آموزش تمیز کردن کولر گازی و اسپیلت به صورت مرحله به مرحله
آگوست 31, 2023
آموزشگاه برق گستران

تمیز کردن کولر گازی و شستشو کولر گازی اسپیلت یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های نگهداری صحیح و سرویس دستگاه به شمار می‌رود. همچنین راندمان کولر گازی از طریق تمیز کردن آن افزایش می‌یابد و از بروز بسیاری از مشکلات کولر گازی از جمله روشن نشدن کولر گازی جلوگیری می شود؛ در نتیجه تهویه هوای محیط نیز بهتر خواهد شد. از آنجا که هزینه خرید کولر گازی بسیار بالاست، توصیه می‌کنیم با سرویس کولر گازی سالانه آن، طول عمر دستگاه و قطعات آن را افزایش دهید. در صورتی که قصد دارید کولر گازی اسپلیت را خودتان تمیز کرده و بشویید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید و آن را مطالعه بفرمایید. اگر شما هم به دنبال یادگیری یکی از مشاغل پر درآمد هستید، می‌توانید در دوره آموزش صفر تا صد تعمیرات کولر گازی آموزشگاه برق گستران ثبت نام نمایید تا به صورت کاملاً عملی مراحل آن را تمرین کنید و بالافاصله بتوانید وارد بازار کار شوید.

روش شستشو و تمیز کردن کولر گازی

برای استفاده بهینه از کولر گازی پنجره‌ای و همچنین کولر گازی اسپلیت، بهتر است در ابتدای فصل بهار و قبل از روشن کردن دستگاه، آن را سرویس کنید. طریقه تمیز کردن کولر گازی به صورت کامل در زیر شرح داده شده است.

 

 

برای شستشوی کولر گازی در ابتدا باید به چند مورد ایمنی دقت نمایید تا از آسیب رسیدن به کولر گازی خود جلوگیری کنید:

  1. کولر را خاموش کرده و دو شاخه آن را از پریز جدا کنید. بهترین کار این است که فیوز برق کولر را قطع کنید تا از وارد شدن آسیب‌های جبران ناپذیر جلوگیری کنید. در صورتی که برق دستگاه قطع نشود، احتمال ایجاد خطراتی مانند آسیب به برد کولر گازی و همچنین برق گرفتگی برای فرد وجود خواهد داشت.
  2. از وارد کردن تکان‌های شدید به دستگاه جداً خودداری کنید. پنل خارجی کولر گازی اسپلیت را به هیچ عنوان در جهتی غیر از حالت عمودی قرار ندهید.
  3. قسمت‌های الکتریکی دستگاه را به خوبی با یک عایق مانند پلاستیک بپوشانید و مراقب باشید تا هرگز آب به این بخش‌ها وارد نشود.
  4. در زمان انجام هر یک از مراحل تمیز کردن کولر گازی و سرویس آن از فشار آوردن به لوله‌های دستگاه خودداری کنید. آسیب به لوله‌های کولر گازی می‌تواند به کلی عملکرد دستگاه را با مشکل روبرو کند و متحمل هزینه‌های زیادتر شوید.روش شستشو و تمیز کردن کولر گازی

تمیز کردن پنل داخلی کولر گازی

برای تمیز کردن فیلتر کولر گازی پس از قطع برق، پنل کولر گازی را جدا کنید. فیلتر کولر گازی را با کمی فشار به سمت بالا آن را از جای خود آزاد و سپس به سمت خودتان بکشید. در صورتی که فیلتر فقط کثیف شده باشد، با فشار زیاد آب ولرم روی آن بریزید تا شسته شود. اگر فیلتر هوای کولر گازی کامل تمیز نشد، می‌توانید با یک برس نرم مثل مسواک و همچنین مقداری شوینده ملایم آن را تمیز کنید تا تمام آلودگی‌های فیلتر کولر گازی از بین بروند.

روش دیگر برای تمیز کردن فیلترهای کولر گازی، استفاده کردن از تمیز کننده کولر گازی است. شما می‌توانید با استفاده از اسپری تمیز کننده فیلتر کولر گازی، آلودگی‌های آن را به راحتی پاک کنید.

اگر فیلتر اسپلیت شما قدیمی است، حتماً آن را با یک فیلتر پنل جدید عوض کنید. در زمان خرید فیلتر جدید، حتماً به سایز مناسب برای کولر گازی خود دقت فرمایید.

برای تمیز کردن کولر گازی در فصل‌هایی که از این دستگاه استفاده می‌کنید، باید به صورت ماهانه فیلتر کولر گازی را خارج کرده و به خوبی شستشو دهید. اگر در مناطق آلوده و پر گرد و غبار زندگی می‌کنید، زمان‌های کمتر را برای شستشوی فیلتر در نظر بگیرید، مثلاً هر 2 هفته 1 بار.

– حالا باید کویل یونیت داخلی کولر را تمیز کنید.کویل‌ها در زیر فیلترها قرار دارند. برای تمیز کردن کویل کولر ابتدا با یک برس آلودگی‌های آن را پاک کنید. برای ادامه مقداری آب و شوینده روی کویل داخلی بریزید، پس از گذشت مدتی در حدود 1 ساعت، با استفاده از یک برس نرم یا مسواک روی آن بکشید تا به صورت کامل تمیز شود.

لوله تخلیه کولر گازی را چک کنید. در صورتی که نیاز به شستشو داشته باشد، آن را با فرچه تمیز کنید. در صورت نیاز و وجود گرفتگی‌ها در آن، سریعاً آن را عوض کنید تا به دستگاه شما آسیب وارد نشود.

– بعد از خشک شدن تمامی قطعاتی که شستشو دادید، آن‌ها را سر جای خود نصب و پنل کولر گازی را ببندید.


آموزش نصب کولر گازی فنی حرفه ای

آموزش صفر تا صد نصب و راه اندازی کولر گازی به صورت عملی و تخصصی


تمیز کردن پنل بیرونی کولر گازی

– برای تمیز کردن یونیت خارجی باید از کندانسور شروع کنید. ابتدا درب محافظ پنل خارجی اسپلیت را با پیچ گوشتی مناسب باز کنید. سپس با استفاده از دستگاهی مانند دستگاه دمنده، کندانسور را تمیز کنید. استفاده از شوینده‌های ملایم هم در این زمان می‌توانند کمک کننده باشند.

 

تمیز کردن پنل بیرونی کولر گازی

 

– در صورتی که فن پنل خارجی آلودگی‌های زیادی داشته باشید، می‌توانید با استفاده از یک دستگاه مکنده، آن‌ها را از بین ببرید. سپس با یک دستمال نمدار تمیز، پره‌های فن را پاک کنید. این کار را به آهستگی انجام دهید تا پره‌های فن آن دچار آسیب و خمیدگی نشوند. همچنین می‌توانید شلنگ آب را با فشار متوسط در پنل خارجی بگیرید تا پره‌ها به خوبی شسته شوند.

– پس از تمیز کردن فن از آلودگی‌ها، حالا وقت آن رسیده که با روغن کمپرسور، فن را روغن کاری کنید.

– در انتها با قرار دادن قطعات در سر جای خود، بستن پیچ‌ها و سفت کردن آن‌ها، کار شستشوی کولر گازی را به اتمام برسانید.

اجازه دهید دستگاه حدأقل به مدت 12 ساعت استراحت کند تا آب موجود در آن به طور کامل خشک شود. پس از خشک شدن کولر گازی و قطعات آن، می‌توانید دستگاه خود را روشن کرده و از آن استفاده نمایید.

بهترین مواد برای شستشوی کولر گازی

بهترین مواد برای شستشوی کولر گازی چیست؟ اگر شما هم قصد تمیز کردن کولر گازی خود را دارید، اما نمی دانید با چه موادی بهتر است آن را تمیز کنید با ما همراه شوید تا به این سوال پاسخ دهیم.

از اصلی ترین و مهمترین مواردی که برای شستشوی کولر گازی و یا بسیاری دیگر استفاده میشود، آب است، آب اصلی ترین ماده شستشو بوده که شما بهتر است برای این امر از آب داغ استفاده کنید.

از دیگر مواردی که برای شستشوی کولر گازی میتوان استفاده کرد، صابون است که میتواند به راحتی، سطوح این وسیله را تمیز کند.

شما میتوانید از آب سرکه سفید، و یا محلول های خاصی که بسیاری از تولید کنندگان برای شست و شوی کولر گازی تولید کرده اند نیز استفاده کنید.

شستن کولر با چنته و جوهر نمک

تمیز کردن کولر گازی و نیز پنل بیرونی آن، امری است که نباید از آن غافل شد و بخشی از سرویس کولر گازی به شمار می رود. چنته نوعی پودر است که برای رفع گرفتگی و باز کردن لوله استفاده می شود. جوهر نمک نیز نوعی محلول جرم گیر است که در اکثر خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.
در ضمن شستشوی کولر گازی فواید بسیار زیادی به همراه دارد، از جمله سبب افزایش طول عمر کولر گازی خواهد شد، اما اگر به این امر توجه نشود موجب آسیب به این وسیله شده و ضررهای مالی برای شما به دنبال خواهد داشت، پس حتما مخصوصا در فصولی که از کولر گازی استفاده می کنید حتما زمانی را برای تمیز کردن آن اختصاص دهید.

شستن کولر با چنته و جوهر نمک

اگر مایل باشید می توانید در فصل هایی که از کولر گازی استفاده نمی کنید، این وسیله را در منزل و یا در جایی که در معرض گرد و غبار نباشد آن را نگهداری کنید، همچنین این امکان وجود دارد که آن را با پارچه ای ضخیم بپوشانید.

نحوه شستشوی کولر گازی با چنته به عبارت زیر است:

با ترکیب چنته و آب یک محلول شستشو ساخته و برای تمیز کردن کولر گازی مراحل زیر را طی کنید:

  1. خاموش کردن کولر و قطع برق
  2. شستن فن بیرونی کولر گازی با محلول چنته
  3. باز کردن یونیت خارجی کولر گازی
  4. شستن کندانسور کولر گازی
  5. تمیز کردن جعبه برق کندانسور
  6. شستن پنل خارجی اسپلیت
  7. پاک نمودن محلول روی کولر با پارچه و خشک کردن آن

لازم است یاداور شویم به هیچ عنوان چنته یا جوهر نمک را با سایر مواد شوینده مخلوط نکنید زیرا ممکن است باعث ایجاد گاز کلر و مسمومیت شود.

نحوه سرویس کندانسور کولر گازی

شستن و تمیز کردن کندانسور کولر گازی کاری است که بهتر است قبل از نصب کولر گازی در فصل گرما انجام شود، شما با تمیز کردن پنل بیرونی این وسیله، خواهید توانست در مصرف برق صرفه جویی کنید. اگر با نحوه سرویس کردن کندانسور کولر گازی آشنایی ندارید، پس همچنان با ما همراه باشید.

نکته ی مهمی که در اینجا قابل اهمیت است در ابتدا رعایت ایمنی در کار است، پس از رعایت نکات ایمنی کولر را از برق خارج کرده، پیچ های کندانسور را باز کنید تا رادیاتور را ببینید و آن قسمت را شستشو دهید برای این کار میتواند از شیلنگ آب و فرچه نیز استفاده کنید.

اگر شما به هر دلیلی قادر به انجام سرویس کندانسور کولر گازی نبودید بهتر است از شرکت هایی که افرادی را در این حوزه آموزش داده اند کمک بگیرید.

 

نحوه سرویس کندانسور کولر گازی

 

ساخت محلول شستشوی کولر گازی

شما برای ساخت محلول شستشو برای تمیز کردن کولر گازی میتوانید از موارد زیر بهره بگیرید:

  • آب
  • صابون مایع
  • یک دمنه
  • سدیم کربنات
  • اسید استیک( سفید کننده)

روش ساخت محلول برای شستن و تمیز کردن کولر اسپیلت

ابتدا در ظرفی بزرگی سه الی چهار لیتر آب بریزید و سپس یک قاشق چایخوری اسید استیک به آن اضافه کنید، بعد از آن همان مقدار هم سدیم کربنات بریزید و همه را با یکدیگر محلول کنید.
سپس دو قاشق غذای خوری هم از صابون مایع اضافه کرده و با هم مخلوط کنید، بعد از آن تمام محلول را با استفاده ار دمنه به داخل تونل های کولر گازی بریزید و بگذارید این محلول کاملا با گرد و غباری که آنجا را پوشانده ترکیب شود.
بعد از این مراحل با استفاده از آب داغ که در قسمت های بالا هم اشاره شد کولر گازی را خوب شستشو دهید.
باز هم تاکید میکنیم که قبل از شروع کار حتما ایمنی را رعایت کنید و دستکش و کلاه ایمنی بپوشید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد، از تماس با پوست و چشم خود خودداری کنید.

جمع بندی

در این مقاله مراحل و نحوه تمیز کردن کولر گازی یا شستشوی پنل داخلی و خارجی اسپیلت را به صورت مرحله به مرحله شرح دادیم. همچنین موارد ایمنی برای جلوگیری از آسیب‌های جانی و مالی را توضیح دادیم. شستشوی کولر گازی و تمیز کردن قسمت‌های مختلف آن همچون پنل خارجی و داخلی را جدی بگیرید تا علاوه بر تأثیر آن در تنظیم دمای کولر گازی مانع از خرابی دستگاه خود شوید. بهتر است از یک سرویس کار حرفه‌ای کولر گازی کمک بخواهید تا علاوه بر وارد آمدن آسیب به دستگاه، قطعات مهم آن را نیز بررسی و در صورت لزوم، تعمیر و یا تعویض کند. همچنین قبل از انجام سرویس کولر اسپلیت، باید گاز آن جمع آوری شود. جمع آوری گاز کولر به دقت و تجهیزاتی نیاز دارد؛ توصیه می‌کنیم خودتان برای این کار اقدام نکنید. یکی دیگر از خدمات ارائه شونده از طرف سرویس کار اسپلیت، بررسی میزان گاز مبرد کولر گازی و شارژ مجدد آن است که می‌تواند در عملکرد بهتر کولر گازی تأثیر بسزایی ایجاد کند.

به اشتراک گذاری
دیـدگاه کاربران

دیـدگاه کاربران

خوشحال میشویم تا ازدیدگاه شما در رابطه با این مقاله آگاه شویم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *