آن برطرف نمود؛ اما در زمان سوختن کمپرسور روش رفع مشکل، تعویض آن می‌باشد.

10- خرابی خازن کولر گازی

در صورتی که پس از روشن کردن کولر گازی، فیوز مربوط به آن بپرد، برد دستگاه، خازن، کندانسور، گاز دستگاه، موتور کولر و سیم کشی را بررسی نمایید. اگر خازن کولر خراب شده باشد، با تعویض قطعه می‌توانید موضوع روشن نشدن و پریدن فیوز را برطرف کنید.

خرابی خازن کولر گازی11- معیوب شدن اورلود کولر گازی

علت روشن نشدن کولر گازی ممکن است به دلیل خرابی اورلود دستگاه باشد. در صورت اطمینان از خراب شدن قطعه اورلود کولر گازی هر چه سریع‌تر آن را تعمیر نمایید. همچنین تعویض این قطعه نیز در برخی از موارد لازم است تا روشن نشدن دستگاه برطرف شود.

اگر اورلود کولر گازی مشکل داشته باشد و تعمیر یا تعویض آن را جدی نگیرید، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور با خرب شدن موتور کولر گازی نیز روبرو شوید.

12- مشکلات برق و سیم کشی کولر گازی

کاهش میزان ولتاژ برق ورودی به کولر گازی از موارد مهمی است که می‌تواند روشن شدن کولر را دچاز اختلال کنید و یا مشکل خاموش و روشن شدن بی دلیل را در دستگاه ایجاد نماید. همچنین سیم کشی اشتباه کولر گازی در زمان نصب نیز می‌تواند سبب خاموش شدن و روشن شدن چند باره دستگاه شود. اگر مشکلات مربوط به برق کولر گازی برطرف نشود، می‌تواند علاوه بر بروز مشکلات روشن شدن کولر گازی، خطرات جبران ناپذیر دیگری را به دنبال داشته باشد.

در این زمان با بررسی کابل کشی، میزان ولتاژ ورودی به دستگاه و همچنین فیوز مربوط به کولر گازی برای رفع مشکل برق آن اقدام کنید. در صورت نیاز با برطرف کردن اتصالات برقی و ایرادات موجود در سیم کشی کولر گازی می‌توانید این ایراد را از بین ببرید.

علت روشن نشدن نمایشگر کولر گازی

زمانی که شما با روشن نشدن نمایشگر کولر گازی مواجه شدید به بررسی عوامل بروز این اتفاق که چرا کولر روشن نمی شود می‌ پردازید که در زیر ما به بررسی این عوامل می پردازیم.

  1. روشنایی ال سی دی کم است

روشنایی در نمایشگر های نصب شده روی کولر های گازی دارای قابلیت کم و زیاد شدن است. اما امکان دارد شما اشتباهی این نور را با ریموت کنترل روی کمترین حالت خود قرار داده باشید در این صورت نور نمایشگر بسیار کم است و چیزی را به شما نشان نمی دهد طوری که شما فکر می کنید نمایشگر خاموش است، پس بهتر است قبل بررسی عوامل دیگر این مورد را بررسی کنید.

  1. نفوذ خاک به داخل ترموستات

نمایشگر های نصب شده روی کولر های گازی روی ترموستات وصل هستند و وظیفه این قطعه نشان دادن دمای کولر گازی و تنظیمات آن روی حالات مختلف است. حال اگر شما در مکانی زندگی می کنید که که گرد و خاک زیادی دارد مانند جنوب کشور، برخی دفاتر کار و … بهتر است ترموستات را بررسی کنید زیرا ممکن است که درون آن خاک رفته باشد.

  1. آسیب دیدن کابل برق

از دیگر دلایل روشن نشدن نمایشگر می توان به خرابی کابل برق متصل به نمایشگر از داخل پنل داخلی کولر گازی باشد. در اکثر مواقع این اتفاق زمانی می افتد که خانه شما با نوسانات برقی مواجه باشد یا از محافظ مناسب برای این بخش استفاده نکرده باشید که در این صورت ممکن تست کابل و یا ادوات برقی نمایشگر آسیب ببیند که در این حالت بهترین راه برای رفع آن تعویض نمایشگر است.

  1. سوختن فیوز

یک نمایشگر بر روی پنل داخلی کولر قرار دارد که دارای برد الکترونیکی است و این برد نیز دارای یک فیوز داخلی است. در صورت که نوسانات برقی رخ دهد ممکن است که باعث سوختن فیوز شود و نمایشگر نشان ندهد.

علت روشن نشدن نمایشگر کولر گازی

علت روشن نشدن کولر گازی با کنترل

کنترل های کولر گازی یک وسیله برای روشن کردن و تنظیم دمای کولر از راه دور است اما زمانی که دچار مشکل شود شرایط را برای ما سخت می کند. زمانی که این اتفاق افتاد بهتر است اول باتری کنترل را تعویض کرده و ریموت و برد کنترل را در صورت توانستن و داشتن تخصص عیب یابی کنید. حال در زیر به بررسی عوامل بروز این اتفاق می پردازیم:

  • معیوب بودن برد کولر گازی
  • دوری از کولر گازی
  • تمام شدن عمر باتری ریموت کنترل
  • عدم نصب صحیح باتری
  • خرابی سنسور کنترل کولر گازی

 علت روشن نشدن پنل بیرونی کولر اسپلیت

 

برخی از دلایلی که باعث می شود پنل خارجی اسپیلت روشن نشود عبارتند از:

  • کم شدن گاز مبرد و یا مسدود شدن مسیر آن: کاهش این گاز به دلیل نشتی بوده که باعث داغی کمپرسور شده و کولر گازی و اسپیلت روشن نمی شود.
  • مشکل در برد الکتریکی کولر گازی و اسپلیت: این برد وظیفه کنترل بخش های مختلف را در کولرگازی بر عهده دارد و در صورتی خرابی برد کولر گازی روشن نمی شود.
  • معیوب شدن خازن کولر گازی و اسپلیت: خازن وظیفه تامین برق در کولر گازی را برعهده دارد و در صورت خرابی به دلیل اینکه نمی تواند برق مورد نیاز را تامین کند کولر نیز روشن نمی شود.
  • عملکرد خراب فن کندانسور: در صورت معیوب شدن فن کندانسور کولر نمی تواند فرایند خنک کردن محیط را به درستی انجام دهد و در این صورت دستگاه داغ می کند و خاموش می شود.
  • نامناسب بودن جریان هوا در کولر گازی و اسپلیت: در صورت نامناسب بودن جریان هوا در کولر گازی و اسپلیت کارکرد اجزای آن مختل شده و دستگاه به خوبی کار نکرده و در نهایت کولر خاموش می شود.
  • خرابی کمپرسور کولر گازی و اسپلیت: خاموش شدن این قطعه به دلایل مختلفی به وجود می آید که در صورت خرابی این قطعه دستگاه خاموش می شود.
  • خرابی ترموستات و کندانسور: وظیفه تشخیص دما در کولر گازی بر عهده ترموستات است و در صورت خراب کار کردن این قطعه ممکن است دستگاه خاموش شود، همچنین می توان عوامل خرابی در دستگاه را خرابی سنسور ترموستات و محل نامناسب پنل داخلی کولر های اسپلیت دانست.
  • موقعیت مکانی نامناسب کولر گازی اسپلیت: محل نصب کولر گازی از مقوله های بسیار مهم است زیرا اگر در نواحی گرم کولر را در مناطق گرم مانند مجاورت شومینه یا در مقابل نور خورشید باشد ممکن است کولر عملکرد خوبی نداشته باشد، همچنین اگر در نواحی سرد نیز این کار را کنیم کولر به درستی کار نکرده و خاموش می شود.
  • کثیف بودن فیلترهای کولر گازی: این فیلتر ها برای جذب آلاینده ها در کولر قرار دارد و در صورت گرفتگی مسیر آن باعث آسیب به دستگاه شده و کولر خاموش می شود.
  • کثیف شدن کویل کندانسور کولر گازی و اسپلیت: وظیفه این قطعه انتقال دادن حرارت ماده مبرد به محیط بیرونی را بر عهده دارد پس در صورتی که از گرد و غبار پوشیده شود نمی تواند حرارت را انتقال دهد و باعث داغ شدن دستگاه و در نهایت روشن نشدن کندانسور کولر گازی شده و باعث خاموش شدن آن می شود.

چرا موتور اسپیلت روشن نمی شود؟

وظیفه به جریان انداختن و گردش گاز خنک کننده یا مبرد را در مدار گاز و ما بین اواپراتور و کندانسور بر عهده کمپرسور یا همان موتور کولر گازی است. یکی دیگر از مشکلات موجود که ممکن است برای کولر گازی بیفتد خرابی کمپرسور است که در زیر به بررسی برخی از این عوامل می پردازیم.

چرا موتور اسپیلت روشن نمی شود؟

 

  1. کثیف بودن کویل کندانسور؛ یکی از دلایل کار نکردن کولر کثیف بودن کندانسور است که این کثیفی مانند یک عایق عمل می کند و انتقال حرارت را از محیط خانه سخت تر می کند و در نتیجه فشار مبدل بالا رفته و منجر به قطع برق می شود.
  2. قطعی سیم و فیوز‌ کمپرسور کولر؛ ممکن است سیم ها و فیش های کولر در سرما و گرمایی که در کولر ایجاد می شود دچار آسيب بشوند و در نهایت منجر به قطعی آنها می شوند و همین اتفاق باعث می شود که موتور نتواند خوب کار کند با اصلا کار نمی کند.
  3. خراب شدن سنسور؛ دمای کولرسوختن سنسور دما و یا قرار گیری آن در جای نامناسب از دیگر عوامل خرابی موتور کولر است، زیرا مکان قرار گیری سنسور ها بسیار مهم هستند و از موضوعات مهم به شمار می روند چرا که در صورت جابه جایی توانایی درست تشخیص دادن دمای کمپرسور را ندارد و در نهایت موجب قطعی آن می شود.
  4. خرابی اورلود کمپرسور کولر؛ در حقیقت وظیفه اورلود محافظت از کمپرسور است و اورلود زمانی که کمپرسور به دلیلی کثیفی بدنه یونیت خارجی و یا فشار زیاد جریان برق داغ می کند برای محافظت از کمپرسور یا همان موتور کولر ایت اتصال را قطع کرده و تا وقتی کمپرسور خنک نشود اجازه کار کردن به آن را نمی دهد. پس زمانی که این قطعه خراب شود ممکن است موتور در اثر داغ کردن خراب شده باشد و روشن نشود.
  5. ایرادات برد الکترونیکی کولر؛ برد الکترونیکی وظیفه تامین ولتاژ موتور را بر عهده دارد پس اگر یکی از قطعات برد خراب شود به دلیل اینکه برد نمی تواند ولتاژ مورد نیاز کمپرسور را تهیه کند کمپرسور روشن نمی شود.
  6. خرابی‌های خازن راه انداز؛ وطیفه خازن راه انداز کمک کردن به استارتر کمپرسور است و اگر این قطعه دچار خرابی شود به هیچ عنوان کمپرسور روشن نمی شود.
  7. خرابی و مشکل رله فرمان؛ ولتاژ بیشتر قطعات موتور را رله فرمان تامین می کند و اگر این قطعه دچار خرابی شود باعث کار نکردن موتور کولر گازی می شود.

جمع بندی

علت روشن نشدن کولر گازی پنجره ای و اسپلیت و … باهم تفاوت خاصی ندارند. اینکه به دنبال پیدا کردن علت روشن نشدن کولر گازی سامسونگ هستید و یا می‌خواهید علت روشن نشدن کولر گازی ال جی، هایسنس، جنرال، گری و … را بفهمید، اهمیتی ندارد. تمام دلایل روشن نشدن کولر گازی و همچنین راه های رفع این مشکل را برای شما بازگو کردیم تا در صورت مواجهه با این مشکل بتوانید برای آن چاره‌ای بیندیشید. بهترین روش برای جلوگیری از مساثل مربوط به کولر گازی استفاده از سرویس‌ کولر گازی است که با بررسی‌های قطعات و کارکرد دستگاه، از بروز مشکلات در آینده جلوگیری خواهد شد.

 

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *